En saa hankkia kesätöitä tai pitää säästöjä koska perhe saa toimeentulotukea
Moi, olen 16-vuotias (kohta 17) lukiota käyvä poika, enkä ole vielä kertaakaan elämässäni ollut minkään näköisissä kesätöissä. Hakisin kyllä mielelläni, mutta asun iskän kanssa ja hän saa toimeentulotukea, eli jos minä nyt kävisin jossain kesätöissä, niin se raha vähennettäisiin minun "osuudestani", mikä johtaisi meidän kohdalla raha ongelmiin. En myöskään saa omistaa minkäänlaisia säästöjä, ja se inhottaa vielä enemmän koska pyrin lukion jälkeen oikikseen ja siihen tietysti tarvitsee omaa rahaa jotta voi elättää itsensä useamman vuoden opiskelun halki. Toisin sanoen niin kauan kun asun kotona niin en voi tienata minkäänlaista omaa rahaa, ja toisaalta en myöskään voi muuttaa omilleni kun ei ole sitä rahaa. Mitähän tässä voisi tehdä?
Kommentit (42)
Vierailija kirjoitti:
"Alaikäinen lapsi kuuluu toimeentulotuessa samaan perheeseen vanhempiensa kanssa. Alaikäisen lapsen tulot eivät kuitenkaan vaikuta perheen toimeentulotukeen silloin, kun ne ovat vähäisiä ja epäsäännöllisiä. Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön palkka ei vaikuta perheen toimeentulotukeen."
Näin lukee Kelan sivuilla. Eli ei pitäisi vaikuttaa.
Tuo muuttuu tänä keväänä kun tulee yleistuki ja uudet säännöt. Kaikki tulot vaikuttavat.
"Alaikäinen lapsi kuuluu toimeentulotuessa samaan perheeseen vanhempiensa kanssa. Alaikäisen lapsen tulot eivät kuitenkaan vaikuta perheen toimeentulotukeen silloin, kun ne ovat vähäisiä ja epäsäännöllisiä. Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön palkka ei vaikuta perheen toimeentulotukeen."
Näin lukee Kelan sivuilla. Eli ei pitäisi vaikuttaa.