Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?

Vierailija
15.02.2026 |

Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?

Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään? 

Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.

Kommentit (225)

Vierailija
41/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä me ymmärrämme. Itse en toki mitään ole saanut valmiina, vaan ankaran työn teon ja uhrausten kautta olen päässyt asemaan, jossa mitkään hinnat ei merkkaa enää mitään. Loppuelämäni voin tehdä halutessani varallisuuden puolesta mitä huvittaa.

Vierailija
42/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalityöntekijänä tienaan 5000/kk ja työskentelen huono-osaisten kanssa. Harvalla on oikeasti pulaa mistään, mutta asiat ovat sotkussa. Jos on päihdeongelma, ei mikään määrä rahaa riitä. Leikkaukset ovat näkyneet lähinnä asumistuen osalta. On voitu joutua muuttamaan, mutta edelleen yhteiskunta maksaa kivan asunnon, missä asua. On ehkä rakennettu sitten 20 vuotta sitten eikä uusi kuten se edellinen. Raha ei riitä, koska itse ei jaksa tehdä mitään sen eteen eikä annettuakaan rahaa osaa käyttää. 

Hyvin sanottu, täydellinen kuvaus sossuväestä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu. 

Jos tienaa 2500e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa rikkaana. Jos taas tienaa 5000e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa huonona.

EIköhän se ole ihan omista tuloista kiinni mitä kukakin pitää hyvänä palkkana. 

Vierailija
44/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Tämä just ettei edes tajuta sitä. Se että on saanut asuntolainan ja työpaikan kertoo jo paljon. Kuvittelepa ettei niitä ole. Aivan, "oma syy me ollaan tehty töitä tämän eteen" Eli ei tajua muuta kuin oman ylemmyytensä. Eivät ymmärrä yhtään niitäjotka saavat yhdessä puolet vähemmän. " laiska tai tyhmä"

Tajuaako se toinen puoli, että opettajaksi pääsee kun opiskelee opettajaksi?

Vierailija
45/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa tutusta sellaiseen konseptiin kuin progressiivinen verotus. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän sulta menee veroa, jolloin vähemmän tienaavat saa itse asiassa yhteiskunnalta terveydenhuollon, edullisen asunnon ym avustuksia, jotka se hyvätuloinen joutuu maksamaan kaikki itse. Muuten olen kyllä samaa mieltä - keskiluokka Suomessa haravoin myöntää etuoikeutensa. Jos jaksaa valittaa jostain lapsen 400 euron jalkapalloharrastuksesta ja asuu perityssä asunnossa, jossa asumisesta ei aiheudu mitään kuluja, on todellisuustaju oikeasti hämärtynyt.

Okei. Mitä avustuksia saa pieni palkkainen lapseton pariskunta? Ei mitään. 

Vierailija
46/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mun tulot sulle kuuluu? Keskity omiin tuloihisi.

Vierailija
47/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä me ymmärrämme. Itse en toki mitään ole saanut valmiina, vaan ankaran työn teon ja uhrausten kautta olen päässyt asemaan, jossa mitkään hinnat ei merkkaa enää mitään. Loppuelämäni voin tehdä halutessani varallisuuden puolesta mitä huvittaa.

Ja sinä luulet ettei muut ole tehneet ankarasti töitä ja uhrautuneet. Jos sinulle se on tuonut rikkauksia niin miksi luulet että ne joilta on vedetty matto alta olisivat vain lorvineet ja ansaitsevat kurjuutensa?

Vierailija
48/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun bruttopalkka on 3600e/kk. Itse en tuhlaa palkkaani mihinkään ylimääräiseen, sijoitan kaiken ylimääräisen raha. Lapsia en halua tehdä koska ne vie rahaa ja palkkaa mulle pitäisi maksaa 5000e/kk jotta lapsia suostuisin tekemään.

Kohta lähden kauppaan metsästämään alennustuotteita. Baareissa, ravintoloissa yms humpuukissa en käy koskaan. 

Sijoitan kaiken ylimääräisen rahan jotta edes joskus minulla olisi varaa. Sitten kun salkkuni arvo on siellä noin +500 000e niin sitten voin alkaa elämään vapaammin.

M35

Vierailija
49/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon.  Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.

Tämä just ettei edes tajuta sitä. Se että on saanut asuntolainan ja työpaikan kertoo jo paljon. Kuvittelepa ettei niitä ole. Aivan, "oma syy me ollaan tehty töitä tämän eteen" Eli ei tajua muuta kuin oman ylemmyytensä. Eivät ymmärrä yhtään niitäjotka saavat yhdessä puolet vähemmän. " laiska tai tyhmä"

Opettajien työt vähenee jatkuvasti. Eipä kannata opiskella työttömäksi.

