Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perjantai 13. päivään sopiva aihe: Suomessa jopa 200 000 autiotaloa ja asumatonta kiinteistöä: "Tönöjä metsien keskellä"

Vierailija
13.02.2026 |

Asumattomia kiinteistöjä on Suomessa huomattavan paljon. Kiinteistön omistaja on vastuussa myös luvatta taloon tunkeutuvien turvallisuudesta. Autiotaloista on jopa alettu tekemään sisältöä someen ja YouTubessa on kanavia, joilla kierretään autioituneissa taloissa, tehtaissa ja muissa tiloissa. 

MTK:n mukaan asumattomien kiinteistöjen määrää Suomessa on vaikea arvioida, mutta niitä uskotaan olevan jopa 200 000.

Tönöjä on metsien keskellä pilvin pimein, Mikkelin kaupungin rakennustarkastaja Jussi Törrönen toteaa.

Autiotalon omistaja voi joutua vastuuseen tontillaan luvatta liikkuvien tihutöiden korjaamisesta ja kulkijoiden turvallisuudesta.

https://yle.fi/a/74-20042062

Kommentit (123)

Vierailija
21/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa että kesämökkejä on perikunnailla perintöä saaneilla tyhjänpanttina ja minulla ei ole koskaan varaa sellaiseen. Niitä on vaikka kuinka ihan autioina ränsistymässä.

Niinpä. Tasan eivät käy onnen lahjat. Minä tunnustan olevani kateellinen niille, jotka ovat perineet kesämökin tai muutakin hienoa. Ärsyttävintä on joskus joutua kuuntelmaan valitusta, kun tuollaiset onnekkaat tuskittelevat "turhia" perintöjään.

Vierailija
22/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä niin kirjaimellista rotta touhua kuin olla ja voi syynätä autiotaloja ja tehdä niistä kontsaa. Mikseivät ihmiset keksi jotain kunniallista tekemistä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistön omistaja on vastuussa myös luvatta taloon tunkeutuvien turvallisuudesta. 

Tuo on kyllä niin käsittämätön lain tulkinta. Ei rikollisia pidä suojella. Jos toimii lain vastaisesti, kantakoon vastuun siitä kokonaan itse. Lievimmät tapaukset kuten tieliikennerikkeet luettakoon poikkeuksiksi tuosta.

Rikollisen hyväksi keksitään kaikki mahdolliset lievennykset ja vastuuwaiverit, mutta kunnon kansalaisen kohdalla kaivetaan kivet ja kannotkin että saataisiin tuomio, eikä mitään lieventävää edes haluta löytää. 

Vierailija
24/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua harmittaa että kesämökkejä on perikunnailla perintöä saaneilla tyhjänpanttina ja minulla ei ole koskaan varaa sellaiseen. Niitä on vaikka kuinka ihan autioina ränsistymässä.

Niinpä. Tasan eivät käy onnen lahjat. Minä tunnustan olevani kateellinen niille, jotka ovat perineet kesämökin tai muutakin hienoa. Ärsyttävintä on joskus joutua kuuntelmaan valitusta, kun tuollaiset onnekkaat tuskittelevat "turhia" perintöjään.

Voisihan niitä lahjoittaa eteenpäin, mutta varsinkin "menestyvillä" ihmisillä on tapana olla ahneita ja vittumaisia. Luonnonperintösäätiölle voisi esim. dumpata kaikki tällaiset, jotka ottaisivat maat haltuunsa luonnonsuojelualueiksi

Vierailija
25/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tunnustan kantaneeni autiotaloista läjäpäin kaikkea hyödyllistä ja jännää. Eivätkä kaikki todellakaan ole homeessa, vaan jotkut uskomattoman hyvässä kunnossa. Yhteen tuli valotkin.

Vierailija
26/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämä ovat kaikki jonkun omaisuutta ja se mitä niille tehdään tai ollaan tekemättä, ei kuulu kenellekään muulle. Monet näistä ns. tyhjistä ovat todellisuudessa esim.  kesämökkikäytössä. Mutta mitään asiaa ei muiden tonteille ja taloihin ole kellään. 

Tuo on niin suomalainen asenne kuin voi olla. Vaikka talo olisi romahtanut kasaan niin sitä vartioidaan kuin aarretta. Itselle sillä ei ole mitään arvoa, mutta ihan ylihintaa pyydetään jos joku kysyy.

Vierailija
27/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä niin kirjaimellista rotta touhua kuin olla ja voi syynätä autiotaloja ja tehdä niistä kontsaa. Mikseivät ihmiset keksi jotain kunniallista tekemistä

Jos on saanut luvan, niin miksipä ei? Mutta jos lupaa ei ole, niin sitten kyseenalaista. 

Vierailija
28/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No sitten vaan ahkerasti töitä tekemään ja mahdollistamaan itsellesi sellaisen hankinta. Se, että jollekin tulee perintöä, tarkoittaa sitä, että vähintään joku suvussa on ollut fiksu, ahkera ja säästäväinen ja taloudesta on osattu pitää huolta. Niin sitä perintöä jää tuleville polville. Voit hyvin olla sinä se, jolta jää perintöä eteenpäin. Se vaan vaatii muutakin kuin katkeraa valittamista. 

