Mikä on arviolta minimi summa kuukaudessa millä arvioisit tulevasi toimeen
Pitemmällä aikavälillä, sanotaan vaikka vuoden verran tai pitempäänkin. Ei nyt välttämättä täysin mielekästä, motivoivaa tai edes "terveellistäkään" elämää, mutta toimeen tulet ja arjesta selviydyt?
Itse arvioisin: vastike+sähköt+puhelin,yms. 300€, Asuntolainanlyhennys, 250€, Ruoka,kodintarvikkeet ja hygieniatarvikkeet,yms. 150/kk =700€. yhtään mitään ylimääräistä ja maksullista ei tuolla summalla tehdä ja mikään kodinkone,yms ei saa särkyä ja vanhoilla vaatteilla on pärjättävä..
Kommentit (46)
1344e/kk olisi ehdoton minimi minulle.
Menoni:
Vuokra 550e
Opintolainan lyhennys 345e
HSL-kortti 109e
Laskut (puhelin, sähkö, vakuutus) 20e
Lääkkeet 20e
Ruoka 200e
Lainanlyhennys 300, asumiskustannukset 300, ruoka, puhelin lääkkeet 250€ = 850€.
Minimisumma Suomessa millä tulee toimeen on nolla euroa. Voi olla negatiivinenkin (maksamattomia velkoja), mutta ainakin se nolla euroa eli saa asunnon, terveydenhoidon, ruoan ja hieman käyttörahaa.
Koettu opiskelija mitä on elää alle kaikkien minimien. Vuokran ja laskujwn jälkeen jäi muutama kymppi ruokaan. Pystyn syömään eurolla päivässä mutta kyllä siinä laihtui ja taatusti oli puutostiloja. Soijarouheesta bolognese tai vastaavaa. Olin kyllä fantastisen laiha. Ihan mallimitoissa. Sen jälkeen en ole edes halunnut olla langanlaiha enää. Nälkä on karu tunne kun se jatkuu päivästä toiseen
Kiitos, ap, tämä oli pysäyttävä aloitus. En tosin pysty vastaamaan, koska olisi kauhea suunnitella elämää, joka ei olisi motivoivaa, mielekästä tai edes terveellistä.
Se mitä mulla nyt jää tällä hetkellä käteen eli n.1400€. Sillä pitää saada maksettua yksin omakotitalon kulut, ruoka, lääkkeet yms. Tiukkaa tekee ja ruoasta joudun tinkimään, paljon ostan ilta-aleista lihaa. Näin pitää pärjätä 2-3 vuotta.