Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Murskaava totuus yksityisistä vanhainkodeista: "Lääkitään hiljaisiksi, sidotaan, jätetään yksin nuokkumaan, käsketään pois"

Vierailija
10.02.2026 |

https://www.hs.fi/alueet/art-2000011791162.html

"Hoitajat menevät taukohuoneeseen keskenään selaamaan puhelinta ja vanhukset hätistellään pois. Turvapuhelimet "unohdetaan" laittaa päälle tai pitää mukana. Kirjattuja toimenpiteitä kuten kuivittamisia ja kääntämisiä ei oikeasti tehdä, joka johtaa painehaavoihin, makuuhaavoihin ja muihin vaivoihin."

Kommentit (99)

Vierailija
21/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset on olemukseltaan hyvin lähellä zombeja. Oikeastaan pahempia, kun aivojen syönnin sijaan haluavat laulaa uskonnollisia lauluja.

Siinäpä sinunkin oma tulevaisuuden näkymäsi. Muista säilyttää virsikirja tai osta sellainen etukäteen, ties vaikka et dementialtasi et sitä silloin enää muista.

Vierailija
22/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tämä on ollut tiedossa jo vuosia. Vaan mitä tekee yhdenvertaisuusvaltuutettu ja oikeuslaitos? Jahtaavat Räsästä ja Aueria ja kouluja, joissa lauletaan virsiä.

Höpö höpö.

Eipä ole persutkaan tilannetta parantaneet vaan päinvastoin. Juuso esitti leikkaukset ja nyt on iso osa maata vailla  sairaalatason yöpäivystystä.

Toivon mahdollisimman monelle persulle ja myös Petterille sydäriä. Ne tulevat usein yöllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tuttu tekee ruokaa näihin paikkoihin ja hänen pomonsa oli suuttunut kun hän oli laittanut liikaa marjoja kiisseliin, eivät kuulemma tarvitse. Terveydestä on hyvä säästää koska ilman sairaita ei ole mitään raha virtaa. Mutta edelleen tullaan yksilön omaan vastuuseen itsestään, pitäkää nyt huoli terveydestänne ni ei ainakaan tarvi kovin aikasessa vaiheessa elämää jäädä täysin muiden vastuulle. 

Äitini on tuollaisessa.

Siskonmakkarakeitossa oli kaksi puolitettua pienen pientä makkarapalloa, hieman perunaa ja valtava lilluva liemimeri.

Valitteli nälkää joka päivä.

Vierailija
24/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan käy sama ilmiö kuin sairaanhoidossa, vuosien mittaan sitä vaan turtuu kaikelle sille ripulille, huudolle, haukkumiselle ja käsiksi käymiselle.

Ei jaksa enää olla empaattinen vaikka se olisi oman persoonan mukaista. Sama henkilö liian kauan noin kuluttavassa työssä syö lopulta sielun pois siten että se hoitajakin on pelkkä ihmisraato.

En siis puolustele noita hoitajia. Mutta parin kolmen tonnin kuukausipalkalla ei ihminen lopulta pitkiä aikoja jaksa monta kertaa päivässä

noukkia isoja ihmisiä kusilammikoista tai kuunnella kun itseä kolme kertaa vanhempi dementiapotilas hokee huoraạ tuntikaupalla seinälle.

Ei enää ikinä Attendolle. Riitti 5kk.

Neljän tonnin palkalla sinun moraalisi paranisi ja hoitaisit työsi kunnolla/jaksaisit? 🤔

Vierailija
25/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaisalle lonkkamurtuma olis kyllä jees. Keskellä yötä kotinurkilla.

Vierailija
26/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis laillista eutanasiaa pukata ennen kuin olen tuossa iässä. Täysi helvetti

Minulla on varattuna oma eutanasiapaketti. Ei siihen loppujen lopuksi hirveän paljon tarvita. Muutama pakkaus yhtä ja toista.

