Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksei työttömät opiskele esim. kieliä?

Vierailija
11.02.2026 |

Itse kun aina ollut töissä niin ei osaa edes ajatella mitkä mahdollisuudet aukeaisi jos arkisin olisi loputtomasti aikaa. Opetella tosiaan vaikka jotain eksoottista kieltä. Netti on täynnä ilmaista materiaalia, youtube-kursseja jne.

Kommentit (289)

Vierailija
201/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille muuttamiseen tarvitaan aika paljon säästöjä, Kela ei maksa. Muuttokulut, asunnon vuokraamiseen liittyvät kulut, Suomessa olevan irtaimiston varastointi ym ym. 

Miksi Kelan pitäisi maksaa ne? Miksi Kelan pitäisi maksaa kaikki? Kela = veronmaksajien raha = veroja maksavien ihmisten raha. 

Siksi, ettei sillä työttömällä ole muuten varaa muuttaa. Ja jos ihmisellä ei ole varaa muuttaa, hän ei muuta, jolloin on ihan turha räyhätä siitä, ettei työtön suostu muuttamaan työn perässä. 

Miksei ole varaa? Onko hän tuhlannut rahansa päihteisiin, tupakkaan, rahapeleihin, vai mihin? Miksei hän kanna vastuuta omista valinnoistaan vaan vaatii aina muita apuun?

Vierailija
202/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kaiken sen ajan mitä käytetään turhanpäiväiseen instan ym. selailuun käytettäisiin johonkin järkevään, esim. kielten opiskeluun, niin olisi Suomen kansantalous aivan eri tolalla.

Näin on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki työttömät eivät ole samanlaisia. Osa hyvinkin aktiivisiä ja osa täysin passiivisia. Osa elelee ja oleskelee yksin, toisillla suurperhe pyöritettävänä työttömyyden ohella. Osa on täysissä sielun ja ruumiin voimissa, kun osa on täysin työkyvyttömiä.  On todella ajattelematonta pistää kaikki työttömät samalle viivalle kysyen miksi et opiskele jotain kieltä. Joku varmasti voi niin tehdäkin, mutta tilanteita on niin monenlaisia miksei tämä ole suurimmalle osalle mahdollista. 

No, ehkä ap ei ajatellutkaan KOKO työttömien laajaa ja monipuolista joukkoa. Osa työttömistä on todella sairaita, osa on alun alkaenkin ehkä lievästi kehitysvammaisia, osalla päihteet vieneet, ja myös nuo kaikki mainitsemasi. 

Mutta onko syytä tyrmätä ap:n asiallinen kysymys tuollaisilla whataboutismeilla? Etenkin tässä nykytilanteessa, jossa mm. korkeakoulute

Voisitko vielä täsmentää, miksi nimenomaan työttömien pitäisi opiskella kieliä? Jos vastaus on että ajankuluksi ja omaksi ilokseen niin jaa, no mikä ettei. Jos vastaus on että työllistyäkseen niin se on useimmissa tapauksissa ihan haihattelua. Työnantajat arvostavat kielitaitoa yleisesti ottaen todella vähän, ja useimmissa ammateissa ja tehtävissä pärjää englannilla. Lisäksi AI on tehnyt sellaisen alkeis-jatko-tason kielenosaamisen täysin tarpeettomaksi minkä tahansa kielen osalta. 

Vierailija
204/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten se AI on tehnyt kielitaidon täysin tarpeettomaksi? Puhutteko AI-kääntäjän avulla vaikka jossakin raksahommissa ulkomailla? Itse olisin sitä mieltä että ihan oikea kielitaito olisi tuossa tilanteessa parempi. Mutta ei sitten vissiin kun vauvapalstalla niin kerrottiin.

Vierailija
205/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt samaa. Teen kokopäivätyön ohessa yliopisto-opintoja 30-40 op vuodessa ja ihmettelen kovasti miksi työttömät eivät pystyisi vastaavaan.

Vierailija
206/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa että tekoäly on korvannut kielitaidon tarpeen? Itse olen asunut jo 20 vuotta ulkomailla. Kyllä aika onnetonta olisi ollut elämä täällä jos en osaisi paikallista kieltä. En kyllä ymmärrä mitä muutosta joku tekoäly tähän olisi tuonut.

Vierailija
207/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaille muuttamiseen tarvitaan aika paljon säästöjä, Kela ei maksa. Muuttokulut, asunnon vuokraamiseen liittyvät kulut, Suomessa olevan irtaimiston varastointi ym ym. 

