***MAALIKSET 2007 viikolla 18***
 Tuossapa on edellinen viikko
 http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10139330&p=3&tmode=1&smod…
Kommentit (31)
 ja klaaraa vappenia tiältäkkiii vuan! =D
 Missä lie kaikki, kiireisinä hääräilevät kait? :)
 Minunkin piti sit aamulla aikaisin kauppaan rynnätä (oisin pistänyt paremmaksi ja mennyt jo seiskalta!), mutta eskarilainen sanoi, ettei halua lähteä ja en kehdannut vielä kuudelta aamulla komennella. Komentelin sitten vasta yhdeksältä ja niinpä kymmeneltä lähdettiin matkaan, kun poika sai syötyä itsensä ekoille päikkäreille.
 Kaupassa oli siis jo ruuhkaa ja osa tuotteista piti hakea toisesta kaupasta, kun oli loppuneet jo. Ei ollut kaikkea toisessakaan kaupassa, joten mies lähti töiden jälkeen hakemaan lopputavaroita. Mutta kiva oli reissu muutoin, kun matkaan meni reilu 2,5h ja saatiin paaaaljon raitista ulkoilmaa.
 Hurja tuuli on ja lähes kaikki, joiden kanssa oon kommunikoinut, väitti että on kamalan kylmä ilma. Ei ollu!! Vaatteita päälle vaan kunnolla niin hyvin tarkenee. =)
 Poika on toisilla päikkäreillä nyt ja mun pitäis laittaa itseni maate myös. Jaksaa sitten juhlia sitä vappua. Miehen kanssa sovittiin, että nautitaan hyvästä ruoasta (ja sitä on paljon!) ja pelataan lautapelejä ja tollasta kivaa. :)
 Mutta ei meille mitään ihmeitä tänne kuulu, edelleenkään. :)
 Papu ja Hermanni ..öö.. no kohta 7vkoa.. muistaakseni..? :D
 Vieraita odotellaan ja toiset lähtivät juuri äsken. Poju on tyytyväinen kun on talossa tasainen meteli... pitäisköhän mun nauhottaa tätä ja soitella sitten kun nuo muut lähtee töihin/kouluun ? Pitänee itsekkin nauttia kun mies on kotona, kun lähtee loppuviikoksi työreissuun.
 Pojulla on " elämä"  helpottanut ja masuvaivat alkaa olla ihan vain hetkellisiä ohimeneviä kipristelyjä. Omaan ruokavalioon en ole tehnyt muutoksia, joten mitälie suoliston kypsymättömyyttä olleet nuokin masuvaivat. Rela-tipat on silti edelleen käytössä, tutkimusten mukaan se kannattaa, varsinkin kun edellinen lapsi on atoopikko.
 Salaattia pitäis nyt mennä tekemään, joten pikaisesti tulin vaan kurkkimaan, että mitäs tänne kuuluu, mutta taitaakin suurin osa olla jossain vapun vietossa jo.
 Muistin just, että tein simaa joka on autotallissa, joten pitääpä heti hakea ja maistella josko tuo ois juotavaa.
 t.punkeli ja poju tasan 7 viikkoa
 Maha täynnä pizzaa ja hedelmäsalaattia istahdin koneelle ja ilokseni huomasin, että meille on aloitettu pino :). Mullako muka parempaa tekemistä kuin täällä roikkuminen, kävin jo aamulla täällä pyöpähtämässä, en vain jaksanut pinoa aloittaa ;).
 Vappu menee kotona pyöriessä ja huomenna käydään torilla ja tivolissa :). Viikonloppuna on tytön ristiäiset, joten niitä tässä kovasti järkkäilty. Eilen kävi pappi meillä (minun kummitäti)ja sovittiin virret ym. ja taitaa tulla pikä toimitus kun en kehdannut rueta vastaan väittämään, mutaa eiköhän tuosta tule ihan kiva tilaisuus, kunhan vain lapset jaksaisivat olla. Mitään uutta ei tänne kuulu, joten en vie enempää pinotilaa ja lähden pojan kylvetykseen.
 möhkis ja adalmiimi 5vk
 pitkästä aikaa. Oikeesti on välillä paha olo, kun ei ehdi palstailemaan. On vaan tehtävä noita kotihommia, kun Siiri nukkuu ja lopun aikaa on sitten vietettävä noiden muidenkin lasten kanssa. Miten ihmeessä te muut monilapsiset ehditte palstailemaan. Vielä kun ilmat paranee, on entistä vähemmän aikaa koneelle.
