Jos toimeentulotuki puolitetaan, miten koko tuen saa jatkossa ennalleen?
Tehdäänkö toimeentulotuen puolittamisesta määräaikainen päätös vai jatkuuko tuen puolittaminen automaattisesti siihen asti, että tuen saaja täyttää tietyt ehdot? Jos jälkimmäistä, mitkä ne ehdot on? Voidaanko esim. työttömältä vaatia onnistunutta työpaikan saamista vai riittääkö, että työtön alkaa täyttää kiltisti työhakemuksia ja osallistuu mahdollisiin koulutuksiin tai vastaavaan jotka "työkkäri" hänelle osoittaa? Se siis tässä lähinnä kiinnostaa, onko täydelle tuelle palaaminen mahdollista kenelle tahansa (joitain yksittäisiä poikkeuksia lukuunottamatta) vai vaaditaanko ihmisiltä mahdottomia. Vaikeahan sitä on työllistyä, jos rahat riittää hädin tuskin ruokaan niin ettei edes työhaastatteluun pääsemiseksi saa ostettua bussilippuja.
Kommentit (223)
Työkokeilussa hyllyttäjänä kannattaa laittaa kalatuoteet ja muut herkästi pilaantuvat tavarat "vahingossa" huoneenlämpöön esim. leipäpussien alle. Kauppias kiittää, kun kalliit kalat pilaantuvat ja asiakkailta tulee vihapostia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on varmaan uudet säännöt joiden takia tuet ei palaudu ikinä ennalleen. Vain 9 euron orjana saa tulevaisuudessa ns. täydet tuet. Irtisanomista on helpotettu että palkansaajat voidaan korvata orjilla.
Orjilta poistetaan 9 euron päiväkorvaus, joten työttömät saa valita meneekö ennemmin orjaksi ilman korvausta vai ottaako -50% alennetun toimeentulotuen.
Itseasiassa työllistymistä edistävästä toimeenpiteestä tulee rankkua ainoastaan -40%. Tuo -50% tulee, jos et ilmoittaudu työnhakijaksi. Työnhakua ei voida katkaista sillä perusteella, että jätät menemättä kuntouttavaan työtoimintaan (joka muutenkin ollaan ajamassa alas).
Vierailija kirjoitti:
Mä sain 6 kk karenssin ja tuet pieni 40% joka kuukausi. Työkkäri yritti pakottaa minua kuntouttavaan työhön vaikka olen täysin työkykyinen. Uhkasin työkkärin akkaa puukolla ja sitten ne teki rikosilmoituksen. Sitten minua kuulusteltiin ja sain asianajajan ja kerroin miten ne oli kiristänyt minua karensseilla ja pienentänyt tukea 40% jotta joutuisin kuseen enkä olisi voinut laskuja maksaa ja joutuisin ulosottoon joten ne saisi syyn pakottaa minut kuntouttavaan jotta minulla ei olisi elämänhallintaa. Lopulta työkkärin virkailijaa syytettiin virkarikoksesta. Lain mukaan työtöntä ei voi pakottaa kuntouttavaan jos on terve ja työkykyinen. Minusta kirjoitettiin lausunto että olen sairas ja työkyvytön ja koska en suostunut orjatöihin niin sain karenssin ja 40% tuesta vähennettin.
Pieleen meni tämä tarina. Sairaana ei saa osallistua kuntouttavaan työtoimintaan. Työmarkkinatuki menee takaisinperintään jos tämä selviää Kelalle ja sehän selviää kun saavat lääkärintodistuksen, jonka mukaan olet sairas.
"Kela maksaa jatkossa toimeentulotuen vuokran osuuden suoraan vuokranantajalle, jos asiakkaalle on myönnetty Kelasta vuokravakuus nykyiseen asuntoon osana toimeentulotukea."
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa ei saa palkka esim. jos on päiväkodissa työkokeilussa.
Kerro jotain, mitä kaikki eivät jo tiedä
Päiväkodilla ei ole työnjohto-oikeutta työkokeilussa olevaan nähden, koska työnjohto-oikeus vaatii laillisesti pätevän työsopimuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet väärässä. Kuule apteekissa on työttömiä palkkatuella. Olet varmaan tyhmä kokoo...lainen.
En ole väärässä. Farmaseuteilla on valkoinen takki työasuna. Tiedän, koska olen farmaseutti. Palkkatukilaisia ei meillä ole koskaan ollut, koska apteekkityö on luvanvaraista ja siihen pitää olla koulutus.
Niin, teidän apteekissa ei ole ollut, mutta meidän kaupungissa on. Se valkoinen työtakki on ihan kaikilla, oli sitten farmaseutti, proviisori, työtön.
Minä olen valeproviisori, mitäs siihen sanottavaa?
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos joltain voidaan leikata puolet toimeentulotuesta pois, se tarkoittaa sitä että hänelle maksetaan normaalisti melkein 300 €/kk liikaa! On huutava vääryys että veronmaksajat maksaa joillekin niin paljon hummailurahaa vuodesta ja vuosikymmenestä toiseen.
Miten niin liikaa`? Kuinka vammainen pitää olla, jos kuvittelee, että 600€/kk on jotenkin LIIKAA?
Kuinka vammainen pitää olla jos ei ymmärrä, että jos 300 euroa kuussa riittäisi, 600 eurossa kuussa on puolet liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, se avustettava siivoaa ja tekee itse ruokaa. Minä vain avustan.
Riippuu paikasta. Ei kaikilla avustettavilla toimintakyky riitä noihin. Kannattaa ottaa selvää, millainen työ on kyseessä eikä länkyttää paskaa.
Avustaja määrää ja käskyttää avustettavaa.
Sinä avustettavana olet työnantaja, joten ei mene ollenkaan noin.
Minä avustan miten haluan. Avustajia on erilaisia, koita kestää.
Meillä anoppi sanoo aina, että jokainen hoitaa omalla tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Työkokeilussa hyllyttäjänä kannattaa laittaa kalatuoteet ja muut herkästi pilaantuvat tavarat "vahingossa" huoneenlämpöön esim. leipäpussien alle. Kauppias kiittää, kun kalliit kalat pilaantuvat ja asiakkailta tulee vihapostia
Sinulle tuleekin varmasti hyvä mieli siitä, jos joku hauras vanhus saa sinun takiasi vaikean ruokamyrkytyksen kohtalokkain seurauksin.
Vierailija kirjoitti:
Ja tää pitäisi sitten töihin ottaa? Oletteko koskaan ajatelleet, että ehkä kaikkia ihmisiä ei vain ole tarkoitettu työelämää varten?
Vierailija kirjoitti:
"Kela maksaa jatkossa toimeentulotuen vuokran osuuden suoraan vuokranantajalle, jos asiakkaalle on myönnetty Kelasta vuokravakuus nykyiseen asuntoon osana toimeentulotukea."
Ymmärrettävä uudistus. Vuokranantaja saa varmasti ainakin toimeentulotuen osuuden vuokrasta eikä tt-tuen saaja pysty kulauttamaan kurkusta alas asumiseen tarkoitettuja rahoja.
Eikö tähän ole ihan yksiselitteinen vastaus: hakemalla sitä ensisijaista etuutta, juuri niin kuin Kela on ohjeistanut. Miten voi olla näin vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulle tuleekin varmasti hyvä mieli siitä, jos joku hauras vanhus saa sinun takiasi vaikean ruokamyrkytyksen kohtalokkain seurauksin.
Kauppiaan vika se on kun ei palkkaa koulutettua väkeä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Mutta työkokeilussa ei ole vastuuta. Se ei ole palkallinen työsuhde.
Vahingossa voi virrankin katkaista pakaste-ja kylmäaltaista, saa köyhät ruokaa roskiksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-eri
Mutta työkokeilussa ei ole vastuuta. Se ei ole palkallinen työsuhde.
Eikä myöskään TYÖNJOHTO-OIKEUTTA!
Sosiopaatti = Sosiopaatin tunnistaa siitä, että hän uskoo hänen henkilökohtaisen oikeutensa ylittävän muiden ihmisten oikeuden henkeen ja terveyteen.
Ei lisättävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siihen on varmaan uudet säännöt joiden takia tuet ei palaudu ikinä ennalleen. Vain 9 euron orjana saa tulevaisuudessa ns. täydet tuet. Irtisanomista on helpotettu että palkansaajat voidaan korvata orjilla.
Orjilta poistetaan 9 euron päiväkorvaus, joten työttömät saa valita meneekö ennemmin orjaksi ilman korvausta vai ottaako -50% alennetun toimeentulotuen.
Viha työttömiä kohtaan saa yhä irvokkaampia piirteitä. Saa nähdä tuleeko orjille hihamerkit?
Ensin hihamerkki ja sen jälkeen polttomerkki, jos ei onnistu löytämään vuoden kuluessa kokoaikatöitä joilla elättää itsensä ja perheensä.
Kelan asiakasnumero tatuoidaan käsivarteen.
Tää ois kova! 😀😀😀
🇺🇦🇮🇱
Elämä on valintoja. Itse jos joutuisin ilmaishommiin käyttäisin kaiket päivät siihen, että kertoisin asiakkaille, miten heidän käyttämänsä firma kannattaa orjatyötä eikä maksa työntekijöilleen palkkaa.