Nuoret eivät osaa työpaikan sääntöjä, epärealistisia odotuksia...
Työelämässä aloittaa nykyään paljon nuoria aikuisia, jotka eivät osaa noudattaa sääntöjä tai normeja. He myös odottavat jatkuvasti erityisoikeuksia työpaikalla.
Näin totesi psykologian professori emerita Liisa Keltikangas-Järvinen Tiede-lehden haastattelussa.
Kommentit (36)
Tässä maailmassa on ollut jo pitkään vallalla hyvin yksilökeskeinen ajattelutapa, minulla on oikeus, mutta minulla ei ole mitään velvollisuutta. Minulla on oikeus saada työpaikka, palkkaa, yms hyvää, mutta minulla ei ole mikään velvollisuus hoitaa omaa osuuttani asioista. Sitä en tiedä, mistä tämä on tullut, mutta hyvin itsekeskeisiä ovat kaikki, myös aikuiset, nykyään.
Älkää kuunneko noita vanhoja sekopäitä!
Kun minä olin nuori niin mentiin metsään risuja keräämään ja maksettiin siitä metsän omistajalle.
-Boomer
Vierailija kirjoitti:
Onko syy kasvatuksessa vai missä?
Kasvatuksen puutteessa
Kyseinen professori on eläkkeellä, ei siis enää työelämässä ollenkaan. Miten hän voi silti tietää miten nuoret toimivat työelämässä?
Vierailija kirjoitti:
Kyseinen professori on eläkkeellä, ei siis enää työelämässä ollenkaan. Miten hän voi silti tietää miten nuoret toimivat työelämässä?
Kultalusikka ollut suussa 1977 lähtien niin mitä hän tietää reaaliteeteista.
Muistan kun siinä yhdessä artikkelissa luki, että nuori oli sanonut työnantajalle:
"En mä tänne töitä tullut tekemään"
:D
Kun kasvatus on ollut vapaata eikä ole tarvinnut niitä sääntöjä aiemmin noudattaa, niin tässä tulos. Kuvitellaan olevansa maailman napa ja muusta viis, eikä kunnioiteta toisia eikä ymmärretä vastuuta.
Vierailija kirjoitti:
Vaativat palkkaa?
Törkeää...
Työelämän yksilökeskeisyys ei ole ihmiselle luontaista:
Vierailija kirjoitti:
Muistan kun siinä yhdessä artikkelissa luki, että nuori oli sanonut työnantajalle:
Vaan mitä?
Nuorten tulisi tulla etu ajassa töihin, keskittyä työntekoon ja jättää tauot viikonloppuun vapaa ajalle. Tekevät joka päivä vähintään yhden tunnin enemmän kuin alunperin sovittiin. Hymyilevät kun sitä vaaditaan mutta muuten totisia. Eivät puhu ellei puhutella. Heidän tulee myös maksaa tuosta uskomattomasta tilaisuudesta että he saavat tehdä töitä. Vaikkapa sellainen 2000 euroa kuukaudessa meille koska emme vielä viitsi jäädä eläkkeelle vaikka olisi jo 8 vuotta sitten ollut mahdollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Työelämän yksilökeskeisyys ei ole ihmiselle luontaista:
Ei löydetty sitten nuorempaa tutkijaa? Vai eikö ole annettu työpaikkaa nuoremmille?
Lusikan toinen puoli on se, että yritysten pitää skarpata ja tehdä kaikkensa, jotta nuori työvoima jää heille. Muuten parhaat häipyvät muualle.
No voihan sitä laittaa lapun luukulle jos ei osaa kohdella työvoimaa niin että jäävät hommiin.
Ajat muuttuvat, Eskoseni! Firmojen täytyy muuttua aikojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan mitä?
Todennäköisesti vain oleskelemaan ja keräämään palkkaa.
Olisi varmaan halunnut toimistotyön, jossa vain surffaillaan netissä.
En anna yhtään painoarvoa jutuille, jotka on kirjoittanut ihminen, joka ei kykene edes valitsemaan itselleen yhtä sukunimeä.
Osa kuvittelee valmistuvansa Ammattikorkeasta suoraan johtaksi, näin vaikuttaa olevan tuttavapiirissä heidän puheiden perusteella, totuus on se että amk on tämänpäivän perustutkinto, työelämä opettaa kunhan sitä on 10-20 vuotta takana.
Onko syy kasvatuksessa vai missä?