Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

67000 sai kuntoutuspsykoterapiaa. Arvatkaapa kuinka monta prosenttia oli naisia?

Vierailija
12.02.2026 |

Aika hämmentvä tilasto. Jo määrä herättää ihmetystä, mutta enemmän pöyristyttää naisten määrä. Lopuista kahdesta kymmenestäkin osa on miehen ja naisen väliltä. Mikä Suomen naisia oikein vaivaa?

Kommentit (365)

Vierailija
341/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miesten ongelmat ovat usein absoluuttisempia kuin naisten. Terapia voi toimia naisille, koska ongelmat kumpuavat useammin sisältä eikä ympäristön suhtautumisesta. 

Voin kertoa tästä esimerkin, kun kävin itse erään kriisiaiheisen koulutuksen, ja olin siellä ainut mies. 

Kokoonnuimme ja kun tuli ruokatauko, menin jo valmiiksi istumaan pöytään. Kaikki naiset kävelivät ohi eikä yksikään istunut samaan pöytään tai pyytänyt tulemaan seuraksi.

Kukaan ei kysynyt minulta mitään tai osoittanut mitään kiinnostusta koko pitkän koulutuksen aikana. Minä taas itse kyselin harmittomia asioita. Toisena päivänä menin itse istumaan samaan pöytään eikä tämä tietenkään muuttanut asioita. Koska joku kuitenkin takertuu tähän, en tarkoita seksuaalista kiinnostusta (vaikka se on elintärkeää hyvinvoinnille), vaan hyväntahtoista uteliaisuutta ja tsemppiä.

Jos kommentoin jotain asiaa

No voi ei, kukaan ei tullu samaan pöytään sun kanssa. Ihan kuin VAIN MIEHET kokisi tuota.

Kehodysmorfinen häiriö taas ei riipu sukupuolesta tai siitä, saako joku helposti tuntea itsensä haluttavaksi. Miehilläkin voi olla vahva huoli omasta kehostaan esimerkiksi lihasmassan määrä, rasvaprosentti tai hiustenlähtö, ja tämä voi kehittyä kehodysmorfiseksi häiriöksi. Tutkimukset osoittavat, että BDD:tä esiintyy sekä miehillä että naisilla, joskin sitä saattaa olla naisilla enemmän kuin miehillä.

Vierailija
342/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen naisia selvästi vaivaa Suomen miehet.

Naiset ovat onnellisempia sinkkuina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on ratkaistu kysymys, miksi naiset ovat ahneempia uskonnoille ja vielä ahneempia uususkonnoille, ratkeaa samalla tämäkin, koska psykoterapia on uususkonto. Psykoterapian potilaista n. 90 % on naisia, n. 10 % miehiä.

Nyt ovat nimenomaan miehet innostuneet uskonnosta. 

Koulutustaso laskee, joten uskonto alkaa kiinnostamaan....

Vierailija
344/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Akat ahdistuu siitä, kun ne ei ole enää miesten holhouksessa. Tämä oli asioiden luonnollinen olotila ja tulisi palauttaa välittömästi.

Vierailija
345/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun on ratkaistu kysymys, miksi naiset ovat ahneempia uskonnoille ja vielä ahneempia uususkonnoille, ratkeaa samalla tämäkin, koska psykoterapia on uususkonto. Psykoterapian potilaista n. 90 % on naisia, n. 10 % miehiä.

Nyt ovat nimenomaan miehet innostuneet uskonnosta. 

Koulutustaso laskee, joten uskonto alkaa kiinnostamaan....

Niinpä, sen näkee uskonnollisissa Trumpin äänestäjissä Yhdysvalloissa. Kouluttamattomat vauhdissa. "Evoluutio on satua" jne.

Vierailija
346/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuolla terapialla pyritään ja mikä on lopputulos?

Hmm. mikäköhän olisi kuntoutusterapian päämäärä. Mikäköhän. Olisipa sanassa jotain viitteitä asiasta tai kumpa joku olisi jo vastannut tuohon tarkemmin tässä ketjussa.

Et siis osannut vastata?

Vastasi jo. Meni vaan sinulta ohi.

Vierailija
347/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloitin juuri Kela-korvattavan terapian. Olen ollut Kokoomuksen jäsen vuodesta 2003. Käymällä terapiassa tuen suomalaista yrittäjyyttä. 

Imet valtiota eli meitä kuiviin. Kela korvattavuus tarkoittaa sitä, että sinun terapiasi rahoitetaan meidän rahoilla. Jokaisen lompakosta varastetaan esim. sinun takia joku sentin osa. Ja näistä sentin osista kertoo valtameri.

Älä nyt jumaliste lässytä. Minun lompakostani menee maksuun jatkuvasti sinunkin perheellesi ja kersoillesi maksettavia tukia ja palveluita ja se on ihan hitonmoinen loputon suo. 

