Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitkä asiat nostavat keski-ikäisen miehen parisuhdekelpoisuutta? Vain naiset saavat vastata

Vierailija
11.02.2026 |

On turha puhua miehen luotettavuudesta tai sosiaalisuudesta, koska ilman konkretiaa ne eivät tarkoita mitään. Keski-iässä ihmisestä jo näkee eletyn perusteella millainen hän on. Jos olisin sinkku, hakisin itseni kaltaista ihmistä, jolla on osoittaa elämänhistoriansa kautta, että on sitä mitä mieheltä toivon.

Ehjä parisuhdehistoria nuoresta asti, ei suhdesekoiluja ja lapsia eri naisten kanssa. 

Puhuu ihmisistä ja naisista (myös exästään kunnioittavasti)

Työ ja ura, jota arvostan

Harrastus, joka kiinnostaa myös itseäni (elämäntavan samanlaisuus)

Ruokailutottumukset ja päihteiden käyttö samantyyppistä kuin itselläni

Talous on balanssissa, ei pihi eikä elä yli varojensa

Ei ääriajattelua missään asiassa

Siinä muutama asia, jotka tulivat spontaanisti mieleen, muut voitte jatkaa.

Kommentit (38)

Vierailija
21/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoittaa ehjä parisuhdehistoria, ei suhdesekoiluja?

Kuulostaa siltä, että katselet sielä tornistasi muita alaspäin, kun luulet sen olevan omaa ansiotasi, ettei omalle kohdallesi ole sattunut vastoinkäymisiä.

Jos on päässyt torniin niin miksi sieltä pitäisi tulla alas? Jokainen kiivetköön omaansa jos pystyy, jos sen sijaan voi nuohota vaan ojia niin sitten pariutukoot muiden ojatyyppien kanssa.

Vierailija
22/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset jo suht isoja, en lähde mihinkään taapero ulkoiluihin enää mukaan. Jonkin verran varallisuutta niinkuin itsellänikin, jos elää kädestä suuhun ja elää vuokralla niin tuskin lähtee kanssani ulkomaille tms.

Keski-ikäisellä lapset ovat jo isoja tai aikuisia, siitä ajatuksesta lähdin aloituksessa. Jos iäkkäämmällä miehellä on pieniä lapsia, hänellä tuskin on ehjää parisuhdehistoriaakaan. 

Jos miehellä on lapsia niin en koe pienintäkään vetovoimaa vaan täysin päinvastaista häntä kohtaan. Toivoisin jopa, että pystyisin piilottamaan deittiprofiilini jo lisääntyneiltä. Heidän kakkosnaisensa on aina h uoran asemassa ja on halveksuvaa tulla edes tällaisen miehen katsomaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No käyn itse salilla, olen 58-v nainen. Katselen mielelläni lihaksikkaita parikymmentä vuotta nuorempia miehiä, mutta joskus joku ikäisenikin menettelee. Syy on lihakset ja hyvä kunto. Ja juuri luin jonkun otsikon (joku tasokas Iltalehti tai vast.), jonka mukaan naiset muka eivät tykkää testosteronin kyllästyttämistä leukaperistä tai leveistä hartioista ja vahvoista käsivarsista. Höpöhöpö sanon minä. Mulla on aika suuri ystäväpiiri naisista 30+ itseni ikäisiin ja vähän vanhempiin ja kyllä ne kaikki lihaksia kuolaavat. Ja vahvoja leukaperiä.

Eli salille ja dieetillt 90% 50 v täyttäneistä niin alkaa mätsit sujua

Vierailija
24/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ja mielellään jonkin aikaa sinkkuna parisuhteiden välillä. Ei epätoivoisia kukasta kukkaan liitäjiä"

Tästä olen ap:na eri mieltä. Miehet - ne laadukkaat - ovat yleensä heti parisuhteessa edellisen päätyttyä ja suhteet ovat kestäviä. Se on naisille tyypillinen ajattelutapa, että ollaan sinkkuna parisuhteiden välillä. Mutta miehet löytävät heti uuden hyvän naisen, olen nähnyt jo monesti tämän tapahtuvan. Miehen kohdalla nopeasti parisuhteeseen päätyminen kertoo usein laadukkuudesta. Hänellä on ottajia, ei tarvitse kuin valita paras. 

