HS: Nuorilla voi olla täysin epärealistiset odotukset työelämästä, konsulttiyhtiön johtaja sanoo
https://www.hs.fi/suomi/art-2000011769505.html
"Kysyimme yrityksistä, osaavatko nuoret aikuiset noudattaa sääntöjä työpaikalla. Selvisi, että nuorten ja työnantajien odotukset ovat ristiriidassa."
"Työelämässä aloittaa nykyään paljon nuoria aikuisia, jotka eivät osaa noudattaa sääntöjä tai normeja. He myös odottavat jatkuvasti erityisoikeuksia työpaikalla."
Nuorissa on tulevaisuus, näinhän meille on aina sanottu! 😂
Kommentit (141)
Meillä on töissä näitä vanhoja jääriä, joille mikään nuorten tekemä ei ole tarpeeksi. Tiuskitaan ja passuutetaan. Oma työpanos voi olla näihin nuoriin nähden olematon, mutta se kuulemma aivan ok, koska vanhempien ei tarvitse enää raataa.
Vierailija kirjoitti:
Siperia opettaa.
Opettaa kyllä ja sitten nuori pääseekin uhriutumaan oikein kunnolla. Sen kyseinen sukupolvi todella osaa.
Ja täälläkin saa lukea että pitäidi päästää nuoret päättämään asioista. Luoja paratkoon sitä päivää...
Tästä voi nykypäivänä syyttää tietysti somea, missä leviää ihanat utopiat ainakin 4000 aloituspalkasta samalla kun downshiftataan ja tehdään vaan itselle mielekkäitä juttuja. Mutta myös koulutuksessa pitäisi kertoa realiteetteja. Kerran kuuntelin kun kirkasotsaiset varhaiskasvatusopiskelijat kertoivat miten harjoittelussa oli joutunut pesemään pyllyjä ja pukemaan lapsia, eikä ollut ehtinyt harjoittaa omia loistavia pedagogisia taitojaan. Niinpä niin.
Meillä työpaikan kesätyöläisten kanssa toisen työviikon alussa otettiin sellainen varmaan vähän hankala teema esiin, että entäpä jos ei katsota puhelinta koko aikaa!
Ja ei, en ole vastuussa tästä, vaan oli pakko pysytellä kaukana etten vaan sanoisi mielipidettäni.
On näitä vanhemmissakin, nuorissa vaan enemmän kun ei ole ollut vielä pakko sopeutua työelämään. Vanhemmat osaavat kyllä tulla ajoissa töihin ja ymmärretään miten lomat toimii. Mutta osa odottaa tosiaan että hänelle muovataan sopivat työtehtävät (ne mieluisat ja muut tekee ne ikävät). Tai touhuavat niitä itselle tärkeitä työtehtäviä heti kun pomon silmä välttää ja sotkevat koko tiimin aikataulut. Usein jotain erityis ja nepsypiirteitä näissä tyypeissä mutta ei työelämä vaan aina pysty joustamaan niiden mukaan.
Nuorilla on taas paljon sitä että ei voi vaatia kun sitten oireyhtymä se tai tämä aktivoituu. Ovat nimenomaan tuuraamassa lomailijoita ja sitten pitäisikin lyhyellä varoitusajalla saada joka viikonloppu vapaaksi kun on aina menoa, no ei onnistu.
Koko koululaitoksesta on tullut yksi ihmeellinen itseohjautuvuuden putki, jossa nuorten (tai oikeastaan jo lasten) pitäisi itse osata päätellä mikä on tärkeää ja olennaista tulevaisuuden kannalta, lopputuloksena se että tehdään mikä tuntuu helpolta ja hyvältä. Tämä jatkuu peruskoulusta korkeakouluihin. Sitten ihmetellään kun työelämään siirtyminen on vaikeaa.
Itse tällain kolmekymppisenä ihmettelen mikä ihmeen vimma tuo aikanaan oli ja miksi tämä vain jatkuu koko ajan. Vastuuhan on nimenomaan niissä aikuisissa viranhaltijoissa, jotka aikanaan hyvästä koululaitoksesta on mennyt tällaisen muokkaamaan.
Ja kyllä, ihmettelen ihan itsekin miksi korkeakoulun piti olla sellaista pari tuntia päivässä koulua ja loput jotain itseohjautuvaa itseopiskelua josta iso osa jää väkisinkin tyhjäkäynniksi. 8 tuntiset ohjatut koulupäivät ja tutkintojen kokonaispituudesta 40% pois samantien, kiitos.
No saavutus on se, että ne on saaneet työpaikan ja työllistyneet eli rekrytoinnissa heidän video-cv:sä ja runkkutanssinsa ovat vedonneet rekrytoijiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa työtöntä työnantajalla on ainakin mistä valita ei tarvitse vinkua nuorista joita on pieni vähemmistö.
Työnantajat vinkuu aina jotain. Väärän ikäinen, väärää sukupuolta ja se pahin haluaa palkkaa työstä.
