Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinkut maksavat kaikesta pariskuntia enemmän

Vierailija
16.02.2026 |

Kun ei ole puolisoa jakamassa kuluja. Sinkkuus ei ole siis taloudellisesti kannattavaa.

Kommentit (90)

Vierailija
61/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kalliimpaa pienissä paketeissa. Ruokia löytyy paljon perhekoossa, kilohinta halvempi. Sinkuilla ei välttämättä ole säilytystilaa, ei voi ostaa isoja paketteja kaikesta.

Kuulostaa aika uusavuttomalta sinkulta. Ei ole mitään estettä ostaa isompaa pakkausta ruokaa ja syödä sitä pidemmän ajan. Pienissäkin jääkaapeissa on pakastelokero, jossa minä säilytän mm leipää ja syön siitä paloja pitkän aikaa.

Joillain on näköjään vaikea elämä, kun periaatteesta vain haluaisi, että joku muu kävisi kaupassa, maksaisi ostokset ja vielä kokkaisikin sen ruuan nenän eteen valmiiksi.

Siksi teille valittajille ei käy kämppäkaveri jakamaan asuinkuluja, kun oikeasti haluatte vaan naisen kotiinne kustantamaan limsanne ja toimimaan yleisenä palvelijana.

Kyse on isojen pakkausten hinnasta! Kun on pienituloinen yksinasuja, niin ei ole varaa ostaa niitä isoja pakettitarjouksia, kun ylittävät silloin budjetin. Nytkin on ollut jotain kanafileepaketteja 600g 7e, tai neljä pakettia kanan fileesuikaleita 10e. Se on VALTAVA raha yksin asuvalle käyttää yhdellä kerralla kauppaan, kun on budjetoinut siihen kaiken muunkin. Teen ruokaa aina itse ja nimenomaan niin, että teen ruuat valmiiksi. En tarvitse ruokaa niin valtavasti, että ostaisin niitä kalliita perhepakkauksia, kun minulle riittää viikossa 400g pakkaus kanaa/jauhelihaa. 

Terv sinkku-NAINEN

Vierailija
62/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka on kalliimpaa pienissä paketeissa. Ruokia löytyy paljon perhekoossa, kilohinta halvempi. Sinkuilla ei välttämättä ole säilytystilaa, ei voi ostaa isoja paketteja kaikesta.

Ei läheskään aina mene noin, että isompi määtä olisi halvempi, joskus jopa päinvastoin. Lisäksi tarjouksissa usein ostorajoituksia/ talous. Sinkulla riittää pidempään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
63/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Riippuu parisuhteestakin ja miten kulut jaetaan.  Jos vain asuminen maksetaan puoliksi ja kaikki muu kumpikin itse,  parisuhteessa voi olla taloudellisesti helpompaa,  jos oletus,  että sinkkunakin asuisi siinä samassa asunnossa. Mutta jos kaikki jaetaan puoliksi,  voi käydä kalliiksi sille,  jonka oman elämisen kustannukset ovat paljon pienemmät kuin puolisolla.  

Mun mielestä juuri näin. Mä en exäni kanssa muuttanut koskaan yhteen, koska laskin, että jos maksetaan kaikki puoliksi, niin mulle ei parisuhde tule sen halvemmaksi kuin elää sinkkuna. Käytännössä minä olisin maksanut asumisen (asuntolaina, vastike ja sähkö)  ja exän osuus olisi sitten ollut auto, moottoripyörä, vene ja hänen harrastuksensa (metsästys ja kalastus)  ja huvituksensa. Mitä tulee ruokakuluihin, niin hän söi paljon enemmän kuin minä ja oluttakin meni, mulle taas olut maistuu korkeintaan hellekesänä terassilla ja silloinkin yksi olut riittää. Tilanne olisi tottakai ollut eri,  jos oltaisiin maksettu puoliksi asumisen kulut ja sitten kaikki muu kumpikin erikseen. Toisaalta, jos asumisen kulut olisi maksettu puoiksi, niin kaiketi exän olisi pitänyt sitten puolet kodistani omistaakin. Pidin järkevämpänä, että mä omistan - ja maksan - itselleni tärkeät asiat ja hän sitten asuu muualla ja maksaa itselleen tärkeät asiat. 