 Siiri nukkui viime yön syömättä kertaakaan (olis ollut jo toinen yö, mutta ed.kerralla en uskaltanut antaa nukkua), muutenkin meidän yöt menee yleensä kahdella syötöllä. Päivällä saattaa vedellä muutaman tunnin päikkäreitä, enkka on 5 tuntia. Ihanan helppoa. Maitoa tulvii oikeen kunnolla (olisko vihreellä teellä vaikutusta, hih), ei edes suojat välillä riitä. Mieleen on alkanut hiipiä vielä toivo yhdestä lapsesta, mutta toisaalta vaakakupissa painaa itsekkäänä myös kahdenkeskinen aika miehen kanssa ja ikääkin alkaa jo olemaan ;)
 Mukavaa kevättä kaikille maaliksille, vaikken niin aktiivisesti täällä pyörikkään.
 -m- ja Siiri 1½kk

Kyllä pitää neiti äidin ja muun perheen hyvin otteessaan kun ei ole ollut aikaa kirjoittamiselle.Olen kyllä käynyt seurailemassa mitä teille muille kuuluu:)
 Vappu tuli ja meni ilman sen suurempia ihmeitä.Tei eilen lasagnea ja täytekakkua miesten toivomuksesta, ja oltiin ihan vaan kotona..
 Mun mielestä oli hauska huomata viime neuvolakäynnillä, että Safia on nyt saman kokoinen (52cm ja 3.8kg) kuin esikoinen oli syntyessään:)Olen vain ihmetellyt miten sain noin ISON vauvan synnytettyä silloin viime kerralla::))
 Jos nyt menis juomaan kahvia että saa tämänkin päivän alkamaan oikea oppisesti!!
 Hanan ja Safia

Tässäpä on vielä linkki uusimpaan kasvupinoon: http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10199912&p=4&tmode=1&smod…
 Räkätauti vaan jatkuu. Ärsyttävän limainen olo. Neitikin kerkeää puklata monta paitaa multa päivässä, kun limaa tulee pois. Jospa se tästä.
 Taitaa kaikilla olla muuta tekemistä kun on nykyään niin hiljaiset pinot. Ihana ois päästä ulos laittelemaan jo kukkapenkkejä. Haravoidakin pitäisi ja oispa nuo ikkunatkin pestävä. Lopettas vaan tuon lumen tulon niin hyvä ois.
 Missäs Tappi on? Mites meni Duppiksen pojan leikkaus?
 Muillekin tilaa...
 Dumle ja Kata 8 viikkoa
 Vappu meni, oli niin kylmä sää ettei viitsinyt tuonne markkinoille mennä. Eikä siellä niin kivaa pienten lasten kanssa olekaan kun väkeä ihan hirveesti.
 Meillä oli ristiäiset sunnuntaina Elias tuli pojalle nimeksi (Antti Olavi toiset nimet). Tilaisuus oli kiva, pienellä, omalla porukalla oltiin. Kummeja 2 tyttöä :) ..nainen kait se toinen jo kuites on :)
 Caius: Ihana kuulla teiltä hyviä uutisia, siis ettei mitään syytä ole löytynyt, taitaa olla vain nyt Sinjan oma juttu tuo kiukku ruokailun kanssa. Kivaa ei tietenkään ole sen letkun kanssa elää ja olla mutta se helpottaa huomattavasti teidän elämää ja Sinja vahvistuu ja jaksaa alkaa paremmin syömäänkin ihan varmasti! Ja jospa ne soseet maistuisivat paremmin :) Pääsittekö jo kotiin?
 Meillä poika nukkuu yöt vieläkin kehnosti, viime yö meni kuitenkin erittäin hyvin, eka unipätkä oli lähes 5 tuntia (tätä viimeksi ollut laitoksella) ja siitä sitten pikku pätkissä aamuun... ja nyt nukkuu tietysti ;) Ulkona vaunuissa nukkuu myös sen 4-5 tuntia päikkäreitä ihan helpolla. Masuvaivoja on enemmänkin iltaisin, Rela-tippoja käytetään mutta niistä Disflatyleistä olen luopunut..ei hyötyä!
 Äh, nyt tuo pikku likka tuolla pesuhuoneessa melskaa..täytyypä mennä!
 Sinna ja Elias
 Tyttö on päiväunilla niin nyt ehtii taas vähän kirjottelemaan pitkästä aikaa.
 Meillä oli lauantaina ristiäiset ja nimeksi tuli Venla Kristiina.Tilaisuus oli mukava ja liikuttava isoveli luki evankeliumin ja isosisko kuivasi pään ja äiti kuivaili omia silmiään myös mummi saatiin toimitukseen mukaan lukemaan esirukoukseen isovanhempien rukouksen myös mummi liikuttui kyyneliin jäi ihanat muistot tilaisuudesta.Ens ke olis neuvolassa lääkärintarkastus ja näkee miten Venla on kasvanut.Ahaa nyt alkoi itkuhälyttimestä kuulua sellaisia ääniä että äitiä vaaditaan paikalle.
 zappe ja Venla
 Päivät vaan on niin kirotun samanlaisia ettei ole paljoa kirjotettavaa..ja känkkäränkkäpäivinä ei edes ehdi.
 Vatsavaivat on ja pysyy..tai siis lähinnä se on tuota ilmavaivaa yhä vain, eikä mun syömisetkään näytä vaikuttavan.
 Puksu kasvaa ja voi ilmavaivoja lukuunottamatta hyvin, eilen oltiin jo navettatöilläkin mukana :) ja istutettii varhaispottu et on sitte mistä sosetta vääntää.
 Yöt menee periaatteessa yhdellä syötöllä, ja maksimi unet on ollu sellasta 5-tunnin luokkaa, sillontällön, iltasin tankkaillaan maitoa parin kolmen tunnin välein.
 äääh..vaikeeta ykskätisenä kirjottaa..jatkanpa taas kun ehdin.
 Voikaa hyvin ystävät rakkaat!!
 Tappert ja Puksu n. 1½kk

Joten nyt on aikaa kirjoitella tai siis pitäisi tehdä kotihommia, mutta en viitsi..
 Päivät on tosiaan niin samanlaisia, että ei paljoa kirjoiteltavaa löydy. Tyttö kasvaa syö ja välillä kiukkuaa ja puklailee ja kakkaa nykyään harvakseltaan, joka sitten tekee lisää masun puruja..
 Lauantaina tulee veljen porukka meille, joten poika saa leikki kaverin ja mä juttu seuraa. Meillä kun vanhimmilla lapsilla on ikä eroa alle 4kk ja nuorimmilla 6vk :), Niin voi vaikka jauhaa lapsistakin. Sunnuntaina sitten vietetään meidän näppylä naaman ristiäisiä, tulee tosi nättejä kuvia kun hormooninäppylät alkaa kuivaa ja iho hilseilee ja karstaakin muodostuu, tosi somaa!!
 möhkis ja adalmiimi 5vk
Laitappa sille teidän näppylänaamalle ihan bepanteenia. Sillä tulee nätti naama. Katariinalla oli kanssa ihan kuiva ja rasvasin noin 2-3 kertaa päivässä parina päivänä niin häviää näpyt. Kokeile auttaako teillä.
Pitää kokeilla, nyt ole rasvaillut vauvaöljyllä ja decubalilla.
 Kirjoitanpa minäkin miuutaman rivin pitkästä aikaa.
 Vatsa vaivat on todella rajusti vähentynett sen jälkeen kun d-vitamiinit vaihdoin ja relat aloitin. Yöllä nukutan 4-6 tuntia ekalla uni pätkällä ja sit jatketaan 2-3 tuntia. Ja jos vatsavaivoja itketään niin ne ajoituu päivälle.
 Ristiäiset vietettiin sunnuntaina ja nimeksi annettiin Iina Alexandra. Juhlat oli ihan mukavat. Pieniä puutteita mutta eipä ne juuri vieraita haitannut. Lapsen mummo on ollut viikon käymässä ja huomenna on lähdässä kotiin. Mies lähtee viikonloppuna juhlimaan varpajaisia ja me tytön kanssa jäädään kotiin ja lapsuuden ystäväni tulee meidän kaveriksi jotta on helpompi ulkoiluttaa koirat.
 Aika on on kulunut tosi nopeasti tyttö on jo 1kk ja 10pv vanha vaikka vastahan me tultiin pois laitokselta. Päivät vain kuluu kuin siivillä. Tekemistä riittää enemmän kuin jaksaisi edes tehdä ja joskus pakko jotain siirtää tai luopua kokonaan.
 Nyt taidan lähteä kahville ennekuin tyttö herää päivä unilta.
 Jaksamisia kaikille äiteille
 Nemotus ja Iina
 Ajattelin kirjoitella nyt, kun typy on päiväunilla. Minua niin harmittaa kun oikeastaan kukaan ei kirjoita niitä hyviä juttuja vaan oikeastaan suurin osa on sitä valittamista. Tiedän 4 alle kouluikäisen lapsen äitinä, että elämä ei ole aina ruusuilla tanssimista, mutta ei se nyt aina ole kurjaakaan. Joten minusta olisi ihana lukea niitä positiivisia juttuja ja niitä mistä me äidit olemme ylpeitä.