Oltiin palkkaamassa uutta tekijää töihin ja eikun hakijoita haastatteleen. Löysin sopivan ja tiedustelin mitenkä voisi ens viikolle aloittaa, kertoi et ei käy kun haluaa pitää 2 viikon "kesäloman" just silloin. Jatkettiin haastatteluja, seuraavalta sopivalta, juuri koulunsa päättäneeltä kysyin millaista palkkaa hän ajatteli? 18 euroa olisi kuulemma sopiva. Kerroin et edes minä en saa 18 euroa tunnilta....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoli miljoonaa työtöntä työnantajalla on ainakin mistä valita ei tarvitse vinkua nuorista joita on pieni vähemmistö.
Työnantajat vinkuu aina jotain. Väärän ikäinen, väärää sukupuolta ja se pahin haluaa palkkaa työstä.
Oltiin palkkaamassa uutta tekijää töihin ja eikun hakijoita haastatteleen. Löysin sopivan ja tiedustelin mitenkä voisi ens viikolle aloittaa, kertoi et ei käy kun haluaa pitää 2 viikon "kesäloman" just silloin. Jatkettiin haastatteluja, seuraavalta sopivalta, juuri koulunsa päättäneeltä kysyin millaista palkkaa hän ajatteli? 18 euroa olisi kuulemma sopiva. Kerroin et edes minä en saa 18 euroa tunnilta....
Miksi tyydyt niin huonoon palkkaan? Mitään ei saa jos ei pyydä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tyydyt niin huonoon palkkaan? Mitään ei saa jos ei pyydä.
Siinä toinen töiden etsijä -))!
Vierailija kirjoitti:
Töissä pitää olla turvallisia tiloja. Työaika pitää olla milloin haluaa töihin tulla. Asiakkaita ei pidä palvella, jos ei halua. Rumat ihmiset pitää saada jättää hoitamatta jos tekee sairaanhoitajan tai lääkärin töitä. . Palkka pitää olla vähintään kaksikertaa korkeampi kuin boomerilla. kelan tuet pitää saada palkan päälle.
Jos joku ei hymyile tai tervehdi hänestä tehdään heti valitus: kiusasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää heti ottaa nuorilta luulot pois. Ensin pataan ja sitten kakkoseen. Sitten oppivat talon tavoille.
Ehkä teillä 🤮🤮🤮🤮🤮🤮
Epsteinin toimistolla. Tervetulloo!
Motivaatio nitistyy kyllä nykytyöelämässä helposti.
Olen suht nuori, ja itselläni on ihan ok työnantaja, mutta silti on epäkohtia. Minulla on viimeiset 2 vuotta ollut tietty kiinteä kuukausipalkka, siis ei provisiota, ja laskutustavoite oli viime vuonna X. Tälle vuodelle kehityskeskustelussa pomo ilmoitti, että laskutustavoitteeni on 1,15X. Myyn asiantuntijapalvelua, eli työn kustannukset firmalle eivät ole nousseet, eikä ole materiaalikuluja. Kysyin suoraan, että saanko minä sitten 1,15 -kertaisen palkan, jos pääsen tavoitteeseen, kun kerran viime vuonna riitti vajaampi työsuoritus samaan palkkaan, ja palkkani + kaikki työnantajan sivukulut on tavoitteesta kuitenkin alle kolmannes. Pomo meni vaikeaksi ja alkoi kiemurrella, että eivät nuokaan nyt vielä niin hyviä lukuja ole. Ilmoitin suoraan, että sitten minua ei huvita työskennellä kovemmin, jotta yltäisin uuteen tavoitteeseen, vaan menen viimevuotisella.
vai oisko kuitenkin, niin että työnantajilla on liian suuret vaatimukset. minusta ei ainakaan voi vaatia työajan ulkopuolella viestien vastaamiseen tai puheluun ellei se ole mainittu työsopimuksessa tai kuulu olennaisesti työnkuvaan kuten sosiaali ja terveys alalla tulee tällaisia tilanteita, mutta jossain nakki kiskalla tuskin tulee mitään niin tärkeää asiaa kenelläkään. jos tyyppi on vapaalla, niin se on vapaalla ja on oikeus silloin viettää vapaa aika, vaikka ilman sitä puhelinta ja olisi väärin potkuja antaa siitä ettei suostu tekemään töitä vapaalla ilmaiseksi.
toinen väärinkäsitys saattaa olla se, että tietyt sairaudet ja vammat työnantajalla on velvollisuus ottaa ne huomioon mikäli ne on tiedossa mm. migreeni, vammaisuus, pyörätuoli, tai neuropsykiatriset ja mielenterveys diagnoosit. huomioon ottaminen ei kuitenkaan tarkoita välttämättä erityiskohtelua, vaan työtehtävien organisointia eli ei laita sellaiseen tehtäviin mitä ei voi tehdä .
minä olen kyllä nuorten puolella tässä asiassa aivan täysin, kun ihan omasta kokemuksesta ja lähimmäisten kokemukset on sellaisia ettei vapaa aikaa käytännössä ole. mun vaimolle pomo laittoi viestiä ruoka pöydässä ja vielä kymmenen aikaan illalla ja palkka oli 900€ kuussa - verot .