JOKAINEN maksaa toisille tukia ja palveluita. Mikä jeesus sä luulet olevasi?

Ei maksa

Totta. Sinä et ole ikinä maksanut mistään.

-eri

Vierailija
348/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älkää miehet käyttäkö väkivaltaa naisia kohtaan niin ei tarvitse niin paljon terapiaa. 

T: Lapsena hyväksikäytetty ja aikuisena myös

Naiset siis saavat käyttää väkivaltaa miehiä kohtaan...

Vierailija
349/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei taida näyttää kovin hyvältä cvssä joku kuntoutusterapia. Aikamoinen turn off työmarkkinoilla.

No ei sitä CV:ssä ilmoitetakaan. Minä kävin 10 vuotta sitten terapiassa ja työnantajani tiesi sen. Hän oli vain tyytyväinen että hoidan itseni kuntoon, toisin kuin kollega joka vaan saikutti jatkuvasti.

Vierailija
350/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet usein lääkitsevät itseään muilla keinoin, kun sinne lääkäriin mennään vasta kun pää killuu polvien välissä. Ryypätään, röökataan ja runkataan pää halki ja ollaan niin kiukkuisia niin kiukkuisia että nyrkkikin käy ennen kuin pää ehtii estää.

Huom! Ei kaikki miehet. Tämä nyt kärjistetty esimerkki että miehet enemmän tätä kuin naiset.

Vierailija
351/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luoja Jumala meitä varjelkoon että uskonto ei saa ketään kiinostumaan vaan mieluummin aito yhteys Jeesukseen, joka nousi kuolleista. 

Vierailija
352/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap selvästi kuuluu tuohon porukkaan. Vain tuperys tekee aloituksen koko aiheesta. Tainnu jäädä muutama istunto käymättä. Otahan ne lääkkeet ja käperry peiton alle rauhoittumaan.

Vierailija
353/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älkää miehet käyttäkö väkivaltaa naisia kohtaan niin ei tarvitse niin paljon terapiaa. 

T: Lapsena hyväksikäytetty ja aikuisena myös

Naiset siis saavat käyttää väkivaltaa miehiä kohtaan...

No ei saa. Väkivalta ketä tahansa kohtaan on väärin. Ainoastaan itsepuolustustilanteessa voi olla sallittua käyttää väkivaltaa.

Vierailija
354/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon yksi näistä naisista. Ja mä hakeuduin terapiaan, koska mut kasvatettiin kiltiksi, siis liian kiltiksi. Laitoin muut ihmiset edelle enkä huolehtinut omista tarpeista. Jopa kampaajalla tai hierojalla käynti oli mulle vaikeaa, koska en kokenut ansaitsevani muiden huolenpitoa. Pahimmillaan tuntui pahalta kävellä kadulla, kun ajattelin niitä, jotka sen kiveyksen ovat tehneet. Että mikä minä olen tässä kulkemaan. Tällainen ajattelutapa sai mut tekemään työt ja kotihommat aivan viimeisen päälle hyvin, stressasin että kelpaako, enkä sallinut itselleni lepoa. Lopputulos burnout ja terapian avulla pyrin nyt pääsemään alemmuudentunteesta eroon. Ja uskon, että meitä kiltiksi, huomaamattomaksi ja palvelualttiiksi kasvatettuja naisia on paljon.

olisit ihan itsekin kyennyt lopettamaan turhan alemmuuden tunteesi. Ei sitä muutenkaan kukaan muu voi muuttaa Se on oma pääsisisäine

Olen täysin samaa mieltä. On ihan naurettavaa, että verorahoilla maksetaan kolme vuotta terapiaa, jonka sisältö on, että koitas valuta itsellesi kivaa seuraa ja vältä ikäviä ihmisiä. Sillä tätähän ei tosiaan voi ilman terapiaa osata.

Ei terapiaa tuollaisille vaan jutelkoot kavereidensa kanssa tai netissä, lukekoot self help -oppaita tai käyttäkööt omia aivoja. Ei ole mistään rakettitieteestä kysymys.

Jos yllä olevat ei miellytä, niin maksakoot itse terapiansa. Kela-terapia saisi kuulua vakavien ongelmien hoitoon.

Vierailija
355/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Karua, naisten päät ei kestä somea eikä töissä käymistä, kotiin hoitamaan lapsia kuuluisivat

Somessa en ole ollutkaan ja työni on minulle suorastaan henkireikä. Kyllä ne ongelmat johtui mulla ihan lapsuudesta. Jokaisella tietysti omat syynsä, pääasia että ne hoitaa kuntoon. 

Sekään ei ole ihan helppoa, jos ei ole hyvä ulosanti. Mullakaan ei alussa oikein terapia toiminut kun en osannut avautua. Miehillä saattaa sellaista olla yleisemminkin.

Vierailija
356/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tuolla terapialla pyritään ja mikä on lopputulos?

