Kuinka maksan työttömänä 54 000€ opintolainat?
Neuvoja otetaan vastaan.
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes yrittää maksaa. Sain lähes 30 000€ opintolainani anteeksi Kelan kautta, kun en ollut päässyt töihin 14 vuoteen valmistumisen jälkeen.
Kuulostat ihan Riikka Purralta!
Ulkomaille saa opintolainaa 1000 euroa kuussa ja 9 x 1000 on 9000 tonnia lainaa per lukuvuosi, sillä tukikuukausia on 9 per lukuvuosi.
Sitten viiden vuoden opinnot (kandi ja maisteri), niin tuosta tulee jo 45 000 euron lainapotti. Jos saa esim. kolme tukikuukautta lisää, niin 48 000 euroa.
Tiedoksi sille, joka väitti, ettei Kela takaa noin isoja lainoja. Summat ovat kasvaneet.
Maksuaikataulusta ja eristä voi neuvotella. Jos pankki ei suostu, ilmoitat että olet työtön etkä pysty maksamaan, jolloin velan maksaa KELA. Sen jälkeen neuvottelet KELAn kanssa.
On tämä yhtä helvettiä. Meidän menestys perustui sadan vuoden ajan nimenomaan koulutettuun väestöön ja sivistystason nousuun, joka mahdollisti tutkimustyön, innovaatiot ja tuotekehityksen ja nyt yhdessä hallituskaudessa persut ja kokkareet paskoivat kaiken mitä oli sata vuotta rakennettu.
Olen pahoillani puolestasi ja asiattomista kommenteista. Tämä alusta kerää aivotonta, perkeleellistä paskaa, jonka paikka ei olisi irrallaan vaan pakkohoidossa tai vankilassa.
Suosittelen AP:tai hakemaan ulkomaille töihin. Opintolainan määrä viittaa korkeakoulututkintoon ja mikäli teit siellä koulussa muutakin kun biletit ja keräsin tolppia niin ulkomaille kyllä pääsee kun on hyvät paperit ja pari suosittelijaa. Täällä keski-Euroopassa palkka on aika paljon parempi kuin Suomessa ja sillä makselee kyllä lainat pois.
Vierailija kirjoitti:
👃 uuniin
Tämä kommentti ei ole vain väkivaltaan yllyttämistä, vaan siinä on myös selkeä rasistinen ja vihapuheellinen viesti. Polttaminen "uuniin" liittyy selvästi holokaustiin, mikä tekee tästä viestistä myös vihapuhetta, joka on lain mukaan rikollista. Tällainen puhe voi olla kiihottamista kansanryhmää vastaan (rikoslaki 11 luku, 10), koska se voi herättää vihaa ja pelkoa tiettyjä ryhmiä kohtaan ja on täysin tuomittavaa.
Miksi oot ottanut noin paljon sitä??? Ei tullu mieleen, että se pitää myös maksaa?? :o
Laitoin ylläpidolle palautetta.
Minä vannon että tämä aloitus tulee vielä poistumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kannata edes yrittää maksaa. Sain lähes 30 000€ opintolainani anteeksi Kelan kautta, kun en ollut päässyt töihin 14 vuoteen valmistumisen jälkeen.
Kuulostat ihan Riikka Purralta!
Jep, rouvalla on 14 vuoden aukko CV:ssä. Ei opintoja eikä töitä mainittu. Väikkärikin jäi kesken.
Ota yhteyttä kelaan ja pankkiin ja kerro tilanteesi. Olin opiskeluiden jälkeen hetken työtön ja sitten pääsin osa-aikatöihn. Alkuun makselin takaisin kympin kuussa, sittemmin viisikymppiä. Kun työtilanne koheni niin aloin maksamaan isompia summia. Pääasia, että olet avoin ja oma-aloitteinen
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä vikaa aloituksessa mielestäsi on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Mitä vikaa aloituksessa mielestäsi on?
mIkSi? MiTä vIkAa AlOiTuKsEsSa mIeLeSTÄsI ON?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuollaisia summia saa opintolainaa!
Jos puhutaan noin 54000 € opintolainasta, sen nostaminen onnistuu todennäköisimmin aloilla, joilla on pitkät, korkeasti koulutetut opinnot ja joilla valmistumisen jälkeen on hyvät ansiomahdollisuudet, koska pankit ja valtion lainaehdot huomioivat takaisinmaksukyvyn.
Tässä muutamia esimerkkejä aloista Suomessa, joissa näin iso laina voisi olla realistinen:
1. Lääketiede
Kandidaatti + lääkärin tutkinto + erikoistuminen = 12 vuotta opintoja.
Valmistumisen jälkeen palkka on korkea, joten pankkilaina tai suurempi opintolaina voi olla perusteltu.
Suuri laina voidaan kattaa useammalla vuosikurssilla ja KELA:n maksamalla opintotuella.
2. Oikeustiede / Asianajaja
Maisteriopinnot: 5 vuotta.
Hyvä palkkataso valmistumisen jäl
Jos et osaa muuta kuin copypasteta chatgpt:sta, niin mene vaikka nukkumaan.
Vanhempien kuuluu maksaa lastensa opinnot. Vanhempani rahoittivat maisteriopintoni ja äitini osti minulle yksiön Helsingistä.
Helpompi löytää puolisokin (toinen akateeminen), kun ei ole mikään velkainen köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Opintolainassa on valtion takaus.
Mitä sitten? Pitää sen ottajan silti se lainaa takaisin.
Et oo töitä katellu?