Tässäkin auttaa parisuhdehistorian tunteminen. Jos miehellä on valtavasti suhteita, hän ottaa kenet tahansa joka suostuu.

Mielenkiintoinen ajatus, että miehen laadukkuus tulee ikään kuin siitä, että hänelle on paljon ottajia ja hän niihin myös heti hanakasti tarttuu, eikä esim. siitä, että suhteen päättymisen jälkeen haluaa tehdä tehdä rauhassa surutyön ja reflektoinnin edellisen suhteen päätyttyä.

Vierailija
25/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 asiaa: vatsattomuus, komeat kasvot, äly, sanavalmius, kyky empatiaan

Vierailija
26/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluaisin itselleni sopivaa vastaparia. Kun olen itse terve ja erityisesti pääkoppani kuntoon työstänyt, haluaisin että kumppanini olisi samassa jamassa. Ei siis käsittelemättömiä mörköjä kaapissa. Ei haittaa vaikka olisi absolutisti, mutta minkäänlaista päihdeongelmaa en katsele.

Sitten noin yleisesti on tärkeää miten hoitaa ihmissuhteensa, miten puhuu ex-puoliso(i)staan, ja jos on lapsia, millaisia he ovat ihmisinä. Kertoo niin valtavasti onko ihminen kasvattanut täysipäisiä, ystävällisiä ja kohteliaita ihmisiä, vai onko nämä jotain narsistisia isin pikku kuninkaallisia. 

Sen verran varallisuutta/palkkatuloja pitäisi olla, että pystyisimme yhdessä tekemään mieluisia asioita. 

Mielestäni kuvailen ihan tavallisen ihmisen tässä, mutta monelle tällaiset "vaatimukset" tuntuu olevan ihan mahdottoman isoja.

Vierailija
27/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksu lompakko.

Tämä on tärkeä, mutta sen tulee myös näkyä. Säästöpossua hautova ei kiinnosta ketään, mutta rahaa käyttävä ei saa missään olla naisilta rauhassa.

Vierailija
28/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

5 asiaa henkistä; virheistään oppinut, itselleen nauramisen kyky, nopeus-sanavalmius-matemaattis-tekninen äly, vastuuntunto ja nuorekkuus ajattelussa (uskallus esim. muuttaa kanssani yhteen, ei liian kiinni aikuisissa lapsissaan ettei voisi muuttaa)

Vierailija
29/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei lapsia, tai jos on lapsi, niin olisi hyvä, että se olisi jo täysikäinen

- Kissaihminen <3

- Mieluummin raksamies kuin korkeasti koulutettu

- Ei sylje lasiin, mutta ei joka päivä juo. Pari kertaa viikossa hyvä. Ei kuitenkaan örvellä tai ole aggressiivinen humalassa, vaan sellainen kenen kanssa voisi jutella syvällisempiä samalla kun parantaa maailmaa viinilasin tai kaljapullon edessä.

- Tupakointi ok, mutta ei ketjupolttaminen. Puolisen askia päivässä ok.

- Raha-asioissa luotettava, eli on maksukykyä osallistua yhteisiin menoihin kuten vuokra, laskut jne. En odota miehen kustantavan menojani, mutta yhteisiin kuluihin on löydyttävä rahaa.

- Se, että meillä on hauskaa yhdessä, eli luonteiden pitää natsata.

- Uskollinen pitää olla. Jos alkaa toinen jalka vipattaa toisiin naisiin päin, niin sitten suhde on siinä, eikä se suhde pettämällä parane.

- Ulkonäöllisiä vaatimuksia ei juurikaan minulla ole, kunhan on pilkettä silmäkulmassa, ja enemmän rosoinen kuin sliipattu.

Vierailija
30/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mielenkiintoinen ajatus, että miehen laadukkuus tulee ikään kuin siitä, että hänelle on paljon ottajia ja hän niihin myös heti hanakasti tarttuu, eikä esim. siitä, että suhteen päättymisen jälkeen haluaa tehdä tehdä rauhassa surutyön ja reflektoinnin edellisen suhteen päätyttyä."