Vierailija
50/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu. 

Jos tienaa 2500e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa rikkaana. Jos taas tienaa 5000e/kk niin silloin pitää 4000e/kk palkkaa huonona.

Oma brutto on 7000 joten minähän olen ihan SIKArikas. Mutta kun sillä käteen jäävällä 4300 eurolla pitää elättää itsensä lisäksi kaksi vielä kotona asuvaa nuorta aikuista (toisen asteen opiskelijoita) niin se niistä rikkauksista. 

Vierailija
51/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että ymmärtääkö riippuu lähtökohdista. Lama aikana eläneet ja 2000 luvulla eläneet. Näkevät ne asiat eri tavoin.

Mut miksi ylipäätään ihminen. Joka on elänyt lapsesta aikuisuuteen varakkaasti. Täytyisi ymmärtää köyhiä.

Köyhästä voi tulla rikas ja rikkaasta köyhä. Eikä pelkkä raha tuo onnellisuutta. Ihan samoin tavoin varakkaistakin löytyy päihdeperheitä ja pahoja mt ongelmia joita ei hoideta. Silloin sen varakkaan perheen lapsi ei elämässään rahaa arvosta.

Vierailija
52/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun bruttopalkka on 3600e/kk. Itse en tuhlaa palkkaani mihinkään ylimääräiseen, sijoitan kaiken ylimääräisen raha. Lapsia en halua tehdä koska ne vie rahaa ja palkkaa mulle pitäisi maksaa 5000e/kk jotta lapsia suostuisin tekemään.

Kohta lähden kauppaan metsästämään alennustuotteita. Baareissa, ravintoloissa yms humpuukissa en käy koskaan. 

Sijoitan kaiken ylimääräisen rahan jotta edes joskus minulla olisi varaa. Sitten kun salkkuni arvo on siellä noin +500 000e niin sitten voin alkaa elämään vapaammin.

M35

Lisään tähän vielä sen että en pidä itseäni köyhänä enkä myöskään rikkaana. Kuulun kait keskiluokkaan? 

Suomessa myös asuminen,auto ja ruuan hinta on aivan liian kallista.

M35

Vierailija
53/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma brutto on 7000 joten minähän olen ihan SIKArikas. Mutta kun sillä käteen jäävällä 4300 eurolla pitää elättää itsensä lisäksi kaksi vielä kotona asuvaa nuorta aikuista (toisen asteen opiskelijoita) niin se niistä rikkauksista. 

Sinulla sentäs on varaa lapsiin toisin kuin työväenluokalla. 

Miten luulet että jollain 3500 brutolla niitä lapsia elätetään? 

Vierailija
54/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

0Vierailija kirjoitti:

Minä olen varakas ja nauran teille köyhille.

Joka viimeksi nauraa jne. Nauruja odotellessa nim ei aivan rahaton

Vierailija
55/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajien työt vähenee jatkuvasti. Eipä kannata opiskella työttömäksi.

Köyhät kertovat asiat juuri noin. Mikään ei kannata muu kuin istua sohvalla ja vaatia työssäkäyviltä lisää rahaa.

Vierailija
56/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tienaatte liian vähän niin muuttakaa sveitsiin , siellä Lidlin työntekijätkin tienaa 5500e/kk minimi.

Vierailija
57/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hah, vai ihan vain opiskelee. Jäi huomiotta että sinne opiskelemasnkin pitää päästä. Jos ei pääse Jos ei osaa matematiikkaa niin sitten pitää vaan olla köyhä. On kyllä pirullisesti rakennettu järjestelmä Jos ihmisellä on yksi tai kaksi heikkoutta joita ei kykene selättämään niin kärsikööt, kärsikööt. Kyllä korkeakouluissa on ooiskeltukkin niin on palkka ansaittu! Ei vasn nämä älykkäät ymmärrä että tie on tukossa kun pääsykoe on este. Vaikka kuinka sätkisi ja sinnittelisi niin ihan oikein kun kaikilla on samat mahdollisuudet. EI TODELLAKAAN OLE

Vierailija
58/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

4000e on valtavan iso palkka.

Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.

4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.

Ehkä näin jos oma kontribuutio itsensä kehittämiseen on menneisyyden huutelut luokan takarivistä kuorrutettuna elämämkoululla.

Vierailija
59/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

M35

Ja liittyy aiheeseen?

Vierailija
60/225 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei 4000€/kk nettotulotkaan riitä mihinkään. 2000€/kk menee asumismenoihin, 500-1000€/kk menee autoon ja loput elämiseen.

Kuka hullu käyttää liki tonnin autoon kuussa, kun noin 10 000€ saa jo oikeasti hyvän käyttis auton omaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi seitsemän