Kuntoutumiseen jostakin, ehkä.

Kuten edellä todettu, psykoterapian tavoite on työ/opiskelykyvyn turvaaminen, kun henkilöllä on mielenterveydellisiä oireita esim. masennus 

, ahdistuneisuushäiriö (kuten paniikkihäiriö tai pakko-oireinen häiriö), syömishäiriö tai traumaperäinen stressihäiriö. Eli pyritään näiden arkea rajoittavien oireiden helpottumiseen ja toimintakyvyn palauttamiseen. Ihmettelen, kenen mielestä tämä on turhaa.

Vierailija
357/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä miehet on niitä väkivaltaisia henkisesti ja fyysisesti parisuhteissa, on mustasukkaisuutta, insestiä, pedofiliaa jne. Olen itse käynyt terapiaa miesten taholta näihin jokaiseen mitä mainitsin. Tiedän muitakin naisia tuttavissani...

Vierailija
358/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ihan mielenkiinnosta, miten se trauma sitten ilmenee, jos siitä ei ole muistoa eikä siihen liity tunnetta?"

No ainakin yksi tuntemani tapaus on ystävälläni. Hänen mies teki...mitkä sanat täällä on kiellettyjä? No mies teki sen "viimeisen ratkaisunsa" heidän kotonaan. Ja tää mun kaveri, eli hänen vaimonsa onneksi tuli töistä kotiin ennen heidän alakouluikäistä lastaan ja löysi miehensä kuolleena. 

Tästä on yli 30 vuotta aikaa, eikä hän edelleenkään muista koko päivästä yhtään mitään. Oli soittanut hätäkeskukseen ja sieltä sitten olivat ottaneet ohjat käsiin, eli sekä tämä vaimo, että se lapsi oltiin viety johonkin muualle asunnon siivoamisen ajaksi. Sen jälkeen he palasi kotiinsa, mutta oletko tosiaan sitä mieltä, että ei siinä mittää terapian tarvetta oo, iskä vaan katosi johonkin? 

Tottakai tuollaisesta tulee trauma, mikä pitää käsitellä. Ja yksi osa sitä käsittelyä onkin se, että mitä sitten tapahtuu, jos hän yhtäkkiä muistaakin nuo sen päivän tapahtumat? Sitä päivää ei ole vielä tullut. Myös lapsi kertoo, ettei muista siitä päivästä mitään. Hänkin on jo nelikymppinen.

Vierailija
359/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle näytetään helpommin ovea.

"Ryhdistäydy nyt vaan hyvä mies" asenne on tiukassa, vaikka miehillä avun haun kynnys tutkitusti paljon naisia korkeampi ts. jos sitä hakee niin on jo tosi kyseessä. Tästä taas seuraa, että miehet  hakevat apua entistäkin harvemmin, koska olettavat että tuontapainen vastaus sieltä taas tulee. 

Itselläkin kokemusta...

Kyllä mullekin nuorena sanottiin tota ryhdistäytymistä, vaikka olin nuori nainen. Ja siihen aikaan vielä jopa saatettiin sanoa, että hanki lapsia niin saat oikeaa murehdittavaa elämääsi. Mulla todettiin vuosia myöhemmin ihan oikea psyykkinen sairaus. Olisi ollut ikävää lapselle syntyä minulle, se oltais varmasti huostaanotettu.

Kyllä naisiakin ja naisten tunteita on kautta aikojen väheksytty. Sama väheksyntä jatkuu tässä keskustelussakin ja koko aloituskin tehtiin ihan vain sen kunniaksi.

Vierailija
360/365 |
15.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelle näytetään helpommin ovea.

"Ryhdistäydy nyt vaan hyvä mies" asenne on tiukassa, vaikka miehillä avun haun kynnys tutkitusti paljon naisia korkeampi ts. jos sitä hakee niin on jo tosi kyseessä. Tästä taas seuraa, että miehet  hakevat apua entistäkin harvemmin, koska olettavat että tuontapainen vastaus sieltä taas tulee. 

Itselläkin kokemusta...

Kyllä mullekin nuorena sanottiin tota ryhdistäytymistä, vaikka olin nuori nainen. Ja siihen aikaan vielä jopa saatettiin sanoa, että hanki lapsia niin saat oikeaa murehdittavaa elämääsi. Mulla todettiin vuosia myöhemmin ihan oikea psyykkinen sairaus. Olisi ollut ikävää lapselle syntyä minulle, se oltais varmasti huostaanotettu.

Kyllä naisiakin ja naisten tunteita on kautta aikojen väh

"Niskasta kiinni" ja "hampaat irvessä eteenpäin" kasvatettiin minutkin (nainen). Näin vanhemmiten on ymmärtänyt, että se oli vain niiden kasvattajien rajoittuneisuutta. Itse voi opetella olemaan itseään (ja muita) kohtaan myötätuntoisempi.