Vierailija
64/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toisaalta ja toisaalta. Kyllä sinkkuna jää enemmän rahaa säästöön. Miksikö? Kun maksettiin 50/50, niin esim ruokakulut olivat n.600, ravintolasyömiset n 400, oli kaikkea rompetta jne . Kuukaudessa yhteiset menot n.3600. Jäi 600 omiin menoihin, joista säästöön 200

Sinkkuna  kaikki menot n.1400, säästöön n.1000€

No se nyt on ihan oma valinta, että pariskuntana käy noin paljon ulkona syömässä, ne ei ole mitään pakollisia kuluja. Ja 600e/kk RUOKAAN 😳😳 Ihan hullua, kun halvemmallakin selviää. Söitkö sitten niin valtavasti enemmän parisuhteessa, että ruokaan kului noin paljon ja sitten mystisesti sinkkuna syötkin huomattavasti vähemmän? 

Vierailija
65/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei läheskään aina mene noin, että isompi määtä olisi halvempi, joskus jopa päinvastoin. Lisäksi tarjouksissa usein ostorajoituksia/ talous. Sinkulla riittää pidempään.

No kyllä mulla tulee herkästi päiväykset vastaan esim puurohiutaleista tai jopa säilykehedelmistä jos ole tarjouksesta ostanut. Oivariini on halvempaa isossa paketissa ja kuivuu jääkaappiin jne. Kahvimaitoakin riittäisi puoli litraa viikkoon mutta on kalliimpaa 

Vierailija
66/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun elämäni oli sinkkuna halvempaa kuin parisuhteessa.

Ap:lla on virheellinen, mutta yleinen harha, että pareilla olisi halvempaa.

Esimerkiksi yksin voi asua pienemmässä asunnossa kuin isompi perhe, jo kaksi henkilöä on liian ahdasta yksiössä ainakin näin aikuisessa iässä.

Lisäksi kaksi henkilöä ei syö halvemmalla kuin yksi, kumpikin heistä syö ihan saman määrän kuin sinkkunakin.

N50

Kaksioiden vuokra suhteessa yksiöihin on huomattavasti halvempi. Saat täältä kaupungin keskustasta kaksion n.700-800e/kk eli kahdestaan siitä maksaa 350-e400e/kk. Yksiöstä saat pulittaa YKSIN 600-700e. Siihen päälle vielä kaikki maksut yksin maksettavaksi, kuten auton vakuutukset, sähkö, yms. 

Kun asuin puolison kanssa, säästin monta sataa euroa kuussa, kun kaikki nuo jaettiin. 

Kai kuitenkin 2 auton vakuutukset, eli ihan yhtä kallista. Täytyyhän meidän molempien päästä töihin. Sen lisäksi uusissa yhtiöissä 2 parkkipaikan saaminen voi olla mahdotonta.

Vierailija
67/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku joutuu lämmittämään uunin ja tiskaamaan astiat mutta pariskunnasta molempien ei tarvitse lämmittää uunia ja tiskata ruuanvalmistusastioita.

Vierailija
68/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa aika uusavuttomalta sinkulta. Ei ole mitään estettä ostaa isompaa pakkausta ruokaa ja syödä sitä pidemmän ajan. Pienissäkin jääkaapeissa on pakastelokero, jossa minä säilytän mm leipää ja syön siitä paloja pitkän aikaa.

Joillain on näköjään vaikea elämä, kun periaatteesta vain haluaisi, että joku muu kävisi kaupassa, maksaisi ostokset ja vielä kokkaisikin sen ruuan nenän eteen valmiiksi.

