Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten paljon miehesi tekee kotitöitä ja mitä?

Vierailija
01.05.2007 |

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja kertauksen vuoksi tässä viestini:

" Lapsia hoitaa tasavertaisesti kanssani, siis iltaisin ja viikonloppuisin. Päivällä kun on töissä ja minä äitiyslomalla.

Pesee pyykkiä, ripustaa kuivumaan, imuroi, siivoaa keittiön&wc:t ja pesee lattiat siinä missä minäkin. Mun vastuulla on pölyjen pyyhkiminen, koska mies ei tee sitä tarpeeksi usein (ei " näe" pientä pölyä) enkä minä halua moittia siitä. Ikkunat pestään usein yhdessä. Vaatekaappien siivoaminen ja järjestäminen on pääasiassa mun heiniä, samoin yleinen järjestyksne pito mikä hoituu tässä kotona ollessa päivisin.

Ruoanlaitto menee aika tasan, kumpikin tykätään laittaa ruokaa. Tiskit hoitaa koneeseen kumpi ehtii."

Mies tekee kaikki ns miesten työt, mutta kun on uusi auto niin esim autoa ei travitse kauheasti muuten huolta kuin pestä&tankata. Piahtöitä on aika vähän eli pääasiassa lumenluonti ja nurmikon leikkaus sekä kukkien kastelu kesällä (joka on MINUN HOMMANI, unohtui mainita) ja joskus jotain pientä. Aika harvoin esim joutuu lamppua vaihtamaan tms ehkä muutaman kerran kuussa tulee näitä " miesten töitä" kotona, jos autoa ei oteta lukuun.

Lapset hoidan päivällä, koska sit varten kotona olen. Iltaisin ja viikonloppuisin hoidetaan 50/50, kummallakin omaa aikaa ja omia harrastuksia.

Arkeana minä hoidan aamupalat, lounaan ja välipalan lapsille sekä iltaruoan koko perhelle. Keittiön siivoan muuten aina minä, paitsi iltaruoan jälkeen kumpi ehtii. Viikolla ei juuri siivota, mies saattaa viedä roskat ja täyttää sen tiskikoneen samalla kun minä imetän vauvaa. Lasten iltapuuhiin osallistutaan molemmat, niin saadaan lapset ajoissa nukkumaan ja on yhteistä aikaan.

Viikonloppuisin sitten siivotaan yhdessä. Viikolla MINÄ olen vastuussa siitä perusjärjestyksen pidosta, mutta eipä täällä juuri muuta tarvitse kuin laittaa tavarat käytön jälkeen pois ja esim siivota keittiö ruokailun jälkeen. Ja pyyhin ehtiessäni pölyjä ja sormien jälkiä peileistä jne ja saatan imuroida esim eteisen&keittiön kun siltä tuntuu. Pyykkiä pesen viikolla 1-2 koneellista päivällä ja viikonloppuna saattaa mies sitten pestä muutaman koneellisen, jos pestävää on. Usein on.

En näe että mun mies RAATAISI kotona, en tee sitä itsekään koska meille riittää se perussiisteys. Ikkunat pestään 2x vuodessa ja yleensä yhdessä.

Meillä mies ei siis tee PUOLET KOTITÖISTÄ vaan osallistuu kotona olessaan YHTÄ PALJON kuin minä. Osan olen tehnyt minä jo päivällä.

t. 10 eli 13

Vierailija
22/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. 10, 13 ja 28

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

). Tästä oletin tietenkin, että tilanteesi on sellainen, johon pyysin vastausta. Et siis huomioinut pointtiani, vaan vastasit kysymykseenne, vaikkei tilanteenne ole sellainen, johon vastausta pyysin.

Täällä oli niitä, joiden mukaan on ok, että mies tekee kaikki miestentyöt, puolet kotitöistä ja käy töissä samalla kun vaimo kotona lasten kanssa. Tämä oli ns " keissi" .

Vierailija
24/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisten kotityöt /ruoanlaitto, siivoukset, pyykkäys, lastenhoito ym.) pitää tehdä joka päivä ja monta kertaa päivässä. Tutkimustenkin mukaan naiset tekevät kotitöitä viikossa monta tuntia enemmän kuin miehet. Lasten syntymän myötä kotitöiden määrä moninkertaistuu. Tietty jos äitikin on töissä, ei niitä kotitöitäkään kerry kovin paljoa, kun ei ole kukaan kotona sotkemassa tai ruokaa vailla. On jokseenkin omituista, että miehellä on aikaa harrastuksille, mutta perheen äidillä ei. Meillä pyritään tasa-arvoon, mutta kaikilta osin se ei tule nalkuttamatta.

Vierailija
25/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapseen liittyviä asioita en laske työksi, eikä varmaan mieskään. työnjako menee suunnilleen niin että miehen työssä ollessa me hengaillaan ja leikitään aika vapaasti lapsen kanssa, toki asioilla käydään, kaupassa yms. sitten miehen ollessa kotona hän on lapsen kanssa ja minä teen niitä kotitöitäni sen verran kun niitä nyt on.

joskus viikonloppuna mies esim. siivoilee kamoja pois minun imurointini tieltä tms. pientä järjestelyhommaa. minun pyynnöstäni hakee myös vaikka pyykit pyykkituvalta (oon viimesilläni raskaana, en viitsi kanniskella kilotolkulla märkää pyykkiä). oma-aloitteisesti ei tee mitään. tilanne sopii minulle nyt hyvin, sillä luullakseni teemme molemmat suunnilleen saman verran jos kaikki tehty työ (kodissa ja kodin ulkopuolella) lasketaan.

mutta.. suoraan sanoen mua hirvittää ajatella noin vuoden päähän kun osien on tarkoitus vaihtua. minä menen ansiotyöhön, mies jää lasten kanssa hoitovapaalle ainakin vuodeksi. musta tuntuu että alku ainakin menee tasan plörinäksi, sillä miehellä tuskin on aavistustakaan mitä kaikkea kotityöt ihan oikeasti pitää sisällään, siis alkaen vaikka ruokalistan suunnittelusta. mahdollisesti meillä pelaa palvelu sen verran sutjakkaasti että mies ei ihan varsinaisesti huomaa mun tekemää työtä (tekemättä jättämisen varmaan huomaisi, mutta se onkin eri juttu) :/

no, turha kai murehtia niin pitkälle. ja joka tapauksessa meinaan olla ihan tiukkana sitten tilanteen tullen, enkä todellakaan tee kotona yhtään enempää kuin mies tällä hetkellä. mitään kostoa tai " siitäs sait ähäpaska kun et silloin auttanut mua" -meininkiä en tietenkään elättele, ajattelen kuitenkin että nyt tässä tilanteessa mies asettaa tavallaan sen rajan ja tavoitteet, jotka koskee sitten mua kun tilanne on toisinpäin.

Vierailija
26/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mielestä miehen pitää tehdä kotitöitä vahintään yhtä paljon kuin sinkkumies tekee omassa kodissaan. Eli hoitaa vähintään oma osuutensa, lasten myötä tuleva lisätyö kotitöiden osalta jaetaan sitten vanhempien kesken miten ehditään.

Vierailija
27/27 |
01.05.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun vastaus oli siis nro 16 joka kohdisti kysymyksen minulle (kirjoitukseen nro 13) Siinä sanottiin suoraan, että mieheni käy töissä, tekee kaikki ns miesten työt, hoitaa lapset ja puolet kotitöistä. Vastaus oli siis tähän väitteeseen että mieheni tekee enemmän kuin minä.

t alkuperäinen 10

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän yhdeksän