Ei laadukkuus vain siitä tule. Mutta miehet ovat tässä vähän erilaisia kuin osa naisista. Suhde on lisäksi voinut päättyä omaan mahdottomuuteensa ja tullut käsitellyksi jo ennen virallista eroa. Kolmas asiaan liittyvä seikka on se, että osalla ihmisistä on paljon sosiaalista kanssakäymistä. On voinut ihastua johonkin ihmiseen ja tuntea hänet pitkältä ajalta jo ennen eroa tai leskeytymistä. Itse asiassa kaikki tietämäni vanhemman iän parisuhteet ovat juuri tällaisia. Uusi puoliso on jollain tapaa tuttu jo ennen kun parisuhde on päättynyt. Omassa tuttavapiirissä siis ei kukaan harrasta deittiäppejä. 

Vierailija
31/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan vielä viestiin 30. Se että pitää suhteen loputtua tehdä surutyötä ja reflektointia, jotta on valmis uuteen suhteeseen, ei muuten ole missään oikeasti asiallisessa ja asiantuntevassa psykoterapeuttisessa kontekstissa validi väite. Toki niin voi itse uskoa ja sitä noudattaa, mutta mitään asiallista perustetta tuolle ei ole olemassa, vaikka paljon siitä naistenlehdissä ja vastaavissa pidetään esillä. 

Olen itse tässä suhteessa vähän maskuliininen tyyppi eli jätän kaiken taakseni helposti enkä palaa siihen. Jokainen ihmissuhde on kuitenkin uusi suhde, johon tuomme historiamme paljon kauempaa kuin edellisestä parisuhteesta. Se on syytä käydä läpi - ainakin on jos paljon ns. vääriä valintoja takana.

Vierailija
32/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Ei lapsia, tai jos on lapsi, niin olisi hyvä, että se olisi jo täysikäinen

- Kissaihminen <3

- Mieluummin raksamies kuin korkeasti koulutettu

- Ei sylje lasiin, mutta ei joka päivä juo. Pari kertaa viikossa hyvä. Ei kuitenkaan örvellä tai ole aggressiivinen humalassa, vaan sellainen kenen kanssa voisi jutella syvällisempiä samalla kun parantaa maailmaa viinilasin tai kaljapullon edessä.

- Tupakointi ok, mutta ei ketjupolttaminen. Puolisen askia päivässä ok.

- Raha-asioissa luotettava, eli on maksukykyä osallistua yhteisiin menoihin kuten vuokra, laskut jne. En odota miehen kustantavan menojani, mutta yhteisiin kuluihin on löydyttävä rahaa.

- Se, että meillä on hauskaa yhdessä, eli luonteiden pitää natsata.

- Uskollinen pitää olla. Jos alkaa toinen jalka vipattaa toisiin naisiin päin, niin sitten suhde on siinä, eikä se suhde pettämällä parane.

- Ulkonäöllisiä vaatimuksia ei juurikaan minulla ole,

Kiitos, alkoi naurattamaan, kuvasit juuri oman mieheni + hän on vielä huumorintajuinen ja saa minut nauramaan.

Vierailija
33/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tehtaantakuu"- tutkinto esim. DI, juristi, lääkäri

Vierailija
34/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei liity aiheeseen, mutta tuli vielä mieleen tuosta "maskuliinisesta ajattelutavastani", että osa taitaa pitää minua sen takia hieman pelottavana, että olen Kerrasta poikki - ihminen. Naiset ovat pääsääntöisesti anteeksiantavaisia ihmissuhteissaan eli he katselevat ja ymmärtävät sellaistakin mitä ei kannattaisi ymmärtää. Tarkoitan ystävyyssuhteita myös. 

Kai ihmisille on tyypillistä ajatella asiat itsensä kautta eli he kuvittelevat muut itsensä kaltaisiksi. Jos joku sanoo, että tarvitaan reflektointia ja surutyötä, hän helposti asettaa sen muillekin mittariksi. Tai jos mieltää, että kaikki pettävät ja valehtelevat, voi arvata, että kyseinen ihminen tekee itse sellaista. 

Mutta itsensä asettaminen muiden mittariksi ei toimi. Esteeksi tulee paitsi sukupuoli (miehet ja naiset ajattelevat eri tavoin, vaikka molemmilla onkin samoja perustarpeita), myös objektisuhteista rakentunut vuorovaikutustyyli.

