Te jotka olette säästäneet "pahan päivän varalle", onko se paha päivä joskus tullut?
Siinähän se kysymys olikin otsikossa. Onko säästöille tullut teille koskaan oikeaa todella suurta tarvetta? Enkä siis tarkoita mitään pesukoneen hajoamista vaan elämäntilanne jossa toimeentulonne ja selviämisenne on ollut nimenomaan säästöistä kiinni?
Itse olen säästänyt jo kohta pari vuosikymmentä "pahan päivän varalle" ja nyt mietin että onko tämä ollut kuitenkin lopulta turhaa? Toki onhan se raha hyvä olla mutta toisaalta olen nuukaillut tänä aikana aika monesta kivasta että olen pystynyt säästämään.
Kommentit (61)
Kyllä olen säästänyt ja nyt niille on tarve kun muutan erilleen puolisostani. Muuttaminen on kuulkaa yllättävän kallista ja todennököisesti yh:na tarvitsen myös säästöjä yllättäviä kuluja varten. Nykyään tuet on HUONOT.
Säästäminen ja varautuminen on elämäntapa. Pahaa päivää ei tule näin ollenkaan. Mies on pitkäaikaistyötön ja hyvin pärjätään. On varauduttu siihenkin, että minä joudun työttömäksi.
Tässä on nyt kymmenen vuotta paikattu puutteellista toimeentuloa niillä pahan päivän säästöillä. Kyllä niille on todella tarvetta ollut, vaikka ei kai nyt jokainen päivä sinänsä paha olekaan ollut.
Korona. Ostimme asunnon kaksi viikkoa ennen kuin korona pamahti Suomeen. Koronan myötä mies jäi työttömäksi puoleksi vuodeksi. Samaan aikaan minä viimeistelin opintojani ja tukikuukaudet olivat jo loppuneet. Miehen työttömyystukien saaminen kesti ikuisuuden, koska työkkäri oli niin ruuhkautunut. Elettiin kuukausia niillä säästöillä ja oltaisiin oltu ihan pulassa ilman.
Kyllä on. Pääsin lähtemään pois työstä jossa työpäivät oli joka päivä matkoineen 12-15h. Töissä huudettiin ja haukuttiin etten tee tarpeeksi vaikkei kahvitaukojakaan ehtinyt pitämään :D Työkavereita jäi koko ajan saikulle työmäärän takia, joku sai burn-outinkin. Lähdin vuoden vaihteessa. Tulevasta ei tietoa. N30+
Pesukone, yms parin tonnin kodinkoneet menee ihan käyttötililtä, mutta pirun kusessa oltaisiin oltu kun koko talo palo. Vakuutusrahat on pitkä ja kallis prosessi.
Hyvä kun jotkut täällä kertoo että säästöt pahan päivän varalle on yli sata tuhatta. Itsellä ne säästöt on noin viisi tuhatta, mutta silti nekin tuovat turvan tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen säästänyt ja nyt niille on tarve kun muutan erilleen puolisostani. Muuttaminen on kuulkaa yllättävän kallista ja todennököisesti yh:na tarvitsen myös säästöjä yllättäviä kuluja varten. Nykyään tuet on HUONOT.
Nykyään? Milloin suomessa on ollut aika että elämisen on voinut lasten kanssa rakentaa tukien varaan?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kun jotkut täällä kertoo että säästöt pahan päivän varalle on yli sata tuhatta. Itsellä ne säästöt on noin viisi tuhatta, mutta silti nekin tuovat turvan tuntua.
Jokainen sentti ja euro on eteenpäin!
On. Esimerkiksi auto on hajonnut. Silloin on mukava kun on säästöjä, koska on täysin mahdollista jäädä esim työttömäksi yhtä-aikaa kun auto hajoaa.
Ok. En oo jäänyt työttömäksi, mutta lomautettuna tarvitsin säästöjä lainan maksuun. Koska käytännössä siirrän kaikki ylimääräiset rahat säästöön. Niin piti lainaa varten siirtää rahaa lainanhoitotilille, kun palkkaa eikä päivärahaa tullut pariin kuukauteen.
Eli silloin oli se paha päivä. Toki pankki olisi varmaan hetken armoa antanut. Ja muut laskuttajat. On mulla kuitenkin aina pieni puskuri ihan käyttötililläkin.
Ero, maksoi lähes neljä vuotta esim kahta asuntoa.
Takaa mulle mielenrauhan. On turvallisempi olo, kun tietää jos joku laite hajoo tai hampaat lähtee, ei ole heti pulassa.
Nyt on sota tollot! Kiina aloittaa Taiwanin valloituksen tulee tosi kysymyksee,
Taiwan on muuten miinoitanut osan teolisuuslaitoksistaan Kiinan vuoksi.
Sinun känykkäsi ja tietokoneesi on tulevan sodan syy.
Joo, olen säästänyt ja nyt eläkkeellä on hyvä ottaa hiukan pienen eläkkeen rinnalle.
Kyllä. Orpon hallitus aloitti 20.6.2023 ja sen jälkeen Suomi on mennyt sellaista pulkkamäkeä että juuri muita päiviä ei enää ole ollutkaan kuin pahoja. Viime vuoden yt-neuvotteluista selvisin täpärästi mutta nyt lomautus alkaa viikon päästä.
Vierailija kirjoitti:
Täällähän nuo ihmiset kitisee ja märisee kun jäävät työttömäksi eivätkä saa toimeentulotukea kun pitäisi just nuo "pahan päivän varalle" säästöt käyttää. Ilmeisesti eivät tajua kun "manit finish ja viulut canis" niin on se paha päivä
Ei nyt ihan tuosta ole kyse. Vaan siitä, että aikaisemmin työttömyystuen on saanut sillä perusteella, että on menettänyt työpaikan ja palkan. Nyt sitä on muutettu niin, että perusteeksi ei enää riitä työpaikan menettäminen, vaan pitää olla myös jokseenkin rutiköyhä. Toimeentulotuki toki on aina tarkoitettu vain viimesijaiseksi ja köyhimmille, mutta työttömyysturva on ollut myös keskiluokan tukimuoto, jos palkkatyö loppuu. Nyt kun työttömyysturvakin muuttuu yleistuen myötä tarveharkintaiseksi, niin on se minusta tosi ikävä juttu.
Uudelleen kouluttauduin ja perustin yrityksen säästöillä.
Lähes kaikki rahat ovat menneet. Tavoitteena on maksaa omat hautajaiset itse. Joten velattomuus+2000€. Henkivakuutus on joten jotain sentään lapsille jää. En tiedä mikä on se ikä, jonka jälkeen tuo henkivakuutus raukeaa.
Maksan laskuja "pahan päivän tililtäni", jonka tunnuslukuja en uusinut kun ne loppuivat v. 2019. Nyt melkein 7 v. myöhemmin tiliä käytetään mobiilisovelluksella, jonka asensin viime viikolla. Tiesin että se päivä vielä joskus oli tulossa eteen, mutta sitä ennen nuukailin näinä vuosina aika moneen otteeseen ennen kuin aloin käyttää pahan päivän tiliä. Jos en olisi nuukaillut, minulla olisi ennen kesää aika mahdoton tilanne.
On se tullut ja silloin rahoja on käytetty. Ja sen jälkeennhatkoin säästämistä taas.