Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pneumokokkitutkimuksesta

10.10.2006 |

Täällä joku muukin pohdiskeli osallistuakko pneumokokkirokotetutkimukseen vai ei ja haluan kertoa meidän kokemuksestamme. Eli me päätimme osallistua ja kävimme perjantaina hakemassa kyseisen rokotteen. Lapsemme on aika herkkä kaikelle ja esim. mpr-rokote nosti kuumeen ja lapsi oli todella kiukkuinen. Ennakkoluuloistani huolimatta pneumokokkirokoteesta ei tullut mitään! Täytin oirepäiväkirjaa, mutta siihen ei tullut mitään ihmeellistä. Lääkäri sanoi ettei tähän mennessä ollut heidän klinikalle tullut yhtään negatiivista palautetta, joten omasta puolestani myöskin voin suositella tutkimukseen osallistumista!

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emla toimii hyvin ei nytkähtänyt edes verikokeesta vaikka katteli sitä ihmeissään ( poika 2 ½ vee), rokotusta moitti, kun sanoivat että kihelmöi ja tulee paineen tunnetta ja mahdollista kipuakin rokotuskohtaan. Mutta illalla jo antoi ottaa Peter Panin siitä päältä pois (laastari siis) ja näppy tai pistoskohta ok sellanen alle 2 mm pikkuinen punanen piste jäi muistoksi, hävinnee ajan kanssa, nyt vasta tiistai....

Vielä on verikoe ens kuun 9 päivä ja saimme Emlat taas mukaan....

Joten suosittelen!

Me oltiin rotavirustestissä isosiskon vauva-aikana sekin hyvä oli!

nyt vaan isosiskoa ei enään huolittu kun oli jo ehtinyt 5 vee täyttää.

Vierailija
2/8 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tuli pientä lämmönnousua, ruokahaluttomuutta ja kiukkuisuutta tuosta rokotteesta, mutta kyllä niiden kanssa pärjäsi. Korvatulehduksia ei meillä ole ikinä ollut, toivottavasti toi rokote suojaisi niiltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mielenkiinnosta kyselen kuinka uskallatte antaa kokeilla lapsillanne rokotteita? Tiedän, että ne on jo testattu eläinkokeilla jne. mutta varmahan niiden vaikutuksista ei voi koskaan olla. Ei ole montaa kuukautta kun Briteissä muutama nuori sairastui erittäin vakavasti osallistuttuaan lääkekokeiluun, eikö yksi heistä jopa kuollut? Minulta jäi viimeiset uutise kuulematta...

Ymmärrän, että itse osallistuu kokeiluun, mutta en itse voisi koskaan päättää noin suurta asiaa lapseni puolesta.

Tämä ei siis ole mikään rokotusten vastainen mielipide, lapseni olen rokottanut ohjelman mukaan, ihmettelen vain näitä lääkekokeita!

Vierailija
4/8 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumme Belgiassa ja vauvamme sai Prevenar-rokotuksen. Luulisin, etta se vastaa tata suomal. pneumokokkirokotusta.

Eli se, etta jokin rokotus on vasta kokeiluasteella Suomessa, ei tarkoita sita, etteiko se jossain pain maailmaa olisi jo rokotusohjelmassa. Prevenar on taalla yha vapaaehtoinen, mutta ei tulisi mieleenikaan jattaa sita antamatta, koska taalla on hurja maara siirtolaisia joiden kotimaissa bakteerit ovat ihan toista luokkaa kuin mihin " turvallisessa Euroopassa" on totuttu. Tietaakseni myos Jenkeissa annetaan nykyaan yleisesti vesirokkorokotusta, vaikka se ei Suomessa olekaan viela kovin yleinen.

Mielestani rokotteen antaminen ei siis naissa tapauksissa ole lapsen laittamista koe-elaimen asemaan, vaan konkreettisen riskin valttamista.

Vierailija
5/8 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...mekin asumme Belgiassa ja taalla tosiaan pneumokokkirokotukset eivat ole enaa tutkimusasteella vaan yleisessa kaytossa. Eli se etta Suomessa ei ole viela hyvaksytty ei tosiaankaan tarkoita ettei rokotusta/laaketta olisi laajasti tutkittu ja kaytetty. Kannattaa kuitenkin luonnollisesti aina ottaa selvaa siita mihin menee mukaan, seka lastensa tai itsensa osalta. Ja vaikka olenkin erittain rokotusmyonteinen (kun ne reaktiot ovat yleensa huomattavasti pienempi ongelma kuin mahdollinen sairaus ilman rokotusta), niin taytyy myos sanoa se etta yhdelle ihmiselle ei tule rokotusreaktiota ei sinansa tarkoita ettei niita tulisi toiselle, vahintaankin sen takia etta ap on voinut olla verrokkiryhmassa joka on saanut lumerokotteen. Meilla pneumokokkirokotetta (ei siis tutkimus vaan varmasti oikea rokote) siedettiin hyvin, vaikka itse rokotuskohta olikin kosketusarka n. 24 h (kuulemma hyvin tyypillinen reaktio talle rokotteelle).

Ihan vain selvyyden vuoksi: se Brittien tapaus oli hyvin erilainen: siina oli kyse laakkeen kokeilemisesta _ensimmaista kertaa_ ihmiseen (elainkokeiden jalkeen) ja koska riskit tallaisessa kokeessa ovat aina suuremmat, siita maksettiin myos osallistujille (jotka olivat taysi-ikaisia terveita miehia) suurehko summa rahaa. En usko etta lapsille koskaan kokeiltaisiin talla tavalla mitaan laaketta tai rokotusta, ja jos tallaista koetta tehdaan yleensakaan osallistujat pannaan allekirjoittamaan monenmoiset laput siita etta suostuvat tallaiseen; ihan vahingossa tallaiseen kokeeseen ei voi siis joutua.

Vierailija
6/8 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää millainen rokotusaikataulu sopii parhaiten eri ikäisille. En minäkään lähtisi tällaiseen tutkimukseen jos sitä ei olisi ennen ihmisillä jo tutkittu. Minua myös mietitytti riskit, mutta saatiin hyvää infoa ja taustatietoa, joten luottavaisin mielin lähdin mukaan. Olen rokotusmyönteinen ja taustalla on niin hirveää sairastelukierrettä, että olen valmis antamaan mahdollisuuden sille, että välttyisimme edes joltain taudeilta. Lapsemme on erittäin herkkä infektioille, joten en pane pahakseni jos lapseni (mahdollisesti) jättää sairastamatta pneumokokkibakteerin aiheuttamia tauteja kuten aivokalvontulehduksen, verenmyrkytyksen, keuhkokuumeen ja korvatulehduksia. Menemme kuukauden päästä uudelleen verikokeeseen josta tutkitaan vasta-aineet ja miten rokote on vaikuttanut. Suomessa ei myöskään mitkä tahansa tutkimukset pääse hepposin perustein läpi, vaan ne käy tiukan seulan ennenkuin mikään tutkimus saa luvan käynnistyä.

sen verran vielä, että nyt ei ole kyseessä prevenar-rokote, vaan uusi, jonka on kehittänyt lääkeyhtiö GlaxoSmithKline Biologcals. Prevenar suojaa pneumokokkkibakteerin seitsemältä alatyypilta ja tämä uusi rokote kymmeneltä alatyypiltä. Olen ihan tyytyväinen, että lähdimme mukaan tutkimukseen ja mielestäni on tärkeää, että uusia rokotteita kehitetään. Mutta on selvää, että sellainen joka ei hyväksy rokotuksia ei ymmärrä minun ja muiden tutkimukseen osallistuvien näkökulmaa. Mielestäni tein tämän lapseni hyväksi.

Vierailija
7/8 |
11.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseissä tutkimuksessa ei ole lumerokotetta saavaa ryhmään, koska tutkimuksessa yritetään selvittää rokostusaikataulua, ei testata rokotteen turvallisuutta tai vaikuttavuutta sinällään.

Perheessäni on ollut vakavia tauteja myös kuolemantapauksia, jotka on nykyään mahdollista estää rokotuksilla. Olen ehkä tämän takia todella rokotusmyönteinen. Aion ottaa lapselleni myös muutaman Suomen rokotusohjelmasta puuttuvan rokotteen, kunhan ikää on tarpeeksi.

Vierailija
8/8 |
13.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

miten rokotus antaa vasta-ainetta ja mahdolliset sivu-oireet tarkkaillaan.

Ja tosiaan missä määrin rokotus ohjelmaa pitäisi olla minkäkin ikäisillä.

3 eri ikäisiä mukana vauva ikäisiä ja siitä isompia ja sitten me ollaan 2-5 v ee ryhmässä. ja kaikissa oma määrä rokotuksia.

Meillä yksi rokotus ja 4 vkon päästä verikoe josta katotaan vasta-aineet.

En muista luinko juuri sanomalehdestä vai tuliko se uutisissa, että juuri rotavirus, pneumokokki ja vesirokkoroketteita suunnitellaan sisällytettäviksi rokotusohjelmaan, eli siis tää on jo ihan kunnolla vaiheessa ei kä mikään " ekaa kertaa kokeillaan testi" kuten eräs kirjoitti tossa ylhäällä.....