***MAALIKSET 2007 viikolla 18***
Tuossapa on edellinen viikko
http://www.vauva-lehti.fi/keskustele/tm.asp?m=10139330&p=3&tmode=1&smod…
Kommentit (31)
Joku mainitsi täällä bebanteenin, josta olisi apua nassun näppylöihin.
safialla on ollut nyt jo ainaskin 2-3vko' a nassu näppylöillä.Nyt rupee jo onnex olemaan suurimman näpyt ohi,mutta naama on kovin kuivunut.
Täytyy nyt sitten kokeilla jos tuo rasvaus saisi meidänkin kauniit kasvot taas paranemaan:)
Meillä rupee olemaan kanssa jo jonkin lainen rytmi tuon yön suhteen ainaskin.safia herää melkein aina 3-4 välillä ja sitten seuraavan kerran 7.Tuolloin saattaa neiti jaksaa seurustella mun kanssa pari tuntia tai sitten joskus jatkaa syömisen jälkeen unia.Mutta pää-asiassa yö menee vain yhdellä syötöllä.
Nyt Safia nukkuu isin kainalossa..turvallinen paikka.
Tänä aamuna sain monta aivan mielettömän suloista ja sydäntäsärkevän kaunista hymyä:::)))) Safialla on niin kaunis hymy ja kun sen vielä lisää niihin kauniisiin suklaisiin nappi silmiin mitkä Safialla on,ni yhdistelmä on todella kaunis:)
Mä jaksan kyllä joka päivä olla kiitollinen että saan elää tälläista tavallista vauva-arkea ilma suurempia ongelmia.Esikoinenkin voi hyvin ja kohta pääsee kesälomalle päiväkodista.Sitä ennen käymme kuitenkin päiväkodin kanssa puuhamaassa kevät retkellä, jota on taas odotettu kovasti!!
Se puuhamaa onkin aivan ihana paikka lasten leikkiä.
Nyt jos menisin itsekkin vielä vähän lepäämään ja ihastelemaan ja tuoksuttelemaan pientä kääröäni:)aivan ihanaa tuhinaa kuuluu tuolta seinän takaa.
Oikein hyvää viikonloppua kaikille!!
Hanan ja Safia 6vko' a
Sin-na: Me oltaisiin annettu kans Elias nimeksi jos Safia olisikin ollut poika:) Hauska juttu kun ajattelen että meillä olisi sitten ollut saman nimiset pojat.
Olikos muita maalis mammoja jotka eivät aloita mitään ehkäisyä vaan odottavat uuden vauvan tuloa mahdollisimman pian??
Hanan, joka ei malta mennä nukkumaan
SOHVI;
Siitä maitotiehyt-tykoksesta, ootko kokeillu imettää sängyssä kyljelläään vauva " väärinpäin" - siis niin että sun kasvot onkin vauvan masun kohdilla. Niin että alaleuka on eripuolella kun normaalisti syöttäessä? (tästä nyt ei tainnu kukaan ymmärtää mitään...) joskus auttaa kun syöttää eri tyyleillä niin rinta tyhjenee eri puolilta. Kokeile kans lypsää rinta niin tyhjäks kun saat, samalla lämmittäen sitä kipeetä kohtaa ja koeta vähän hieroa. Tosta nimittäin VOI tulla paise joka puhkeaa sitte ulospäin, ja se uusii ja uusii ja uusii...monesti kuulema jeesaa kun sen saa kerran pari lypsettyä tyhjäks niin tiehyetkin vähän väljenee.
Meillä sujuu ihan hyvin yhä vain :) suurimmat itkut painottuu iltaan, päivisin ja öisin nukutaan ja seurustellaan päivisin siinä unien välissä. Jonkinlaista jokeltelun esiastetta kuuluu jo ja hymyjä Puksu jakelee sillon tällön :) Ihana lapsi vaikka aina valitankin - hahaa.
Toinen rinta täyttyy huimasti aina yöaikaan ja sen joutuu aamulla syötön päätteeks lypsämään tyhjäks, muuten siihen päivän aikaan ilmaantuu puolen nyrkin kokonen patti joka on pirullisen kipee ja kova..aamulypsyn mitat on noussu huikeesti siitä aiemmasta 15ml;sta jonnekin vähän yli 100ml!!!! Yhdestä tissistä!! Mä olin ihan järkky kun sen tajusin :) No, hyvä vaan niin saa vähän jemmaan maitoa jos tarttee jossain kävästä.
Njaah..pinniksestä kuuluu ähinää, taidan lähtee kattomaa josko poju olis ruokaa vaille ja sitten vaunuttelemaan :)
Tappert ja ' Leevi-Puksu' 7vkoa+1pvä:kö?? (muisti ei oo entisensä piru vie)
Katsoin just kalenteria ja tajusin kauhukseni, et meidän pieni mies on kohta jo kuukauden vanha, hyvänen aika..siis mihin ihmeeseen aika oikein katoaa?????? Meillä eletään ekaa kertaa oikein rauhallista ja ihanaa vauva-arkea, koska poitsu on tyytyväinen ja superrauhallinen tapaus! Kaksi edellistä kun huusivat ja olivat koko ajan vaatimassa jotain heti syntymästään asti, eivät viihtyneet hetkeäkään sitterissä, eivät nukkuneet koskaan jne jne.....niin nyt on elämä niin uskomattoman helppoa tämän pienimmäisen kanssa. Jo laitoksella vauva herätti ihmetystä vieruskaverissa huutamattomuudellaan ja sama meno jatkui kotonakin, poika ei tosiaankaan kertaakaan ole karjunut muutamaa minuuttia kauempaa ja silloinkin huudolle on ollut selkeä syy. Masuvaivoja on, mut niitäkin vaan muristaan ja äristään, ei huudeta. Relat ja disflatyl auttaa onneksi vähän. Sekin on uskomatonta, että poitsulla on ollut selkeä rytmi heti kotiutumisesta lähtien: 21-22 yöunille, yleensä eka syöttö n.03-04, sit 07-08 ja sit nukutaan vielä ysiin tai kymppiin. Sitten aamutoimet ja puolitoistatuntia valvomista, pitkät päikkärit vaunuissa ulkona (3-4h), taas 1,5h valvomista, pienet unet sisällä ja vielä yhdet pitkät ulkona illalla. Olen aivan tautisen onnellinen tosta kaikesta nukkumisesta, kaksi ekaa kun eivät tosiaan nukkuneet juuri ollenkaan. Toivottavasti tämä ihanuus ja autuus kestää!!!!!
Millasta tahtia teidän muiden lapsukaiset kasvaa? Meillä oli eka neuvola torstaina ja poitsulle oli kolmessa viikossa tullut painoa 800g ja pituutta 4cm, ja ihan aidolla rintamaidolla eikä millään energiajuomilla. Hurjalle tuntuu kasvuvauhti.
EMMI69: Mitä sä tiedät siitä Haemate-lääkkeestä?? Mulle ei kukaan ole mainostanut sen vaarallisuutta.. Mun olis pitänyt taas saada sitä viisi päivää, mut lähdin laitokselta kolmantena päivänä ja jätin hoidon kesken, kun mä en vaan kertakaikkiaan voi olla sairaalassa ellei ole pää kainalossa.. Mun sairaalan papereissa lukee varmasti et " hankala akka" , kun en koskaan suostu niiden suunnitelmiin!
Onnenhuuruinen tiiariikka ja pikkumies 3vk4pv
Maidon tulo loppui, kun vauva oli 5 viikkoa vanha. Kaikki hemmetin temput tein, mutta kun loppui niin loppui. Jälkitarkastuksessa havaittiin hemoglobiini alhaiseksi, 116, joten aneeminen oon edelleenkin. Lääkäri sanoi, että maidontulo tyrehtyi todennäköisesti rankan synnytyksen jälkeiseen huonoon kuntoon ja anemiaan (ekaan viikkoon en juuri pyörtymättä noussut sängystä kun meni niin paljon verta). Onhan mun hemppa noussu sairaalasta lähdön jälkeen jo 31:llä, että ylöspäin ollaan menossa. Harmittaa niin pirusti kun imetys ei onnistunutkaan tälläkään kertaa. Aina saa olla selittämässä miksi en imetä enää ja toi pullorumba on ärsyttävää kun helpompikin keino olis ollu.
Ei voi mittään, etteenpäin mennään, vauva kasvaa hurjaa vauhtia pullomaidollakin. Onkin oikein aurinkoinen ja liikkuvainen vauva. Huomasin pojan seuraavan liikkuvaa kohdetta 3 viikon ja 4 päivän iässä. Aiemmin en edes älynnyt kokeilla. Mahakipuja on n. kerran viikossa. Öisin herää syömään kerran pari. Suloinen kaveri, joka on kiinnostunut ennen kaikkea meidän kissoista. Ne saavat isoveljen lisäksi suurimmat hymyt, jokellukset ja kiljahtelut. Noista kissoista kaksi kun on vielä mustavalkoisia, niin vauva näkee ne tosi hyvin. Ja sit kun ne vielä liikkuu! Voi sitä riemua!
Ristiäiset olis 19.5 ja vikasta nimestä käydään vääntöä.
Oonkin juossu tän päivän kaupungilla ja nyt on aika päästää mies töihin ja mennä itse vahtimaan muksuja.
Hyviä vointeja kaikille!
rimma ja poika 6 vkoa ja 5 pvää (kai)
Meillä täällä aika hujahtaa myös. :)
Poika on nyt jo yli 7vkoa vanha. Ihanaa! Kaikki on täällä siis hyvin. :) Yhtä hymyä vain. Sekä äiti että poika plus koko muu perhe. Iloista väkeä siis.
Miehen kanssa parisuhde kukoistaa, hoidetaan yötä päivää vuorotellen ja yhdessä niin energiaa riittää. Herppu herää öisin syömään kerran kaksi, riippuu aika paljon iltasyönneistä. Iltaisin kun syö ja sit seukkaa muutaman tunnin ja nukahtaa ilman lisäsyöntiä.
Masuvaivoja ei juurikaan ole. Joskus tulee uni ennen röyhtäisyä ja sen jälkeen on takuuvarmaa, että edestä löytää muutaman kitinän ja pulautuksia. Sanoinkin yks päivä, että kun Ihmemaassa on Hatuntekijä niin meidän maassa on Pyykintekijä. =D
Meillä on pohdittu aika paljon nyt tätä ehkäisyä, että otetaanko ne pillerit vaiko eikö. Mulla alkoi menkat eilen ja senpä takia tässä ollaan vielä enemmän sitä asiaa pohdittu. Kun seuraava ois toiveissa, muttei olla vielä ihan varmoja, että oisko siihen toivottavaa se pieni ikäero vaiko ei ollenkaan. Kyllä joka tapauksessa suuri toive ois saada toinen vauveli parin vuoden sisällä. Hih, ai miten niin on jo unohtuneet ne kaikki oksentelut ja kolotukset!!?? ;-)
Ei tässä ihmeitä, mentävä on taas. Saunaan mennään, kun mies tulee noiden isojen lasten kanssa harrastuksista kotiin. Pikkuherra uinuu tyytyväisenä kuin tilauksesta. :)
Terkkuja kaikille ja ihanaa kevättä!
Papu ja Hermanni
Rimma: älä suotta huolehdi mistään selittelyistä, eihän sille mitään voi jos maito loppuu. Sitäpaitsi multakin on jokakerta nlassa kysytty, että täysimetänkö vielä vai annanko korviketta eli ei ole tänäpäivänä täysin selvää että kaikki imettää (edes osittain). Mun äidiltä ei tullut myöskään maitoa kovin pitkään ja ihan täysjärkisiä (ainakin omasta mielestä) meistä on veljen kanssa tullut. Jaksuja.
Mä en jaksa kokeilla eri imetysasentoja, miten te muut? Tosin ei mulla ole mitään kummempia " pakkaumia" ollutkaan.
Siiri on onneks ns. helppo vauva; syö ja nukkuu. Rela tipat on auttaneet ilmavaivoihin, joist niitäkin on satunnaisesti.
Mulle laitettiin hormonikierukka viime viikolla; eipä mies halunnutkaan piuhojaan poikki ;) Jospa sais sen houkuteltua vielä vauvailuun, hih. Eipä silti, mua kyllä houkuttelee jo ajatus ajasta kahdenkesken; matkustelu ym. Tosin sellanen " oikea" suurperhekin olis ihana (meitähän on nyt VAAN 6).
Meen taas
-m- ja Siiri (vaille 2kk)
Mukavaa kun muutkin " hurahtanut" näihin lapsiin...
Masulille voisin todeta että suuren perheenkin kanssa sujuu matkustelu,vaikka olishan se kiva käydä taas kaksin jossain miehen kanssa.Aikanaan paljon matkustimme kaksin,anoppi hoisi lapset hyvin.Nyt vaan kun maailmalla tapahtuu niin paljon kaikenlaista on mulle iskenyt arkuus.Mitä jos meille reissussa käviskin jotain ja miten lasten sitten käy....Niin monta huolta,monta lasta...Ollaankin joskus laadittu " tahtomme" paperille siitä että jos meille molemmille vanhemmille käy jotain,kuka hoitaa lapset ja ettei lapsia saa MISSÄÄN TAPAUKSESSA EROTTAA TOISISTAAN.(kamalaa ajatella edes sellaisia....)
Nyt ollaan kuun lopussa lähdössä pariksi viikoksi etelään koko revohkan kanssa.Ihanaa kun on ruoat ja kaikki hotellilla,eikä tarvitse pitkään aikaan siivota.Vain vahtia lapsia rannalla ja altaalla=)En enää halua jättää lapsia kotiin ja lähteä ilman!!!!
Meillä arki taas sujuu ihan kivasti.Vauvalla on päivärytmikin ok.Nukkuu vaunuissa pitkiä pätkiä.Kasvaa hyvin omalla maidolla vaikka alku vähän takkuili.Tulee taas sellainen pulska vauva kun maito maistuu hyvin ja usein.Tiistain kuulen mittoja neuvolassa mutta luulen että 5kg lähentelee,poskista päätellen=)Yötkin ihan ok.illalla nukahtaa siinä 22-23 ja nukkuu ekan pätkän noin 4-5h,sitten viihtyykin rinnalla aamuun,nukkuen lyhyempiä pätkiä välillä tissistä naukkaillen...Mutta itse jaksan näin ihan hyvin...
Itsekin alan jo toipua.Ensi oli rintatulehdus ja sitten kohtutulehdus.Nyt kuurit loppu ja olo parempi.Vuotokin loppui kuuriin,ei tarvita kaavintaa,onneksi!
Itsekin pohdin tätä lapsilukuasiaa.
Kovin haluaisin sen yhden vielä ja mieskään ei sano ei mutta nyt taas mahasta päästyäni ja omiin vaatteisiin mahduttuani en millään jaksaisi sitä mahaa ja niitä kiloja jotka aina tuppaa tulemaan...
Ja viini lasillinenkin maistuu silloin tällöin...
Ihan ei nyt olla ehkäisyä jättämässä mutta ennemmin tai myöhemmin ajatuksissa...Voi olla että haluankin sen pidemmän ikäeron kuitenkin vaikka odotusaikana höpisin että luotetaan imetyksen ja menkattomuuden tehoon ja tulkoon jos on tullakseen...Niin se mieli muuttuu=)Ja ehtiihän sitä hyvin myöhemminkin jos vaan meille yksi vielä suodaan ja annetaan,ikä ei ainakaan esteenä!
Tässäpä näitä pohdintoja pitkästä aikaa.En oikeen ole malttanut koneella roikkua ja aikaakin toki vähemään nyt kun vauva ei enää masussa.Ulkoilukin innostaa kun kesä lähenee ja lämpenee,ah niin ihana aurinko!
Palailen taas varmasti,kunhan maltan!!!
Mukavaa alkavaa viikkoa kaikille maalisäideille vauvoineen!
Puolen tusinan ylpeä ja onnellinen äiti &hearts
Kerkeen tässä varmaan vähäsen kirjoitella pitkästä aikaa, ennen kuin katras alkaa heräillä. Pienimmäinen varmaan kohta sitä maitoa kaipailee, isommat vielä hetken saisvat luvan nukkua.
Meillä esikoinen ja keskimmäinen alkaneet herätä aamulla klo: 6 ja se on siis ihan järetön aika miusta! No parempi sekin kuin kello viisi ;) Mutta kyllä miuta vielä tohon aikaan nukuttaisi...
No, sitten nahiseevat ja kinaavat ja ovat jo reilusti ennen puoltapäivää ihan väsyneitä. Nukkumaan olen koittanut laittaa vasta puolenpäivän jälkeen, niin sitten ei mene se ilta pipariksi.
Tuo mein pikkumies taasen on niin hyväntuulinen poika että! Oikea hangonkeksi :) Hirmuisen suloisia hymyjä saadaan isin ja veljien kanssa ja kyllä siinä pientä kattellessa sydän sulaa.
Ihaniahan nuo kaksi isompaakin ovat, vähän vähemmin voisvat nykysi vaan tapella ;) Mutta uhmaa taitaa olla ja kai tästä äidin huomiosta sitten tuolla tavalla vähän mieltä osoitetaan. Ihan itseään harmittaa, kun ei aina kerkee isompia tarpeeksi huomioida ja heidän kanssaan touhuta niin paljon, mitä haluaisi...
Ehkäisyasioista oli ollut puhetta, itse kävin jälkitarkastuksessa viime viikolla ja sain reseptit sekä minipillereihin, että hormonikierukkaan. Meinasin kokeilla ensin niitä pillereita (...jos huomenna saisi ne apteekista haettua) ja sitten syksymmällä se kierukka.
Hirmuisesti täällä kehuivat sitä kierukkaa ja sen helppous kyllä houkuttaa.
Saahan sen sitten pois otattaa jos vielä neljättä mielii...
Eli sitten seuraavaan aiheeseen, josta ollut keskustelua... lapsiluku :)
Itse esikoista odottaessa oli sitä mieltä, että 2 ja ei yhtään enempää. Noh, nyt lapsia 3 ja vielä sellainen pieni " haave" mielessä, että josko ehkä joskus neljäs vielä...
Vielä raskausaikana olin aivan varma, että ei enää enempää, mutta...
Sen sitten näkee aikanaan jääkö tähän kolmeen ja iskeekö mukavuudenhaluisuus, vaiko vielä neljännestä mieskin innostuisi. Ikää kun meillä vasta 24/25 niin keretään tässä vähän väliäkin pitämään ;)
Huomenna meillä olis neuvola, saas nähdä kuinka iso poika meillä on.
Mitä kuuluu Hannalle?! Täällä siuta kaipaillaan :)
Jaahas, pienin alkaa heräillä...
t.K@tju ja pojat
täällä on takana aika heikkokuntoinen viikko. siis äidin osalta.
reilu viikko sitten nousi kuume, ja sitä kestikin sitten päivä tolkulla. muihin tämä tauti ei onneksi tarttunut. antibiootit onneksi sitten vähitellen auttoivat, ja nyt aletaan jo olla kunnossa. kyllä sitä ehdinkin olla väsynyt ja heikko kun kuume oli pitkään 39 ja yli. ja tuo tauti taisi sitten lopullisesti tyrehdyttää jo vähenemässä olleen maidontulon. eli me ollaan nyt ihan pullon varassa.
en siis pahemmin pystynyt/jaksanut ristiäisjärjestelyihin osallistua. juhlat olivat siis eilen. tilaisuus meni oikein kivasti ja poika oli kiltti ja uskomattoman suloinen. poika sai nimekseen Leo.
tänään poika pistetään nukkumaan pinnasänkyyn. aikaisemmin käytössä ollut äitiyspakkauksen laatikko on jo jäämässä turhan pieneksi potkivalle pojalle. uskomatonta miten nopeasti pieni onkaan kasvanut...
ja nyt äitiä taas kaivataan
ruusunpiikki ja Leo (huomenna 9 vko)
Ajattelin minäkin viimein " vaivautua" kirjoittamaan, vaikka lukemassa olen kyllä jaksanut käydä lähes joka päivä..
Meidän tyttö on oikein ihana ja kiltti tapaus. Yöllä herätään kerran tai kaksi syömään ja itkeskellä ei juuri lainkaan, mitä nyt just ennen ehtii hiukan ennen kun tissi tulee suuhun, ja välillä vähän masua ennen kun tulee röyhtäisy/paukku. Vaan muutamaan kertaan itkenyt pidempään niin etten oo keksinyt että mikä nyt olis.
Maitoa tulee multa hyvin, ja reippaasti onkin tyttö sillä kasvanut. Nyt ainoona huolena on se että mulla on vissiin toisessa rinnassa maitotiehyen tukos tai joku sellainen, kun on rinnan alapuolella sellainen punainen kynnenkokoinen kipeä patti. Imetys on tosin ainakin vielä onnistunut siitä huolimatta. Tänään oli neuvola ja tyttö kasvaa kuulemma pitkän ihmisen käyrällä, se tosin voi siitä kait vielä muuttua, ja varmaan muuttuukin, jos äitiinsä tulee, olen huimat 165cm, isikin on vaan 178cm, eli ei mikään erityisen pitkä.
Meillä on kahden viikon kuluttua ristiäiset ja me mennään sitten samalla naimisiin ja hiukan hirvittää että kuinka mä muistan kaiken ja kuinka kaikki sujuu. Kun tuntuu ettei noi aivot vieläkään toimi oikein kunnolla, aina on vaan vauva ajatuksissa.. Ja pitää toki ollakin, mutta kun tuntuu että kaikki muu aina vaan joteskin unohtuu.
Vauvalle on tullut aikaslailla hormoninäppyjä ja jos jollain on erityisen hyviä vinkkejä jolla ne saisin ristiäisiin mennessä pois niin täällä otetaan vastaan, kiitos! Niitä on posket täynnä ja lisäksi vielä hiusten joukossa ja myös niskassa, ja jopa korvissa.. =(
Nyt taidan jättää tilaa muillekin.. =)
sohvi84 ja sipsu 5vk