Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Haluaisin alkaa taitelijaksi mutta olen tällä hetkellä työnhakija

Vierailija
11.02.2026 |

Mietin miten voisi alkaa taiteiljaksi ja saada tuloja, mutta samalla että pysyisi työmarkkina ja asumistuki. Kai tulot ilmoittaa Kelalle ja sit miinustettaisiin tulot työmarkkinatuesta vai? Olen miettinyt esim etsy kaupan avaamista tai omia verkkosivuja. Ensin mainostaisin vaikka taidettani tiktokissa, instagramissa yms. Tekisin vaikka printtejä niistä ja laittaisin kehyksiin. Voisiko toimia? 

Ps. Olen kokeillut myydä satunnaisia töitäni vintedissä ja on menneet 5-8e hinnoilla suht nopeasti.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan varmasti katsotaan yrittäjäksi, jos alat taiteilijaksi. Mutta jos työt menee kaupaksi, niin ei se minusta huono ajatus silti ole. Vaikka yrittäjänä ei saa työmarkkinatukea, niin voi silti saada toimeentulotukea, jos tulot jää pieniksi, ja jos tulot ei kasva nykyistä suuremmiksi, niin ei ne asumistukea pienennä. Nuohan kaikki yhdistyy joka tapauksessa pian yleistueksi. 

Kysy työkkäristä voisitko saada starttirahaa yrittäjäksi alkamista varten. Sitä saa muistaakseni puoli vuotta, kun aloittelee yritystoimintaa, on työmarkkinatuen suuruinen, sellainen turva, jos heti alkuun ei pysty elämään niillä yritystoiminnan tuloilla, ja joutuu esim. printterinkin hankkimaan. Joskus työkkärissä on tarjolla myös yrittäjyyskursseja, jonka voi joka tapauksessa käydä ensin, ja päättää sitten, alkaako yrittäjäksi. 

Tuo yrittäjyyskurssi kuulostaa kyllä hyvälle :) Mutta ehkä kaikista paras vaihtoehto miulle olisi löytää ekana joku työ mistä varmasti saa varman palkan kuussa ja sitten vaikka sivutyönä koittaa tuote freelancer taiteilua. Nyt vain tosi vaikeaa löytää mitään töitä

Vierailija
22/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teet noita tauluja sata päivässä niin ei haittaa vaikka tuet menisi

No haaveena joskus ostaa se printteri että voisi tehdä omia printtejä. Mutta vielä ei ole rahaa sellaiseen

Minä ostan mieluummin aitoja grafiikanvedoksia enkä mitään printtejä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ala, jos myyt tauluja alle kympin hintaan, on selvää, että sinulla ei ole tarpeeksi lahjoja. Ihan pysyt vaan nyt normaaleissa töissä.

noku en edes saa muita töitä. Työkkäri itse ehdotti jos alkaisin freelanceriksi

Tottakai työkkäri ehdottaa sellaista missä menetät työttömyyskorvauksen. 

Vierailija
24/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä ala, jos myyt tauluja alle kympin hintaan, on selvää, että sinulla ei ole tarpeeksi lahjoja. Ihan pysyt vaan nyt normaaleissa töissä.

Jos saisi taiteella joskus 595 e kuussa niin ei haittaa jos en saisi työttömyyskorvausta

Vierailija
25/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää varoa ettei katsota yrittäjäksi.

Ymmärrän, jos joku saa hyvää ansiosidonnaista eikä halua ottaa riskiä että katsottaisi yrittäjäksi. Mutta jos on työmarkkinatuella, niin ei siinä yleensä ole mitään menetettävää, vaikka katsottaisikin. Yrittäjä voi kuitenkin saada asumistuen ja toimeentulotukea, jos tulot jää pieniksi. 

Vierailija
26/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No haaveena joskus ostaa se printteri että voisi tehdä omia printtejä. Mutta vielä ei ole rahaa sellaiseen

Osaan minä maalatakin

Vierailija
27/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedostan tunteen. 

Hain aikoinaan työttömänä työllistämiskoulutukseen (verhoilu), mutta en päässyt. Olin varmaan liian vanha. Opiskelin itsenäisesti ja tein portfolion. Myin entisöityjä kirppislöytöjä.

Nykyään meillä on kolme verstasta Italiassa. Eivät ne varsinaisia kultakaivoksia ole, mutta tarjoavat neljälle kivasti päivätyötä.

Vierailija
28/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pitää varoa ettei katsota yrittäjäksi.

Ymmärrän, jos joku saa hyvää ansiosidonnaista eikä halua ottaa riskiä että katsottaisi yrittäjäksi. Mutta jos on työmarkkinatuella, niin ei siinä yleensä ole mitään menetettävää, vaikka katsottaisikin. Yrittäjä voi kuitenkin saada asumistuen ja toimeentulotukea, jos tulot jää pieniksi. 

Se yrittäjä voi asua omistusasunnossa/talossa, silloin ei saa mitään asumis- tai toimeentulotukea.

Vierailija
29/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saisi taiteella joskus 595 e kuussa niin ei haittaa jos en saisi työttömyyskorvausta

olen eri ja samaa mieltä - mutta silloin se raha pitäisi tulla myynnistä joka kuukausi ja taiteen myynti on hyvin epävarmaa varsinkin kun ei ole nimeä taiteilijana. Tosin omia töitäni en alle kympillä edes myy vaan satasista puhutaan. Silloin riittäisi jos edes yhden-kaksi työtä kuussa saisi kaupaksi.

Vierailija
30/30 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaan minä maalatakin

Osaatko tehdä grafiikkaa? Ja onko sinulla prässi vai millä ne vedostat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme