Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä verran 10v kotiäitiys vaikuttaa eläkesummaan?

Vierailija
11.02.2026 |

Arvioita?

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan riippuu myös työllisyys kotiäitiyttä ennen ja jälkeen ja ne tulot.

Se on eniten kiinni niistä palkkatuloista mitkä jää kotiäitiyden takia saamatta. Eli mitä parempi palkka sen suurempi vaje tulevassa eläkkeessä.

Vierailija
22/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotiäidin eläke kulkee nimiellä avioehto, tai se toimii ikään kuin back uppina.

Niin ja työtön työnhakija ei ole kotiäiti, hän on työtön työnhakija, muistakaa tämä!

Niin muistakaapas naiset muistuttaa miestänne jos jäätte kotiin hoitamaan lapsia että sitä kompensoidaan ouolisoiden kesken jollain muulla jos satutte eroamaan tai mies kuolee ennemmin että on tehty avioehto tai perinnönjättö ettei nainen menetä eläkkeessään kotona olemista. Se on melkoista sitten hirmu pienellä eläkkeellä kituuttaa sen kotiäitiyden takia

Tuohon mies tuumasi, että kompensaatio tullut siitä kuinka hän isompituloisena maksanut asioista aina enemmän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja työtön työnhakija ei ole kotiäiti, hän on työtön työnhakija, muistakaa tämä!

Riippuu siitä millaisen avioehdon tekee. Yleensä avioehto huonontaa puolison oikeutta toisen omaisuuteen. Sillä voidaan esim rajata perintö pois toiselta. 

Jos ei ole avioehtoa, niin omaisuus menee eron tullessa puoliksi. Vaikka mies olisi saanut omiin nimiinsä perintöä, esim vanhempiensa kesämökin, sen laskennallinen arvo laitetaan puoliksi. Samoin asunto jos olisi miehen nimissä, niin kaikki menee puoliksi. Sitä sanotaan ositukseksi. 

Että aika hyvin on turvattu myös ilman sitä avioehtoa. Tosi moni ei kyllä tiedä. Esim oma äitini ja tätini, jättivät eroamatta, kun molemmilla asunto miehen nimissä (tosin eivät olleet kotiäitejäkään)

Vierailija
24/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin muistakaapas naiset muistuttaa miestänne jos jäätte kotiin hoitamaan lapsia että sitä kompensoidaan ouolisoiden kesken jollain muulla jos satutte eroamaan tai mies kuolee ennemmin että on tehty avioehto tai perinnönjättö ettei nainen menetä eläkkeessään kotona olemista. Se on melkoista sitten hirmu pienellä eläkkeellä kituuttaa sen kotiäitiyden takia

Tuohon mies tuumasi, että kompensaatio tullut siitä kuinka hän isompituloisena maksanut asioista aina enemmän.

Jos mies ajattelee noin, niin silloin ei pidä missään tapauksessa alistua jäämään kotiäidiksi.

Vierailija
25/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kymmenen vuotta kotiäitinä... moni opiskelee sen kymmenen vuotta, tai opiskelee useitakin tutkintoja, ja palkatta. Amislainen pääsee palkkatöihin kolmessa vuodessa, amk-tradenomi vasta 7 vuodessa. Yliopistokoulutukset vie vielä kauemmin. 

Miettiikö siinä "menetettyjä ansiotuloja"? 

Mä olen opiskellut (lukio mukaanluettuna) 9 vuotta. Kukaan ei kyseenalaistanut, onko järkevää opiskella pitkään ja olla pois työelämästä, mutta omien lasten hoidosta kyseenalaistetaan. 

Kymmenen vuotta ei ole ihan hirveän paljon työurasta. Ellei se sitten kertaudu, eli ensin opinnot 10 vuotta sitten kotiäitinä 10 vuotta, sittenhän on jo pitkä kakku rahatonta aikaa. 

Vierailija
26/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

3500 euron bruttopalkalla kokopäivätöissä menetys on 525 eur/ kk.Eli aika paljon.

Vierailija
27/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkettä kertyy 1,5% vuodessa, eli 15% menetät, tietysti sijoitat kaiken mitä nyt jää ylimääräistä, niin tuotto kirii tasoihin.

Vierailija
28/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkettä kertyy 1,5% vuodessa, eli 15% menetät, tietysti sijoitat kaiken mitä nyt jää ylimääräistä, niin tuotto kirii tasoihin.