Vierailija
27/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis laillista eutanasiaa pukata ennen kuin olen tuossa iässä. Täysi helvetti

"Suuri luotto" suomalaiseen vanhusten hoitoon, kun asiaa ei edes yritetä korjata, vaan mennään ennemmin suoraan piikille 😁

Vierailija
28/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama on vuodeosastolla. Jouduin itse mummojen joukkoon osastolle makaamaan ja se on elämäni hirvein kokemus. 18maissa alettiin lykkimään lääkityksiä ja jokainen söi mitä söi. Ruoka kyllä tuli, mutta ei kukaan ehtiny vahtia söikö joku jotain tai joiko tai syötellä ketään. Voivoteltiin vaan, että oisit syöny ja joisit nyt. Tämän jälkeen vaipat ja laidat sängystä ylös ja läpi yön mummelit huuteli ja itki..välillä lykättiin lisää unilääkettä yms rauhottavaa jos huusivat liikaa. Muistisairaita suurin osa ja osa huusi 24/7 nälkää, mutta aina kun ruokaa tuli eivät syöneet, koska ei nälkä. Se on sekin, että he tarvitsisivat sitä hoivaa oikeasti koko ajan..ei missään ole semmoista hoitajamitoitusta, että ehtii rauhassa syötellä ja rauhoitella ja liikkuvat sekavat vanhukset on vielä pahin, helposti loukkaantuvat kun pääsevät itse liikkumaan eli tarttis sitä valvontaa vieressä jatkuvaan. Onneksi olin osastolla missä kenenkään jalat ei toiminut kun aggressiivisuuskin heillä on läsnä.

Vierailija
29/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi HS laittaa näin yhteiskunnallisesti tärkeän tutkivan journalismin jutun timanttijutuksi?

Laittakaa koko kansan tietoon miten hirveää vanhusten hoito on maksoi siitä sitten mitä tahansa.

Vierailija
30/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa, että syy on  taas hoitajien. 

Olen isohkossa hyvinvointialueen hoivakodissa töissä. Suuri osa hoitajista on hoiva-avustajia tai sijaisina, puolet vuorossa olevista voi olla huonosti suomea osaavia ja lukumääräisesti hoitajia on yksinkertaisesti liian vähän.

Viikonvaihteessa tai illalla kun lähihoitajana olet  vuorossa, olet varmasti vastuussa ainakin omasta osastosta tai koko talosta.

Oletan, että tauolla jokaisessa

työpaikassa katsotaan kännykkää ja myös hoitajat ovat taukonsa ansainneet.

Vierailija
31/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yksityinen on aina huonompaa kuin julkinen, se on ihan selvä asia. Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka leuhkivat sillä että käyvät yksityisellä puolella hoidattamassa itseään. Onnea vaan ja jumalan siunausta päälle. 🤦🏻

Sain syöpähoidot yksityiseltä, ja ero laadussa on huomattava julkiseen verrattuna. 

Mistä tiedät? Minä sain hyvät syöpähoidot julkiselta.

Vierailija
32/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki yksityinen on aina huonompaa kuin julkinen, se on ihan selvä asia. Olen aina ihmetellyt ihmisiä jotka leuhkivat sillä että käyvät yksityisellä puolella hoidattamassa itseään. Onnea vaan ja jumalan siunausta päälle. 🤦🏻

Sain syöpähoidot yksityiseltä, ja ero laadussa on huomattava julkiseen verrattuna. 

Mikä yksityinen hoitaa syöpiä? 

Kaikki eivät saa vakuutusta, esim minä.

Docrates. Siellä käydään muita Pohjoismaita myöten hoidoissa, mikä kertoo jotain myös Ruotsin ja Tanskan julkisista hoidoista.

No, aivan sana kun ei ole varaa.  Sain lähetteen endoskopiaan kiireellisyysarviolla 1-3 viikkoa. Jonotin 3 kk.  Tuloksia olen odottanut nyt 5 viikkoa kun ne luvattiin kahdessa.

Vierailija
33/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa: yksityisen olemassaolon tarkoitus on nimenomaan tahkota rahaa osakkaille, ei tuottaa mahdollisimman hyvää palvelua asiakkaille.