 Meillä typy kääntyi mahalleen 5vk:n ikäisenä, käytti apuna luultavasti kipsiä jalassa ja painoaan. Olen onnellinen niistä hymyistä joita saan ja sitä puhetta mitä meillä kuuluu jo. Jääkiekkoa katsottiin typyn kanssa ja sitteristä kuului kova hihkuminen. Yöt meillä nukutaan ja levätään, ja päivällä seurustellaan. Näistä asioista olen ylpeä ja haluan ääneen toitottaa.
 Mutta on niitä harmituksia, kuten se, että kakka tulee 3 päivän välein ja siten aiheuttaa vähän vatsan puruja. Ja isommat lapset kiukuttelevat äidille ja niiden kanssa välillä taistellaan. Mutta tämä on meidän elämää. Ja kotitöitä yritän tehdä aina joka välissä. Pitää pestä pyykkiä ja tehdä ruokaa ja siivota eli niitä samoja hommia mitä kaikki muutkin äidit tekevät.
 Mutta meille lapsi oli niin toivottu ja erittäin kallis projekti, joten en joka asiasta narista. Meillä on kuitenkin typyn vas.jalan kampuran vuoksi moneksi vuodeksi hommaa ja se aiheuttaa työtä. Nytkin on joka viikko käyty 120km päässä sairaalassa vaihtamassa jalkaan kipsi, joten ....
 No ehkä se on niin ihmisestä kiinni.
 Toivon nyt ettei kukaan loukkaannu ja ymmärrän senkin, että nämä palstat ovat sitä varten , että tänne voi kirjoittaa niistä huolista jotka perhettä vaivaa ja saada vertaistukea, mutta joskus olisi kiva lukea mitä mukavaa tai ihanaa on tapahtunut ja miten vauvat/lapset ovat kehittyneet.
 Kaksosmamma1 + Iita 6vk:a sekä kolme muuta
 P.S. Toivottavasti ei ole kamalasti kirjoitusvirheitä
 Poika on päiviksillä ja pikku söpöläinen mönkii sylissä :). Tänään on ollut ihana päivä lasten kanssa! Olen kerennyt antaa molemmille aikaa, kun ei ole tarvinnut pikkumiehen kanssa taistella.
 Kyllähän mä olen ylpeä molemmista lapsista ja ovat todella rakkaita! Olen vain perus narisija ;) ja en loukkaantunut kaksosmamman kirjoituksesta! Ihanaahan tämä on kun on pikkuinen vauva se vain kasvaa aivan liian nopeasti! Minusta on ihanaa kun tyttö valvoskelee jo pitkiä aikoja ja katselee äitiä ja hymyilee! Pienen kehon hallinta on uskomattoman hyvää vaikka ei nyt ole vielä niin taitava, että osaisi kääntyä, ei tosin paljoa saa treenaillakkaan kun ei uskalla paljoa lattialla pitää, ettei veli vain jyrää. Silloin myös olen onnellinen kun poika halaa siskoa ja sanoo ihana, rakas sisko ja sitten vielä tulee ätiä pusuttelemaan! Joten vaikka on rankkaa niin on ihanaakin, vaikka yleensä nurisenkin jostain!
