Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ajopelko - miksi pelkäät autolla-ajamista?

Vierailija
07.02.2026 |

Minä ajoin ajokortin vasta keski-ikäisenä ja pelkään edelleen suunnattomasti moottoritiellä ajamista.  Syynä on etenkin rekkojen, hinausautojen ja Bemarien + Audi- kuskien  hyökkäävä ajotyyli. En halua että autoni takapuskurissa roikutaan, tai minua yritetään suistaa tieltä, enkä halua kuolla liikenteessä. 

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei pelota muutoin kun talvella, enkä sanoisi peloksi vaan ehkä lievää jännitystä. Tiestön kunnossapito on huonontunut 15 vuodessa merkittävästi. Muistan vielä ajan kun hiljaisemmillekin maanteille oli ajettu hiekkaa liukkailla keleillä. Nyt on ihan herran haltuun meininkiä, peilijäällä luistelua usein. Onneksi on hyvät nastarenkaat. Lisäksi liikenteessä on yhä enemmän väkeä jotka selvästi tuijottaa puhelinta 80-100 km/h vauhdissakin. Ja sellaisia joille turvaväli on tuntematon käsite. Mullakin istuu 4-vuotias kasvot heihin päin takapenkillä, ei herätä mitään reaktioita. Usein ollaan niin kiinni auton perässä että ei mitään hajua sen auton merkistä tai rekkarista. Ääliöt.

SAMA JUTTU. 

JJännitän talvella ajamista. Ja juuri nämä ajetaan kuin kesäkelillä. Ei oteta huomioon, että saattaakin olla liukasta. Ja juuri nämä persuksissa roikkujat ärsyttää.<

Miksi sitten ajat niin hiljaa?

Vierailija
22/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että en hallitse auton mittasuhteita. Eli tyyliin "Kyllä se siitä mahtuu" ja hups, ei mahtunutkaan ja muutaman tonnin lasku seuraa perässä. Siksi mulla ei oo korttia. N34

Vakuutukset on sitä varten että sieltä ei tule niitä muutaman tonnin laskuja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sain kortin, pelkäsin ajamista hirveästi. Olin omilla rahoilla ostanut kortin, mutta vanhempien auto käytössä. Äitiltä tuli hirveät ripitykset että pitää ajaa supervarovasti ja kuristaa jos tulee autoon naarmu tai pahempaa. Pelkäsin että joku ajaa mua päin tai teen virheen, en olisi uskaltanut enää mennä kotiin. Ajopelko rauhoittui, kun rahapulassa menin työhön jossa oli pakko koko päivä ajaa isolla autolla kelissä kuin kelissä. Eka viikko oli hirveä, mutta enää en pelkää pahimmassakaan kelissä, omassa autossa kun on paremmat renkaat kuin siinä työautossa ikinä oli ja jarrutkin toimii paremmin.

Vierailija
24/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol oot vaan niin nössö.

M20

Ja sinä olet vaaratekijä liikenteessä, niinkuin kaikki ylimieliset kaaharit.  Kuolonkolareiden riskitekijät: mies, nuori, ajaa ylinopeutta... 

Mutta mulla on turvallinen ja tehokas Bemari. Naisetkin lähtee kyytiin, mutta mistä johtuu kun olemme aloittamassa seksipuuhia.  Riisun farkut ja jää pikkuhousut niin nainen muistaa jonkun menon ja lähtee heti taksilla.  (Olen vielä neitsyt)

Vierailija
25/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pelkään, että en hallitse auton mittasuhteita. Eli tyyliin "Kyllä se siitä mahtuu" ja hups, ei mahtunutkaan ja muutaman tonnin lasku seuraa perässä. Siksi mulla ei oo korttia. N34

Sitten taas maksellaan vakuutusmaksuja muutama tonni vuodessa.

- eri

Vierailija
26/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelkään koska 9/10 ajokerroista olen humalaassa. 25 vuotta ajanut ja vain pari kolaria.

Vierailija
27/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletkohan AP ylidramaattinen.

Odotas kun teet sen viimeisen ohituksesi rennosti nojaillen, yhdellä kädellä, ylinopeutta rapiat 20km/h. 

Voin myös kertoa.

Aikamoiset tuhot tulee autoon jo ihan taajamavauhdissa.

En ollut kuskina. Olin matkustajana. Nopeutta, varmaan, 20 km/h tai 30 km/h.

Mutta auton etusivu paskaksi. Ja mitä muutakin.

TUNSIN VIELÄPÄ TÖMÄHDYKSEN, kun toinen auto (poistumassa pihalta, hänellä oli väistämisvelvollisuus) osui sivuun (juuri siihen, missä minä istuin).

Ja tuo noin pienessä vauhdissa.

Vierailija
28/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotas kun teet sen viimeisen ohituksesi rennosti nojaillen, yhdellä kädellä, ylinopeutta rapiat 20km/h. 

Luulen, että sinä ajat kolarin ennemmin kuin minä. Ylidramaattisesti kädet silmille kun aurinko paistaa silmiin tai äkkijarrutus kiihdytyskaistalla talvikelissä kun et pääsekään liittymään moottoritielle 60km/h tuntinopeudella.

Kokemattomuudessa ei ole vikaa, mutta pitää ymmärtää sen riskit ja kerätä kokemusta päästäkseen siitä eroon.

Meinaatko, että silloin pitäisi vetää rampista pientareen puolelle, kun ei pääse liittymään😆😆

TIedätkö mitä tapahtuu kun painaa liukkaalla jarrut pohjaan? Siinä on kokeneellakin tekemistä saati kokemattomalla. Kuski on siinä vaiheessa helposti matkustajan roolissa. Parempi vaihtoehto silloin on joutua pientareen puolelle kuin poikittain moottoritielle. Eikö sinustakin?

Vierailija
29/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raivopää- ammattiautoilijat voisi vaihtaa ammattia. Alkakaa vaikka kunnostamaan resiinoita, mutta menkää pois moottoriteiltä. 

Vierailija
30/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Niin no mieti maksatko vahinkon sattuessa yli 2000€ jostain pienestä pelti osumasta vai 200€ omavastuun, elämä on valintoja.

Vierailija
31/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää. Oikea kysymys onkin miksi SINÄ väität perättömiä minusta. 

Vierailija
32/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luulen, että sinä ajat kolarin ennemmin kuin minä. Ylidramaattisesti kädet silmille kun aurinko paistaa silmiin tai äkkijarrutus kiihdytyskaistalla talvikelissä kun et pääsekään liittymään moottoritielle 60km/h tuntinopeudella.

Kokemattomuudessa ei ole vikaa, mutta pitää ymmärtää sen riskit ja kerätä kokemusta päästäkseen siitä eroon.

Meinaatko, että silloin pitäisi vetää rampista pientareen puolelle, kun ei pääse liittymään😆😆

TIedätkö mitä tapahtuu kun painaa liukkaalla j

Tai heitetäänpä vaihtoehtoa B - olet todennäköisesti niitä kuskeja, jotka vetävät ramppiin 120km/h lasissa, ja olettavat, että moottoritiella jo olevat antavat sinulle tilaa liittymiseen. Näitä tapauksia näkee joka kerta.

Vierailija
33/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Niin no mieti maksatko vahinkon sattuessa yli 2000€ jostain pienestä pelti osumasta vai 200€ omavastuun, elämä on valintoja.

Ja sinä olet valinnut maksaa 2000 vakuutusmaksuja ennen tätä vahinkoa. Muistahan se kolikon kääntöpuoli ennen kuin alat isottelemaan.

Vierailija
34/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on niin että mieheni audi rs6 ei pelota ajaa yhtään motarilla, mutta omalla pienellä ford fiestalla en edes motarille oikein uskalla mennä. 

Vierailija
35/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se sammuu, enkä uudestaan pääse liikkeelle ja muut autot tööttää ja hävettää.

Vierailija
36/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesästä syksyyyn ei ole isoja ongelmia ajamisessa (paitsi myöhään syksyllä koska hirvet liikkuu hämärän tullen), talvisin en aja ollenkaan koska olen ollut kolarissa ja se jätti pelot talviajeluun, ennen sitä en pelännyt talviajoakaan.

Vierailija
37/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvavälit on pidettävä vaikka edellä ajavan tahti kuinka ärsyttäisi. Ja etenkin jos hän ajaa suurinta sallittua nopeutta on edesvastuutonta ja järjetöntä roikkua puskurissa. Niitä vielä arkoja, epävarmoja, kokemattomia kuskeja ei mitenkään auta eikä rohkaise eikä opeta ajamaan reippaammin jos hermoheikot kuskit päättävät vähän "kouluttaa", tavalla tai toisella. Mikä siinä onkin että rattiraivo on todellinen ilmiö? Tilanteessa jossa oikeasti voi sattua vakavia asioita, neliraajahalvaantumiseen tai kuolemaankin johtavia niin hermot ei kestä jos matkanteko kestää 5-15 minuuttia (matkan pituudesta riippuen) kuin yleensä? Mieluummin lähtee itse ajoissa varautuen siihen että aikaa menee enemmän kuin on laskenut kuin tietoisesti ottaa riskin.

Vierailija
38/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai heitetäänpä vaihtoehtoa B - olet todennäköisesti niitä kuskeja, jotka vetävät ramppiin 120km/h lasissa, ja olettavat, että moottoritiella jo olevat antavat sinulle tilaa liittymiseen. Näitä tapauksia näkee joka kerta.

Kertoo kokemattomuudesta jos ei osaa sopeuttaa nopeuttaan moottoritielle liittyessään niin, että pääsee autojen sekaan. 

En ole sellainen kuski mitä väität. Nopeus sovitetaan aina liikenteen mukaan. Millä nopeudella sinä liityt moottoritielle?

Vierailija
39/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelin sen verran fysiikkaa, että tiedän, kuinka pahaa jälkeä yksi pieni virhe voi tehdä.

Vierailija
40/72 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lol oot vaan niin nössö.

M20

Ja sinä olet vaaratekijä liikenteessä, niinkuin kaikki ylimieliset kaaharit.  Kuolonkolareiden riskitekijät: mies, nuori, ajaa ylinopeutta... 

Mutta mulla on turvallinen ja tehokas Bemari. Naisetkin lähtee kyytiin, mutta mistä johtuu kun olemme aloittamassa seksipuuhia.  Riisun farkut ja jää pikkuhousut niin nainen muistaa jonkun menon ja lähtee heti taksilla.  (Olen vielä neitsyt)

No nyt on selittelyn makua.

Eri jolle vastasit.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi viisi