Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nettikurssien järkyttävät hinnat

Vierailija
21.01.2023 |

Onko kukaan huomannut sellaista, että viime aikoina on netissä pidettävien kurssien hinnat nousseet ihan mielettömiksi?

En siis tarkoita mitään huijarikursseja, höpöhöpö-, new age - ja elämäntaitojuttuja. (No, varmaan jotain kunnollisiakin elämäntaitokursseja on olemassa, en ole tutkinut asiaa.)

Vaan sellaisia, joiden tiedän olevan alallaan ihan hyviä opettajia (kyseessä sekä työhön että harrastukseen liittyviä juttuja) ja joiden kursseja olen aiemminkin joko ottanut, tai harkinnut ottavani, mutta ei ole ollut varaa. Nämä kurssit eivät ole aiemminkaan olleet mitään halpoja, esimerkiksi yhtä kurssia olen kauan miettinyt mutta en vaan ole malttanut, kun se maksoi jotain 400 euroa.

Mutta nyt katsoin jotain näiden opettajien uusia kursseja, ja meinasin pudota tuolilta. Yhdellä 2000 euroa! Toisella jopa 4000 dollaria! Mitä hittoa? Kenellä on tällaisiin varaa? Eikä näissä kursseissa ole mitään henkilökohtaista opastusta, vaan ne ovat ihan sellaisia valmiista moduuleista koostuvia. Minulle ihan ok, koska olen aina ollut itsenäinen opiskelija. Tuon 4000 dollarin kurssin pitäjän yhden aiemman kurssin olen lukenut läpi, se maksoi alennuksessa silloin 190 dollaria ja oli kyllä hintansa väärti. Mutta 4000 dollaria en maksa mistään, sori. Pitäköön tunkkinsa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä kurssien pitäjät kokeilevat, että ostaako kukaan reilun hinnankorotuksen jälkeen?

Toisaalta Suomessa ollaan totuttu siihen, että opiskelu on lähes tai kokonaan maksutonta, mutta se on harvinaisempaa muualla. Monissa maissa ihmiset ovat valmiita maksamaan suuriakin summia kursseista ja opiskelusta ylipäänsä.

Vierailija
2/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikamoista rahastusta. Ne joilla on varaa, ostavat. Tiedän varakkaita, jotka ostavat vain kalliita tavaroita. Tarjolla olevista kymmenestä samantyylisestä tuotteesta he valitsevat hinnan perusteella, kalleimman. Ehkä ne kurssitkin on suunnattu tuon kaltaisille ihmisille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukahan noistakin on valmis maksamaan? Yksityisopetusta ties mihin saa alle satasella tunti. Itse päätin aloittaa laulutuntien ottamisen. Koronakurimuksen aikaan oli ties mitä ylihintaisia netti- ja etäviritelmiä. Nyt maksan yksityisestä lähiopetuksesta 70€/tunti.

Vierailija
4/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikamoista rahastusta. Ne joilla on varaa, ostavat. Tiedän varakkaita, jotka ostavat vain kalliita tavaroita. Tarjolla olevista kymmenestä samantyylisestä tuotteesta he valitsevat hinnan perusteella, kalleimman. Ehkä ne kurssitkin on suunnattu tuon kaltaisille ihmisille.

Varmaan, mutta ei ne ennen ole olleet. Eikä siinä "brändäyksessä" ole mitään sellaista luksuselementtiä. En halua tarkemmin kertoa alaa, mutta tuo 4000 dollarin kurssikin on sellaisesta aiheesta, joka ei paljon mitään superrikkaita kiinnosta. Tyyliin "näin parannat mahdollisuuksiasi freelancerina".

Vierailija
5/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä kurssien pitäjät kokeilevat, että ostaako kukaan reilun hinnankorotuksen jälkeen?

Toisaalta Suomessa ollaan totuttu siihen, että opiskelu on lähes tai kokonaan maksutonta, mutta se on harvinaisempaa muualla. Monissa maissa ihmiset ovat valmiita maksamaan suuriakin summia kursseista ja opiskelusta ylipäänsä.

Varmasti tuo on jotain sellaista, että kokeillaan kepillä jäätä. Mutta riskinä on kyllä minusta, että aiemmalla yleisöllä - kuten minulla - menee maku noista opettajista. Hinnankorotukset ovat odotettavissa inflaation aikana, mutta hintojen 10-kertaistuminen menee kyllä jo aika lujaa.

Vierailija
6/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruisrääkkä kirjoitti:

Kukahan noistakin on valmis maksamaan? Yksityisopetusta ties mihin saa alle satasella tunti. Itse päätin aloittaa laulutuntien ottamisen. Koronakurimuksen aikaan oli ties mitä ylihintaisia netti- ja etäviritelmiä. Nyt maksan yksityisestä lähiopetuksesta 70€/tunti.

Niinpä. Olen oppinut paljon esimerkiksi ihan 15 eurolla ostetuista Domestikan taidekursseista. En tiedä kuka maksaisi maltaita vastaavasta kurssista, joka koostuu pelkästään videoista ja teksteistä, ilman mitään vuorovaikutusta. Eikä se netin kautta käyty vuorovaikutuskaan nyt niin mahtavaa ole.

Vierailija
7/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapin yliopistossa 5op on 35 euroa. Lapin opinnoilla voit hakea vaikka Helsinkiin avoimessa väylässä. 

Vierailija
8/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Courseran kursseja voi käydä ilmaiseksi, jos ei mitään todistusta tarvitse.

Vierailija
9/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin saman hintojen korotuksen. Päätin nyt parin hairahduksen jälkeen, etten tilaa yhtään ainoaa kurssia. Lisäksi en hyötynyt kursseista mitään, en yhtään mitään. Jos tulee ilmaisia kursseja, niin suoritan niitä.

Vierailija
10/12 |
21.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudun työväenopistoissa etäkurssit maksavat pituudesta riippuen yli tai alle 50€ ja työttömät saavat niistä 50% alennusta. Ne ovat reaaliaikaisia kursseja opettajan kanssa eivätkä mitään videosarjoja. Katso Ilmonet.fi

Vierailija
11/12 |
22.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
12/12 |
23.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katso suomalaisten kansalaisopistojen ja avointen yliopistojen kurssit. Niissä on aivan kohtuullisia hintoja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi