Haluaisin alkaa taitelijaksi mutta olen tällä hetkellä työnhakija
Mietin miten voisi alkaa taiteiljaksi ja saada tuloja, mutta samalla että pysyisi työmarkkina ja asumistuki. Kai tulot ilmoittaa Kelalle ja sit miinustettaisiin tulot työmarkkinatuesta vai? Olen miettinyt esim etsy kaupan avaamista tai omia verkkosivuja. Ensin mainostaisin vaikka taidettani tiktokissa, instagramissa yms. Tekisin vaikka printtejä niistä ja laittaisin kehyksiin. Voisiko toimia?
Ps. Olen kokeillut myydä satunnaisia töitäni vintedissä ja on menneet 5-8e hinnoilla suht nopeasti.
Kommentit (26)
Pitää varoa ettei katsota yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
No kysyi tuota suoraan kelalta niin sanottiin että tulot pitäisi vain ilmoittaa kelaan ja siitä miinustetaan, mut mitään ei sanottu, että katsotaanko minut sitten yrittäjäksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kysyi tuota suoraan kelalta niin sanottiin että tulot pitäisi vain ilmoittaa kelaan ja siitä miinustetaan, mut mitään ei sanottu, että katsotaanko minut sitten yrittäjäksi
Varmasti katsotaan kevytyrittäjäksi. Varo vaan, ettet tipu siihen ansaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän asia Kelalle kuulu vaan kunnan työllisyyspalveluille.
Työttömänä noista pitäisi ilmoittaa ja pyytää lupa etukäteen, en usko että saat.
Kelaa kiinnostaa tietysti työstäsi saamat tulot, jotka vaikuttavat sitten työttömyystukeesi ja asumistukeesi.
Ja verottajalle pitää ilmoittaa saamansa tulot. Etsyllä on muistaakseni verokaavakekin verottajaa varten(?).
Jos ihan itseksesi mitään ilmoittamatta jatkat tuota, niin voit joutua pahoihin vaikeuksiin, jos myyntiä alkaa olla enemmän...
Karenssia pukkaa ja lopulta työttömyystuet loppuu kokonaan. Taiteilijan työ on työtä ja vielä yrittäjän työtä.
Teet noita tauluja sata päivässä niin ei haittaa vaikka tuet menisi
Vierailija kirjoitti:
Karenssia pukkaa ja lopulta työttömyystuet loppuu kokonaan. Taiteilijan työ on työtä ja vielä yrittäjän työtä.
Oikeastaan ei haittais jos tienais sen työmarkkinatuen verran ja et sais vuokran maksettua. Mutta tuskinpa edes niin paljon saa jos ei sitten kertyis paljon asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Teet noita tauluja sata päivässä niin ei haittaa vaikka tuet menisi
No haaveena joskus ostaa se printteri että voisi tehdä omia printtejä. Mutta vielä ei ole rahaa sellaiseen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän asia Kelalle kuulu vaan kunnan työllisyyspalveluille.
Työttömänä noista pitäisi ilmoittaa ja pyytää lupa etukäteen, en usko että saat.
Kelaa kiinnostaa tietysti työstäsi saamat tulot, jotka vaikuttavat sitten työttömyystukeesi ja asumistukeesi.
Ja verottajalle pitää ilmoittaa saamansa tulot. Etsyllä on muistaakseni verokaavakekin verottajaa varten(?).
Jos ihan itseksesi mitään ilmoittamatta jatkat tuota, niin voit joutua pahoihin vaikeuksiin, jos myyntiä alkaa olla enemmän...
No en mä oo mitään vielä tehnyt, olen ihan jutellut tästä Kelan kanssa että jos alan freelanceriksi. :D mutta mitään verkkosivuja tai taidettani en ole bisneksenä myynyt. Kunhan suunnittelen miten menisi.
tuosta pitää ilmoittaa työvoimaviranomaiselle. Se katsotaan luultavasti yrittäjyydeksi tai omassa työssä työllistymiseksi. Pää- tai sivutoimiseksi. Kivat takaisinperinnät tiedossa, jos et ilmoita.
Vierailija kirjoitti:
tuosta pitää ilmoittaa työvoimaviranomaiselle. Se katsotaan luultavasti yrittäjyydeksi tai omassa työssä työllistymiseksi. Pää- tai sivutoimiseksi. Kivat takaisinperinnät tiedossa, jos et ilmoita.
Tietysti ilmottaisin, miksi en? En vaan saanut selvyyttä että katsotaanko mut silloin yrittäjäski, että saisin kuitenkin jotain Kelan tukia koska tuskin pyttyisin elämästäni maksamaan kokonaan ilman tukia jos saisin vaikka taiteellani jotain 150-100e/kk
Minäkin voisin alkaa taiteilijaksi jos saisin apurahaa. Sellaiset 50 000 vuodessa verottomana niin sitten voisin alkaa tekemään taidetta. Rahat ensin ja taide sitten.
Älä ala, jos myyt tauluja alle kympin hintaan, on selvää, että sinulla ei ole tarpeeksi lahjoja. Ihan pysyt vaan nyt normaaleissa töissä.
Ihan varmasti katsotaan yrittäjäksi, jos alat taiteilijaksi. Mutta jos työt menee kaupaksi, niin ei se minusta huono ajatus silti ole. Vaikka yrittäjänä ei saa työmarkkinatukea, niin voi silti saada toimeentulotukea, jos tulot jää pieniksi, ja jos tulot ei kasva nykyistä suuremmiksi, niin ei ne asumistukea pienennä. Nuohan kaikki yhdistyy joka tapauksessa pian yleistueksi.
Kysy työkkäristä voisitko saada starttirahaa yrittäjäksi alkamista varten. Sitä saa muistaakseni puoli vuotta, kun aloittelee yritystoimintaa, on työmarkkinatuen suuruinen, sellainen turva, jos heti alkuun ei pysty elämään niillä yritystoiminnan tuloilla, ja joutuu esim. printterinkin hankkimaan. Joskus työkkärissä on tarjolla myös yrittäjyyskursseja, jonka voi joka tapauksessa käydä ensin, ja päättää sitten, alkaako yrittäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Älä ala, jos myyt tauluja alle kympin hintaan, on selvää, että sinulla ei ole tarpeeksi lahjoja. Ihan pysyt vaan nyt normaaleissa töissä.
noku en edes saa muita töitä. Työkkäri itse ehdotti jos alkaisin freelanceriksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se Kelan tukien kannalta ole oleellista, oletko yrittäjä vai palkansaaja. Kelan näkökulmasta kaikki tilille tulevat rahat on vain tuloja.
Oon myös piirrtellyt ihan pienestä asti ja harjoitellut paljon niin taidot kehittyneet. Mulla on netissä taidesivustoja ja saan usein tuhansia näyttökertoja taiteellani