Välilevytyrä L5 pari vuotta sitten. Eikö tämä koskaan helpota?
Magneettikuvauksessa todettu. Painaa hieman S1 hermojuurta, mutta ei tukkien.
Haittaa edelleen todella paljon liikuntaa, istumista jopa vatsan toimimista (ummetusmassa tuntuu painavan).
Liikun säännöllisesti kolmesti viikossa. Salilla ja crossfitissä alaselkä kipeytyy herkästi tytän puolelta. Kipua ja väsymyksen tunnetta, kuin olisi tunnin tehnyt samaa liikettä.
Välillä 2-3 vkon todella kipeä jakso, jolloin tulehduskipulääkekuuri.
Haluaisin treenata monipuolisesti, mutta useita liikkeitä ei edelleen voi tehdä ilman jälkikipua. Mistä tämä johtuu? Muita kaltaisia?
Kommentit (21)
Minulla on ollut ongelmaa L4-L5-välissä tosi kauan. Välillä pullistumat kuivahtivat ja sitten palasivat. Jouduin leikkausjonoon ja lopulta tilanne äityi niin pahaksi, että selkä leikattiin päivystyksellisesti. Sen jälkeen (tästä muutama vuosi) selkä on ollut kivuton. Minulla siis auttoi vain leikkaus kun en enää pärjännyt kotona. Kaikenlaisia ohjeita ja lääkkeitä sain, mutta niistä ei ollut juuri mitään apua. Voimia sinulle!
Mavea en uskalla tehdä, kahvakuulan kanssa myös saa varoa. Millaisia selkäydtävällisiä liikkeitä?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mavea en uskalla tehdä, kahvakuulan kanssa myös saa varoa. Millaisia selkäydtävällisiä liikkeitä?
Ap
No siis kaikki selän ojennukset on pois, kyykkyjä pystyn tekemään mutta älytöntä kuormaa en selän päälle voi laittaa. Askelkyykkyä, bulgarialaista jne. Vatsalihaksia kannattaa vahvistaa
Crossfit ei oo hyväksi jos siis treenaat sitä oikeasti, eli nopeita liikkeitä. Juo nestemäistä piitä ja vahvista selänlihaksi ja vatsalihaksia paljon mutta eauhallisesti. Pakka pitää olla kunnossa. Kyllä se sit pikku hiljaa
Kuntouttava liike:
Keppi olkapäille ja haara -asennossa alas kyykkyyn ja ylös. Auttaa siihen lannerangan oireeseen.
Syviä vatsalihaksia treenaa.
Opettele pakaralihasten käyttö kävellessä.
Jos venyttelet, niin dynaamisia venyttelyjä.
En varmaan niin oikeasti, kun mielikuvissa. Vaiva rajoittaa paljon valita liikkeitä. Siksi käyn enää kerran viikossa. Taitaa olla enemmän perus kiertoharjoittelua tarkkaan valituilla liikkeillä. Tosi harmi.
Vatsalihaksia teen paljon salilla, ne siedän kohtalaisen hyvin.
Ap
McKenzie, googlaa tuo
Mulla oli tosi paha pullistuma, olin saikulla pari kuukautta ja jumppasin puoli vuotta, mutta tuolla sain kivut pois
Mulla oli massiivinen välilevytyrä S1-L5 välissä ja 8 kk kohdalla se äityi niin pahaksi, etten pystynyt kuin makaamaan sängyssä selällään jalat tyynykasan päällä 23 tuntia vuorokaudesta. Jo kahden minuutin seisominen ja istuminen aiheutti niin kovan kivun, että oli pakko mennä makaamaan.
Sitten menin lääkäriin työllä ja tuskalla, hirveän kivun kanssa, lääkäri totesi, että ai sitä tullaan tuossa kunnossa. Sitten todettiin tämä välilevytyrä ekaa kertaa (magneettikuvassa). Olin siis kotona yrittänyt sitä parannella jo 8 kk ajan, mutta tilanteeni meni koko ajan pahemmaksi.
Lääkäri sanoi, että välilevy hajonnut kaikista kerroksistaan, revennyt kokonaan aiheuttaen vaikean hermopuristuksen jalkaan vievään hermoon ja tämä nyt sitten onkin sellainen vaiva, ettei tähän jumppa auta. Pisti kiireelliseen leikkausarvioon. Siellä pistettiin kiireelliseen leikkausjonoon, sanottiin, että kuulun siihen 5%:iin, jolla ei parane tämä itsekseen. Siitä meni vain viikko, kun olinkin jo ambulanssissa ja leikattiinkin sitten kiireellisenä päivystyksessä. Kivut yltyivät tuskallisiksi, hermopinne oli vielä pahempi enkä kyennyt enää liikkumaan milliäkään.
Eli kaikki välilevytyrät eivät parane itsekseen. Jos kuulut siihen 5 %:iin, niin sitten leikkaus on ainut, joka auttaa. Siinä poistetaan mekaanisesti se välilevystä ulos tullut massa ja vapautetaan hermo puristuksista.
Mulle fyssari ohjeisti ihan perus selänojennusken telineessä, alussa oman kehon painolla, voi ottaa painoja mukaan kun vahvistuu. Tärkeää
Tehdä liike Oikein. Muuten taljalla hartiaa ja yläselkää, sillä treenauruu yhtä lailla. Ja jalkaterä treenaan jalkaprässillä.
Kannattaa pyytää ammattilainen suunnittelemaan sun treenin. Muuten pahennat vain asiaa.
Minä olen tuo ambulanssissa kiireelliseen selkäleikkaukseen lopulta joutunut.
Yksi ohje sulle: vältä aina eteenpäin kumarruksia. Jos joku asia vaatii eteenpäin kumarruksen, älä kumarru, vaan mene suoraan kyykkyyn tai koukista polvia ja pidä selkä mahdollisimman suorana.
Eteenpäin kumarrus on pahinta, mitä välilevytyrän kanssa voi tehdä. Ja vielä pahinta on kumartaa eteenpäin ja nostaa jotain painavaa ylös. Jos tuommoista on pakko tehdä, älä kumarru, vaan mene jaloilla kyykkyyn päin ja nosta ns. jaloilla.
Ja se liike, mikä taas on hyvä, on täysin päinvastainen liike, eli taakse päin taivutus. Seisten tai sitten menet maahan mahallesi ja nouset kyynärpäiden varaan ja olet siinä hetken. Se saattaa hieman työntää sitä pullistumaa takaisin sinne, mistä tulikin.
Jos googletat "jumppa selkäleikkauksen jälkeen" tai jotain vastaavaa hakusanaa käyttäen, löydät turvallisia jumppaliikkeitä selälle.
Mulla oli kivut kestäneet jo 5 kk, kun kuvattiin. Kaksi pullistumaa L4/L5 ja L5/S1. Kipu vaan paheni ja sitten kielsivät kaiken jumpankin. Hirveät määrät vahvoja kipulääkkeitä leikkaukseen saakka, ja sitten seuraavaan leikkaukseen saakka. Sitten helpotti.
Että kaikkiin ei tosiaan jumppa auta, vaan pelkästään pahentaa.
Aloittajana menisin hyvän neurokirurgin vastaanotolle.
Kiitos kaikille, sain monta uutta vinkkiä. Epätoivo helpotti hieman. Tutustun näihin ja yritän vielä ennen uudestaan lääkäriin hakeutumista. Jos leikkaus olisi vältettävissä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa pyytää ammattilainen suunnittelemaan sun treenin. Muuten pahennat vain asiaa.
Ensin neurokirurgille, sitten vasta treeniä jos lupa tulee.
Hyviä kommentteja. Itsellä (sitten lopulta paljastui), synnynnäinen selkävika, ei skolioosi vaan pystysuorassa kiero. Lääkäri sanoi, et jos ei ykkönen/kakkonen tule normaalisti, niin heti päivystykseen. Voi painaa hermoa niin, ettei se/ne toimi sen jälkeen enää koskaan. Otin sen kyllä tosissani.
Kolme kertaa lähtenyt jalat alta: eka kerta töihin kävellessä (kipuili jo koko vkl:n; la-sauna sinänsä auttoi, mutta aamulla vielä pahempi kipu). Ne kaksi muuta kertaa .... no, alkolla oli osuutta asiaan: kiskoin farkkuja pois jalasta ja .... yhtäkkiä vaan. Luulin ensin, et oliko mulle lasiin laitettu baarissa jotain? - Päättelin, ettei ollut, siinä oli aina joku tuttu, joka istui pöydässä ja "vahti" ettei mitään laiteta.
Tk-lääkäritär sanoi: Se tulee kuin piiskanisku, et voi sille mitään. Kirjoitti kyllä grammasta parasetamolia, mutta turha sitäkään jatkuvasti syödä, jos ei etukäteis-oireita.
(ja töitä muka pitäis hakea??? :) - Kuka/mikähän mut ottais töihin, noilla oireilla? :))
Etukyykkyä hyvin maltillisilla painoilla. Takakyykkyä ei tarvitse edes harkita enää.
Hermokipuun tarvitaan hermokipulääkkeet. Itse söin pahimpana aikana 8-12 tablettia päivässä ja Panacodia lisäksi. Vahvoja kolmiolääkkeitä kaikki. Näillä pärjäisin kotona, sairauslomalla.
-codia ei enää määrätä/anneta. Koska narkit käyttää/käytti sitä väärin (ja riippuvuus siihen, vaikkei narkki).
Tuon yo. kertomani lisäksi mulla vielä migreenikohtauksia. Joskus otin sen selkäkipuun. Nukahdin, heräsin ehkä n. tunnin päästä, ihan niinkuin olisin ollut kännissä! Ja alkoa ei tippaakaan!
Vierailija kirjoitti:
-codia ei enää määrätä/anneta. Koska narkit käyttää/käytti sitä väärin (ja riippuvuus siihen, vaikkei narkki).
Tuon yo. kertomani lisäksi mulla vielä migreenikohtauksia. Joskus otin sen selkäkipuun. Nukahdin, heräsin ehkä n. tunnin päästä, ihan niinkuin olisin ollut kännissä! Ja alkoa ei tippaakaan!
Kyllä määrätään, jos tarpeen on. Itsellänikin resepti voimassa.
Mulla on vain pienet pullistumat kolmessa välissä, kuivuneet ja lisäksi nikamavälien madaltumista, sivuttaissiirtymää jne. On varmaan loppuiän vaiva. Olen jättänyt mavet yms pois ja teen vain selkäystävällisiä liikkeitä. Ja nappia nassuun silloin kun kolottaa