HS: Murskaava totuus yksityisistä vanhainkodeista: "Lääkitään hiljaisiksi, sidotaan, jätetään yksin nuokkumaan, käsketään pois"
https://www.hs.fi/alueet/art-2000011791162.html
"Hoitajat menevät taukohuoneeseen keskenään selaamaan puhelinta ja vanhukset hätistellään pois. Turvapuhelimet "unohdetaan" laittaa päälle tai pitää mukana. Kirjattuja toimenpiteitä kuten kuivittamisia ja kääntämisiä ei oikeasti tehdä, joka johtaa painehaavoihin, makuuhaavoihin ja muihin vaivoihin."
Kommentit (99)
Katsoin kerran kun ruokailun loputtua Alzheimer-vanhus lärppi sormin muiden tähteitä astiakärrystä. Vieressä lasikopissa istui tukevasti 5 lähihoitajaa. Näkivät kyllä tilanteen, mutta ei kiinnostanut.
Korlna-ajan vierailurajoitukset ei tehneet hoitajien työmoraalille kovin hyvää.
Jutussa tuli myös esille, että hoitajat kirjaavat töitä joita todellisuudessa eivät ole tehneet.
Jos käsitellään esimerkiksi potilasvahikoasiaa, nämä kirjaukset ovat juridiikan näkökulmasta faktoja. Mielenkiintoinen tilanne, kun ajattelee hoidettavan oikeusturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhukset on olemukseltaan hyvin lähellä zombeja. Oikeastaan pahempia, kun aivojen syönnin sijaan haluavat laulaa uskonnollisia lauluja.
Sinustakin tulee vanhus jos satut elämään. Vaikka en usko että tuollaisella aivotoiminnalla kovin pitkälle pääset.
Ei elossaolo vaadi kummoisia aivotoimintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on ollut tiedossa jo vuosia. Vaan mitä tekee yhdenvertaisuusvaltuutettu ja oikeuslaitos? Jahtaavat Räsästä ja Aueria ja kouluja, joissa lauletaan virsiä.
Entäs näiden karvaranteiden ja liinapäiden paapominen?
Keitä vaaleatukkaisia tuolla "liinapäillä" tarkoitetaan?
Niinpä. Tyypillistä, että muukalaisvihaaja ei itse osaa omaa äidinkieltään. :D
Ohis
Tuon huomasin kun äitini oli hoiva-osastolla. Vein uusia vaatteita, ne varastettiin äidin kaapista. Äiti sanoi että hoitajia läksi välillä kassit pullotaen töistä. Harmittaa että en ottanut johtoon yhteyttä silloin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä on ollut tiedossa jo vuosia. Vaan mitä tekee yhdenvertaisuusvaltuutettu ja oikeuslaitos? Jahtaavat Räsästä ja Aueria ja kouluja, joissa lauletaan virsiä.
Tiedät hyvin 😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis laillista eutanasiaa pukata ennen kuin olen tuossa iässä. Täysi helvetti
"Suuri luotto" suomalaiseen vanhusten hoitoon, kun asiaa ei edes yritetä korjata, vaan mennään ennemmin suoraan piikille 😁
Totta. Juuri tuon asenteen takia eutanasiaa ei pidä laillistaa tässä maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vastuu kuuluu myös hallitukselle joka niitä säästöjä ja leikkauksia jatkuvasti tekee. Ei ole oikein että uupunut rivihoitaja on aina se joka yksin kantaa vastuun ja ottaa haukut.
Nyt puhutaan yksityisistä hoitokodeista....
Oli kunnallisessa vanhusten hoidossakin aikanaan puutteita, mutta ei sentään tällaista mitä tapahtuu yksityisissä hoito- ja hoivayksiköissä. Tämä hoitotason lasku ei ole mikään yllätys, sillä eihän yksityisten hoitoyksiköiden valvontaan alunperinkään panostettu silloin, kun kunnallisia hoitoyksiköitä alettiin vähentää. Yksityiset hoitoyksiköt toimivat kannattavuus edellä ja jos kustannukset nousevat ja tuottavuus laskee, niin omaa kakkua ei pienennetä vaan kustannuksista haetaan säästöä heikentämällä hoidon tasoa. Toivottavasti tulevaisuudessa saamme itse päättä jatkammeko tätä elämää enää sitten, kun elämämme on kiinni jatkuvista hoitotoimenpiteistä ja muiden avusta ja lopun tuloa odottamaan meidät on sijoitettava johonkin hoitoyksikköön.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että syy on taas hoitajien.
Olen isohkossa hyvinvointialueen hoivakodissa töissä. Suuri osa hoitajista on hoiva-avustajia tai sijaisina, puolet vuorossa olevista voi olla huonosti suomea osaavia ja lukumääräisesti hoitajia on yksinkertaisesti liian vähän.
Viikonvaihteessa tai illalla kun lähihoitajana olet vuorossa, olet varmasti vastuussa ainakin omasta osastosta tai koko talosta.
Oletan, että tauolla jokaisessa
työpaikassa katsotaan kännykkää ja myös hoitajat ovat taukonsa ansainneet.
Nyt puhutaan vakavista epäkohdista. Isoista linjoista päättäjillä ja johtajilla on vastuu, mutta kyllä vähintään kuolemantuottamukseen ovat syyllistyneet ne hoiva-alan rivityöntekijät, jotka sitoivat Kannisen tädin kuristumaan ja antoivat toisen vanhuksen kuolla hälytysnappia kauhun vallassa painellen. Toivon tuntuvia rangaistuksia heille, olivat sitten hoitajia tai hoiva-avustajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäis laillista eutanasiaa pukata ennen kuin olen tuossa iässä. Täysi helvetti
"Suuri luotto" suomalaiseen vanhusten hoitoon, kun asiaa ei edes yritetä korjata, vaan mennään ennemmin suoraan piikille 😁
Totta. Juuri tuon asenteen takia eutanasiaa ei pidä laillistaa tässä maassa.
Eutanasiaa ei tultaisi antamaan vain pyynnöstä kenelle tahansa, sanoohan sen järkikin! Eutanasian vastustaminen on suorastaan sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastuu kuuluu myös hallitukselle joka niitä säästöjä ja leikkauksia jatkuvasti tekee. Ei ole oikein että uupunut rivihoitaja on aina se joka yksin kantaa vastuun ja ottaa haukut.
Nyt puhutaan yksityisistä hoitokodeista....
Ei heillä ole sen enempää henkilökuntaa ja samoja lakeja pitää noudattaa
vanhustenhuolto on ollut ala-arvoista jo pitkään, mutta siltikin poliitikot papattaa hyvinvoinnista ja hyvinvointivaltiosta. Pahoinvointi- tai selviytymisvaltio olisi kuvaavampi termi. Massatyöttömyys ja iso osa kansalaisista ihan täysin persaukisia. Nuorille tulevaisuus ei näytä kaksisilta. Asumisesta ja muista perustarpeista on tehty sijoitushyödykkeitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedät hyvin 😡
Ministeri Juusoa? "Liinapää" on synonyymi pellavapäälle, aivan yleisessä käytössä monin paikoin Suomessa. Ruotsin kielen sanasta lin, pellava. Liinaiset, so. pellavaiset vaatteet.
Jälleen ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa, että syy on taas hoitajien.
Olen isohkossa hyvinvointialueen hoivakodissa töissä. Suuri osa hoitajista on hoiva-avustajia tai sijaisina, puolet vuorossa olevista voi olla huonosti suomea osaavia ja lukumääräisesti hoitajia on yksinkertaisesti liian vähän.
Viikonvaihteessa tai illalla kun lähihoitajana olet vuorossa, olet varmasti vastuussa ainakin omasta osastosta tai koko talosta.
Oletan, että tauolla jokaisessa
työpaikassa katsotaan kännykkää ja myös hoitajat ovat taukonsa ansainneet.
Nyt puhutaan vakavista epäkohdista. Isoista linjoista päättäjillä ja johtajilla on vastuu, mutta kyllä vähintään kuolemantuottamukseen ovat syyllistyneet ne hoiva-alan rivityöntekijät, jotka sitoivat Kannisen tädin kuristumaan ja antoivat toisen vanhuksen kuolla hälytysnappia kauhun vallassa
Hoitajien on pakko oikaista. Ei voida hoitaa kaikkea. Ainoa keino on lopettaa hommansa . Jokaisella vanhuksella pitäisi olla oma hoitaja. Muuten työ ei onnistu.
Voitaisiinko nyt 1) tehdä se välikysymys ja ajaa nykyinen hallitus alas 2) muutoksen myötä tehdä muutos lakiin: kaikki yksityiset vanhainkodit KIELLETTÄISIIN epäinhimillisinä? 3) suunnattaisiin varoja kunnalliseen vanhainhoitoon 4) johon laadittaisiin lyhyet, selkeät säännöt, jotka jokaine hoitohenkilöstöön kuuluva ehtii hyvin työvuoroltaan lukea ja sisäistää 5) nostettaisiin nimenomaan vanhustenhoitoalan palkkoja 6) mahdollistettaisiin vanhainkotiin työhön pääsy myös meille työttömille, jotka turhaan haemme työpaikkoja, joita ei ole edes olemassa? Itse olisin valmis tähän työhön, vaikka kaksi ammattiani jotka eivät enää minua työllistä, ovat kokonaan toisilta aloilta.
"Se on niiden työtä. Toisaalta ehkä robotit olisivat inhimillisempiä. Ihmettelen mikseivät korvaa näitä valittajia roboteilla. Saisivat mennä pois epäinhimilliset isot naiset ja nämä ulkomailta raahatut rakennekynnet."
Ei niistä nykyisistä roboteista vielä ole tuohon työhön ihmistä korvaamaan. Mutta ehkä 10-20 vuoden päästä jo on. Ja pakko sanoa, että itse mieluummin toivoisin että minua hoitaa robotit, jotka eivät turhaudu ja pura turhautumistaan hoidettaviin, vaan vain tekevät mitä niitä on käsketty tekemään, tunteetta ja eleettä.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiinko nyt 1) tehdä se välikysymys ja ajaa nykyinen hallitus alas 2) muutoksen myötä tehdä muutos lakiin: kaikki yksityiset vanhainkodit KIELLETTÄISIIN epäinhimillisinä? 3) suunnattaisiin varoja kunnalliseen vanhainhoitoon 4) johon laadittaisiin lyhyet, selkeät säännöt, jotka jokaine hoitohenkilöstöön kuuluva ehtii hyvin työvuoroltaan lukea ja sisäistää 5) nostettaisiin nimenomaan vanhustenhoitoalan palkkoja 6) mahdollistettaisiin vanhainkotiin työhön pääsy myös meille työttömille, jotka turhaan haemme työpaikkoja, joita ei ole edes olemassa? Itse olisin valmis tähän työhön, vaikka kaksi ammattiani jotka eivät enää minua työllistä, ovat kokonaan toisilta aloilta.
Suomessa perusopetusta voi tarjota yksityinenkin koulu, MUTTA yksityiset koulut eivät saa tuottaa voittoa. Miksei sama voisi koskea hoiva-alaa?
Vierailija kirjoitti:
"Se on niiden työtä. Toisaalta ehkä robotit olisivat inhimillisempiä. Ihmettelen mikseivät korvaa näitä valittajia roboteilla. Saisivat mennä pois epäinhimilliset isot naiset ja nämä ulkomailta raahatut rakennekynnet."
Ei niistä nykyisistä roboteista vielä ole tuohon työhön ihmistä korvaamaan. Mutta ehkä 10-20 vuoden päästä jo on. Ja pakko sanoa, että itse mieluummin toivoisin että minua hoitaa robotit, jotka eivät turhaudu ja pura turhautumistaan hoidettaviin, vaan vain tekevät mitä niitä on käsketty tekemään, tunteetta ja eleettä.
Tämä. Varastele suklaita ja omausuutta huoneesta, nauti kivustani ja kärsimyksestäni, riuhdo minua ja ole väkivaltainen. Pidä laiskuuttaan nälässä ja saastaisissa vaipoissa. Lista on loputon.