Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS Extra: 21-vuotias Milja-Emilia osti omakotitalon ja eli unelmaansa, se oli karmea virhe! Haluaa nyt varoittaa muita

Vierailija
13.02.2026 |

Harmillisesti juttu on kätketty maksumuurin uumeniin, joten voimme vain arvailla, mikä kauheus särki idyllin. 

Unelmat käyvät toteen. Siltä se tuntui, kun Milja-Emilia Kuitunen muutti puolisonsa kanssa juuri sellaiseen kotiin, mistä hän oli aina haaveillut.

Kuitunen ei silloin tiennyt, että vain parissa vuodessa unelma muuttuisi painajaiseksi, jonka jäljiä hän siivoaa yhä lähes kymmenen vuotta myöhemmin. 

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011788193.html

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilö itse. Osti talon johon ei ollut ylipäätään varaa ja lisäksi tuhlaili luotoilla ja teki muutenkin hölmöjä ratkaisuja.

Vierailija
2/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilö itse. Osti talon johon ei ollut ylipäätään varaa ja lisäksi tuhlaili luotoilla ja teki muutenkin hölmöjä ratkaisuja.

No hitto. Juttuhan kertoo ulosotosta. Tylsää. Minä kun ajattelin, että ehkä siellä talossa kummittelee tai jotain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vaikee tähän on mitään sanoa, jos ei ole tämän enempää tietoa. 

Mutta sen verran voin sanoa, että mullakin oli nuorena tuollainen vaihe, että talohan se on oltava tai elämässä ei ole mitään järkeä. 

Luojan kiitos mulla ei riittänyt uskallus siihen sitten kuitenkaan. Tosi moni tuttuni teki tuon virheen ja ovat edelleen keski-ikäisinä persaukisia sen takia.

Mulla on maksettu keskusta yksiö ja varaa syödä ravintoloissa ja tehdä mitä haluan. Nuorena ei kannata kuunnella omia aivojaan =D

Vierailija
4/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostaa talon tarkistamatta sen kuntoa.

Vierailija
5/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalosta voi tulla yllättävän paljon kuluja. Esim jos on sähkölämmitys ja tarvitaan kalliita remontteja. 

Vierailija
6/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No hitto. Juttuhan kertoo ulosotosta. Tylsää. Minä kun ajattelin, että ehkä siellä talossa kummittelee tai jotain. 

Kummituksista ei ole lukemattomien tarinoiden lisäksi mitään todisteita.

Yli varojensa eläneiden ulosotosta on paljon dokumentoitua dataa 

Vierailija
7/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entä jos olisikin velkakierteessä eläneen talon edellisen omistajan poltergeist?

Vierailija
8/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta sen verran voin sanoa, että mullakin oli nuorena tuollainen vaihe, että talohan se on oltava tai elämässä ei ole mitään järkeä. 

Luojan kiitos mulla ei riittänyt uskallus siihen sitten kuitenkaan. Tosi moni tuttuni teki tuon virheen ja ovat edelleen keski-ikäisinä persaukisia sen takia.

Mulla on maksettu keskusta yksiö ja varaa syödä ravintoloissa ja tehdä mitä haluan. Nuorena ei kannata kuunnella omia aivojaan =D

Mitä kukakin arvostaa. En olisi voinut kuvitella asuvani keski-ikäisenä yksiössä. Nimenomaan niitä omia toiveitaan ja haaveitaan kannattaa kuunnella ja pyrkiä toteuttamaankin.

Vierailija
9/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian nopeasti pitänyt ruveta leikkimään kotia elämänsä "rakkauden" kanssa. Se on näinä aikoina mukava olla naimisissa homeisen rintamamiestalon kanssa. M33

Vierailija
10/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omakotitalosta voi tulla yllättävän paljon kuluja. Esim jos on sähkölämmitys ja tarvitaan kalliita remontteja. 

Sähkölämmitys ei pitäisi olla yllättävä kulu. Ja kaikki muukin lämmitys on kallista, vaikka olisi takka niin puutkin maksaa.

Vierailija
11/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liian nopeasti pitänyt ruveta leikkimään kotia elämänsä "rakkauden" kanssa. Se on näinä aikoina mukava olla naimisissa homeisen rintamamiestalon kanssa. M33

Talossa ei ollut vikaa. Ostaja vaan ei tajunnut että talon ylläpito maksaa.

Vierailija
12/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkölämmitys ei pitäisi olla yllättävä kulu. Ja kaikki muukin lämmitys on kallista, vaikka olisi takka niin puutkin maksaa.

Näillä keleillä mediassa on ollut ihmisiä, jotka on saaneet jotain 2000-4000e sähkölaskuja pösällä. 

Olisi kannattanut vaan ottaa kiinteähintainen soppari. Kesällä voi harrastaa pösäilyä. 

Vierailija
13/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten hän sai alun perin lainan, jos ei maksukyky riittänytkään?

Vierailija
14/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mahdollista, että sai lainan taloon, mutta sen lisäksi otti muita vippejä kattaakseen talon kuluja?

Vierailija
15/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hmmm... olisi mullakin varaa syödä ravintoloissa, mutta en syö, koska se on kallista ja epäjärkevää. 

Vierailija
16/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti harva 21-vuotias on kykenevä omakotitalon (ja siihen liittyvien kulujen ja lainan) haltijaksi. Muutama poikkeus voi vahvistaa säännön, mutta pääosin ei ole vielä ihminen riittävän kypsä eikä malta keskittyä ja selvittää tarvittavia asioita saati hoitaa käytännön puolta talossa ja pihassa.

Vierailija
17/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tästä montaa vuotta ole, kun lainaa vielä sai aika isojakin summia nykypäivää helpommin. 

Vierailija
18/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulosotossa on n. 600 000 suomalaista. Se on paljon yleisempää kuin kummittelu. 

Vierailija
19/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on maksettu yksiö? Onneksi uskalsin kuunnella omia aivojani nuorena ja on jo kauan ollut velaton omakotitall hyvällä alueella isossa kaupungissa. Varaa on syödä ravintoloissa, mutta kotona saan parempaa ja laadukkaampaa ruokaa.

Kukin tyylillään.

Vierailija
20/25 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähtökohtaisesti harva 21-vuotias on kykenevä omakotitalon (ja siihen liittyvien kulujen ja lainan) haltijaksi. Muutama poikkeus voi vahvistaa säännön, mutta pääosin ei ole vielä ihminen riittävän kypsä eikä malta keskittyä ja selvittää tarvittavia asioita saati hoitaa käytännön puolta talossa ja pihassa.

Ainakaan itse en 21-vuotiaana olisi tiennyt puoliakaan niistä asioista, jotka tiedän nyt enkä olisi osannut ajatella ja suunnitella yhtä hyvin. 

Voin kertoa, että sähkölämmitys olisi voinut tulla 21-vuotiaalle minulle yllätyksenä. Ai lämpeeks tää sähköllä....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi neljä