 Poika heräs, joten äitiä tarvitaan taas :)
 Päätinpä minäki nyt kirjottaa piiitkästä aikaa. Olen kyllä lukenu teijän muitten kirjotuksia, mut ite en oo jaksanu kirjautua sisään tänne. (ihan ku vaatis hirveesti voimia;)
 Meillä on menny ihan hyvin. Yöllä nukutaan 22-05 ja sit syödään ja seuraava syönti kerta on sitten n. 8.30. Elikkäs ite saahaan hyvin nukuttua! Yhdet unet tyttö ottaa ennen päikkäreitä jotka kestää 0,5-1 tunnin. Päiväunet hän nukkuu ulkona vaunuissa 14-18. Semmonen on meidän päivärytmi. Iltaisin on maha kipee ja sitä tyttö itkeskelee. Maha pitää mahotonta ruplatusta ja kurinaa :S Meille on ollut kyllä aika hyvä apu se pierulääke (jonka nimeä en muista, ei se cublaton vaan se toinen). Ilman sitä tyttö itkee ja änkää pierua ja mitään ei saa aikaseks! Nyt pierut kulkee aika hyvin, mutta silti masua vääntää väliin :(
 200g/viikko on tullu nyt painoa ja 1kk neuvolassa painoa oli 4200g. Rintaa syöttelen ja maitoa riittää. (onneks, koska tappelin sen asian takia aika paljon ja monet itkut on itketty) Korviketta ei oo saanu ollenkaan ja pulloa ei oo edes nähny :)
 Kyllä se neiti on niin ihana paketti ettei ihanampaa vois ollakaan :) Tänä aamuna tyttö kahto minuu ja hymyili oikeen leveesti ja sano höö! Sulonen :) Nyt menen kauppaan ostamaan herkkuja, kun mies tuli kotiin niin on kuuntelemassa itkuhälytintä ;)
 Jouhi ja tyttö 1kk ja 3 päivää
 Aloitetaan positiivisista asioista: eilen illalla neiti oli mun sylissä ja heiluttelin helistintä naamansa edessä, yhtäkkiä tarrasi helistimeen kiinni ja alkoi tunkea sitä suuhunsa! Kyllä oltiin miehen kanssa ihmeissään ja ylpeitä!! :)
 Meillä huudetaan nyt enemmän päivällä kuin yöllä ja tästä parannuksesta olen tyytyväinen. Nyt on jo oikeastaan viikon verran menneet yöt suht hyvin, neiti syö usein (n. 4 kertaa yössä) mutta nukahtaa sitten ilman huutoja takaisin. Viime yönä tosin oli aikamoista ähinää ja vääntämistä, mutta ei onneksi huutoa. Lopetin maidottoman dietin koska siitä ei ollut mitään hyötyä. Cuplaton ja Relat edelleen käytössä, mun mielestä Cuplaton on auttanut koska nyt tulee pieruja kunnolla.
 Jonkinlaista säännöllistä rytmiä on alkanut muodostua, syötän yleensä 22-23 aikaan ja siitä jäädään nukkuun, sitten tosiaan 3-4 kertaa neiti herää syömään yön aikana ja heräilee aamulla 8-9 aikaan. 13-14 lähdetään ulos ja sitten posotetaan vaunuissa yleensä 18 asti. Ja ilta seurustellaan ja joskus torkahdetaan isän tai äidin rinnan päälle. Neitiä pitää tosiaan koko ajan viihdyttää eli ei viihdy yhtään yksin, on siis sylissä suurimman osan illasta. Raskasta joo mut pysyypähän tyytyväisenä.
 Toivon todella, että niitä kamalia huutoöitä ei enää paljoa tulisi...
 Jaksamista kaikille! Yritetään keskittyä niihin hyviin asioihin!
 Despelote ja Pirpana 6 vkoa
 Tänään oli nla ja lääkäri. Siiri painoi 4910 ja on 59 cm, pipo 38,8. Taitaa tulla pitkä neiti perheeseen. Motoriikka on lääkärin mukaan kehittynyt huimasti, Siiri tosiaan kannattelee jo hyvin päätä ja masulla ollessaan jaksaa suht pitkiä aikoja katsella pää pystyssä. Meillä nukutaan erittäin hyvin; yöt 21-8 yleensä yhdellä syötöllä (yks 9 tunnin putkeen nukuttu yökin oli just) ja päivisin saattaa välillä nukkua 4-5 tuntia.
 Päivät kuluu nopeasti ja arki on ihanaa.
 Kälylle syntyi tänään myös pikku prinsessa, kovasti oli ihanan näköinen nyytti. Vauvakuume nosti jälleen päätään.
 -m- ja Siiri 7vk

Entäs Leannan laumalle :)
 Mun ei olisi pitänyt eilen ylistää miten ihanan helppo vauva meillä on, siitä alkoi masun väännöt ja kauhe itku ja sain rontata koko päivän sylissä ja hytkyttää :), yöksi sitten rauhoittui nukkumaan!
Missäs kaikki muut on? Joko Möhkiskin keksi parempaa tekemistä kun ei ole ollut palstailemassa?
Käytiin ostamassa neidille lisää vaatteita. Yllättävän hyvin meni reissu isompaan kauppaan. Pääsi itsekkin hiukan tuulettumaan. Nyt ollaan räkätaudissa molemmat.
Kävin aamulla jo kahdeksan kieppeillä kaupassa niin ei ollut hirveätä ryysistä. Siellä varmaan riittää sitä porukkaa tänään.
Teen tilaa muillekin...
Dumle ja Kata