Leikkaukset ovat pienentäneet ihmisten ostovoimaa. Ihmisillä ei ole varaa ostaa, joten ensin keikahtaa kaupat ja sitten tehtaat. 😍
Nyt leikataan. Joko sinäkin ostit temun kiinalaisesta bambusta valmistetun Riikka Purra leikkuulaudan?
Ku halavalla saa
Kommentit (115)
Asko ja Sotka konkurssiin myös Lahdessa toimiva sohvatehdas menossa nurin.
Vierailija kirjoitti:
Ei leikkaukset ole vieleet tavalliselta kuluttajalta mitään. Itsekin olen kuluttanut normaalisti eli ostanut sen mitä tarvitsen ja vaihtanut auton, kosķa se oli tarpeen vaihtaa. Ulkona olen syönyt aiempaa enemmän.
No kyllä ne tällaiselta keskituloiselta asuntolainaa omaavalta perheelliseltä ovat vieneet uskon omaan talouteen. Työttömyys tai sairastuminen ajaa nopeasti katastrofiin. Lisäksi kaikkien hintojen nousu on vienyt ostovoimaa. Myös lapsille pitää yrittää säästää opintoihin ihan eri tavalla kuin ennen.
Itse en todellakaan vaihda autoa tai syö ulkona. Tai osta mitään muutakaan ilman tarkkaa harkintaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos maasi kansantalous pyörii sosiaaliturvan suuruuden varassa niin se on jo konkurssissa. Ihan vaan vinkiksi teille vasureille taas kerran.
Eihän kyse ole sosiaaliturvasta vaan sen romuttamisen vaikutuksista työssäkäyvien varautumiseen työttömyyden varalle. Ei tämä niin vaikeaa ole ymmärtää. Ihmiset säästävät sen vuoksi että perusturvaan ei voi enää luottaa edes perustarpeiden osalta jos joutuu työttömäksi.
Kyllä leikkaukset jo näkyvät työssäkäyviltäkin. Epävarmuus tulevaisuudesta
Työttömyys kasvaa kasvamistaan
Löytyykö se Riikan saksikuva mistään?
Vierailija kirjoitti:
Mulla olisi varaa mutta en ole vuosikymmeneen ostanut mitään turhaa.
Ei kaikki ole varattomia, ovat vaan tajunneet kuinka typerää on turha kulutus.
Se tarkoittaa kun köyhimmiltä on leikattu tarpeelliseenkin kululutukseen. Ei ole enää esim. varaa riittävän monipuoliseen terveelliseen ruokaan muista perustarpeista puhumattakaan.
Näin markkinataloudessa hintataso muodostuu. Liian kalliit kaatuvat konkurssiin.
Sosialistit haluavat tämän estää ja tekohengittävät elinkelvottomia yrityksiä verovaroista aiheuttaen inflaation.
Ostakaa lisää krääsää Temusta niin saadaan viimeisetkin puljut nurin täältä. Suomalaiset sahaa itse omaa oksaansa. Ei verotuloja, ei sosiaalitukia.
Mua piinaa kulutuksessa eniten asuntokaupan hyytyminen, eron jälkeen olisi ollut hyvä muuttaa pienempään. Mutta kun.
Korot on onneksi tulleet vähän alas ja saan nyt myös jo lainan paremmilla ehdoilla. Pari vuotta sitten pankit eivät uskaltaneet mitään, nyt näkyy jo himmeää valoa.
Vierailija kirjoitti:
Valtio leikkasi budjetin 82 miljardista 88 miljardiin.
Meillä on ollut kaksi surkeaa hallitusta ja seuraava tulee vuoden päästä. Se viimeinen konkkahallitus.
Hallitus on itse nostanut hintoja nostamalla ALV-kantaa. Sitä ei korvata 50€/vuodessa veroalella ja tämäkin "ale" menee hallituksen työttömyysvakuutusmaksun korotuksiin.
Vassujen ratkaisu, subventoidaan reaalitaloutta velkarahalla ja vastikkeettomilla tuilla🤣onneksi velkasuhde on yli 80 %:ia, niin se ei onnistu enää. Sitä on nyt yritetty pari vuosikymmentä.
Kannattaisi seurata mitä Ruotsissa on tehty: talousliberaaleja uudistuksia ja annettu tuloerojen kasvaa. Siellä on gini-kerroin selvästi suurempi kuin Suomessa nykyään. Ruotsissa on vahva yksityinen sektori investointeineen, joka on luonut kestävän maksupohjan julkistaloudelle. Ruotsin velkasuhde on 30:ia
Leikkaukset mihin? Kai tässä maassa nyt joku sentään ostaa ihan itse tienatuillakin rahoilla?
Vientiteollisuudella menee kohtuu hyvin maailman tilanne huomioon ottaen. Se ei kotimaista kysyntää tarvitse. Metsäteollisuuden tilanne askarruttaa puun hinnan vuoksi - kestääkö tehtaat ilman sulkemisia.
Leikkaukset ja leikkaukset. Tukiin perustuva yhteiskunta alkaa olemaan tiensä päässä. Ei ole mahdollista pitää kulutusta yllä pelkällä lainarahalla jota jaetaan kansalle erilaisina tukina.
Sossutuella elävät tuskin ovat ostaneet ennenkään tonnien sohvia. Vai onko sossu ennen ostanut Askon sohvat köyhille? Jos niin on toimittu, on ollut syytäkin leikata.
Virkarälssi porskuttaa ja wahlroos saa 350 000€ vuotuiset maataloustukensa. Maahanm uutto jatkuu 70 000 vuodessa. Kas kun vain suomalaisten turvaverkoista voi leikata.
Vierailija kirjoitti:
Leikkaukset ja leikkaukset. Tukiin perustuva yhteiskunta alkaa olemaan tiensä päässä. Ei ole mahdollista pitää kulutusta yllä pelkällä lainarahalla jota jaetaan kansalle erilaisina tukina.
Siinä tapauksessa pitää leikata suurimpia sosiaalitukia eli eläkkeitä. Kun työeläkemaksujen maksajat vähenevät jatkuvasti, erotus joudutaan kattamaan velalla eläkeläisille. Onneksi tulee velkajarru, loppuu se syömävelka.
Valtio leikkasi budjetin 82 miljardista 88 miljardiin.