Viitenä edellisenä vuonna pörssisähkö on ollut halvin valinta. Niin on myös tänäkin vuonna.
Hesarissa oli tänään viiden vuoden vertailu. Vuoden lopussa nähdään tämän vuoden tilanne, joka ei poikkea edellisistä vuosista.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Pösä on uskonto. Ei siihen tosiasiat vaikuta.
Pösä-fundamentalistit kun ärähtävät, niin Afganistanin ääritalebanit ja Iranin mullahitkin menevät nurkkaan vikisemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvitse kyttäillä vuorokauden sisäisiä vaihteluita niitä hyödyntääkseen. Riittää, että ajastaa varaavan sähkölämmityksen ja sähköauton latauksen pikkutunneille. Sitten voi unohtaa asian. Melkein aina tulee säästöä, vaikka ei mitään kyttäisi.
Mikä on varaava sähkölämmitys?
Meillä ainakin lämmityskattila toimii puulla ja sähköllä joka nyt sattuu olemaan varaava. Kun sähkö halpaa niin silloin lämpiää sähköllä ja jos kallista niin kerran vrk puilla lämmitys riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sellainen tilannehan on täysin mahdollinen että solmii vuoden tai parin määräaikaisen sähkösopimuksen hyvällä hinnalla ja sen jälkeen tulee yllättäviä sähkömarkkinoita heiluttavia tilanteita joka nostaa pörssisähkön hintaa. Noissa vertailuissahan kun vertaillaan aina sen hetkisiä hintoja joten luonnollisestikin määräaikainen on silloin aina kalliimpi.
Näinhän kävi kun Ukrainan sota alkoi. Juuri sitä ennen 2 vuoden määräaikaisen sopimuksen tehneet takuuvarmasti pieksi pösät mennen tullen.
Miten ne pieksi jotka teki halvan 20 -40 snt/kWh sopimuksen pariksi vuodeksi? Näitä nyt sattui olemaan paljonkin.
No jos ajatellaan että nyt talvi kuukausina tulee esimerkiksi tonnin sähkölasku, niin se on enemmän kuin meidän kiinteähintainen vuodessa. Ja vaikka tulisi tammi - helmikuussa yhteensä tonnin tai vaikka 800 se on edelleen enemmän kuin meillä kiinteä vuodessa. Olisi nyt kiva tietää millä lokiigalla saadaan halvemmaksi
Meitsillä on törkeän tyyris V är een mäsä/kisä: 8,9 centtii. Vähän toki lohduttaa se että tänä vuonna pösä ei ole kai varttiakaan ollut edes noin "huokea"? 🥹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain jos talviajan käyttö ei ole jäätävän paljon isompi kuin kesäajan käyttö.
Eihän se ole. Suhde menee sähkölämmitteisessä omakotitalossa yleensä 2:3:4 kesän, kevät/syyskauden, ja talven välillä. Vuorokausikulutus esim meidän tapauksessa on noin 50 kWh vuorokaudessa keskimäärin kesäkuukaudet, 75kWh vuorokaudessa keväällä ja syksyllä, nousten sitten n 100 kWh asti talvikuukaudet. Jos on oikein kipakat pakkaset, kuten nyt viimeisen kuukauden ajan, ollaan jopa 120 kWh:ssa asti. Vuorokauden sisällä tapahtuvaa kikkailua en ota tähän mukaan, harva jaksaa kyttäillä ns halpoja tunteja ja säätää tekemisiään sen perusteella. Mutta ihan normaalisti elämällä sen kalliin ja jonkun verran kohonneen kulutuksen saa kyllä kuitattua erityisesti niillä kevään ja syksyn halvemmilla pörssihinnoilla.
Toki voi olla että yksittäinen vuosi voi kokonaisuutena mennä pörssillä kalliimmaksi, 2026 saattaa muodostua sellaiseksi, mutta kaikki edelliset, halvat vuodet kyllä kompensoi sen.
Kauanko aiot laimentaa pörssisähkön hintaa aiemmilla halvoilla vuosillasi? Tuo on vaan itsensä huijaamista. Todennäköisyystieteitä sanoen, aiemmat säästöt ei vaikuta mitenkään tulevaan hintakehitykseen.
Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. Tammikuun pösälasku oli yli 800e.
"Vain jos talviajan käyttö ei ole jäätävän paljon isompi kuin kesäajan käyttö."
Vastoin monien käsitystä pörssisähkö on suurimman osan talveakin halvempi kuin kiinteät. Esim. viime vuonna vain tammikuu oli pörssillä hieman kalliimpi.
"Päälle siirto ja verot = suomessa kalleinta"
Noitaki maksetaan muualla ja nämä on myös huomioitu noissa vertailuissa.
"No jos ajatellaan että nyt talvi kuukausina tulee esimerkiksi tonnin sähkölasku, niin se on enemmän kuin meidän kiinteähintainen vuodessa. "
Mutta kun ei tule. Pörssisähkö on useimpina talvikuukausinakin halvempi kuin kiinteä. Kalliimpi se on yleensä vain 1-2 kuukautta vuodessa.
"Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. "
Kuuloastaa tietenkin isolta mutta tuon 300 e säästäminen seuraavan vuoden aikana ei edellytä sen kummempaa kuin että säästää pösällä 25e kuukaudessa kiinteään verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
"Vaihdoin heti helmikuun alussa pörssisähkön kiinteään ja olen tässä kuussa säästänyt nyt jo vertailuexcelini mukaan 300e. "
Kuuloastaa tietenkin isolta mutta tuon 300 e säästäminen seuraavan vuoden aikana ei edellytä sen kummempaa kuin että säästää pösällä 25e kuukaudessa kiinteään verrattuna.
