Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viitenä edellisenä vuonna pörssisähkö on ollut halvin valinta. Niin on myös tänäkin vuonna.

Vierailija
09.02.2026 |

Hesarissa oli tänään viiden vuoden vertailu. Vuoden lopussa nähdään tämän vuoden tilanne, joka ei poikkea edellisistä vuosista.

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. Tammikuun pösälasku oli yli 800e."

Erittäin todennäköistä, että pörssisähkö on halvempaa koko loppuvuoden ajan tämän pakkasjakson jälkeen. Eli olet sähköyhtiön ihanneasiakas! Ostat sähkön lähes aina korkeimmalla mahdollisella hinnalla.

Vierailija
62/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aika typerää on myös tehdä määräaikainen sopimus helmikuussa. Sitten kun se päättyy, ovat määräaikaiset taas kalliimpia kuin kesällä."

Tai entä jos sitten elokuun alussa voikin valita sen pösän taas takaisin? Silleen joustavasti, kuten markkinat olettavat ihmisten toimivan. Kun ei ole pakko valita yhtä sopimusta ja mennä sillä hampaat irvessä loppuelämää, voi vaihtaa sen mukaan mikä on edullisin.

Mutta nythän sinä valitset juuri sen kalliimman vaihtoehdon; ensin tammikuussa pösä, sitten touko-elokuussa kiinteä. Helmikuussa jäät todennäköisesti voitolle ja maalis-huhtikuu ei hinnoissa taida olla suurta eroa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Aika typerää on myös tehdä määräaikainen sopimus helmikuussa. Sitten kun se päättyy, ovat määräaikaiset taas kalliimpia kuin kesällä."

Tai entä jos sitten elokuun alussa voikin valita sen pösän taas takaisin? Silleen joustavasti, kuten markkinat olettavat ihmisten toimivan. Kun ei ole pakko valita yhtä sopimusta ja mennä sillä hampaat irvessä loppuelämää, voi vaihtaa sen mukaan mikä on edullisin.

Otin siis nyt 6kk kiinteän sopparin, en 12 tai 24kk.

6 kk on muuten tällä hetkellä reilusti halvin. Tietysti kun kallein kuukausi lienee takana.

Mutta futuuritkin ovat ruvenneet hinnoittelemaan korkempia hintoja 26-27 vuosille kuin syksyllä. Tuskin saa tänä vuonna enää kiinteitä sopimuksia alle 8 snt.

Vierailija
64/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. "

Kuuloastaa tietenkin isolta mutta tuon 300 e säästäminen seuraavan vuoden aikana ei edellytä sen kummempaa kuin että säästää pösällä 25e kuukaudessa kiinteään verrattuna.

Silti, tuo minun säästö on ihan aito ja toteutunut ja mitattavissa oleva säästö. Puolen kuun ajalta. Tänäänkin keskihinta on 19,5cnt/kwh ja mun kiinteässä 7cnt, kulutus noin 100kwh.

Ja siis olen liki kaksi vuosikymmentä maksanut sähkölämmitteisen talon sähkölaskuja. Ollut sekä pösää että kiinteää, sen mukaan mikä on ollut edullisin. 

Nyt tammikuun lopussa kun luki uutisia, fmin tuulisuusennusteet ja pitkän aikavälin ennusteet sekä nasan polaaripyörteen

En ole DI, mutta olen aika varma, että seuraavat 3kk ei tule olemaan pelkkää tuuletonta saati arktista säätä.

Vierailija
65/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. "

Kuuloastaa tietenkin isolta mutta tuon 300 e säästäminen seuraavan vuoden aikana ei edellytä sen kummempaa kuin että säästää pösällä 25e kuukaudessa kiinteään verrattuna.

Silti, tuo minun säästö on ihan aito ja toteutunut ja mitattavissa oleva säästö. Puolen kuun ajalta. Tänäänkin keskihinta on 19,5cnt/kwh ja mun kiinteässä 7cnt, kulutus noin 100kwh.

Ja siis olen liki kaksi vuosikymmentä maksanut sähkölämmitteisen talon sähkölaskuja. Ollut sekä pösää että kiinteää, sen mukaan mikä on ollut edullisin. 

Nyt tammikuun lopussa kun luki uutisia, fmin tuulisuusennusteet ja pitkän aikavälin ennusteet sekä nasan polaaripyörteen

On silkkaa typeryyttä kuvitella osaavansa ennustaa sähkön hintaa paremmin itse kuin sähköyhtiöiden analyytikot. Kukaan ei pitkässä juoksussa myy kiinteään hintaan sähkö pörssihintaa alhaisemmalla hinnalla. Näin siis puhtaan teoreettisesti jos hinnanmuodostusta ajattelee. Kiinteähintainen sopimus on vakuutuksen ostamista. Kuluttaja maksaa hieman lisähintaa varmistuakseen hinnan olevan helposti ennustettavissa.

Vierailija
66/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mutta futuuritkin ovat ruvenneet hinnoittelemaan korkempia hintoja 26-27 vuosille kuin syksyllä."

Ennustajiin kannatta suhtautua skeptisesti. Ei kukaan osannut ennustaa tätä alkuvuoden hintapiikkiäkään etukäteen. Loppuvuodesta vielä puhuttiin sähkön hinnan jatkuvan vakaana. Vaan miten kävi? Tuli kovat pakkaset, tuuli tyyntyi ja tuulimyllyjen lavat jäätyi. Samaan aikaan Saksassa on sähköstä vajetta joka lisää kysytää Pohjoismaiselle sähkölle.

Vierailija
67/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mutta futuuritkin ovat ruvenneet hinnoittelemaan korkempia hintoja 26-27 vuosille kuin syksyllä."

Ennustajiin kannatta suhtautua skeptisesti. Ei kukaan osannut ennustaa tätä alkuvuoden hintapiikkiäkään etukäteen. Loppuvuodesta vielä puhuttiin sähkön hinnan jatkuvan vakaana. Vaan miten kävi? Tuli kovat pakkaset, tuuli tyyntyi ja tuulimyllyjen lavat jäätyi. Samaan aikaan Saksassa on sähköstä vajetta joka lisää kysytää Pohjoismaiselle sähkölle.

Minäpä osasin ja siksi otin kiinteän syksyllä. Arvioin, että vaikka olisin väärässä, niin tuskin nykyisessä markkinatilanteessa 1-2 snt/kwh pahemmin voi kiinteällä hävitä.

24-25 oli kokeilussa kulutusvaikutteinen ja sitä ennen pörssisähkö, jota ennen 5 snt/kwh kiinteä.

Ukrainan sotaa en osannut ennustaa, niin siinä oli kyllä puhdas tuuri taustalla, että oli pitkä sopimus niin halvalla.

Vierailija
68/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäpä osasin ja siksi otin kiinteän syksyllä. Arvioin, että vaikka olisin väärässä, niin tuskin nykyisessä markkinatilanteessa 1-2 snt/kwh pahemmin voi kiinteällä hävitä.

24-25 oli kokeilussa kulutusvaikutteinen ja sitä ennen pörssisähkö, jota ennen 5 snt/kwh kiinteä.

Ukrainan sotaa en osannut ennustaa, niin siinä oli kyllä puhdas tuuri taustalla, että oli pitkä sopimu

Rikkinäinenkin kello on oikeassa kahdesti päivässä. Tottakai kun tuhannet ihmiset tekee ennustuksia niin vahingossa jonkun on pakko osua oikeaan. Todellisuudessa kuitenkin tulevaisuuden ennustaminen on harmillisen vaikeaa.

Vierailija
69/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. Tammikuun pösälasku oli yli 800e."

Erittäin todennäköistä, että pörssisähkö on halvempaa koko loppuvuoden ajan tämän pakkasjakson jälkeen. Eli olet sähköyhtiön ihanneasiakas! Ostat sähkön lähes aina korkeimmalla mahdollisella hinnalla.

Ei, kyllä sinä olet sähköyhtiön ihanneasiakas. Maksat marginaalin ilman että sähköyhtiö joutuu tekemään muuta kuin välittämään sähköä markkinasta sinulle. Ei tarvitse suojata ostohintoja tai miettiä futuureita. 

Vierailija
70/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin siis nyt 6kk kiinteän sopparin, en 12 tai 24kk.

6 kk on muuten tällä hetkellä reilusti halvin. Tietysti kun kallein kuukausi lienee takana.

Mutta futuuritkin ovat ruvenneet hinnoittelemaan korkempia hintoja 26-27 vuosille kuin syksyllä. Tuskin saa tänä vuonna enää kiinteitä sopimuksia alle 8 snt.

Veikkaan että kevätkesällä saa taas. Sellasta se tuppaa olemaan.

Vierailija
71/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"On silkkaa typeryyttä kuvitella osaavansa ennustaa sähkön hintaa paremmin itse kuin sähköyhtiöiden analyytikot. Kukaan ei pitkässä juoksussa myy kiinteään hintaan sähkö pörssihintaa alhaisemmalla hinnalla. Näin siis puhtaan teoreettisesti jos hinnanmuodostusta ajattelee. Kiinteähintainen sopimus on vakuutuksen ostamista. Kuluttaja maksaa hieman lisähintaa varmistuakseen hinnan olevan helposti ennustettavissa."

Tuossa on aika monta komponenttia jotka vaikuttavat asiaan, se ei ole noin yksioikoinen.

Ensinnäkin sähköyhtiöiden määräaikaisten sopimusten tärkein komponentti on se, millä hinnalla yhtiö itse ostaa myymänsä sähkön. Sitä ei osteta markkinalta tänään vaan sen hinta on päätetty kuukausia takaperin. Jos pörssihinta nousee, sillä ei ole mitään merkitystä enää. Sähköyhtiö voi siis myydä määräaikaisille sähköä hintaan joka vaikuttaa pörssin nykyhintaan verrattuna edulliselta mutta yhtiö tekee silti sillä voittoa.

Lisäksi määräaikaisten sopimusten hintakin vaihtelee. Voi toki olla niin, että kokonaisuutena koko määräaikaisten sopimusten joukko ei tulekaan pörssiä halvemmaksi, mutta silti edullisella hetkellä sopimuksen tehneelle yksittäiselle asiakkaalle se voi tulla. Tyypillisesti esim. kevät-kesä on ollut asiakkaalle edullisempi hetki tehdä määräaikainen sopimus kuin keskellä talvea. 

Lisäksi moni kotitalous ei pääse pörssin keskihintaan, etenkin kun siihen lisätään vielä marginaali.  Ja mitä korkeampi tuo todellinen hinta pörssisähköllä olisi, sitä suuremmalla todennäköisyydellä löytyy määräaikaisia sopimuksia jotka ovat vähintään yhtä hyviä.

Vierailija
72/73 |
13.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa voitettiin kiinteällä 200e ja nyt helmikuussakin jo 164e voitolla.

Ei haittaa jos otetaan tappiota 12e heinä- ja elokuussa!

Vierailija
73/73 |
14.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko?