Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät opiskele esim. kieliä?

Vierailija
11.02.2026 |

Itse kun aina ollut töissä niin ei osaa edes ajatella mitkä mahdollisuudet aukeaisi jos arkisin olisi loputtomasti aikaa. Opetella tosiaan vaikka jotain eksoottista kieltä. Netti on täynnä ilmaista materiaalia, youtube-kursseja jne.

Kommentit (302)

Vierailija
241/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskellut yhteensä seitsemää kieltä elämässäni, mutta tällä hetkellä ajattelisin, että kielten opiskelu on mulle työllistymisen kannalta melko hyödytöntä. 

Vierailija
242/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räpylät räpylöistä hampaat hampaista Mooses käsky.  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömät tekee sitä mikä kiinnostaa. Ei kaikkia kiinnosta kielten opiskelu. 

Vierailija
244/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Teen kokopäivätyön ohessa yliopisto-opintoja 30-40 op vuodessa ja ihmettelen kovasti miksi työttömät eivät pystyisi vastaavaan.

Jos ei ole voimassa olevaa tutkinto-oikeutta, niin kyllä voi tulla melkoisesti opintopisteelle hintaa työttömän budjettiin nähden. Ja ongelmaksi muodostuu myös tulkinnallinen päätoimisuus, liikaa pisteitä ei saa kertyä. 

Voihan sitä opiskella myös itsenäisesti ja/tai ilman opintopisteiden rekisteröintiä. Kirjasto on ilmainen.

Minä vastasin siihen, että miksi työttömät eivät pystyisi vastaavaan. Ei tuo nyt kyllä ole yhtään vastaavaa, mutta onhan sitä kirjastossa mukavaa lueskella, ei siinä mitään.

Mukava lueskelu ja päämäärätietoinen opiskelu ovat kyllä aina olleet kaksi ihan eri asiaa....

Vierailija
245/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olet myynyt varastetun takin tai kengät tai huivin tai käsilaukun sun pitää korvata se rahassa sitten sille keneltä sen varastit.  Myös mitä väärensit huijasit kuin kännykät ja korvaat ne.  

Vierailija
246/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Teen kokopäivätyön ohessa yliopisto-opintoja 30-40 op vuodessa ja ihmettelen kovasti miksi työttömät eivät pystyisi vastaavaan.

koska heillä ei ole lupaa opiskella työttömyyden ohessa

Ja kukas sen kieltää?

Vierailija
247/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silmä silmästä koira koirasta vene veneestä Mooses !  Yhwh tulee. 

Vierailija
248/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedättekö mikä on kiusaamista .  Se kun väittää ettet sä ole mitään opiskellut. 

Vierailija
249/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Millainen on ihminen, joka ajattelee, ettei kielten opiskelulla ja sitä myötä syntyvällä osaamisella ole merkitystä? Millainen hän on?

Kuka tässä on niin väittänyt? Kyse on nyt siitä, että tänä päivänä on aika vähänlaisesti työnantajia, joita erityisemmin kiinnostaisi se, että olet päässyt italiassa tasolle 14 Duolingossa. Se ei useimmissa tapauksissa edistä työllistymistä yhtään eikä siitä makseta mitään. Capiche? 

Ei kielitaidossa käytännössä ole oleellista, missä ja miten se on hankittu. Se merkitsee, mitä osaa: onko kielitaito auttavalla tasolla vai onko se sujuvaa, pystytkö puhumaan sitä töissä. 

Niinpä. Ja kuten joku jo edellä totesi, sen ihan itsenäisesti kotitietokoneen ja kirjoituspöydän ääressä hankitun kielitaidon voi käydä testauttamassa virallisessa testissä, josta saa sen kielitaitotodistuksen. Sehän ei kuulu työkkärille, oletko hankkinut kielitaidon jo vaikka teini-ikäisenä. Lisäksi sen kielitaitotodistuksen voi hankkia vasta sen jälkeen kun on työllistynyt, jos kerran potentiaaliselle työnantajalle ei ole mitään väliä siitä, osaako kieliä vai ei. 

Aika hankala muuten itseni miettiä sellaista alaa, jolla italiantaitoinen ihminen on, jossa työhaastattelussa ei kysyttäisi harrastuksissa ja jossa hyvää italiantaitoa ei pantaisi positiivisesti merkille. Saipa sen työpaikan tahi ei. 

Vierailija
250/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko yksittäisen ylioppilaskokeen suorittaa vai pitääkö se hyväksyttää työkkärissä? Mietin jos kävisin kirjoittamassa jonkun kielen lisää.

Vierailija
251/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opiskellut yhteensä seitsemää kieltä elämässäni, mutta tällä hetkellä ajattelisin, että kielten opiskelu on mulle työllistymisen kannalta melko hyödytöntä. 

Aloituksessahan ei puhuta siitä, onko kielten opiskelulla vaikutusta työllistymiseen. Ihmetellään vain sitä, miksi työttömät eivät opiskele kieliä sillä oletetulla ajalla, joka heillä "säästyy" kun eivät ole palkkatyössä. 

Vierailija
252/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät eivät ole samanlaisia. Osa hyvinkin aktiivisiä ja osa täysin passiivisia. Osa elelee ja oleskelee yksin, toisillla suurperhe pyöritettävänä työttömyyden ohella. Osa on täysissä sielun ja ruumiin voimissa, kun osa on täysin työkyvyttömiä.  On todella ajattelematonta pistää kaikki työttömät samalle viivalle kysyen miksi et opiskele jotain kieltä. Joku varmasti voi niin tehdäkin, mutta tilanteita on niin monenlaisia miksei tämä ole suurimmalle osalle mahdollista. 

No, ehkä ap ei ajatellutkaan KOKO työttömien laajaa ja monipuolista joukkoa. Osa työttömistä on todella sairaita, osa on alun alkaenkin ehkä lievästi kehitysvammaisia, osalla päihteet vieneet, ja myös nuo kaikki mainitsemasi. 

Mutta onko syytä tyrmätä ap:n asiallinen kysymys tuollaisilla whataboutismeilla? Etenkin tässä nykytilanteessa, jossa mm. korkeakoulute

Minä väitän, että tässä nykyisessä tilanteessa - jossa työttömissä on määrällisesti kykeneviä ihmisiä - nimenomaan on suurimmalle osalle mahdollista opiskella vieraita kieliä työttömyysaikanaan. 

Kysymys siis on: mikseivät he, joille se on mahdollista, tee niin?

Koska siitä ei ole työllistymisen kannalta juuri mitään hyötyä. Muita kysymyksiä? 

Vierailija
253/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitajalla paha olla?

Vierailija
254/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pystyy, mutta ei saa. Minä kysyin työvoimavirkailijalta, mutta en saanut lupaa opiskella avoimessa yliopistossa. Eikä minulla ainakaan ole nyt varaa luopua työttömyyskorvauksesta. Opintotuet on käytetty joskus vuonna miekka ja kivi, eikä niitä varmaan avoimeen saisiskaan. Jollain pitää elääkin, kun ei ole töitä. Tosi harmillista tämä on. 

Millainen työllistymisstrategiasi sitten on?

Yritän työllistyä nykyisellä koulutuksellani ja työkokemuksellani. Tutkinto on 25 vuotta vanha, niin olisi sitä voinut vähän päivittää. Tosin työkokemusta on myös 25 vuotta. Ehkä nuo riittää ilman päivittämistäkin. 

Vierailija
255/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hohhoijaa

Niin että mitä että? Aloitus ei ole mikään väsynyt provo, vaan ihan oikeaa pohdintaa.

Ap

Surkea provo sinä olet, et muuta.

Vierailija
256/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät, etteivät opiskele?

Kiva jos joku niin tekee, mutta empiiristen tutkimusteni mukaan en tiedä ketään sellaista.

Mä tunnen ainakin kaksi.

Mäkin tunnen niin työssäkäyviä, työttömiä kuin eläkeläisiäkin jotka opiskelee uusia kieliä.

Vierailija
257/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessahan ei puhuta siitä, onko kielten opiskelulla vaikutusta työllistymiseen. Ihmetellään vain sitä, miksi työttömät eivät opiskele kieliä sillä oletetulla ajalla, joka heillä "säästyy" kun eivät ole palkkatyössä. 

No, koska tarvitsen sen ajan tehdäkseni asioita, joista ajattelen olevan hyötyä työllistymisen kannalta. 

Olen elämässäni laittanut tuhansia tunteja kieltenopiskeluun. Kielipainotteisessa koulussa, yliopistossa, kansanopistossa tms. Mun kiintiö on täynnä sitä lajia. 

Vierailija
258/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi moni opiskellakin, mutta ei uskalla mennä mihinkään kanslaisopistoon tai mihinkään kouluun, koska se voi vaikuttaa alentavasti työttömyyskorvauksiin. Eli homma pitää hoitaa "salaa".

Niin. Tai ainakaan kertoa kenellekään opiskeluistaan, ettei kateelliset kantele eteenpäin ja tuet mene.

Vierailija
259/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta oli kivaa olla työttömänä. Oli aikaa nukkua, juhlia, reissata. Siivota, laittaa ruokaa. Oli aikaa kulttuurille ja harrastuksille. 

Olisi voinut tehdä pientä remppaa kotona tai vaikka opiskella niitä kieliä. Mutta sitten sain töitä ja taas ei ollut aikaa mihinkään ylimääräiseen.

Usein nämä positiiviset puolet unohtuu kun puhutaan työttömyydestä.

Vierailija
260/302 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi, työkkäri laittaa karenasiin ja väittää, että tekee tulkkausta yrittäjänä.

Niin? Eikös se ole se lopullinen tavoitekin että henkilö on työllistynyt eikä tarvitse työkkäriä? Outo ajatuksenjuoksu kyllä joillakin.

Opiskelija ei ole tulkki, eikä opiskelu ole työntekoa yrittäjä. Paitsi työkkärin mielestä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän neljä