Silti, tuo minun säästö on ihan aito ja toteutunut ja mitattavissa oleva säästö. Puolen kuun ajalta. Tänäänkin keskihinta on 19,5cnt/kwh ja mun kiinteässä 7cnt, kulutus noin 100kwh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silti, tuo minun säästö on ihan aito ja toteutunut ja mitattavissa oleva säästö. Puolen kuun ajalta. Tänäänkin keskihinta on 19,5cnt/kwh ja mun kiinteässä 7cnt, kulutus noin 100kwh.
Ja siis olen liki kaksi vuosikymmentä maksanut sähkölämmitteisen talon sähkölaskuja. Ollut sekä pösää että kiinteää, sen mukaan mikä on ollut edullisin.
Nyt tammikuun lopussa kun luki uutisia, fmin tuulisuusennusteet ja pitkän aikavälin ennusteet sekä nasan polaaripyörteen hajoamisesta julkaistut ennusteet, niin oli ihan selvä että nyt vaihtuu 6kk kiinteään soppariin. On silkkaa typeryyttä valita pörssisähkö, jos seuraavat 3kk on tiedossa tuuletonta arktista säätä.
N47, DI.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja siis olen liki kaksi vuosikymmentä maksanut sähkölämmitteisen talon sähkölaskuja. Ollut sekä pösää että kiinteää, sen mukaan mikä on ollut edullisin.
Nyt tammikuun lopussa kun luki uutisia, fmin tuulisuusennusteet ja pitkän aikavälin ennusteet sekä nasan polaaripyörteen
Aika typerää on myös tehdä määräaikainen sopimus helmikuussa. Sitten kun se päättyy, ovat määräaikaiset taas kalliimpia kuin kesällä.
Vierailija kirjoitti:
No jos ajatellaan että nyt talvi kuukausina tulee esimerkiksi tonnin sähkölasku, niin se on enemmän kuin meidän kiinteähintainen vuodessa. Ja vaikka tulisi tammi - helmikuussa yhteensä tonnin tai vaikka 800 se on edelleen enemmän kuin meillä kiinteä vuodessa. Olisi nyt kiva tietää millä lokiigalla saadaan halvemmaksi
Jos sulla tulee pösällä tonnin sähkölasku, niin silloin on kulutuskin joku 4000kwh luokkaa. Kiinteälläkin sopimuksella tuo maksaisi 300 e pelkkä kulutus ja siihen vielä siirto päälle muutama satanen lisää.
Jos teillä riittää 800 euroa koko vuoden sähkölaskuihin, niin silloin teillä on kulutuskin niin pientä, ettei sillä saa tonnin laskua kuukaudessa, vaikka sähkö maksaisi 1€/kWh.
Ei minulla.
Nyt voi jo varmaksi sanoa: Tammi-Helmikuun sähkölasku pörssisähköllä olisi ollut niin paljon isompi kuin nykyisellä 7,34 snt/kwh sopimuksella.
Vuosikustannus, jos ei mitään yllätyksiä suuntaan tai toiseen tule, tulee olemaan n. 200-300 € kiinteän eduksi.
"Aika typerää on myös tehdä määräaikainen sopimus helmikuussa. Sitten kun se päättyy, ovat määräaikaiset taas kalliimpia kuin kesällä."
Tai entä jos sitten elokuun alussa voikin valita sen pösän taas takaisin? Silleen joustavasti, kuten markkinat olettavat ihmisten toimivan. Kun ei ole pakko valita yhtä sopimusta ja mennä sillä hampaat irvessä loppuelämää, voi vaihtaa sen mukaan mikä on edullisin.
Vierailija kirjoitti:
"Aika typerää on myös tehdä määräaikainen sopimus helmikuussa. Sitten kun se päättyy, ovat määräaikaiset taas kalliimpia kuin kesällä."
Tai entä jos sitten elokuun alussa voikin valita sen pösän taas takaisin? Silleen joustavasti, kuten markkinat olettavat ihmisten toimivan. Kun ei ole pakko valita yhtä sopimusta ja mennä sillä hampaat irvessä loppuelämää, voi vaihtaa sen mukaan mikä on edullisin.
Otin siis nyt 6kk kiinteän sopparin, en 12 tai 24kk.
Meillä joulu- maaliskuu on 80prossaa koko vuoden kulutuksesta niin kyllä kiinteä tulee halvemmaksi ja reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella omanlainen kulutus. Eli joku vuoden keskihinta ei kerro oikeasti mitään. Jollain voi mennä 80% kulutuksesta talvikuukausina. Lauhana ja tuulisena talvena voittaa todennäköisesti pörssisähkö. Kovilla pakkasilla kiinteä jos kulutus painottuu talveen. Sitten nämä joilla menee sähköä suunnilleen saman verran oli talvi tai kesä niin hinnallakaan ei ole varmasti suurta merkitystä..
Kyllä nyt vähän on vaihtelua kesän ja talven välillä ainakin omakotitaloissa, meillä pienin kulutus viimevuonna heinäkuussa 280kwh/kk ja suurin tammikuussa 2010kwh.
Ei kaikki lämmitä sähköllä. Tyhmää tehdä laskelma pelkästään sen kuvitelman pohjalta.
Päälle siirto ja verot = suomessa kalleinta