Siksi teille valittajille ei käy kämppäkaveri jakamaan asuinkuluja, kun oikeasti haluatte vaan naisen kotiinne kustantamaan limsanne ja toimimaan yleisenä palvelijana.

Kyse on isojen pakkau

Kuule. Useimmat meistä sinkkunaisista ei ole noin köyhiä, ettei voisi käyttää 10 euroa isompaan ruokapakkaukseen. Kummallinen käsitys, että naiset olisivat köyhiä. Miehissä on enemmän työttömiäkin ja toimeentulotuen saajista suurin osa on miehiä.

T. Kovapalkkainen sinkkuNAINEN 

Vierailija
69/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinkku joutuu lämmittämään uunin ja tiskaamaan astiat mutta pariskunnasta molempien ei tarvitse lämmittää uunia ja tiskata ruuanvalmistusastioita.

Nyt menee aika hiustenhalkomiseksi, ei tiskaamisesta kovin paljon lisäkuluja tule sinkkutaloudelle. Yhtä hyvin voisi sanoa, että TV:n sähkönkulutus on pienempi kun siitä ei katsota kahden ihmisen lempiohjelmia.

Vierailija
70/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt menee aika hiustenhalkomiseksi, ei tiskaamisesta kovin paljon lisäkuluja tule sinkkutaloudelle. Yhtä hyvin voisi sanoa, että TV:n sähkönkulutus on pienempi kun siitä ei katsota kahden ihmisen lempiohjelmia.

Mutta niin se on, ja kun kaikki ynnää yhteen niin tadaa, sinkku maksaa 600€/kk enemmän elämisestään.

Vierailija
71/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pariskunnan "turvaverkko", joka auttaa rahallisesti ja muuten, kun toiselle tulee ongelmia, on se parisuhteen toinen osapuoli. Eli hänen taloudellinen taakkansa tuplaantuu! Et ole selvästi koskaan ollut parisuhteen se osapuoli, jonka maksettavaksi kaikki kaatuu, myös toisen aikuisen ihmisen elatus. Voin kertoa, että se vasta raskasta on ja johtaa haaveilemaan erosta joka päivä. Sinkkuna ei tarvitsisi maksaa muin vain omat menonsa, se olisi kuin taakka pois harteilta.

T. Työttömän miehen vaimo

Mutta se turvaverkko toimii molempiin suuntiin, teilläkin voi tilanne olla eri muutaman vuoden päästä. Lisäksi turvaverkkoon kuuluu usein myös sen puolison lapsuudenperhe ainakin jollakin tapaa. Useimmiten kaksin pärjää paremmin kuin yksin. 

Näissä tapauksissa se turvaverkko toimii aina vain toiseen suuntaan.

Nyt kun mainitsit, jopa minun vanhat vanhempani, kun vielä elossa olivat, maksoivat lahjana matkoja miehen puolesta. Miehen vanhemmilta, kun elossa olivat, en ole saanut edes lahvipakettia, kun nyt oikein muistelen.

Vierailija
72/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pariskunta pääsee halvemmalla kaikista kuluista.

Vierailija
73/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä perheelliset jakavat laskuja jne, sinkku maksaa kaiken yksin.

Jep. Sinkku maksaa yksin vuokraa esim 800 euroa jostain kämäisestä yksiöstä kammolähiössä, kun taas kumppanin kanssa molemmat laittaa saman 800 euroa vuokraan ja kas, he voikin asua huomattavasti hulppeammin esim uudessa kolmiossa kivalla asuinalueella.

Tosin voi tehdä myös niin, että kumpikin laittaa vaan 500-600 euroa (eli säästää 200-300 euroa/kk entiseen verrattuna) ja yhdessä päästään silti kivan kokoiseen kaksioon.

