Miten olet muuttunut työntekijänä parikymppisestä viiskymppiseksi?
Tai oletko vuosikymmenien aikana seurannut läheltä jonkun parikymppisen muutosta esim 40-vuotiaaksi työntekijänä?
Meille kun tulee harjoittelijoita korkeakoulupuolelta virkatöihin tasaiseen tahtiin niin nuoremmat eli alle 30-vuotiaat on poikkeuksetta tosi varautuneita, tosikkoja ja vuorovaikutus on hyvin jäykkää. Ei paljoa rentoutta ole eikä läpätkään lennä. Sen sosiaalisen jännityksen oikein aistii.
Sitten joku 50-vuotias on rento ja lupsakka, läppä lentää ja työpäivän aikana yleensä 60 prosenttia puhutusta asiasta on jotain muuta kuin työtä. Puhutaan vaikka kalastuksesta.
Nämä nuoremmat pelkäävät aivan valtavasti mokaavansa, välillä vähän huvittaakin se tosikkomaisuus ja pikkuvanhuus. Mutta viiskymppinen on mokannut jo sen verran monta kertaa ettei enää kiinnosta.
Kommentit (11)
Olen muuttunut siten, että kyllästyin olemaan työntekijä ja ryhdyin yksityisyrittäjäksi, jotta voin itse päättää sen miten ja milloin teen työni.
Yksinkertaista: työt ovat loppuneet. En kelpaa enää työnantajille.
Olin parikymppisenä aika huono kohtaamaan ristiriitoja, vastuuton ja itsekäs. Parista työpaikasta lähdin niin, että jätin vain tulematta enkä ilmoitellut enää mitään. Toinen oli kesätyö kaupassa ja toinen oli siivoustyö, jota tein opintojen ohessa. Siellä kaupassa oli ilkeitä ämmiä niin en halunnut enää mennä sinne, vaan aloin pitää kesälomaa. Siivousfirmassa pomo oli ihan kamala, mm. syytti minua jonkin alueen siivoamatta jättämisestä, enkä edes ollut töissä tai työvuorossa sinä päivänä kun se oli jätetty siivoamatta. En sitten vain enää viitsinyt mennä sinne. Joskus kaksvitosena, opistosta valmistuneena, olin esimiesasemassa ja itketin viisikymppisiä alaisiani. En ole ylpeä siitä. Muistelen kauhulla.
Lähdin siitä työstä jatkamaan opintoja yliopistoon, ja sitten tulikin iso lama 90-luvulla ja seuraavaa pysyvää työpaikkaa sai odotella 7 vuotta. Se teki loven eläkkeeseen, mutta antoi myös aikaa opiskella ja kasvaa ihmisenä. Silloin pystyi opiskelemaan aika ptikään, joten ei tullut mieleenkään hakeutua työttömäksi. Nykyään yli viiskymppisenä olen edelleen aika tiukka täti, mutta myös hyvin tunnollinen, ja vuorovaikutustaidot ovat aivan toisella tasolla kuin nuorempana.
Viimeisetkin työmotivaation rippeet kaikonneet.
Totaalisesti kyllästynyt töihin, nyt odotan vain eläkkeelle pääsyä.
En oikeastaan mitenkään. Työtunteja tulee nykyään vähemmän, mutta palkkaa taas enemmän. Kivaa on edelleen.
Olen töissä minimiajan, en juuri osallistu turhiin keskusteluihin, keskityn omiin tehtäviin.
Nuorena, aloittelevana hoitajana olin iloinen kun pystyin auttamaan muita. Nyt kokeeneena hoitajana olen väsynyt ja tekee koko ajan mieli itkeä. Silti vaan töihin menen.
Noo, on ollut niin monta ammattia... Eli sama firma ei ole kyseessä. Mutta olen nyk. työssäni juurikin tuo rentoreiska, jolla läpändeeros lentää kun tilanne sen sallii ja nuoremmat jäykistelevät. Tiedän myös olevani sydämen tasolla rohkeampi, kohtaan asiakkaat sydämellä ja omana itsenäni, en ole vain kuori, joka esittää hoitajaa, vaan kokonainen ihminen puutteineni - myös työssä. Uskon tuohon, että itsevarmuus ja rentous lisääntyvät. Toki myös laiskuus noin valtion silmissä... teen osapäivätyötä. Ja olen tyytyväinen asiaintilaan :)
Eipä sitä ole mitenkään erityisesti tarvinnut muuttua, 50-vuotiaaksi tulee kun vaan säilyy hengissä.