Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kotivaran kerryttäminen ja varautuminen tuo turvallisen tunteen

Vierailija
07.02.2026 |

Olen huomannut, että kotivaran kanssa puuhailu ja varautumisen pohtiminen luo minulle turvallista hyvää oloa. Se on mukava harrastus, vähän niin kuin katsoisi Friendejä tai Poirotia telkkarista. Se ei ole varmaan harvinaista, johan Veikko Huovinen kirjoitti Hamsteri-kirjan, josta tuli suosittu.

Tuli vaan mieleen, kun Hesarissa on ollut mielipidekirjoituksia aiheesta. Aika hassua, että vain puolet suomalaisista on varautunut kriiseihin itse. Se varautuminenhan ei tee kriiseistä yhtään todennäköisempiä, vaan päinvastoin epätodennäköisempiä.

Kommentit (978)

Vierailija
921/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olen varautunut niin lapsi tai vanhus ei voisi kuolla kolmessa päivässä jos on jää kylmää?

Vierailija
922/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivara on melko hyödytön jos meteoriitti, katastrofi iskee. Peruskotivaraan kuuluu mm. Puhdasta vettä 3-4litra/hlö. Lääkkeet, lämpimiä vaatteita, hygieniatuotteet, tasku-ja otsalamput, tulitikut, ruoka-aineet, pelastusliiviä, toimivia puhelimia, karttoja, opaskirjoja, radio, kulkuvälineitä, rahaa, (pankkikortit).

No niinpä on. Mutta tämä ja viranomaisten muistuttelema kotivarakeskustelu koskeekin tilannetta jossa ei meteoriitit ja pommit iskeydy vaan jostain syystä veden-&sähköntulo on poikki, kaupassa asiointi ei onnistu jne. Silloin olisi äärettömän hyvä että kansalaiset olisivat ihan itse varautuneet poikkeusoloihin ja selviäisivät palelematta ja nääntymättä ja ennen kaikkea ilman paniikkia.

Se, että laajemmalti sekä sähkö että vesi on poikki eikä kaupatkaan toimi,

No mutta jos talot on pystyssä jne niin se kotivara ON hyödyllinen toisin kuin tämä meteoriitin puheeksi ottanut väitti. Mikä nyt tosiaan on ongelma, miksi jatkuva saivartelu ja kaasuvalotus? Sano ihan suoraan vaan miksi sinulle on vastenmielinen ajatus että ihmisillä SUOMALAISILLA olisi kotivara kunnossa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
923/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kotivara on melko hyödytön jos meteoriitti, katastrofi iskee. Peruskotivaraan kuuluu mm. Puhdasta vettä 3-4litra/hlö. Lääkkeet, lämpimiä vaatteita, hygieniatuotteet, tasku-ja otsalamput, tulitikut, ruoka-aineet, pelastusliiviä, toimivia puhelimia, karttoja, opaskirjoja, radio, kulkuvälineitä, rahaa, (pankkikortit).

No niinpä on. Mutta tämä ja viranomaisten muistuttelema kotivarakeskustelu koskeekin tilannetta jossa ei meteoriitit ja pommit iskeydy vaan jostain syystä veden-&sähköntulo on poikki, kaupassa asiointi ei onnistu jne. Silloin olisi äärettömän hyvä että kansalaiset olisivat ihan itse varautuneet poikkeusoloihin ja selviäisivät palelematta ja nääntymättä ja ennen kaikkea ilman paniikkia.

Se, että laajemmalti sekä sähkö että vesi on poikki eikä kaupatkaan toimi,

Joku voi sabotoida kriittisiä kohteita ja tilanne on valmis. Ei siihen meteoriitteja tarvita ja jos meteoriitti ei tuhoa Suomea maan tasalle vaan rikkoo mainitut toiminnot on todellakin syytä porukoilla olla se kotivara.

Vierailija
924/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olen varautunut niin lapsi tai vanhus ei voisi kuolla kolmessa päivässä jos on jää kylmää?