ihan sairasta..kesken sänky puuhien saattoi pomo hänelle soittaa teki mieli ottaa puhelin ja sanoa, että nyt oikeasti loppuu se jatkuva pommitus jonkun jani Petteri Irmelin pennun erityis tarpeista ( oli siis päiväkodissa töissä). kotiin palasi monesti käsissä hampaan jälkiä puremisesta ja mustelmia kun nää erkkarit hakkas ja potki ja puri.
ja oma kokemus oli se että pomolta jäi kertomatta, ettei koeajalla saa täysi määräistä palkkaa, vaan puolet siitä mitä sopimuksessa luki, vaikka työn määrä oli uuvuttava.
kaikki yritykset ja pomot voi mun puolesta haistaa pitkän pierun ja tehä itse ne orja työt.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä näitä vanhoja jääriä, joille mikään nuorten tekemä ei ole tarpeeksi. Tiuskitaan ja passuutetaan. Oma työpanos voi olla näihin nuoriin nähden olematon, mutta se kuulemma aivan ok, koska vanhempien ei tarvitse enää raataa.
Tuo on niin tuttua. Ja myös menneiltä vuosikymmeniltä. Onneksi nykynuoret on järkeviä eikä suostu toisten kynnysmatoiksi.
Vierailija kirjoitti:
hyvä niin. Ei tätä nykyajan työelämää jaksa kukaan. Avotoimistoja joissa ei voi työskennellä. Pitää raahautua paikalle "yhteisöllisyyden takia", vaikka hommat sujuisi etänä ihan samaten. Epärealistiset tulostavoitteet. Työnantaja vaan odottaa, että venytään ja vanutaan. Jo rekrytointi jopa julkisella puolella on mennyt siihen, että annetaan kenkää vuosia töitä tehneille asiantuntijoille ja palkataan niitä jotka vetää haastattelussa paremmin, vaikka ei olisi mitään kokemusta tai osaamista niistä tehtävistä.
Itsekin huomannut saman meiningin julkkarilla :/
Onhan tuo nyt selvää, nuoret ovst tottuneet siihen ettei mitäään tarvitse tehdä mitä ei halua. Esimerkki: 90-luvulla jos ilmoitit ettet halua mennä kouluun, mitä tapahtui? Sinut vietiin sinne kouluun vaikka väkisin. Nykyään nuori sanoo että ahdistaa, vanhemmat eivät voi pakottaa kouluun, voi että, et sitten vaan mene. Mikseivät olettaisi että sama pätee työpaikoilla?
Mun lapset on nähneet miten isänsä raataa töissä, rahaa ei silti juurikaan jää laskujen jälkeen, ylitöitä on jatkuvasti...en ihmettele jos työelämä ei heitä kauheasti kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Työnantajana olen huomannut nuorissa lähes poikkeuksetta näitä piirteitä:
- sanellaan omat työajat
- ei noudateta työaikoja
- ei ymmärretä sääntöjä tai jos ymmärretään niin pitää muistuttaa että sääntö koskee myös seuraavaa päivää
- asiat jätetään kesken
- seisoskellaan ja ihmetellään kun ei ehdi tehdä minimisuoritusta
- tehokkuus (normaali työtahti) johtaa uupumukseen
- fysiikka heikko
- laiska ote töihin
- ei oma-aloitteisuutta
- ei joustoa mutta itselleen jousto on välttämätön
- ihmetellään kun työnantaja ei useista perehdytyksistä, huomautuksista, mahdollisuuksista näe enää mahdollisuutta että työntekijä soveltuu alalle
koska kukaan ei oikeisti nauti tai tykkää olla sun paska firmassa töissä, josta et tietenkään maksa kunnolla palkkaa . tiesitkö , että sun työntekijöillä on oma elämä ja he käyvät siellä sun paska firmassa jotta voivat elää, eikä niin että he elävät jotta voivat raataa itsensä burnout partaalle sinun hyväksi ja saavat sillä palkalla juuri ja juuri edes laskut maksettua.
harva enää tekee sellaista työtä mistä nauttii, koska yrittäjät yli käyttää ja ylityöllistää jokaista työntekijää . yksi tekee kolmen ihmisen työt koska teillä ei ole varaa palkata tarpeeksi työntekijöitä. ja kesälomia ei nykyään saa enää kukaan.
mun mielestä sen pitäisi olla lakisääteinen asia.
ei joustoa? onkohan sitä joustoa sinun puolestasi koskaan tullut mihinkään ja itse vaadit että nuoret venyy ja venyy ja tekee kaiken, koska sinulla on niin rankkaa maksaa tellit ja lellit ja vellit.
palkkaa sirten eläkeläisiä tai viisikymppisiä heillä ei ole tarpeeksi enää oman arvon tuntoa ja nuolevat vaikka kenkäsi jos haluat.
x sukupolvi ja boomerit on just niin idiootteja eikö heillä ole omaa elämää .. palkkaa sitten niitä terveisin milleniaali
Koulutus antaa luulla että työelämä on reilu ja yhteistyö sujuu, kehitystä tapahtuu, panosta tarvitaan.
Työelämän todellisuus iskee kasvoille kuin märkä rätti.