Ymmärtääkö hyvätuloiset ja rikkaat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa?
Sanotaanko nyt näin että ymmärtääkö siis hyvätuloiset eli vaikkakin yli 4000e/kk tienaavat olevansa todella hyvässä asemassa yhteiskunnassa ja että lähes kaikilla menee asiat huonommin kuin heillä?
Ymmärtääkö hyvätuloiset ihmiset köyhyydestä tai rikkaudesta mitään?
Todella moni suomalainen olisi todella tyytyväinen ja onnellinen jos he tienaisivat paremmin rahaa.
Kommentit (225)
Kannattaa tutusta sellaiseen konseptiin kuin progressiivinen verotus. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän sulta menee veroa, jolloin vähemmän tienaavat saa itse asiassa yhteiskunnalta terveydenhuollon, edullisen asunnon ym avustuksia, jotka se hyvätuloinen joutuu maksamaan kaikki itse. Muuten olen kyllä samaa mieltä - keskiluokka Suomessa haravoin myöntää etuoikeutensa. Jos jaksaa valittaa jostain lapsen 400 euron jalkapalloharrastuksesta ja asuu perityssä asunnossa, jossa asumisesta ei aiheudu mitään kuluja, on todellisuustaju oikeasti hämärtynyt.
Ei tuolla palkalla yhtään sen kummempaa elämää eletä. Ihan vääristynyt käsitys jos pitää 4000 bruttotulolla jotain rikkaana. Mutta ehkä se kuvastaa tätä persaukisten kansaa. Työllähän tässä maassa ei rikastu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon. Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.
4000e on valtavan iso palkka.
Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.
4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.
Miten työttömät ja osa eläkeläisistä sitten pärjää alle tonnilla kuukaudessa?
Kyllä ymmärrän. Olen elänyt sen vaiheen, kun rahaa ei ollut ja yöllä piti huolehtia raha-asioita. Se vaihe, kun tili oli nollilla ja huoli siitä millä antibioottikuurin saa maksettua.
Jatkoin sinnikkäästi opintojani eteenpäin. Nyt ollaan hyvätuloisia. Kiitollinen olen nykyisestä tilanteesta, mutta ei se minulle mitenkään ilmaiseksi ole tullut.
Eivät ymmärrä. Heidän aikansa kuluu muiden kadehtimiseen ja pskan jauhamiseen muista ihmisistä eikä niinkään omista rikkauksista nauttimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo, että yli 4000 e/kk sanotaan hyvätuloiseksi kertoo aika karua kieltä suomalaisesta yhteiskunnasta. Ei se oikeasti ole edes kauhean paljon rahaa kun huomioidaan mitä siitä jää palkansaajalle käteen kaikkien vero-, yms muiden vähennysten jälkeen.
Oikeasti hyvätuloisten ei tarvitse miettiä arjen perusasioiden hintoja ja väitänpä, että kaikki joiden bruttopalkka liikkuu siinä reilussa 4000 e/kk katsoo hyvin tarkkaan hintoja ja vertailee niitä ennen ostamista. Etenkin jos on lapsia elätettävään.
Eihän lapsiperheiltä ole leikattu mitään. Edelleen matkustellaan etelään ja laskettelemaan, harrastetaan kalliita pallolajeja ja käydään kynsihuollossa.
Petteri Orpon hallituksen sosiaaliturva- ja sote-leikkaukset osuvat merkittävästi lapsiperheisiin.
Sosiaaliturvan kiristykset: Työttömyysturvan ja asumistuen leikkaukset osuvat erityisesti pienituloisiin lapsiperheisiin.
Sote-järjestöjen avustukset: Sosiaali- ja terveysjärjestöiltä leikataan 80 miljoonaa euroa, mikä heikentää lapsille ja perheille suunnattua apua.
Asiakasmaksujen korotukset: Terveydenhuollon asiakasmaksujen korottaminen ja lääkekorvausten pienentäminen rasittavat vähävaraisia perheitä.
Sosiaalityöntekijänä tienaan 5000/kk ja työskentelen huono-osaisten kanssa. Harvalla on oikeasti pulaa mistään, mutta asiat ovat sotkussa. Jos on päihdeongelma, ei mikään määrä rahaa riitä. Leikkaukset ovat näkyneet lähinnä asumistuen osalta. On voitu joutua muuttamaan, mutta edelleen yhteiskunta maksaa kivan asunnon, missä asua. On ehkä rakennettu sitten 20 vuotta sitten eikä uusi kuten se edellinen. Raha ei riitä, koska itse ei jaksa tehdä mitään sen eteen eikä annettuakaan rahaa osaa käyttää.
Ketään ei pakoteta elämäm koluun.
Olisi varmaan kannattanut opiskella eikä kapinoida röökillä pusikossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville.
Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut mitä se ei ole tarjonnut niille huono-osaisille?
Ihmisillä on eri lähtökohdat elämässä.
Miten ihminen pääseekään noille palkoille...
Ai mitä? Opiskelemalla, ahkeroimalla, verkostoitumalla, tekemällä asiat hyvin ja oikein...
Kiitokseksi loiset raivostuvat kun se maksaa veroja VAIN 52%
Eihän se edes osallistu.
Vierailija kirjoitti:
Eivät ymmärrä eivätkä piittaa muista kuin itsestään. He pitävät omana ansionaan hyvätuloisuuttaan. Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut he eivät pidä sitä minään. Eikä heillä ole sydäntä eikä empatiaa huonommassa asemassa oleville.
Kyllä ymmärretään oma asema ja se, että juuri me annamme sille yhteiskunnalle. Meillä ei nimenomaan ole mitään asemaa yhteiskunnan silmissä, muuta kuin olla vihattuna ja koko ajan riistettävänä. Tunnustan, että kyllä sylettää välillä maksaa yhden ihmisen palkan verran veroa, josta kaikki kiittämättömät sitten vielä valittavat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän. Olen elänyt sen vaiheen, kun rahaa ei ollut ja yöllä piti huolehtia raha-asioita. Se vaihe, kun tili oli nollilla ja huoli siitä millä antibioottikuurin saa maksettua.
Jatkoin sinnikkäästi opintojani eteenpäin. Nyt ollaan hyvätuloisia. Kiitollinen olen nykyisestä tilanteesta, mutta ei se minulle mitenkään ilmaiseksi ole tullut.
Sulla kävi siis vain tuuri. Moni sinnikkäästi kouluttautunut on työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä yhteiskunta on heille tarjonnut mitä se ei ole tarjonnut niille huono-osaisille?
Toisilla on huonot lähtökohdat eli huonot vanhemmat. Osaamattomuus ja huonot tavat periytyvät.
Vainni. Mä sanos että pienituloinen ei ymmärrä vittujakaa Suomen verotuksesta. Ei siis niin mitään. Täällä se ero 2500e/kk tienaavan ja 5000e/kk tienaavan välillä on muutama paskasatanen. Siis duunihan on tyystin eri. Se 2500e/kk jamppa on joku peruskoulun + elämämkoulun käynyt asiakaspalvelija vaihteessa ja 5000e/kk on keskijohtoa tai joku aloittava hammaslääkäri. Mutta ero on käteen jäävässä nettorahassa siis muutama paskasatanen.
Eli ei ole se "hyvätuloinen" tässä maassa todellakaan - ei todellakaan - mikään hyvässä asemassa. Sitten kun tienaa 30 000e/kk ja saa näppeihinsä 15 0000€ joka kuukausi, niin SITTEN voidaan alkaa puhumaan siitä että elintasossa näkyy aidosti ne erot. Sitten alkaa olla sitä lapin mökkiä, talvimökkiä thaimaassa ja sitä rataa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 on ihan tavallisen keskiluokkaisen akateemisen palkka. Opettaja esim tienaa tuon. Tuollaisella ihmisellä ei ole mitään erityistä. Asuntolainat ovat niskassa ja työssä tehdään pitkää päivää.
4000e on valtavan iso palkka.
Viestisi kertoo jo sen oleellisen että et taida ymmärtää sitä että valtaosa työläisistä tienaa 2000-3000 euroa kuukaudessa ja sillä palkalla ei nykyään tule toimeen.
4000e on todella hyvä palkka, se on suorastaan erittäin hyvä palkka.
Miten työttömät ja osa eläkeläisistä sitten pärjää alle tonnilla kuukaudessa?
Ne joutuu karsimaan. Työttömän yh-mamman lapsen ei ole tarve harrastaa hevosia tai taitoluistelua. Työssäkäyvä voi priorisoida ja karsia muualta.
Toki se valittaa kuin vassari hintojen noustessa ja kun pitäisi valita JOKO hevoset TAI taitoluistelu. Kyllä Pirkko-Petterillä on OIKEUS molempiin.
Vierailija kirjoitti:
4000 € ei ole iso palkka, kohtuullinen ehkä, verottaja pitää siitä huolen.
Minulla on 4000€ nettopalkka brutto 8000€ minusta ei ole reilua joutua antamaan veroihin ja yms maksuihin niin paljon kun sillä maksetaan muiden eläkkeitä, joita ei itse kuitenkaan saa
Vierailija kirjoitti:
Tämä just ettei edes tajuta sitä. Se että on saanut asuntolainan ja työpaikan kertoo jo paljon. Kuvittelepa ettei niitä ole. Aivan, "oma syy me ollaan tehty töitä tämän eteen" Eli ei tajua muuta kuin oman ylemmyytensä. Eivät ymmärrä yhtään niitäjotka saavat yhdessä puolet vähemmän. " laiska tai tyhmä"
Ihmiset eivät tajua sitä että joidenkin on pakko olla köyhidä,duunareita tai ihan tavallisia työläisiä koska kaikki ei voi olla rikkaita tai hyvätuloisia. Jos kaikki opiskelisi itselleen hyvän ammatin ja alkaisi tienaamaan vaikka nyt sitä 4000e/kk niin kuka sitten tekisi ne työläisten työt eli duunarien työt?
Yhteiskunnassa toiset pääsee hyville palkoille ja osa joutuu olemaan huonolla palkalla.
Itse saan surkeaa palkkaa mutta en ole kateellinen hyvätuloisille, elän elämääni vaan ja odotan kuolemaani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisilla on huonot lähtökohdat eli huonot vanhemmat. Osaamattomuus ja huonot tavat periytyvät.
Pitäisikö näiden vanhempien lisääntyminen estää?
Ymmärtääkö suomalaisittain köyhä ihminen olevansa todella hyvässä asemassa verrattuna suurimpaan osaan maailman väestöstä?
Vastaus on aika lailla sama: Tavallaan, teoriassa.