Mitähän nyt yrität sanoa? Jos sinun kodissasi on lapsi tai heikkokuntoinen vanhus niin tokihan olet varautunut niin että se lapsi/vanhus pysyy myös lämpimänä, nesteytyksen ja ravinnon saannin lisäksi. Sen sijaan että heittäydyt tyhmäksi ja väännä, käännät ja venkuloit lue mitä se kotivara ja varautuminen käytännössä tarkoittaa niin ei tarvitse itsestäänselvyyksiä ällistellä.

Vierailija
925/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän nyt yrität sanoa? Jos sinun kodissasi on lapsi tai heikkokuntoinen vanhus niin tokihan olet varautunut niin että se lapsi/vanhus pysyy myös lämpimänä, nesteytyksen ja ravinnon saannin lisäksi. Sen sijaan että heittäydyt tyhmäksi ja väännä, käännät ja venkuloit lue mitä se kotivara ja varautuminen käytännössä tarkoittaa niin ei tarvitse itsestäänselvyyksiä ällistellä.

Ei mun kodissa ole lasta eikä vanhusta siksi ihmettelenkin että miten mun varautuminen vaikuttaa siihen ettö he voivat kuolla ilman varautumistani.

Vierailija
926/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mun kodissa ole lasta eikä vanhusta siksi ihmettelenkin että miten mun varautuminen vaikuttaa siihen ettö he voivat kuolla ilman varautumistani.

Äläs sano, samalla kun valtio ratsaa maalaisten varannot ja jakaa ne kaupunkilaisille ne voi ihan hyvin kerätä muiden nurkista heikot vanhukset ja pikkulapset ja jakaa nekin samalla kaupunkilaisille.

927/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan voi rauhassa jänkkääjä kuukahtaa varautumatta. Kyllä minulle iskee huoli naapurinmummosta, että pärjääkö sähkökatkon aikana, tai siitä kaupungista muuttaneesta lapsiperheestä, että tarvitsevatko apua, kun perheen äiti joutui leikkaukseen. Ja käyn kysymässä, että onko kaikki ookoo, tartteeko avittaa jossain. Viimeksi eilen kävin naapurinmummoa katsomassa, ja huomenna menen katsomaan, tarvitseeko anoppi jotain kaupasta.

Naapurinmummo pärjää kyllä, mutta anopista en ole varma.

Kiusa se on pienikin kiusa

Vierailija
928/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs sano, samalla kun valtio ratsaa maalaisten varannot ja jakaa ne kaupunkilaisille ne voi ih

Jään odottamaan....

Vierailija
929/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Se, että laajemmalti sekä sähkö että vesi on poikki eikä kaupatkaan toimi, vaatii käytännössä meteoriitin >iskeytymisen. Kaikkien noiden em. kombinaatio rauhan oloissa on jo niin harvinainen.

Nuo eivät ole toisistaan riippumattomia. Jos sähkö on poikki, kaupat eivät toimi koska sähköinen kassajärjestelmä ei toimi. Ja ellei paikkakunnalla ole vesitornia, vesikin lakkaa kulkemasta koska pumput eivät toimi. 

Vierailija
930/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Joku voi sabotoida kriittisiä kohteita ja tilanne on valmis. Ei siihen meteoriitteja tarvita ja jos meteoriitti ei tuhoa Suomea maan tasalle vaan rikkoo mainitut toiminnot on todellakin syytä porukoilla olla se kotivara."

Tuo skenaario ei ole realismia. 

Vierailija
931/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Äläs sano, samalla kun valtio ratsaa maalaisten varannot ja jakaa ne kaupunkilaisille ne voi ih

Monelleko vanhukselle ja pikkulapselle mun kotivarani pitää riittää?

Vierailija
932/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

>Se, että laajemmalti sekä sähkö että vesi on poikki eikä kaupatkaan toimi, vaatii käytännössä meteoriitin >iskeytymisen. Kaikkien noiden em. kombinaatio rauhan oloissa on jo niin harvinainen.

Nuo eivät ole toisistaan riippumattomia. Jos sähkö on poikki, kaupat eivät toimi koska sähköinen kassajärjestelmä ei toimi. Ja ellei paikkakunnalla ole vesitornia, vesikin lakkaa kulkemasta koska pumput eivät toimi. 

Kriittistä infraa on varmennettu varavoimalla.Taustalla tehdään koko ajan töitä sen eteen että häiriöt olisivat mahdollisimman lyhyita ja alueellisesti rajattuja.

Vierailija
933/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kokoaisin paljon isomman kotivaran, jos olisi isompi koti, eikä olisi jalka oven välissä. Nyt kumminkin on muuttohauja isompaan asuntoon ja pulaa rahastakin, joten mahdotonta on nyt koota mitään isoa kotivaraa. Mukavaa ja mielenkiintoista puuhaa se kumminkin on.

Vierailija
934/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Joku voi sabotoida kriittisiä kohteita ja tilanne on valmis. Ei siihen meteoriitteja tarvita ja jos meteoriitti ei tuhoa Suomea maan tasalle vaan rikkoo mainitut toiminnot on todellakin syytä porukoilla olla se kotivara."

Tuo skenaario ei ole realismia. 

Hehheh "naapuri".

Vierailija
935/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kriittistä infraa on varmennettu varavoimalla.Taustalla tehdään koko ajan töitä sen eteen että häiriöt olisivat mahdollisimman lyhyita ja alueellisesti rajattuja.

SIITÄ HUOLIMATTA: on järkevää pitää sitä kotivaraa. Tulee sille sitten koskaan todellista tarvetta tai ei. Hukkaanhan ruokapuolta ei kuitenkaan ole tarkoitus heittää vaan käyttää sitä ja hankkia sitä mukaa täydennystä kun jotain on syöty pois.

Vierailija
936/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule: sinun ei ole mikään pakko varautua, saat olla niin huoletta kuin huvittaa. Mutta miksi olet ottanut missioksesi saada muut vakuuttumaan että mitään sellaista tilannetta ei kertakaikkiaan voi tulla että se varautuminen olisikin tarpeen? Ja miksi et ikinä vastaa siihen että miksi meitä kehotetaan pitämään kotivara kunnossa, ihan virallisilta tahoilta, ei tämä ole mikään hysteeristen hörhöjen keksimä juttu ja harrastus kuten sinä tahdot väittää.

Vierailija
937/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on häiritsevää, että varautumattomat alkaa sitten vaatia varautuneilta tarvikkeita. Jopa varastaen. 

Myös valtion pitäisi varautua paremmin ja laajentaa varmuusvarastoja. Samoin ostaa nelivetoisia autoja, jottei tarvitse sellaisia siviileiltä ottaa. Varmaan myös bensaa aletaan säännöstellä, etkä pääse autollasi mihinkään. 

Vierailija
938/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule: sinun ei ole mikään pakko varautua, saat olla niin huoletta kuin huvittaa. Mutta miksi olet ottanut missioksesi saada muut vakuuttumaan että mitään sellaista tilannetta ei k

Ei ole mitään missiota. Saat varautua juuri niinkuin haluat. Kiinnostaa vaan kuulla mihin joku varautuu, kun itse olen sitä mieltä että laajamittainen häiriö on varsin epätodennäköinen. 

Vierailija
939/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

SIITÄ HUOLIMATTA: on järkevää pitää sitä kotivaraa. Tulee sille sitten koskaan todellista tarvetta tai ei. Hukkaanhan ruokapuolta ei kuitenkaan ole tarkoitus heittää vaan käyttää sitä ja hankkia sitä m

Eihän tuossa sitten ole mitään eroa normaaliin jääkaapin kiertoon.

Vierailija
940/978 |
16.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkä kannata enää vastailla tuolle trollille.