Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jokin mättää, mikä mättää ammattiopinnoissa?

Vierailija
08.02.2026 |

Onko yleistäkin, että oppilaat laitetaan suorittamaan kursseja etänä? Amikseen on hakeutunut juurikin tyyppejä, jotka eivät ole niin lukuihmisiä ja sitten pitäisi itseohjautuvasti suorittaa etänä osa opinnoista. Työssäoppimispaikkaa ei löydy, eikä sen hakemisessa auteta. Harmittaa nuorten puolesta. Tämä voi olla tietysti koulutusala- tai koulukohtaista, miten menee ja toimitaan, tai opettajakohtaista, mutta että oppilaat, jotka tarvitsisivat ohjausta, jätetään ihan tuulten vietäviksi. Oppilaitoksilla on kuitenkin lakiin perustuva vastuu auttaa opiskelijoita löytämään harjoittelupaikat tai järjestettävä työssäoppiminen muulla tavoin. 

Kommentit (51)

Vierailija
41/51 |
11.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on ainakin jatkuvan haun puolella ihan hyvin asiat, hoitoalalla. Lähes joka päivä koulua ja ihan käytännön opettelua myös. Ehkä yksi opettaja joka tykkäsi ryhmätöistä ja usein tehtiin vaan tunneilla tehtäviä ja ei paljon opettanut. Harkkapaikat etsii koulu ja saatiin lista niistä ja jaettiin paikat. Vähän sen mukaan kuka halusi mihinkin, yleensä asuinpaikan mukaan. Ilmeisesti nuorilla on samanlaista täällä. Mutta muilta aloilta olen kuullut muuta. Omien lasten puolesta toki vähän hirvittää, onneksi ei vielä pariin vuoteen ole ajankohtaista. 

Vierailija
42/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on ainakin jatkuvan haun puolella ihan hyvin asiat, hoitoalalla. Lähes joka päivä koulua ja ihan käytännön opettelua myös. Ehkä yksi opettaja joka tykkäsi ryhmätöistä ja usein tehtiin vaan tunneilla tehtäviä ja ei paljon opettanut. Harkkapaikat etsii koulu ja saatiin lista niistä ja jaettiin paikat. Vähän sen mukaan kuka halusi mihinkin, yleensä asuinpaikan mukaan. Ilmeisesti nuorilla on samanlaista täällä. Mutta muilta aloilta olen kuullut muuta. Omien lasten puolesta toki vähän hirvittää, onneksi ei vielä pariin vuoteen ole ajankohtaista. 

Ilmeisesti riippuu alasta ja sellainen tuntuma on, että opettajastakin kiinni. Suurin osahan oppilaista on vasta nuoria ja voisivat tarvita tukea ja jäävät aivan tuuliajolle, koulusta ei kuulu viikkoihin yhtään mitään. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menin itse aikoinaan ammattikouluun innoissani. Siitä on aikaa noin 40 vuotta. Opetus oli ala-arvoista.  Opettajina oli paikallisia insinöörejä yms mutta heitä ei kiinnostanut opettaa. Lopetin kesken ja siirryin lukioon.  Tämä on vain yksi kokemus entisajan ammattikoulusta. Ilmeisesti nykyään monella on sama kokemus. 

Vierailija
44/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän amiksessa irtisanottiin opettaja jonka työt siirtyi kokonaan mun vastuuopettajalle, joka alkoi sitten tehdä töitä ilman palkkaa vapaa-ajallaan koska ei halunnut jättää opiskelijoita pulaan. Tämä siis juuri tällä hetkellä. T: Aikuinen amislainen 

Vierailija
45/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän amiksessa irtisanottiin opettaja jonka työt siirtyi kokonaan mun vastuuopettajalle, joka alkoi sitten tehdä töitä ilman palkkaa vapaa-ajallaan koska ei halunnut jättää opiskelijoita pulaan. Tämä siis juuri tällä hetkellä. T: Aikuinen amislainen 

Hyvä teille opiskelijoille, mutta ei sen noinkaan pitäisi mennä. 

Vierailija
46/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin itse aikoinaan ammattikouluun innoissani. Siitä on aikaa noin 40 vuotta. Opetus oli ala-arvoista.  Opettajina oli paikallisia insinöörejä yms mutta heitä ei kiinnostanut opettaa. Lopetin kesken ja siirryin lukioon.  Tämä on vain yksi kokemus entisajan ammattikoulusta. Ilmeisesti nykyään monella on sama kokemus. 

Luulen, että nykyään on enemmän huonoja kokemuksia. Niistä kuulee jatkuvasti. Kiva, että osasit tehdä nuorena hyvän ratkaisun.

Vierailija
47/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajat eivät saisi olla pääkaupunkiseudulta jotka eivät itse osaa käytännön hommia. Miksi tämmöiset ovat opettajia ?

Siksi, että he eivät pääse muualle töihin. Olen ollut itsekin eräässä elämänvaiheessa ammatillisena opettajana juuri siksi, että olisin muuten ollut työttömänä.

Vasta tänään luin lehdestä, että amiksen koulupäivät ovat nykyään vain 6-tuntisia. Kun omat lapseni olivat koulussa, ne olivat pääsääntöisesti 8-tuntisia, eikä etä- ja itseopiskelua ollut. Rautaisia ammattilaisia heistä tulikin.

Vierailija
48/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmeisesti riippuu alasta ja sellainen tuntuma on, että opettajastakin kiinni. Suurin osahan oppilaista on vasta nuoria ja voisivat tarvita tukea ja jäävät aivan tuuliajolle, koulusta ei kuulu viikkoihin yhtään mitään. 

Sama homma aikuisilla työvoimapoliittiseen koulutukseen osallistuvilla. Sivusta olen seurannut opiskelijaa, jolla on viikkokausia itseopiskelua sellaiselle alalle, jossa työn oppiminen olisi tärkeää eikä sitä voi etänä opiskella.

Opettaja saa ilmeisesti ihan saman palkan riippumatta siitä, opettaako ja ohjaako oppilaita vai antaako vaan muutamaksi kuukaudeksi itseopiskelutehtävät, joita ei mitenkään tarkisteta.

Vierailija
49/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kaupungin ammattikoulussa opettajilla ei tunnu olevan motivaatiota hoitaa hommia. Opettajan työpäivään sisältyy lukuisia kahvi- ja tupakkataukoja ruokatunnin lisäksi. Oppilaat odottaa luokassa...

Opettajien kokouspäivänä (kokous klo 12-13), oppilaille vapaapäivä, kun ei "ehdi" opettaa.

Harjoittelupaikka ois tytöllä tiedossa, mutta opettaja ei saa tehtyä paperihommia, jotta työharjoitteluun voisi siirtyä. Aivan käsittämätön suojatyöpaikka opettajilla!!

Vierailija
50/51 |
12.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella keskeyttäminen saattaa johtua siitäkin, ettei ole taloudellisesti mahdollista opiskella, jos opinnot eivät etene. Liikaa on nuorilta leikattu, aivan liikaa. Jos koskisi omia lapsia, kukaan ei tekisi tuollaisia leikkauksia.

Toivottavasti tämä ei koske kovin monia, vaikka toki jokaisen tällaisen kohdalla harmillista. Käsittääkseni huoltajat kuitenkin ovat elatusvelvollisia vielä toisen asteen opintojen ajan, jos he vain siihen kykenevät. 

Vierailija
51/51 |
27.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kaksi