Vierailija
35/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikäköhän lasketaan keski-ikäiseksi. Olen juuri 40 täyttänyt ja mietin suunnilleen ikäisiäni miehiä.

Pitää ulkonäöstään ja hygieniastaan jotenkin huolta. On siistit vaatteet, siisti hiustenleikkaus (tai jos ei ole hiuksia on ajellut loputkin pois), hammashygienia kunnossa. Ei tarvitse olla pukua tai mitään trendikästä, mutta ei collareita, lippistä tai mitään rikkinäistä.

Positiivinen ja empaattinen luonne. Kohtelee kaikkia hyvin ja toivoo ylipäätään hyviä asioita muille ihmisille. En tiedä miksi, mutta tämä kohta on vaikein löytää potentiaalisessa kumppanissa. Tämä on myös itselleni se tärkein.

Ei hauku entisiä kumppaneita. Kuten jo joku ennen mainitsi, järkevä parisuhdehistoria, ei ole ollut pettämistä tai lennosta vaihtoa tai mitään tuhatta kumppania.

Jos on lapsia, ottaa heistä vastuuta ja tekee osuutensa.

Haluaa asua kaupungissa, minusta ei saa maalaistyttöä.

Tykkää ravintoloista, kahviloista ja kulttuurista. Maksaa oman osuutensa näistä riennoista.

Läheisyys on miehelle tärkeää, ei mikään kiintiö, mikä pitää täyttää pysyäkseen suhteessa.

Vierailija
36/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikäköhän lasketaan keski-ikäiseksi. Olen juuri 40 täyttänyt ja mietin suunnilleen ikäisiäni miehiä.

Pitää ulkonäöstään ja hygieniastaan jotenkin huolta. On siistit vaatteet, siisti hiustenleikkaus (tai jos ei ole hiuksia on ajellut loputkin pois), hammashygienia kunnossa. Ei tarvitse olla pukua tai mitään trendikästä, mutta ei collareita, lippistä tai mitään rikkinäistä.

Positiivinen ja empaattinen luonne. Kohtelee kaikkia hyvin ja toivoo ylipäätään hyviä asioita muille ihmisille. En tiedä miksi, mutta tämä kohta on vaikein löytää potentiaalisessa kumppanissa. Tämä on myös itselleni se tärkein.

Ei hauku entisiä kumppaneita. Kuten jo joku ennen mainitsi, järkevä parisuhdehistoria, ei ole ollut pettämistä tai lennosta vaihtoa tai mitään tuhatta kumppania.

Jos on lapsia, ottaa heistä vastuuta ja tekee osuutensa.

Haluaa asua kaupungissa, minusta

Keski-ikä on 40-60 tai 35-65 vuotias eli tarkkaa määritelmää ei ole. 

Tuo viimeinen vaatimuksesi on minusta hyvä. Läheisyys ja seksi on parisuhteen olennaisin osa, koska se erottaa parisuhteen kaikista muista suhteista. En kuitenkaan tullut laittaneeksi siitä mitään aloitukseen. 

Sitä olen vähän miettinytkin, että vaikka joku olisi paperilla kuinka hyvä ja täydellinen, ei kosketus silti tunnu oikealta tai on ihan erilainen seksimaku tai suhde koskettamiseen/läheisyyteen. Silloin suhteesta ei tule mitään. Itse haluan hellitellä miestä todella paljon, ei niinkään niin päin, että minua helliteltäisiin. Se voisi nousta esteeksi, jos mies on liian aktiivinen. Nuo eivät ole pieniä asioita, vaan todella suuria ja arkisia ongelmakohtia, joista ei kuitenkaan voisi ulkopuolisille sanoa, jos suhde niihin kaatuisi. 

Miten olen ikipäivänä edes löytänyt miehen, sitä olen välillä ihmetellyt, kun olen norsunluutornimainen tyyppi vähän joka asiassa. 

Vierailija
37/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paksu lompakko.

Arvasin, että raha vaan naisilla mielessä 😞

Vierailija
38/38 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paksu lompakko.

Arvasin, että raha vaan naisilla mielessä 😞

Kyllä toi oli selkeä miehen vastaus. Näin palstakonkarina voin vakuuttaa, ettei nainen kirjoita tuollaisia. Laatikkoleuka ja paksu lompakko ovat palstamiesten huumoria naisten miesmausta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme seitsemän