Pörriäiset lypsää verorahaa osakkeenomistajille.

Pörriäinen kuitenkin teki omalla kohdallani oikean diagnoosin, kun julkisella ei päässyt kuin terkkarilääkärille, joka arvaili sinne päin eikä edes teettänyt tarpeellisia verikokeita. Työterveyteni ei ollut kovin kattava työskennellessäni julkisella, joten terkkarilääkäri tai hoito omalla rahalla olivat vaihtoehdot.

Olen itse sote-alalla töissä. Kyllä, yksityisellä on ajoittain enemmän rahastusta, mutta työhyvinvointi on omalla kohdalla parempi. Nykyään pääsen kontrolleihin suoraan yksityisen tarjoaman, kattavan työterveyden kautta. Julkisella työskennellessä ongelmana oli myös joustamaton ilmapiiri ja surkeat tietotekniset ohjelmistot, jotka mielestäni vaarantavat jo potilasturvallisuutta.

Vierailija
34/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan käy sama ilmiö kuin sairaanhoidossa, vuosien mittaan sitä vaan turtuu kaikelle sille ripulille, huudolle, haukkumiselle ja käsiksi käymiselle.

Ei jaksa enää olla empaattinen vaikka se olisi oman persoonan mukaista. Sama henkilö liian kauan noin kuluttavassa työssä syö lopulta sielun pois siten että se hoitajakin on pelkkä ihmisraato.

En siis puolustele noita hoitajia. Mutta parin kolmen tonnin kuukausipalkalla ei ihminen lopulta pitkiä aikoja jaksa monta kertaa päivässä

noukkia isoja ihmisiä kusilammikoista tai kuunnella kun itseä kolme kertaa vanhempi dementiapotilas hokee huoraạ tuntikaupalla seinälle.

Neljän tonnin palkalla sinun moraalisi paranisi ja hoitaisit työsi kunnolla/jaksaisit? 🤔

Kerro itse millä summalla kuussa noukit kusipaskoists 90v ihmisiä jotka haukkuvat sinua.

Minulle ei miehenä riittäisi alle 10-20 tonnia kuussa.

-eri

Vierailija
35/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pidetään mielessä, että Suomessa on maailman korkeinta luokkaa oleva verotus.

Miksi?

Ei ainakaan näitä sadistisia yksityisiä "hoivakoteja" varten. 

Julkisiin palveluihin ne veroeurot kuuluvat, oikeaan hoivaan vanhuksille joka kunnassa ja terveydenhuoltoon. 

Vierailija
36/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhukset on olemukseltaan hyvin lähellä zombeja. Oikeastaan pahempia, kun aivojen syönnin sijaan haluavat laulaa uskonnollisia lauluja.

Sinustakin tulee vanhus jos satut elämään. Vaikka en usko että tuollaisella aivotoiminnalla kovin pitkälle pääset.

Vierailija
37/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja pidetään mielessä, että Suomessa on maailman korkeinta luokkaa oleva verotus.

Miksi?

Päättäjämme hyväveliverkostoineen tarvitsevat lisää rahaa, siksi.

Vierailija
38/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

&nbsp

Se on niiden työtä. Toisaalta ehkä robotit olisivat inhimillisempiä. Ihmettelen mikseivät korvaa näitä valittajia roboteilla. Saisivat mennä pois epäinhimilliset isot naiset ja nämä ulkomailta raahatut rakennekynnet.

Vierailija
39/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitajissa on paljon laiskoja. Nämä laiskat ovat vielä kaikista inhottavampia suustaan ja selkään puukottajia. Kilteimmät, empaattisimmat ja  vastuuntuntoisimmat tekevät työt.

Vierailija
40/99 |
10.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jostain syystä rikjaimmille riitti valtion rahaa. Se otettiin pois köyhimmiltä.

Haluatko itse orjatyönä tehtyä sairaan- tai vanhustenhoitoa? Motivoisiko sinua itseäsi enemmän rahalla osoitettu arvostus vai se, että menetät sen vähänkin palkan?

Veikkaan ettet tee työtä ollenkaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän