En saa hankkia kesätöitä tai pitää säästöjä koska perhe saa toimeentulotukea
Moi, olen 16-vuotias (kohta 17) lukiota käyvä poika, enkä ole vielä kertaakaan elämässäni ollut minkään näköisissä kesätöissä. Hakisin kyllä mielelläni, mutta asun iskän kanssa ja hän saa toimeentulotukea, eli jos minä nyt kävisin jossain kesätöissä, niin se raha vähennettäisiin minun "osuudestani", mikä johtaisi meidän kohdalla raha ongelmiin. En myöskään saa omistaa minkäänlaisia säästöjä, ja se inhottaa vielä enemmän koska pyrin lukion jälkeen oikikseen ja siihen tietysti tarvitsee omaa rahaa jotta voi elättää itsensä useamman vuoden opiskelun halki. Toisin sanoen niin kauan kun asun kotona niin en voi tienata minkäänlaista omaa rahaa, ja toisaalta en myöskään voi muuttaa omilleni kun ei ole sitä rahaa. Mitähän tässä voisi tehdä?
Kommentit (42)
Miten sellainen tilanne että kun lapsi ei saa perusosaa kun isänsä maksaa elateuta ja lapsilisä tulee se kattaa perusosan. Nyt jos isänsä laittaa rahaa lapsen tilille bussinatkoihin vähennetäänkö sen minun perusosasta? Kun lapsilisistä ei voi vähentää ja isänsä maksaa elatustuen.
Vierailija kirjoitti:
On teillä tukiloisilla ongelmat! hoh hoijaa...
Eihän ap ole tukia nostava vaan hänen vanhempansa. Toivotan yt:tä työskentelemääsi firmaan ja sulle elämän realiteetteja.
Minusta tämä pn väärin jos minun tt perusosaa vähennetään jos lapsen isä haluaa tehdä vaikka kiusaa ja laittaa sinne tilille rahaa. Taloudellinen väkivalta meillä jatkuu vaikka se oli yksi eron syy. Ex saa välineen kiusata minua edelleen : / lapselle oli pakko avata tili kun ei voi muuten asioida Maisassa ja Kannassa yli 12 v.
Säästöjä voi hyvin olla ja ehdottomasti kannattaakin että on edes jotain suojaa kunhan ei tilillä näkyvillä.
Työtä tuskin edes saat, mutta jos niin hyvin kävisi että saisit niin sitten tietty ette sitä t-tukea enää tarvitse.
Älä sure.Et kumminkaan saa mitään töitä kymmeneen vuoteen muutenkaan.Se on semmoinen talous nyt.
Vierailija kirjoitti:
Sano sille vetelälle vassari isällesi että menee töihin ja elättää itse itsensä.
Juuri nöin. Näin isä opettaa lapselle työnteon välttelyä ja tukien varassa olemista. Ei hyvä.
Et varmaan saisi kesätöitä muutenkaan. Et ilman suhteita.
Näinhän se menee. Muista olla äänestämättä Kokoomusta, kun pääset siihen ikään. Opintoja varten joudut ottamaan lainaa, mutta kyllä sen lakimiehenä saa maksettua pois.
Tee pimeänä. Niin minäkin nuorena tein. Eihän se laillista ole, mutta raha käteen ja kaikki on tyytyväisiä.
Vierailija kirjoitti:
"Alle 18-vuotias voi saada ansiotuloja 150 e/kk ilman, että se vaikuttaa toimeentulotuen määrään. Tätä kutsutaan ansiotulovähennykseksi.
Alle 18-vuotiaiden lasten tulot eivät vaikuta toimeentulotukeen, kun ne ovat vähäisiä ja epäsäännöllisiä. Esimerkiksi alle 3 kuukautta kestävän kesätyön palkka ei vaikuta toimeentulotukeen.
Jos alaikäisen lapsen tulot ovat vähäistä suurempia ja säännöllisiä, ne huomioidaan silti enintään hänen perusosansa ja muiden perusmenojensa suuruisina. Lue lisää perusosasta."
https://www.kela.fi/toimeentulotuki-tulot-ja-varat#lapsen-tulot
Pahimmillaan tienaat "liikaa", jolloin perusosaasi leikataan. Eli saat silloinkin enemmän rahaa kuin perusosasi on nyt. Voit vain voittaa menemällä kesätöihin ja tuon sivun perusteella se ei todennäköisesti vaikuta mitenkään, jos on pienimuotoista ja lyhytkestoista.
Eihän tuo enää pidä paikkaansa. Nuo suojaosat poistuivat kuun alussa. Jokainen tienattu tai saatu sentti vähentää tt-tukea. Koskee käsittääkseni kaiken ikäisiä.
Kannattaa mennä kesätöihin, jos sattuu saamaan kesätyöpaikan, vaikka siitä ei jäisi yhtään rahaa käteen. Voisi jopa ajatella, että tarjoutuisit tekemään ilman palkkaa ja saisit työnantajalta jonkin edun, vaikka bussilipun ja lounaat. Siitä saa työkokemusta ja ensimmäisen merkinnän CV:hen, ja mitä enemmän työkokemusta on kertynyt, sen helpommin saa hyvän työpaikan sitten yliopistosta valmistuneena.
Minä sain kesätöistä palkaksi polkupyörän. Olin töissä sellaisessa kaupassa, jossa niitä myytiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huono provo. 0/5
Mikä provo? Tämähän on ihan aiheellinen kysymys TTT-perheissä.
Ja eikös tämä suojaosuuden poisto koske myös alaikäisiä?
Samoin jos lapsi säästää jotain vaikkapa synttäri- tai joululahjarahoista?
Ei lasten kuulu elättää aikuisia eikä perhettä.
Ei, mutta lasten rahat lasketaan niiden osuuteen. Eli aikuinen hakee toimeentulotukea koko perheelle. Lapsi saa rahaa, se vähentää sen lapsen tt osuutta.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tämä pn väärin jos minun tt perusosaa vähennetään jos lapsen isä haluaa tehdä vaikka kiusaa ja laittaa sinne tilille rahaa. Taloudellinen väkivalta meillä jatkuu vaikka se oli yksi eron syy. Ex saa välineen kiusata minua edelleen : / lapselle oli pakko avata tili kun ei voi muuten asioida Maisassa ja Kannassa yli 12 v.
Tämä tosiaan. Se toisen huoltajan laittama raha vähentää sen lapsen osuutta. Eli lapsen pitäisi ostaa ruokaa ja bussikortti itse sitten. Niillä toisen huoltajan laittamilla rahoilla. Ja se voi olla lapselle vaikeaa. Halusi varmaan laittaa sen johonkin ylimääräiseen.
Onko ap äiti töissä,jos on vaihtaa kirjat sinne. Mielikuvitusta kehiin uhriutumiseen sijaan,muuten tuolla asenteella on turha oikikseen pääsyä toivoa.
1. KÄTEINEN KÄTEINEN KÄTEINEN, älä säästele tilille vaan käteisenä
2. Ei nuoret oo niitä kesätöitä koskaan ennenkään saaneet kuin suhteilla saati tämän hetkisessä suomen työtilanteessa ja koska isäs on työtön sulla tuskin suhteita on joten sen kesätyöpaikan perään on turha itkeä.
3. Voit muuttaa omillesi, itsekkin olem muuttanut opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jo 15v. Opiskelijoita kylläkin kuritetaan suomessa niin pahasti että opintolainaa joudut ottamaan.
Järkevintä on etsiä ensin työpaikka ja muuttaa sitten omilleen ennen kuin eka palkka tulee. Kelasta saa työttömät ja työssäkäyvät kyllä tukea.
Huomaa kuitenkin, että isäsi joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon kun asuu yksin koska kela ei yksin asuvalle kata niin isoa asuntoa että siihen kaksi mahtuisi joten isäsi pitää alkaa ajoissa hakemaan uutta asuntoa ja irtisanoa vanha samaan aikana kun muutat pois.
Vierailija kirjoitti:
Onko ap äiti töissä,jos on vaihtaa kirjat sinne. Mielikuvitusta kehiin uhriutumiseen sijaan,muuten tuolla asenteella on turha oikikseen pääsyä toivoa.
Ei tuo ole köyhässä perheessä noin yksinkertaista, että kirjoja noin vain vaihdellaan, koska taloudessa asuvien henkilöiden määrä vaikuttaa myös asumistukeen. Pahimmassa tapauksessa isä voi joutua nuorempien sisarusten kanssa muuttamaan pienempään tai halvempaan asuntoon, jos asumistuki laskee eikä vuokran jälkeen jää tarpeeksi rahaa ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
1. KÄTEINEN KÄTEINEN KÄTEINEN, älä säästele tilille vaan käteisenä
2. Ei nuoret oo niitä kesätöitä koskaan ennenkään saaneet kuin suhteilla saati tämän hetkisessä suomen työtilanteessa ja koska isäs on työtön sulla tuskin suhteita on joten sen kesätyöpaikan perään on turha itkeä.
3. Voit muuttaa omillesi, itsekkin olem muuttanut opiskelemaan toiselle paikkakunnalle jo 15v. Opiskelijoita kylläkin kuritetaan suomessa niin pahasti että opintolainaa joudut ottamaan.
Järkevintä on etsiä ensin työpaikka ja muuttaa sitten omilleen ennen kuin eka palkka tulee. Kelasta saa työttömät ja työssäkäyvät kyllä tukea.
Huomaa kuitenkin, että isäsi joutuu muuttamaan halvempaan asuntoon kun asuu yksin koska kela ei yksin asuvalle kata niin isoa asuntoa että siihen kaksi mahtuisi joten isäsi pitää alkaa ajoissa hakemaan uutta asuntoa ja irtisanoa vanha samaan aikana kun muutat pois.
Kannattaa suunnitella muuttamisen todella hyvissä ajoin etukäteen. Vuokrasopimuksen joutuu nykyään usein tekemään määräaikaisena vuodeksi kerrallaan, ja jos sen irtisanoo aiemmin, joutuu maksamaan sopimussakon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tuo ole köyhässä perheessä noin yksinkertaista, että kirjoja noin vain vaihdellaan, koska taloudessa asuvien henkilöiden määrä vaikuttaa myös asumistukeen. Pahimmassa tapauksessa isä voi joutua nuorempien sisarusten kanssa muuttamaan pienempään tai halvempaan asuntoon, jos asumistuki laskee eikä vuokran jälkeen jää tarpeeksi rahaa ruokaan.
No sen ei pitäisi olla poismuuttavan pojan ongelma/vastuulla, vaan vanhempien.
kirjoituksiin sopiva kone, kirjat jne..