Vierailija
29/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiinteistön omistaja on vastuussa myös luvatta taloon tunkeutuvien turvallisuudesta. 

Tuo on kyllä niin käsittämätön lain tulkinta. Ei rikollisia pidä suojella. Jos toimii lain vastaisesti, kantakoon vastuun siitä kokonaan itse. Lievimmät tapaukset kuten tieliikennerikkeet luettakoon poikkeuksiksi tuosta.

Rikollisen hyväksi keksitään kaikki mahdolliset lievennykset ja vastuuwaiverit, mutta kunnon kansalaisen kohdalla kaivetaan kivet ja kannotkin että saataisiin tuomio, eikä mitään lieventävää edes haluta löytää. 

"Olit jättänyt talon ikkunoihin lasiruudut, joista niitä rikkoneet saivat irtoilevista lasinsiruista haavoja. Olet korvauvelvollinen ja sinut haastetaan oikeuteen!"

Vierailija
30/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tunnustan kantaneeni autiotaloista läjäpäin kaikkea hyödyllistä ja jännää. Eivätkä kaikki todellakaan ole homeessa, vaan jotkut uskomattoman hyvässä kunnossa. Yhteen tuli valotkin.

Kyllähän niistä kaikkea hyödyllistä löytää. Työkaluja ja vanhoja autojen ja mopojen osia tai pienkoneita. Tai sitten sisustukseen retrotavaraa joka torissakin maksaa melko paljon.

Vierailija
31/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisihan niitä lahjoittaa eteenpäin, mutta varsinkin "menestyvillä" ihmisillä on tapana olla ahneita ja vittumaisia. Luonnonperintösäätiölle voisi esim. dumpata kaikki tällaiset, jotka ottaisivat maat haltuunsa luonnonsuojelualueiksi

Menestyvät ihmiset ovat päinvastoin tehneet jotakin oikein. Se, että joku tekee töitä ja saa ostettua talon ja kesämökin. Ja elää vielä säästeliäästi, niin että perintöä jää, ei ole keltään muulta pois. Ei edes sinulta. 

Vierailija
32/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten vaan ahkerasti töitä tekemään ja mahdollistamaan itsellesi sellaisen hankinta. Se, että jollekin tulee perintöä, tarkoittaa sitä, että vähintään joku suvussa on ollut fiksu, ahkera ja säästäväinen ja taloudesta on osattu pitää huolta. Niin sitä perintöä jää tuleville polville. Voit hyvin olla sinä se, jolta jää perintöä eteenpäin. Se vaan vaatii muutakin kuin katkeraa valittamista. 

2000-luvun todellisuudessa ei tavis rikastu työnteolla, ei edes vaurastu. Hyvä, että pärjää juuri ja juuri. Ne, jotka ovat saaneet isoja perintöjä, eivät ymmärrä/halua ymmärtää, miten etuoikeutettuja he ovat.

Vierailija
33/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on sitä suurten ikäluokkien varallisuutta mitä nuoremmat kadentii. Homeinen autiotalo jossain muuttotappio kunnan syrjäkylällä.

Mulla olis 300 m2 hirsitalo kahden ison järven välisellä hiekkakannaksella. Itä-Suomessa. Varmaan arvoton. Mummoni kotipaikka.

Vierailija
34/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan eivät kuitenkaan luovu perinnöstään vaan ennemmin valittavat.

Vierailija
35/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sinne tuli valot, niin joku maksaa sähkölaskua, eli tuskin se oli autio. 

Vierailija
36/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perijöissä on kaikenlaisia vötkäleitä jotka ei ansaitsisi mitään ja omilla ansioillaan olisivat suurinpiirtein kodittomia.

Vierailija
37/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet siis murtautunut jonkun taloon ja varastanut toisen omaisuutta. Olet siis rikollinen. Sulle on sitten varmaan ok, että sinunkin omaisuutta viedään? Noilla varastamillasi tavaroilla saattoi olla jollekin tunnearvoa. Ja hyvin on mahdollista, että ränsistynyt talo on tyhjillään, koska iäkäs omistaja on pidempään esim. sairaalahoidossa, asuu lastensa luona pääsääntöisesti hoivan takia, tai palvelukodissa kuntonsa vuoksi. Kenelläkään ei koskaan ole mitään oikeutta viedä toisen omaisuutta. 

Vierailija
38/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menestyvät ihmiset ovat päinvastoin tehneet jotakin oikein. Se, että j

Minä tiedän montakin "menestynyttä" ihmistä jotka ovat vain sattuneet syntymäät oikeaan sukuun. 

Vierailija
39/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sinne tuli valot, niin joku maksaa sähkölaskua, eli tuskin se oli autio. 

Autio mikä autio. Oveakaan ei enää ollut.

Vierailija
40/123 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2000-luvun todellisuudessa ei tavis rikastu työnteolla, ei edes vaurastu. Hyvä, että pärjää juuri ja juuri. Ne, jotka ovat saaneet isoja perintöjä, eivät ymmärrä/halua ymmärtää, miten etuoikeutettuja he ova

Jatka vaan valitsemallasi linjalla. Valittamalla vauraaksi. Ehkä sekin onnistuu. En vaan ole koskaan kuullut, että joku olisi muita kadehtimalla rikastunut.