Tuolla 200-300 eurolla /kk voi jo kummasti vaikka harrastaa jotain sellaista johon ei yksinasuessa oikein ole varaa tai tehdä vaikka jonkun reissun kerran-kaksi vuodessa. Tai kenties vaikka hankkia auton joka helposti syö tuollaisen kk-säästön..

Vierailija
74/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nyt eronneena jää paljon enemmän rahaa säästöön. Eksän kanssa asuttiin isossa kolmiossa, kun hänellä piti olla työhuonekin. Nyt asun kaksiossa, joka on yli kaksi kertaa edullisempi kuin tuo kolmio. Käytän nyt julkisia auton sijaan. Eksän kanssa mentiin autolla joka paikkaan, kun ei hän julkisia halunnut käyttää. Ruokakulut on pienentynyt huomattavasti. 

Vierailija
75/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä nyt eronneena jää paljon enemmän rahaa säästöön. Eksän kanssa asuttiin isossa kolmiossa, kun hänellä piti olla työhuonekin. Nyt asun kaksiossa, joka on yli kaksi kertaa edullisempi kuin tuo kolmio. Käytän nyt julkisia auton sijaan. Eksän kanssa mentiin autolla joka paikkaan, kun ei hän julkisia halunnut käyttää. Ruokakulut on pienentynyt huomattavasti. 

Tietysti jos ITSE VALITSEE elostella parisuhteessa, saa siihenkin menemään rahaa, mutta lähtökohtaisesti oletus on että mikäli elintaso pysyy suht samana sinkkuna ja parisuhteessa, niin parisuhteessa pääsee selkeästi halvemmalla.

Vierailija
76/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietysti jos ITSE VALITSEE elostella parisuhteessa, saa siihenkin menemään rahaa, mutta lähtökohtaisesti oletus on että mikäli elintaso pysyy suht samana sinkkuna ja parisuhteessa, niin parisuhteessa pääsee selkeästi halvemmalla.

Mutta ei se käytännössä niin aina mene. Omalta osaltani on nyt edullisempaa asua yksin.

Vierailija
77/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä helvetti täällä taas on, kun kaikki kommentit menee moderointiin. 

Yritän kovasti laittaa kommenttia auton omistamista parisuhteessa, mutta ei mene läpi.

Kun parisuhteessa on YKSI yhteinen auto, niin sen auton omistaminen on aika paljon halvempaa mitä sinkkuna ollessa. Yli tonni vuodessa jaettuna kahdella on aika paljon vähemmän kuin tonni yksin maksettavana. 

Vierailija
78/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en miestä ottaisi vaikka saisin asua ilmaiseksi sen lukaalissa. 
Oma tupa, oma lupa. 

Vierailija
79/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kai kuitenkin 2 auton vakuutukset, eli ihan yhtä kallista. Täytyyhän meidän molempien päästä töihin. Sen lisäksi uusissa yhtiöissä 2 parkkipaikan saaminen voi olla mahdotonta." 

Ei, vaan yhden. Minä annoin esimerkin OMASTA näkökulmastani, missä minä tarvitsen autoa töihin, puolisoni vapaa-ajan harrastuksiin, joten pärjätään yhdellä autolla ja jaetaan kaikki kustannukset. Sekin on aika paljon edullisempaa parisuhteessa. 

Vierailija
80/90 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe tulee kyllä kalliimaksi kuin sinkkuelämää, pitää tehdä kompromisseja ruoan suhteen, lapset vaativat osansa, asunto isompi ja pakko olla auto. Sinkulla on halvempi elämä 

No olen sinkku jolla lapsia että vielä kalliimpaa se on. Mieluummin ottaisin toisen aikuisen palkan kuin pienen yksinhuoltajalisän ja elatusmaksun. Tätähän ei monikaan ymmärrä kun kuvittelevat että työssäkäyvä yksinhuoltaja "saa kaikki tuet". Ei saa. Monelta  maksaa kalliimman kautta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi