Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko täällä lakiasioista tietävää?? ov

Vierailija
27.09.2008 |

Osaisitko sanoa, monenko vuoden kuluttua ns. seksuaalirikokset menee vanhaksi? Onko se 20 vuotta? Kyseessä olisi yksi seksuaalinen häirintä. Voinko tehdä ilmoituksen, jos olin sen tapahtuessa 15 ja nyt 33v??

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syyteoikeuden vanhentuminen

Syyteoikeuden vanhentumista koskevat säännökset muuttuivat monin kohdin

vuoden 2006 alusta lukien, kun sitä koskeva lainsäädäntö (ks. säädöskokoelman nro 297/2003) tuli silloin voimaan.

Syyte on vanhentumisen uhalla nostettava rikoslain 8 luvun 1 §:ssä säädetyssä määräajassa.

Syyte on nostettava

1) kahdessakymmenessä vuodessa, jos rikoksesta säädetty kovin rangaistus on

yli kahdeksan vuoden vankeus,

2) kymmenessä vuodessa, jos kovin rangaistus on yli kaksi vuotta ja

enintään kahdeksan vuotta vankeutta,

3) viidessä vuodessa, jos kovin rangaistus on yli vuoden ja

enintään kaksi vuotta vankeutta,

4) kahdessa vuodessa, jos kovin rangaistus on vankeutta enintään vuosi tai sakkoa.

Jokaisessa rikoslain rikospykälässä on todettu

juuri sitä rikosta koskeva rangaistusasteikko,

joka siis vaikuttaa syyteoikeuden vanhentumisaikaan.

Esimerkiksi pahoinpitelystä säädetään rikoslain 21 luvun 5 §:ssä ja saman säännöksen mukaan rangaistus siitä on sakkoa tai vankeutta enintään 2 vuotta. Rikoslain 8 luvun 1 §:stä voidaan todeta syyteoikeuden vanhentumisajaksi viisi vuotta(kohta 3).

Edellä kerrotusta porrastuksesta on muutamia poikkeamia.

Syyteoikeus rikoksesta, josta säädetty kovin rangaistus on elinkautinen, ei vanhennu.

Sellaisia rikoksia, esim. murha, on hyvn vähän.

Virkarikoksen lyhin vanhentumisaika on viisi vuotta

ja eräiden ympäristörikosten 10 vuotta. Vakavimpien lapsiin kohdistuneiden seksuaalirikosten syyteoikeus vanhentuu aikaisintaan silloin, kun uhri täyttää 28 vuotta, eräissä poikkeustapauksissa vieläkin myöhemmin.

Vanhentumisaika alkaa kulua pääsääntöisesti rikoksen tekopäivästä. Vanhentuminen katkeaa vasta silloin, kun haaste asiassa on saatu annettua vastaajalle tiedoksi eli

sitä ennen asiassa on poliisin ehdittävä suorittamaan esitutkinta ja syyttäjän syyteharkinta.

Eräissä poikkeustilanteissa vanhentumisaikaa voidaan jatkaa yhdellä vuodella (Rikoslaki 8:4)

Vierailija
2/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllähän poliisi neuvoo vanhentumisasioissa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kävin kun olin 25 poliisille kertomassa että mua oli käytetty hyväksi kun olin 8v,

oli vanhentuntu rikoksena mutta otti miehen nimen ja ositteen ylös että jos tulee tarvetta epäillä jostai nmuusta tms.

Vierailija
4/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menenkö sen kaupungin poliisin luo, jossa hyväksikäyttäjä asui? Vai käykö joku muu kaupunki?

Teidän, että hyväksikäyttäjällä on useita muitakin uhreja. Alkaisiko poliisi sitten tutkia asiaa tarkemmin? Entä, jos hyväksikäyttäjä on kuollut? Asiaa ei sitten tutkittaisi ollenkaan???

Vierailija
5/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et ole tehnyt rikosilmoitusta aiemmin? Onko tapaus sinulle niin vaikea esimerkiksi hyväksikäyttäjän sukulaisuuden takia vai tuliko vasta nyt valaistuminen?

Vierailija
6/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta mene ja anna sen nimi ja tiedot, kerro myös muista uhreista,

jos hän on kuollut, ei varmasti aleta tutkia enempää, mitäs tutkia ja ketä syyttää,

mutta siis, ikävää, vanhentunut tuo aisa on että syytteitä et voi nostaa.

Mä kävin kertomassa omani ihan ns terapeuttisesti kun en ollut puhunut asiasta kenellekään 8-25v aikana ja sitten kerroin miehelleni ja yhdessä kävimme poliisiasemalla kertomassa.

Vierailija
7/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä lapsiin kohdistuvien seksuaalirikosten ilmoitusaikaa

Vierailija
8/8 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi viisi