Siis 15 % keskimääräisestä palkasta, ei 15 % eläkkeestä. Tosin elinaikakertoimen vuoksi menetys on vähän tuota pienempi.

Vierailija
29/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei paljon, ellei ole koko uran hyväpalkkainen työ. Työeläke työstä, jossa palkka nykyisin alle 3000 euroa on niin pieni, että liki sama kuin takuueläke verojen jälkeen. Nekin vielä poistetaan tai vähennetään ajan myötä. 

Kuunnelkaa tubesta kun joku toimittaja oli laskenut paljonko työntekijä saisi kun koko elämän työeläkemaksut keräisi tuottavalle korkotilille eikä nyt puhuta riskiosakkeista. Summa oli silmiä avaava!

Olet oikeassa. Turha surra kotiäitivuosien eläkettä. Asia on juuri noin, että varsinkin naisvaltaisilla aloilla palkat usein niin huonoja, että takuueläke työttömänä tai kotiäitinä  pitkään olleelle lähes sama. Jos nainen on kotiäiti pitkään, kannattaa säästää ja sijoittaa hälle koko ajan. Menee kaikki hyvin ja arki ihanaa, kun vain yksi käy töissä. Tämä tietysti sillä ehdolla, että talous kestää. Pk-seudulla puolison tulot on oltava vähintään 150 000 - 200 000, että parin lapsen kanssa voi kotiäiteillä. Ja avioehtoa ei kannata tehdä. Suurin osa ehtii äideistäkin työskennellä pitkään vaikka olisi kotiäiti pitkään. Itse olin tosi pitkään kotiäiti. Ehdin kuitenkin työskennellä melkein 10 vuotta ennen lapsia. Olin töissä myös opintojen aikana. Ja vielä aikaa tehdä töitä parikynmentä vuotta ennen eläkettä nyt, kun lapset isoja/aikuisia.

Vierailija
30/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turha sitä eläkettä miettiä niin paljon. Elämä on parasta, kun nuori ja terve, lapset vielä kotona. Silloin kulutetaan, matkustetaan ym. Sen jälkeen säästetään ja tuetaan lapsia opinnoissa. Eikä tiedä onko elinpäiviä tai terveitä päiviä vanhana. Mukavinta tehdä kaikkea, kun on nuorempi.

Vierailija
31/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkkeeseen ei vaikuta se, että "on maksanut asioista aina enemmän". Miksi sun mies on idiootti?

Vierailija
32/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin  8 vuotta lasten kanssa kotona ja työt olin aloittanut jo 18 vuotiaana , mutta  ensimmäiset 5 vuotta ei ole eläkettä kerryttäneet ja nyt olin muutaman vuoden työttömänä ennen kuin pääsin syksyllä eläkkeelle ja kyllä eläke jäi huonoksi, vaikka työvuosiakin ehti olla yli 30v. 

Eläke on alle 1200/kk

Joten kyllä tuo kotona lasten kanssa ole aika loven eläkkeeseen tekee. 

Mies tienasi suunnilleen saman ja oli myös pari viimeistä vuotta työttömänä ja välilläkin aina pieniä aikoja, mutta eläke on hänellä  silti ihan eri luokkaa. 

Vierailija
33/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos alat maksaa itsellesi jotain ylim.eläkevakuutusmaksua? Mulla mies aloitti sen maksun jäätyäni ensim.lapsen kanssa kotiin ja jatkoi siihen asti,kun täytin 60v. Ehdin olla kuitenkin yli 20v hoitoalan töissä palattuani takaisin työelämään. Nyt saan sitä eläkettä takaisinpäin  kuukausittain. Se on mukava lisä pienen eläkkeen päälle.

Niin teki minunkin isäni, mutta kun yritin selvittää asiaa niin minun ikäluokalle ei enää ole tarjolla tuollaisia eläkevakuutuksia. Vanhemmat sai jotain verohelpotuksia kai siitä ainakin

Vierailija
34/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu siitä millaisen avioehdon tekee. Yleensä avioehto huonontaa puolison oikeutta toisen omaisuuteen. Sillä voidaan esim rajata perintö pois toiselta. 

Jos ei ole avioehtoa, niin omaisuus menee eron tullessa puoliksi. Vaikka mies olisi saanut omiin nimiinsä perintöä, esim vanhempiensa kesämökin, sen laskennallinen arvo laitetaan puoliksi. Samoin asunto jos olisi miehen nimissä, niin kaikki menee puoliksi. Sitä sanotaan ositukseksi. 

Että aika hyvin on turvattu myös ilman sitä avioehtoa. Tosi moni ei kyllä tiedä. Esim oma äitini ja tätini, jättivät eroamatta, kun molemmilla asunto miehen nimissä (tosin eivät olleet kotiäitejäk

No kyllähän se menee naisenkin perimä kesämökki puoliksii jos avioehtoa ei ole ja ero tulee. Samoin naisen perimä metsä.  Nykyään tytötkin perii siinä kuin pojat/miehetkin.. 

Kyllä ainakin meillä  lapset, myös tytöt tulee perimaan metsää. Olenkin miettinyt, että pitää sanoa, että tekevät avioehdon, jos menevät naimisiin, että perinnöt ei kuulu puolisolle jos ero tulee.

Aina se kaikki varallisuus ei ole miehellä.

Vierailija
35/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kymmenen vuotta kotiäitinä... moni opiskelee sen kymmenen vuotta, tai opiskelee useitakin tutkintoja, ja palkatta. Amislainen pääsee palkkatöihin kolmessa vuodessa, amk-tradenomi vasta 7 vuodessa. Yliopistokoulutukset vie vielä kauemmin. 

Miettiikö siinä "menetettyjä ansiotuloja"? 

Mä olen opiskellut (lukio mukaanluettuna) 9 vuotta. Kukaan ei kyseenalaistanut, onko järkevää opiskella pitkään ja olla pois työelämästä, mutta omien lasten hoidosta kyseenalaistetaan. 

Kymmenen vuotta ei ole ihan hirveän paljon työurasta. Ellei se sitten kertaudu, eli ensin opinnot 10 vuotta sitten kotiäitinä 10 vuotta, sittenhän on jo pitkä kakku rahatonta aikaa. 

Ei noita voi verrata. Kun opiskelet pitkään, yleensä valmistut ammattiin, jossa tienaat hyvin. Kun olet 10 vuotta kotiäitinä olet käytännössä ammattitaidoton kun palaa työelämään.

kaikki alat on noin pitkän ajan kuluessa muuttuneet ja olet unohtanut koko ammattisi. Toki ehkä kaupan hyllyjä osaa täyttää, mutta jos siis on vaikka joku terveydenhoidonammatti, niin kyllä siinä ehtii asiat unohtua ja lääkkeet vaihtua jne. 

Vierailija
36/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kela jotain maksaa.

Vierailija
37/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs ex-kollega jäi eläkkeelle nyt alkuvuodesta, eläkesumma 1400€/kk. Ja nainen raatoi vuosikymmeniä varhaiskasvatuksessa. Toki oli useita vuosia myös kotiäitinä, mutta silti.

Nyt sitten auvoiset eläkepäivät miettien miten pärjää. Ja ei, palkasta ei yllätysyllätys ollut varaa laittaa mitään sivuun tai säästöön työssä ollessa.

Mun eläkekertymä on nyt 55 vuotiaana 2100e ja mukavat säästötkin. 10 vuoden päästä vielä mukavammat. Ammatinvalintakysymys

Vierailija
38/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaverini ollut koko työikänsä kotiäitinä ja kotirouvana kun lapset lähti kotoa.  Mieskin haliusi eron. Nyt on takuueläkkeellä.  Mutta onneksi peri lapsettoman tätinsä.

Vierailija
39/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä jos alat maksaa itsellesi jotain ylim.eläkevakuutusmaksua? Mulla mies aloitti sen maksun jäätyäni ensim.lapsen kanssa kotiin ja jatkoi siihen asti,kun täytin 60v. Ehdin olla kuitenkin yli 20v hoitoalan töissä palattuani takaisin työelämään. Nyt saan sitä eläkettä takaisinpäin  kuukausittain. Se on mukava lisä pienen eläkkeen päälle.

Toinen vaihtoehto on olla ruokkimatta välikäsiä ja sijoittaa vakuutukseen menevät rahat itse.

Vierailija
40/45 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös voi eläkeotteesta katsoa, kuinka paljon kertynyt ?  Taisin soittaa eläketurvakeskukseen mistä näen työeläkkeeni ennen kuin jäin eläkkeelle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kahdeksan