Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajopelko - miksi pelkäät autolla-ajamista?

Vierailija
07.02.2026 |

Minä ajoin ajokortin vasta keski-ikäisenä ja pelkään edelleen suunnattomasti moottoritiellä ajamista.  Syynä on etenkin rekkojen, hinausautojen ja Bemarien + Audi- kuskien  hyökkäävä ajotyyli. En halua että autoni takapuskurissa roikutaan, tai minua yritetään suistaa tieltä, enkä halua kuolla liikenteessä. 

Kommentit (72)

Vierailija
61/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran monta kertaa täytetty perään ja kylkeen ja tässä kaupungissa torvet soi koko ajan jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Takana tulevat ohittelevat risteysalueilla ja korotetun suojatien kohdalla, myös linja-autot...varmaan turha mainita että kaupunki on pohjanmaalla 

Monta kertaa? Selvennyksen vuoksi on kysyttävä kuinka jääräpäisesti pidät kiinni oikeuksistasi liikenteessä? Koska välillä näkee kuskeja jotka eivät ymmärrä, että liikenteeseen kuuluu myös joustavuus. Ratin takana on ihminen ja ihmiset tekevät virheitä. Joskus on pitää joustaa säännöistä jotta vältytään kolareilta tai muulta isommalta ongelmalta.

Mä sain kyllä käsityksen että ne tööttäilijät sun muut ovat juuri niitä jotka eivät jousta eivåtkä aina noudata edes nopeurajoituksia/liikennesääntöjä vaan ovat itse

En kysynyt tätä vaan sitä pitääkö kyseinen kuljettaja raivopäisesti kiinni oikeuksistaan.

Vierailija
62/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En kysynyt tätä vaan sitä pitääkö kyseinen kuljettaja raivopäisesti kiinni oikeuksistaan."

Oletko sama kirjoittaja, joka jankkasi siitä ramppiasiasta? Ainakin sinä pidät itsepäisesti kiinni siitä, että saisit muilta vastauksia😅😅

- eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan AP ylidramaattinen.

Odotas kun teet sen viimeisen ohituksesi rennosti nojaillen, yhdellä kädellä, ylinopeutta rapiat 20km/h. 

Luulen, että sinä ajat kolarin ennemmin kuin minä. Ylidramaattisesti kädet silmille kun aurinko paistaa silmiin tai äkkijarrutus kiihdytyskaistalla talvikelissä kun et pääsekään liittymään moottoritielle 60km/h tuntinopeudella.

Kokemattomuudessa ei ole vikaa, mutta pitää ymmärtää sen riskit ja kerätä kokemusta päästäkseen siitä eroon.

Meinaatko, että silloin pitäisi vetää rampista pientareen puolelle, kun ei pääse liittymään😆😆

Jos et pääse liikenteen sekaan on sinulla väärä nopeus ja/tai et ole osannut seurata liikennettä.

Vierailija
64/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talvella autoilu on aika vaarallistakin, saati kun teiden hiekoittamisesta ja suolaamisesta on nykyään luovuttu. Hyi hemmetti miten pelottaa kun auto sutii liikennevaloissa ylämäessä ja joku urpo roikkuu perässä kiinni. Kaikilla ei ole tuliteriä nastarenkaita, automaattivaihteita, eikä luistonestoa autoissaan.

Vierailija
65/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Talvella autoilu on aika vaarallistakin, saati kun teiden hiekoittamisesta ja suolaamisesta on nykyään luovuttu. Hyi hemmetti miten pelottaa kun auto sutii liikennevaloissa ylämäessä ja joku urpo roikkuu perässä kiinni. Kaikilla ei ole tuliteriä nastarenkaita, automaattivaihteita, eikä luistonestoa autoissaan.

Älä siis aja sakkorenkailla. 👀

Vierailija
66/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"En kysynyt tätä vaan sitä pitääkö kyseinen kuljettaja raivopäisesti kiinni oikeuksistaan."

Oletko sama kirjoittaja, joka jankkasi siitä ramppiasiasta? Ainakin sinä pidät itsepäisesti kiinni siitä, että saisit muilta vastauksia😅😅

- eri

Jos kysyn asiaa henkilöltä X niin toivon häneltä vastausta esittämääni kysymykseen. En vastausta muuhun enkä vastausta muilta.

Vierailija
67/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajokortti herkemmin pois kaahareilta.  Miksi slurbaanot eivät aja ahkerammin keskuudessamme Suomen teillä sinivalkoisella pakettiautollaan?

Vierailija
68/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tullut liikaa perään ja kylkeen kolmion takaa. Viimeksi tuli auto noin 80 km/h perään. Alkanut v**tuttamaan jo kun ei punaisiin valoihin voi pysähtyä. Niin ja tuo perään ajajalla oli kortti jo poliisilla 

Vierailija
69/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tullut liikaa perään ja kylkeen kolmion takaa. Viimeksi tuli auto noin 80 km/h perään. Alkanut v**tuttamaan jo kun ei punaisiin valoihin voi pysähtyä. Niin ja tuo perään ajajalla oli kortti jo poliisilla 

Tässä näkyy rangaistusten toimivuus. Mitä väliä on rangaistuksella jos sitä ei pystytä vahtimaan.

Vierailija
70/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajamaan oppii ajamalla. Itsevarmuus tulee sitten kokemuksen myötä. Jos koko ajan hokee itselleen että en uskalla ja pelkää muuta liikennettä niin ei silloin opi. Mä olen ajanut 35 vuotta autoa eikä ole kukaan millään lailla roikkunut puskurissani. Kaikista vakavimman tilanteen aiheutti viime kesänä Turun moottoritiellä Helsingin suuntaan ajanut hidasteleva urpo, joka ajoi suunnilleen kuuttakymppiä. Kun muilla ajonopeutta oli 120 km/h ja yhtäkkiä edessä on auto joka ei menekään eteenpäin, niin muut joutui jarruttelemaan ja väistämään.  Omalla autolla ajaminen on yksi arjen mahtavampia asioita. Omat aikataulut, oma rauha, ajan säästyminen. Kyllä on ollut joka pennin arvoista.

Vierailija
71/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajamaan oppii ajamalla. Itsevarmuus tulee sitten kokemuksen myötä. Jos koko ajan hokee itselleen että en uskalla ja pelkää muuta liikennettä niin ei silloin opi. Mä olen ajanut 35 vuotta autoa eikä ole kukaan millään lailla roikkunut puskurissani. Kaikista vakavimman tilanteen aiheutti viime kesänä Turun moottoritiellä Helsingin suuntaan ajanut hidasteleva urpo, joka ajoi suunnilleen kuuttakymppiä. Kun muilla ajonopeutta oli 120 km/h ja yhtäkkiä edessä on auto joka ei menekään eteenpäin, niin muut joutui jarruttelemaan ja väistämään.  Omalla autolla ajaminen on yksi arjen mahtavampia asioita. Omat aikataulut, oma rauha, ajan säästyminen. Kyllä on ollut joka pennin arvoista.

Miksi moinen rattiraivo? "Hidasteleva urpo" oli tod.näk. juuri saanut kortin.  Et sinäkään 35 vuotta sitten heti ollut autoinsinööri! 

Vierailija
72/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin me olemme erilaisia kun autolla ajan on kontrollin tunne, tuntuma autoon, auto menee mihin käsken. Tai menemme yhdessä. Auto on yhtä kuin minä. Tunnemme olevamme yhtä. Jokainen millimetri, ohjausgeometria, perstuntuma, me kuuntelemme toinen toisiamme ja yhdessä valloitamme maailman. Siis tien. Moottoritie on kuuma.

Mutta kun astun lentokoneeseen.

On se 50/50 tunne.

Joko päästään perille tai se on tässä.

Ja minulla ei ole kontrollia. Yhtään.

Ja se tunne on epämiellyttävä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi seitsemän