Turvaistuinten kiinnityksestä!
Olenko minä turhamainen tai tarkka, ku kaikilla tutuilla tuntuu lapset olevan kiinni turvaistuimissaan miten sattuu.... Turvaistuimet on kiinnitetty poikkeuksetta niin löysästi, että istuin heiluu puolelta toiselle, eikä niitä lattiavöitä ole kiinnitetty ollenkaan! sitten turvaistuimen vyöt on niin löysällä että lapsi roikkuu istuimessa kaksin kerroin, vöitä ei siis ole kiristetty ollenkaan. huh-huh, ei edes uskalla ajatella miten siinä voisi käydä...
Eilen yritin kiinnittää autoon hts besafe kidiä aika huonolla menestyksellä, en millään meinannut saada istuinta kiinni niin ettei se heilu puolelta toiselle vaikka kuinka yrittäisi heiluttaa. tukirautaa ei meinannut saada kunnolla paikalleen, sain istuimen kuitenkin aika hyvin kiinni. vielä taidetaan kuitenkin puolivuotiasta pitää kaukalossa niin kauan kuin suinkin mahtuu, isofix-kiinnitteisiä istuimiakin näytti olevan markkinoilla onnettomat valikoimat...
Olenko siis mielestänne väärässä tässä kiinnityshommassa, ei kai turvaistuimen oikein kiinnitettynä kuulu heilua mihinkään suuntaan?muutenhan se kolarissakin lentää paikaltaan aivan varmasti.
Tarkastakaapa huvikseen kotona, miten teidän turvaistuimet on kiinni... heiluuko mihinkään? varsinkin selkä menosuuntaan istuimet tuntuu monesti olevan kuin heittoistuimet kiinni, kasvot menosuuntaan-istuimet on kyllä helpompi kiinnittää tukevasti. ainakin britaxin evolvassa meillä ei ole koskaan ollut mitään kiinnitysongelmia. Olenko jotenkin turhamainen kun näin paasaan, vai olenko oikeassa?
Ja antakaapa vinkkiä selkä menosuuntaan istuimesta jonka saa tukevasti tila-autoon kiinni niin ettei tarvi tukea etupenkkiin!
Kommentit (4)
Itse näin meidän ikkunasta,kun lapsi laitettiin erittäin vanhan auton takapenkill, mielestäni siinä autossa ei ole turvavöitä takana. Lapsi siis laitettiin kaukalossa vaan sinne taakse kasvot menosuuntaan, eikä kaukaloa kiinni autoon mitenkään!
Ja sitten näin parkkipaikalla kun kaukalo (mielestäni britax baby safe) oli kiinnitetty autoon kasvot menosuuntaan!
Itse olen hyvin tarkka istuimista ja tarkistan kiinnitykset joka kerta.
Alkuperäiselle vastaan, että meillä on graco cosmic xtp ja ollaan oltu tyytyväisiä, on tukevasti kiinni (nojaa etupenkkiin).
Minäkin olen kyllä miettinyt ihan samaa kuin ap. sillä monilla tuntuu mahtuvan esim. gracon cosmicciin tosi isoja lapsia selkä menosuuntaan. Kai mahtuukin, kun istuin on kiinnitetty väärin autoon!
Ollin äidille sanoisin vielä sen verran, ettei cosmicin kuulu turvata etuistuimeen. Sen kuuluu olla tukeva vöiden ja tukijalan varassa. Etuistuin voi koskea istuimeen, mutta se ei saa tehdä istuinta tukevan oloiseksi. Istuimen pitää siis olla tukevasti kiinni ilman että etuistuin koskee cosmiciin.
kaukalosta seuraavaa istuin ja odotin vuoroani että myyjä jotaa palvelemaan. Oli hänellä silloin palveltavana noin neljäkymppinen raskaana olevana nainen joka ihan pokkana ihmetti myyjälle että ihanko varmasti se kaukalo (jota myyjä esitteli) kiinnitetään selkämenosuuntaa. Myyjä kertoi hänelle ystävällisesti että kaikki kaukalot tulee kiinnittää niin.
Toinen tapaus kun lapseton entinen työkaverini, joka kovasti haluaisin usein vauvani hoitoon (en ole antanut, enkä anna ihan helpolla), tuli kyytiini ja kun laitoin vauva turvakaukalon isofix alustaan rupesi pitämään siinä parkkipaikalla esitelmää että noinko sinä sen laitat. Kyllä minä olisin sen toisin päin laittanut. Eihän tuo ole edes kunnolla kiinni ja vielä noin päin. Eli kyllä näitä tapauksia on. Voitte vaan uskoa että lapseni ei hänelle mene hoitoon, kun ihan viimeisenä vaihtoehtona todellisessa hätätilanteessa.
näkee, olet oikeassa. Olen ollut töissä useamman vuoden lastentarvikeliikkeessä eli myynyt myös istuimia. Välillä oikein kiukutti miten välinpitämättömästi osa asiakkaista turvaistuimien asennukseen suhtautui, " näytä vaan nopeesti miten tää tulee kiinni, niin kiinnitän sen heti tossa pihalla, en mä ohjeita viitsi lukea" ulkona pimeetä ja sataa, kiire kotiin, varmaan tulee hyvin asennettua...Kerran eräs asiakas kysyi, josko ehdin vilkaista heidän istuintaan, että onko oikein kun " tuntuu vähän hassulta" . Kyseessä oli vanha Two way -97 joka oli kiinnitetty kasvot menosuuntaan niin, että auton vyö kulki selkä menosuuntaan kiinnitysaukkojen kautta ja lapsi istui valjaissa. Istuimen selkäosa ei siis ollut mitenkään kiinni autossa ja istuin olisi kolarissa saattanut tappaa/vammauttaa lapsen kun olisi keikahtanut eteenpäin ja kääntynyt ylösalaisin voimalla! Eräillä oli sama istuin kasvot menosuuntaan, lapsi istuimen valjaissa ja auton vyö sitten koko " paketin" yli vedettynä. Ohjeet on monilla " hukkuneet aikoja sitten" . Two way -97 istuintahan ei voi kasvot menosuuntaan lapsi valjaissa kiinnittää lainkaan.
Paljon näkee myös sitä, ettei vauvaa/lasta ole kiinnitetty tiukasti valjailla. Varsin turvattomalta näyttää kun pieni vauva on liian isossa haalarissa eikä vöitä ole kiristetty lainkaan tai turvaistuimessa istuvan muksun olkavyöt valuvat pois paikoilta. Tarkkaillen olen huomannut myös, että harva kiristää kaukaloa tiukasti vyöllä autoon.
Tuo alavöiden kiinnittämättömyys kuulosti tosi pahalta, ihan tosissaan jollain on ne asentamatta?
Meillä lapsi istuu (paljon parjatussa, mutta meille sopivassa) TWE:ssä selkä menosuuntaan, istuin ei heilu eikä kiiku mihinkään päin ja valjaat kiristetään joka kerta tarkasti.