Työttömänä et harrasta, tai menetät tuet!
https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000011795904.html
Tämä koskee ihan kaikkia, mutta jos sinulla on harrastukseen liittyvää koulutusta, ei asiaa edes harkita!
Kommentit (153)
Minä ainakin harrastan. Mutta en minä tuloja tee. Mutta joskus musta tulee niin hyvä, että saan tuloja. Hä hä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan oikein, jos elää tuilla, sääntöjen mukaan pitää mennä. Nykyään ollaan jopa liian lepsuja, jos töpeksii niin tukia hieman leikataan. Jokaisesta todistetusta mokasta pitäisi periä 3kk takaisin leikkauksen lisäksi, niin loppuisi tämä tukien hyväksikäyttö.
Missä sanotaan, että musiikkia ei saa tehdä ja jakaa ilmaiseksi?
Tai mitä tahansa harrastusta?
Ei missään sanota tietenkään, mutta näin se vain menee, että KELA tulkitsee yrittäjäksi ihan omilla perusteilla ja niillä ei ole mitään tekemistä rahan ansaitsemisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Sa.tanan kateelliset p.skapäät! Teitä vi.uttaa niin paljon oma surkea elämänne, että nautitte siitä, kun joku itseänne luovempi ja osaavampi pistetään kunnolla ruotuun ja passivoidaan aivan totaalisesti. Haistakaa p...a!
Jesh!!!!
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömänä ei muka saisi harrastaa? Toki riippuu siitä mitä harrastaa ja monet tavalliset harrastukset ovat ilmaisia, kuten lenkkeily, pyöräily, hiihto, uiminen luonnonvesissä, onginta, marjastus, sienestys, puutarhan/kukkien hoito, vihannesten ja juuresten kasvatus, lukeminen, musisointi, kutominen, piirtäminen/maalaaminen, kirjoittaminen, voimistelu/jooga kotona. Nämä kaikki tietysti edellyttää, että on välineet jo valmiiksi kotona, kuten useimmilla on. Mutta pääasia on, että ne eivät vaadi erillisiä kk- tai jäsenmaksuja.
Lue se linkin juttu. Siitä on nyt kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaista kokemusta löytyy. Olen kuvataiteilija ja yhteiskunnan toimesta täysin passivoitu. Yrittäjyyden myötä, yritystoiminnan loppuessa jouduin jopa tekemään selvityksen, etten pidä työhuonetta enää OMASSA KODISSANI!
Olet siis joku saatanan kukkamaalari 🤦
Olen koulutettu kuvataiteilija.
Töitäni on ollut esillä museoissa! Installaatioita ja maalauksia teen pääasiassa. Tai tein.
Saathan sinä nytkin tehdä, mutta et myydä. Tuskin kukaan sitä sinulta kieltää?
Käsittämätöntä. Mielestäni tienattujen sivutulojen pitäisi olla joka kuussa suunnilleen samaa tasoa kuin Kelasta saatu tuki ennen kuin tukea voi leikata. Ei siis kymmeniä senttejä kuten jutussa.
Kyllä kelan loisvirkailjoiden kannattaa piilottaa muutakin kuin nimensä tätä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omakohtaista kokemusta löytyy. Olen kuvataiteilija ja yhteiskunnan toimesta täysin passivoitu. Yrittäjyyden myötä, yritystoiminnan loppuessa jouduin jopa tekemään selvityksen, etten pidä työhuonetta enää OMASSA KODISSANI!
Jos hän onkin, niin miksi hän ei saa omaksi ilokseen maalata kukkia omassa kodissaan kerta se on niin turhaa pelleilyä??
T: toinen maalari joka ei koskaan tehnyt uraa hommasta, mutta eipä käy alalle kouluttautuneita kateeksi...
Vierailija kirjoitti:
Samantyyppinen tilanne. En uskalla edes instagram-tiliä pystyttää, ettei tule vaikeuksia.
Suomessa on uuskommunistinen järjestelmä. Vain valtio saa päättää, mitä yksilö saa tai ei saa tehdä elämässään. Jos haluat kehittää itseäsi, valtio tuhoaa elämäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi työttömänä ei muka saisi harrastaa? Toki riippuu siitä mitä harrastaa ja monet tavalliset harrastukset ovat ilmaisia, kuten lenkkeily, pyöräily, hiihto, uiminen luonnonvesissä, onginta, marjastus, sienestys, puutarhan/kukkien hoito, vihannesten ja juuresten kasvatus, lukeminen, musisointi, kutominen, piirtäminen/maalaaminen, kirjoittaminen, voimistelu/jooga kotona. Nämä kaikki tietysti edellyttää, että on välineet jo valmiiksi kotona, kuten useimmilla on. Mutta pääasia on, että ne eivät vaadi erillisiä kk- tai jäsenmaksuja.
Ääliö. Työtön tietenkin haluaa kohdentaa energiansa sellaiseen, joka vielä jonain päivänä voi mahdollisesti tuottaa tuloja.
Ja se olisi myös koko yhteiskunnan kannalta järkevintä.
Vierailija kirjoitti:
Miksi harrastukseen tarvittaisiin koulutusta?
PS
Aijoo, naiset ei osaa mitään jollei joku mies näytä eteen.
Sinä et näytä osaavan muuta kuin haukkua naisia niin mikä olet puhumaan?
Harrastan joka päivä ja sinä maksat sen, jatkakaa!
Omat tuen jäädytykset ja selvityspyynnöt tuli lusittua yli 10 vuotta sitten. Sen jälkeen olen pitänyt matalaa profiilia, ja voin kiistää kaiken. Suomessa taiteen tekeminen veitsen terällä kävelemistä. Hyvin se silti menee kunhan pitää huolen, että asuu oikeassa kunnassa ja ei häiritse lampea. T: koulutettu kuvataiteilija
Vierailija kirjoitti:
Hyvä uutinen!
Entä jos sinusta tulee työtön?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitäni on ollut esillä museoissa! Installaatioita ja maalauksia teen pääasiassa. Tai tein.
Myydäkin saa, mutta ei saa olla julkisuudessa.
Vierailija kirjoitti:
Omat tuen jäädytykset ja selvityspyynnöt tuli lusittua yli 10 vuotta sitten. Sen jälkeen olen pitänyt matalaa profiilia, ja voin kiistää kaiken. Suomessa taiteen tekeminen veitsen terällä kävelemistä. Hyvin se silti menee kunhan pitää huolen, että asuu oikeassa kunnassa ja ei häiritse lampea. T: koulutettu kuvataiteilija
Saako taiteilija olla freelancer vai katsotaanko sut silloinkin yrittäjäksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, saan tehdä taidetta, mutta en saa näyttää sitä missään! En somessa, en näyttelyissä! Enkä saa vahingossakaan tuoda ilmi, että minulla on työhuone kotonani! Tällähetkellä sitä ei edes olekaan, mutta jos olisi ja se tulisi Kelan tietoon niin se voitaisiin tulkita ammatin harjoittamiseksi!