Miksi Kelan pitäisi maksaa ne? Miksi Kelan pitäisi maksaa kaikki? Kela = veronmaksajien raha = veroja maksavien ihmisten raha. 

Päästäisiin eroon yhdestä työttömästä..?

Toki työpaikasta riippuen, mutta jos ulkomaille rekrytoidaan töihin, niin työnantaja yleensä sitten avustaa uuttokustannuksissa ja joskus jopa asunnon löytämisessä

Vierailija
208/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa että tekoäly on korvannut kielitaidon tarpeen? Itse olen asunut jo 20 vuotta ulkomailla. Kyllä aika onnetonta olisi ollut elämä täällä jos en osaisi paikallista kieltä. En kyllä ymmärrä mitä muutosta joku tekoäly tähän olisi tuonut.

Mitä sun ulkomailla oleskelu tähän liittyy? Eikö tässä ollut kyse työelämästä Suomessa? 

Vierailija
209/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtön ei saa opiskella kieliä työllistymistarkoituksessa.

Loppuu ruoka, jos työkkäri saa selville.

Vierailija
210/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millainen on ihminen, joka ajattelee, ettei kielten opiskelulla ja sitä myötä syntyvällä osaamisella ole merkitystä? Millainen hän on?

Vierailija
211/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sun ulkomailla oleskelu tähän liittyy? Eikö tässä ollut kyse työelämästä Suomessa? 

Aika vttumaista on soitella ulkomaille työpuheluita tekoälyn kanssa.

Vierailija
212/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millainen on ihminen, joka ajattelee, ettei kielten opiskelulla ja sitä myötä syntyvällä osaamisella ole merkitystä? Millainen hän on?

Rajoittunut ja hyvin tyhmä.

Vierailija
213/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän tässä kyse ole työttömänä olemisesta Suomessa. Ei työelämästä. 

Vierailija
214/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni tässä ei ole mitenkään rajattu työllistymistä Suomen rajojen sisälle.

Vierailija
215/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt samaa. Teen kokopäivätyön ohessa yliopisto-opintoja 30-40 op vuodessa ja ihmettelen kovasti miksi työttömät eivät pystyisi vastaavaan.

Haluaisin pystyä, mutta minulla taitaa olla adhd, kun keskittyminen on niin heikkoa.

Vierailija
216/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos sen voi tehdä työkkäriltä salaa niin sitten voi opiskella. Muuten siitä saa tekosyyn katkaista työttömyyskorvaus kun työtön onkin opiskelija jos työkkäri saa tietää. 

eikö enää saa harrastaakaan? nyt en kyllä usko. tekosyy vain. minäkin opiskelisin vaikka mitä, jos töiltäni ehtisin.

-eri

Kansalais-/työväenopiston kurssilla saa opiskella. Avoimen yliopiston kurssilla ei saa. Työväenopistokurssi katsotaan harrastusluonteiseksi. Mutta voihan senkin ottaa tosissaan, jos on aikaa. Voi harjoitella vaikka joka päivä. 

Vierailija
217/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole voimassa olevaa tutkinto-oikeutta, niin kyllä voi tulla melkoisesti opintopisteelle hintaa työttömän budjettiin nähden. Ja ongelmaksi muodostuu myös tulkinnallinen päätoimisuus, liikaa pisteitä ei saa kertyä. 

Vierailija
218/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka tässä on niin väittänyt? Kyse on nyt siitä, että tänä päivänä on aika vähänlaisesti työnantajia, joita erityisemmin kiinnostaisi se, että olet päässyt italiassa tasolle 14 Duolingossa. Se ei useimmissa tapauksissa edistä työllistymistä yhtään eikä siitä makseta mitään. Capiche? 

Vierailija
219/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rajoittunut ja hyvin tyhmä.

Lopeta itsellesi vastaileminen. Olet nolo. 

Vierailija
220/289 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai pystyy, mutta ei saa. Minä kysyin työvoimavirkailijalta, mutta en saanut lupaa opiskella avoimessa yliopistossa. Eikä minulla ainakaan ole nyt varaa luopua työttömyyskorvauksesta. Opintotuet on käytetty joskus vuonna miekka ja kivi, eikä niitä varmaan avoimeen saisiskaan. Jollain pitää elääkin, kun ei ole töitä. Tosi harmillista tämä on. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi