Ajopelko - miksi pelkäät autolla-ajamista?
Minä ajoin ajokortin vasta keski-ikäisenä ja pelkään edelleen suunnattomasti moottoritiellä ajamista. Syynä on etenkin rekkojen, hinausautojen ja Bemarien + Audi- kuskien hyökkäävä ajotyyli. En halua että autoni takapuskurissa roikutaan, tai minua yritetään suistaa tieltä, enkä halua kuolla liikenteessä.
Kommentit (72)
Sen verran monta kertaa täytetty perään ja kylkeen ja tässä kaupungissa torvet soi koko ajan jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Takana tulevat ohittelevat risteysalueilla ja korotetun suojatien kohdalla, myös linja-autot...varmaan turha mainita että kaupunki on pohjanmaalla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletkohan AP ylidramaattinen.
Odotas kun teet sen viimeisen ohituksesi rennosti nojaillen, yhdellä kädellä, ylinopeutta rapiat 20km/h.
Luulen, että sinä ajat kolarin ennemmin kuin minä. Ylidramaattisesti kädet silmille kun aurinko paistaa silmiin tai äkkijarrutus kiihdytyskaistalla talvikelissä kun et pääsekään liittymään moottoritielle 60km/h tuntinopeudella.
Kokemattomuudessa ei ole vikaa, mutta pitää ymmärtää sen riskit ja kerätä kokemusta päästäkseen siitä eroon.
Meinaatko, että silloin pitäisi vetää rampista pientareen puolelle, kun ei pääse liittymään😆😆
TIedätkö mitä tapahtuu kun painaa liukkaalla jarrut pohjaan?
No älä helkkarissa tee niin! Olen uusi kuski, mutta sen verran tajuan, että jäällä ei paineta jarrua eikä kaasua pohjaan! Keskity rauhalliseen ohjaamiseen, jos joudut yhtäkkiä mustalle jäälle maantiellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se sammuu, enkä uudestaan pääse liikkeelle ja muut autot tööttää ja hävettää.
Se tööttääminen ei kyllä auta. Tietäähän se kuski itse että auto sammui, mitä sitä ilmoittamaan - eikä käsittääkseni tuo ole tilanne jossa on sallittua tööttäillä. Sammuneen auton kuski tekee parhaansa päästäkseen liikkeelle ja parhaiten se onnistuu kun muut eivätmhermostuta lapsellisilla tööteillään.
Ei se auta, mutta monesti takana olija ei näe onko auto sammunut vai onko kuski jäänyt mietteisiinsä.
Minullekin on töötätty kun en ole huomannut vihreiden syttymistä enkä pahastu siitä.
Aina on kokemattomia kuskeja liikenteessä. Pitääkö siitä raivostua kun ei vielä suju kuten vuosikausia paljon ajaneilla? Miksi meillä ei voi olla muita kunnioittavaa ja tukevaa liikennekulttuuria vaan vihamielinen ja pelotteleva?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että en hallitse auton mittasuhteita. Eli tyyliin "Kyllä se siitä mahtuu" ja hups, ei mahtunutkaan ja muutaman tonnin lasku seuraa perässä. Siksi mulla ei oo korttia. N34
Vakuutukset on sitä varten että sieltä ei tule niitä muutaman tonnin laskuja.
Sitten taas maksellaan vakuutusmaksuja muutama tonni vuodessa.
- eri
Niin no mieti maksatko vahinkon sattuessa yli 2000€ jostain pienestä pelti osumasta vai 200€ omavastuun, elämä on valintoja.
Ja sinä olet valinnut maksaa 2000 vakuutusmaksuja ennen tätä vahinkoa. Muistahan se kolikon kääntöpuoli ennen kuin alat isottelemaan.
Oletko vähän yksinkertainen? Auto josta on velkaa on pakko olla kasko. No sinuahan tämä ei varmaan koske kun ajat jollain romulla.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran monta kertaa täytetty perään ja kylkeen ja tässä kaupungissa torvet soi koko ajan jos ajaa nopeusrajoituksen mukaan. Takana tulevat ohittelevat risteysalueilla ja korotetun suojatien kohdalla, myös linja-autot...varmaan turha mainita että kaupunki on pohjanmaalla
Kuulostaa tutulta! Nämä hermoheikot kuskit, jotka "kouluttavat huonompia kuskeja" - pitäisi saada pois tieltä häiriköimästä.💀 Ehkä jokin mieto rauhoittava lääke, enemmän välipaloja ja vessataukoja auttaisi? Tai jos kaaharit joutuisivat avustamaan ensihoitajia kuolonkolareissa, ehkä silmät avautuisivat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pelkään, että en hallitse auton mittasuhteita. Eli tyyliin "Kyllä se siitä mahtuu" ja hups, ei mahtunutkaan ja muutaman tonnin lasku seuraa perässä. Siksi mulla ei oo korttia. N34
Vakuutukset on sitä varten että sieltä ei tule niitä muutaman tonnin laskuja.
Sitten taas maksellaan vakuutusmaksuja muutama tonni vuodessa.
- eri
Niin no mieti maksatko vahinkon sattuessa yli 2000€ jostain pienestä pelti osumasta vai 200€ omavastuun, elämä on valintoja.
Ja sinä olet valinnut maksaa 2000 vakuutusmaksuja ennen tätä vahinkoa. Muistahan se kolikon kääntöpuoli ennen kuin alat isottelemaan.
O
En ole mikään köyhä, joka joutuu ostamaan autoja velaksi, anteeksi siis pankin autoja:DD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tööttääminen ei kyllä auta. Tietäähän se kuski itse että auto sammui, mitä sitä ilmoittamaan - eikä käsittääkseni tuo ole tilanne jossa on sallittua tööttäillä. Sammuneen auton kuski tekee parhaansa päästäkseen liikkeelle ja parhaiten se onnistuu kun muut eivätmhermostuta lapsellisilla tööteillään.
Ei se auta, mutta monesti takana olija ei näe onko auto sammunut vai onko kuski jäänyt mietteisiinsä.
Minullekin on töötätty kun en ole huomannut vihreiden syttymistä enkä pahastu siitä.
No esim kolmion/stop-merkin taakse pienessä ylämäessä odottavan auton kuski tuskin on mietteissään vaan auto sammunut etenkin jos pääsee liukumaan vähän taaksepäin. Senkin takia etäisyys olisi suotavaa. Tööttäily tuossa ei auta, vähän sietokykyä nyt näille "Teiden Ritareille".
Vierailija kirjoitti:
Aina on kokemattomia kuskeja liikenteessä. Pitääkö siitä raivostua kun ei vielä suju kuten vuosikausia paljon ajaneilla? Miksi meillä ei voi olla muita kunnioittavaa ja tukevaa liikennekulttuuria vaan vihamielinen ja pelotteleva?
Raah!😬 Juuri näin itsekin ajattelen. Ei pelottelemalla tai uhittelemalla kukaan opi ajamaan paremmin.
En tiedä, onko pelko oikea sana kuvaamaan, mutta se kyllä hirvittää, kun niin moni liikenteenkäyttäjä, niin kanssa-autoilijat, kuin pyöräilijät, kuin jalankulkijatkin, tuntuvat nykyään ajattelevan, että heillä on liikenteessä vain ja ainoastaan oikeuksia, eikä lainkaan velvollisuuksia.
Pelkään ruuhka-aikaan ajamista, koska en uskalla mennä risteyksessä pieneen väliin. En aina hahmota, ehdinkö vai en.
Vierailija kirjoitti:
Pelkään ruuhka-aikaan ajamista, koska en uskalla mennä risteyksessä pieneen väliin. En aina hahmota, ehdinkö vai en.
Jos ei ole 100% varma, niin sitten ei mennä. Parempi seisoa risteyksessä muutama minuutti pidempään, kuin iso lommo kahdessa autossa, ja isot korvausmaksut perässä.
Vierailija kirjoitti:
Anna töötätä, äläkä turhaan häpeä! Ei ne muista sua tai sun autoa enää 2:n minuutin päästä. Jokainen on joskus aloittanut autoilun - ei kukaan ole seppä syntyessään.👍
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa? Selvennyksen vuoksi on kysyttävä kuinka jääräpäisesti pidät kiinni oikeuksistasi liikenteessä? Koska välillä näkee kuskeja jotka eivät ymmärrä, että liikenteeseen kuuluu myös joustavuus. Ratin takana on ihminen ja ihmiset tekevät virheitä. Joskus on pitää joustaa säännöistä jotta vältytään kolareilta tai muulta isommalta ongelmalta.
Ajoin ajokortin 35v., nyt kohta olen 56v. Paljonko välissä olen itse ajanut, saati ilman omaa autoa? Ehkä kolme kertaa vuodessa lainannut autoa ja ajanut jonnekin lähelle 10 kilometrin päähän, ehkä kerran viiteen vuoteen ajanut tunnin tai kahden päähän, tuokin ehkä liioittelua. Myös mällännyt ainoan oman autoni, sekä lainassa olleen, enää en uskaltaisi lainatakaan. Nyt olen ensi kertaa elämässäni työttömäksi ilmoittautunut, eläkkeelle en pääse vielä vuosiin, tämäkin työttömyys tuli yllätyksenä, mutta toki jo reilu aika sitten ennen työkkärin soittoa. Työkkärin täti kysyi minulta heti, onko ajokorttia, sanoin vain, että kyllä. Ja puhelun jälkeen nauroin sekä huvittuneena että kauhuissani, koska kamalin tragedia minulle tai muillekaan olisi laittaa minut minkään ajoneuvon rattiin. En osannut koskaan parkkeerata ruutuun, jotenkin oudosti vain taskuparkin hahmotin ja meni aina hienosti (ajokortin ajaessani kaupungissa tuo autopaikka oli myös ainoa vaihtoehto).Kauppareissuilla ex sai aina mielellään ajaa, muuten olisin kolhinut jonkun toisen autoa, tämä huomattiin aina, kolhin paljon, ja siinä meni bonukset, myös miehen. Nyt sitten työvoimatoimistossa ehkäpä ajokorttini puolesta minua mietitään autolla kauempaa töihin matkaavaksi, ai että.
Vierailija kirjoitti:
Turvavälit on pidettävä vaikka edellä ajavan tahti kuinka ärsyttäisi. Ja etenkin jos hän ajaa suurinta sallittua nopeutta on edesvastuutonta ja järjetöntä roikkua puskurissa. Niitä vielä arkoja, epävarmoja, kokemattomia kuskeja ei mitenkään auta eikä rohkaise eikä opeta ajamaan reippaammin jos hermoheikot kuskit päättävät vähän "kouluttaa", tavalla tai toisella. Mikä siinä onkin että rattiraivo on todellinen ilmiö? Tilanteessa jossa oikeasti voi sattua vakavia asioita, neliraajahalvaantumiseen tai kuolemaankin johtavia niin hermot ei kestä jos matkanteko kestää 5-15 minuuttia (matkan pituudesta riippuen) kuin yleensä? Mieluummin lähtee itse ajoissa varautuen siihen että aikaa menee enemmän kuin on laskenut kuin tietoisesti ottaa riskin.
Tuo rattiraivoilmiö on kyllä typerä.
Äiti tuohtui syvästi, kun eräs kuski tööttäsi hänelle. Äiti oli lähtemässä pihalta, kun auto sammui suuaukkoon. Olimme liittymässä tielle, jossa autoja on parkkeerattu tiensivuille = parkkeerattujen autojen jono peittää näkymää. Säikähdin, kun sivulta kiitää auto enkä todellakaan usko, että äiti oli edes huomannut autoa, ja äitini auto vielä liikkui hieman siinä vaiheessa ennen sammumista. Ymmärrän siis todella hyvin, miksi kuski tööttäsi. Saattoi säikähtää, kun auto vielä liikkui, ja vaikka se sammuikin kesken kaiken suuaukolle, ja äiti silloin huomasi kuskin, voin ymmärtää, miksi kuski tööttäsi.
Siitä sitten äiti tuohtui. Kuljettaja oli kuulemma snobi. Typerys, kun ei tajunnut, että auto oli sammunut suuaukolle.
Raivotaan myös siitä, että jalankulkija astuu suojatielle.
Oikeasti. Ihan kuin huutaminen ratin takaa hyödyttää ketään. Ihan kuin toinen kuulisi telepatialla, kun sanot autossa, "AJA!" tai "MENE!".
En tiedä, mistä johtuu. Ehkä ajaminen on stressaavaa, ja stressi purkautuu noin. Tiedä tuota.
Itseäni ei ärsytä.
Toki ihan varmasti silloin ärsyttäisi, jos olisi joku todella vaarallinen läheltä-piti tilanne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monta kertaa? Selvennyksen vuoksi on kysyttävä kuinka jääräpäisesti pidät kiinni oikeuksistasi liikenteessä? Koska välillä näkee kuskeja jotka eivät ymmärrä, että liikenteeseen kuuluu myös joustavuus. Ratin takana on ihminen ja ihmiset tekevät virheitä. Joskus on pitää joustaa säännöistä jotta vältytään kolareilta tai muulta isommalta ongelmalta.
Paitsi jos on persu. Jos persu törttöilee, niin vedän suosiolla kylkeen kiinni, ja pistän persun maksamaan korvauksia👍👍
- eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä sain kyllä käsityksen että ne tööttäilijät sun muut ovat juuri niitä jotka eivät jousta eivåtkä aina noudata edes nopeurajoituksia/liikennesääntöjä vaan ovat itsekkäitä ja muista ja kaikkien turvallisuudesta välinpitämättömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi jos on persu. Jos persu törttöilee, niin vedän suosiolla kylkeen kiinni, ja pistän persun maksamaan korvauksia👍👍
- eri
Painu h*lvettiin tuon persupsykoosisi kanssa