Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi nykyään on vain kahdenlaista väkeä, ilman työtä olevia ja niitä jotka hukkuu työhön?

Vierailija
10.02.2026 |

Otsikko on toki kärjistys, mutta ymmärtänette pointin. Ihmiset on nykyään vailla työtä eli työttömänä tai sitten ne jotka on työssä, niin heillä työn määrä on niin suuri, että työssä on jatkuva kiire ja ylikuormitus, mitään ei ehdi tehdä kunnolla on väki uupuu työn alle.

Olen korkeakoulutettu ihminen, jonka tuttavapiiri koostuu korkeakoulutetuista. Moni on nyt työtön, vaikka on työhaluja paljon ja epätoivoisesti etsii työpaikkaa. Sitten taas ne tuttavat, joilla on työ, he joutuu nykyään illat pitkät tekemään ylitöitä kotona ilmaiseksi, työpäivät venyy jne, tai työpäivät on täytetty niin valtavalla määrällä työtehtäviä, ettei siitä meinaa hengissä selvitä.

Miksi näin? 

Kommentit (54)

Vierailija
1/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korkea verotus lienee syynä ja väkeä ei palkata tarpeeksi kun ei ole varaa maksaa. Täytyy pitää firma pysyy pystyssä raatamisella 

Vierailija
2/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden pitää tehdä monen työt kun muuten ei saa voittoa maksimoitua. Sitten kun työntekijä palaa loppuun voidaan ehkä palkata joku toinen hänen tilalleen. Mutta vain silloin jos loppuun palaneen töitä ei voi teettää jäljelle jääneillä työntekijöillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkea verotus lienee syynä ja väkeä ei palkata tarpeeksi kun ei ole varaa maksaa. Täytyy pitää firma pysyy pystyssä raatamisella 

Ei se kuitenkaan halvaksi tule, että työntekijät on sitten uupumussaikuilla tai kituuttaa töissä niin uupuneena, että työteho on tuon puolikunnon takia pudonnut lähelle nollaa. Ap

Vierailija
4/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se on ihan omaa tyhmyyttä jos tekee ilmaiseksi töitä illat kotona. Työttömyys taas johtuu ihan työmarkkinatilanteesta.

Vierailija
5/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yhden pitää tehdä monen työt kun muuten ei saa voittoa maksimoitua. Sitten kun työntekijä palaa loppuun voidaan ehkä palkata joku toinen hänen tilalleen. Mutta vain silloin jos loppuun palaneen töitä ei voi teettää jäljelle jääneillä työntekijöillä.

Mutta entä julkisen puolen työt ja työpaikat? Sairaalat, koulut, päiväkodit, terveysasemat jne mitä näitä nyt on. Ei niissä yritetä mitään voittoa maksimoida kun työn tarkoitus ei ole tahkota firmalle rahaa. Silti työntekijän niskaan työnnetään valtavan iso työkuorma ja työmäärä, paljon nuo sitten uupuukin. Ap

Vierailija
6/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä 10 vuotta sitten tämä ei ollut näin.

Vierailija
7/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisellahan virkaporsaat tekee 6h päivää leppoisasti ilman kiirettä ja pitkillä lomilla, ainoastaan sotepuolella ja varhaiskavatuksessa kiire töissä julkisella. 

Vierailija
8/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää nyt ainakaan työnantajia syyttäkö. Tyättömien vikahan sen täytyy olla. Tyälliset, hommatkaa nyt äkkiä se kolmaskin työpaikka, ettette vaan joudu tyättömäksi, ja niiden ihan perkeleellisten ja saatanallisten suurien tukien ja hurvittelurahojen saajiksi. Ette te halua elää aivan mielettömän järjettömän suurien tukien varassa, mutta jostain kumman syystä, tukien saajilta ne pitäisi ottaa pois. 

T: Tammikuussa 270 € ruokaan ja hygienia tuotteisiin kulutettavaksi. Juhlitaan sillä sitten. 😁👍

Vierailija
9/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanopa muuta! Olen töissä päiväkodissa ja ikää mulla lähes 60v. Ryhmässäni on 20 3vuotiasta lasta, osalla vielä vaipat. Tiimiparini tekee koko ajan vuoroa, joka päättyy 14.24. Meitä kaksi töihin tuon jälkeen. Pari lasta haetaan kolmen maissa, muut ovat myöhempään. Kun joka päivä puen puolet tuosta porukasta, olen ihan puhki. Osalla lapsista vielä niin huonot varusteet, että sormista lähtee nahka kun kinttanoita vaatteita kiskoo päälle. Vielä pitäisi jaksaa kuusi vuotta ainakin.

Vierailija
10/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella pyritään säästämään rahaa, siksi työntekijöiden ylikuormitus.

Vierailija
11/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisellahan virkaporsaat tekee 6h päivää leppoisasti ilman kiirettä ja pitkillä lomilla, ainoastaan sotepuolella ja varhaiskavatuksessa kiire töissä julkisella. 

Ennen aikaan ehkä oli noin. Ei taida nykyään enää olla. Ainakaan kaupungeissa. Maaseudusta en tiedä. Mutta tunnen siis yhden kunnallisen eläinlääkärin, yhden rakennusvalvontapuolen asiantuntijan ja yhden kuntapuolen juristin ja ainakin he raataa ylitöitä kokoajan ja työmäärä näyttää olevan aika kohtuuton. Ap

Vierailija
12/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaista on kapitalismi ja jatkuvaan talouskasvuun perustuva järjestelmä. 

Vierailija
13/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Julkisella puolella pyritään säästämään rahaa, siksi työntekijöiden ylikuormitus.

En ole kyllä koskaan kuullut, että pidemmällä tähtäimellä oikeasti voisi säästää rahaa ajamalla ihmisiä uupumussairauslomille. Ap

Vierailija
14/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista on kapitalismi ja jatkuvaan talouskasvuun perustuva järjestelmä. 

Mutta eihän Suomessa ole ollut moneen vuoteen mitään jatkuvaa talouskasvua. Vaan laman pahempaan alhoon vajottu nyt jo vuosia vain. Ei tämä aloituksessa kuvaamani järjestelmä selvästi ainakaan mitään talouskasvua ole tuottanut eikä tuota. Ap

Vierailija
15/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta tulee botit ja tekoälyt vapauttamaan lisää ihmisiä työn orjuudesta. Kun ne ihmiset jäävät työttömiksi niin niistäkin tulee syyllisiä suureen työttömyyteen. Näinhän se on mennyt jatkuvasti että työttömistä on päätetty tehdä syyllisiä työttömyyteen.

Vierailija
16/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on erittäin hyvä kysymys. Tällainen tilanne ei ole kovinkaan kestävä. Etenkin kun iso osa työttömistä on vastavalmistuneita. He joutuu korkeakoulusta suoraan kortistoon. Ei kerry mitään oman alan kokemusta vuosiin. Mikä on mahdollisuus sitten työllistyä alalle paremman suhdanteen aikana, jos mitään työkokemusta ei ole?

Vierailija
17/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet ihan oikeassa. Meilläkin töissä hirveä kiire ja lisää haalitaan. Itse olen jo vähän ymmälläni että mikä tässä on ideana; katsotaan kuka ekana  katkeaa. Tai no, kaksi on jo pitkällä saikulla. Ja vauhti vaan kiihtyy. Olen kyllä jo päättänyt lähteä, sen verran järjetöntä touhua.

Vierailija
18/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten ihmetellään kun ei lapsia synny. Harva jaksaa enää töiden päälle niitä tehdä saati, että jaksaisi hoitaa ja ehtisi niiden kanssa viettää aikaa. Suomi on ajettu hulluuden kierteeseen. 

Vierailija
19/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hiljattain sellaisessa paikassa, että meitä oli kymmenen melko pienen lapsen vanhempaa odottamassa lastaan samassa odotustilassa klo 18-19 arki-iltana.  (lasten harrastus kyseessä siinä). Itse olen työtön ja selaisin facebookia ym sen tunnin kännykällä. Ja ne muut yhdeksän teki töitä läppärillä ja osa hoiti työpuheluita. Näin ja kuulin ja osa kertoikin siinä, että töitä on pakko tehdä siinä. Mitä järkeä tällaisessa on? Minä työtön joudun vain lööbaamaan, vaikka haluaisin olla työssä. Ja nuo muut, pienten lasten vanhempia kaikki, raataa töitä ilta-aikaankin yleisessä odotustilassa kun on pakko, kun töitä on niin paljon. 

Vierailija
20/54 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska rikkain prosentti