Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkea verenpaine elintapasairaus? Joku päässyt eroon lääkkeistä?

Vierailija
07.02.2026 |

Kymmenen vuotta meni ennen kuin lääkäri suostui kirjoittamaan verenpainelääkkeet. Tätä ennen tarkkaile paineita, liiku enemmän, laihduta, syö sitä ja tätä. On kuulemma vaan Länsimaalaisten elintasosairaus joka johtuu elintavoista. Onko joku onnistunut pääsemään eroon verenpainelääkkeistä elintapoja muuttamalla ja millä konstein?. Ei ole ylipainoa, normaali ruokavalio ja päivittäinen liikunta ollut aina intohimo. Silti paineet pysytteli 140/90 tietämillä. Itse väitän, että korkeat paineet on enemmän geeneistä kiinni kuin elintavoista. 

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähissä on hoikat, liikkuvat ja terveellisesti syövät ihmiset, joilla on lääkitystä vaativan korkea verenpaine. Mahdollista, mutta harvinaista.

No mulla on korkea verenpaine vaikka liikun ja olen hoikka. 

Vierailija
22/55 |
07.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

nostellaas

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vhh ruokavalio korjasi myös verenpaineen. Korkea verenpaine on yksi insuliiniresistenssin oireista.

Detta! Här är en av de bästa videor jag har sett:

Vierailija
24/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä insuliiniresistanttia hokeva lääketieteen lisensiaatti vaiko vain itseopiskellut osaaja?

Vierailija
25/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaas joku vanha ihminen kenellä ei vp-lääkitystä?  

Vierailija
26/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli kolesteroli hyvä  yli 2 ja huono 1,5 mutta verenpaine tyyliin 150/100 ja ei auttanut vaikka muuttelin ruokavaliota suolattomaksi ja kofeiinittomaksi ja kuituja ja vihanneksia ja nestettä, liikunta oli viimeinen oljenkorsi ja se toimii niin että kun käyn vetämässä itseni läkähdyksiin spinningillä ja palaan niin paineet ovat tyyliin 117/73, joskus 109/69 .. mutta nousevat vähitellen kun ei liiku, mutta tällä hetkellä vaikuttaa että paineet ovat alentuneet jonkin verran pysyvästi ja eipä tässä ole vielä pitkään liikuttukaan, niin voisi korjaantua vaikka tämän vuoden aikana, jos jaksaa liikkua.

Jossain vaiheessa söin kerralla Pantterin tuima lakritsipussin 250 grammaa muistaakseni, kun oli tullut ostettua joskus punalapuilla, eikä ainakaan välittömästi nostanut verenpainetta yhtään, en tiedä jälkivaituksia pidemmällä ajalla.

Kofeiinittomaan kahviinkin olen kyllästynyt, ja täytyy varmaan jatkossa juoda tavallista, kun ei a

Kofeiiniton kahvi on huonompi suonille kuin tavallinen kahvi.

Vierailija
27/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on sairaus, joka ei ole elintapasairaus, ja sen sairauden yksi oire on korkea verenpaine.

Vierailija
28/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että pitkittyessään korkea verenpaine muuttuu verenpainetaudiksi (?)

Toiset isovanhemmat (86- ja 90-vuotiaaksi eläneet) eivät käyttäneet verenpaine (tai muitakaan säännöllisiä) lääkityksiä kuin joitakin viikkoja ennen poismenoa. 

Biologinen isäni pyrki noin 45-vuotiaana elämäntaparemonttiin. Työpaikan lääkäri teki yksinkertaisen kuntoiluohjelman ja joitain pieniä muutoksia ruokavalioon, annoskoot vähän pienemmäksi. Sai lääkitystä ja painoa reippaasti alas ja hyvät tulokset pysyivät muutaman vuoden, toisin sanoen niin kauan kun jaksoi ja viitsi itse tehdä jotain. 

Liian helposti nykyään saa lääkkeet ja potilas saa sen käsityksen että "paranee". Ja jos sivusta yrität vähänkään vihjata että näin ei ole niin vastaus on juuri se sinäkö tässä nyt lääkäri olet? Joten ei auta kuin toivoa että jokainen huomaa itse. 

Paistijauheliha ja kevytmaito korreloi aika hyvin perusterveen ihmisen kanssa. Poikkeuksia toki on. Sori pötkylästä kammottavilla kappalejaoilla :)

Vierailija
29/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitus ei ole syyllistää ketään ja mitään mutta miten näitä verenpaineita ja kakkosdiabetestä on nykyisin nuorilla?  Mikä on muuttunut?   Tyttärelläkin, 45,  vp-lääkitys.  

Sisaruksillani kaikilla on vp ja db ,   mutta lääkitys eläkeläisenä. 

Vierailija
30/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä yksi keski-ikäinen kanssasisar, jolla verenpaine alkoi nousta vaikka paino oli normaali ja liikuntaa tuli. Meilläkin on suku täynnä verenpainelaisia, joten ymmärrän tuon ajatuksen geeneistä.

Se mikä auttoi itseä eniten oli ensin varmistaa, että mittaukset on oikeasti luotettavia. Olkavarsimittari, mansetti oikeaa kokoa, istun 5 minuuttia rauhassa, jalat lattialla ja käsivarsi pöydällä, ja mittaan aina 2 kertaa. Kun tekee viikon aamuin illoin ja katsoo keskiarvoa, niin näkee totuuden paremmin kuin yksittäisistä mittauksista.

Sitten pari arkista juttua, jotka yllätti: suola ja lakritsi/salmiakki. Ei pelkkä suolapurkki, vaan leivät, juustot, valmisruoat ja ravintolaruoat. Itse luulin syöväni tosi normaalisti, mutta kun oikeasti aloin katsoa pakkauksista niitä suolamääriä, niin kas kummaa. Ja lakritsi on oikeasti sellainen, että jos sitä menee, se voi nostaa painetta.

Kolmas oli uni ja stressi. En ollut tajunnut miten paljon huonot yöt näkyi lukemissa. Jos kuorsaa tai on päivällä ihan poikki, niin uniapnea kannattaa selvittää, sekin voi pitää paineita ylhäällä.

Ja sitten se tärkein: jos lääkitys laskee paineet hyvälle tasolle, se ei ole mikään häpeä vaan suoja aivoille, sydämelle ja munuaisille. Joillakin annosta voidaan keventää, jos paineet pysyy pitkään hyvinä, mutta sitä ei kannata tehdä omin päin. Itse ajattelen näin - teen ne elintapa-asiat, joihin pystyn, ja jos geenit silti voittaa, niin otan mieluummin pienen lääkkeen kuin ison riskin.

Vierailija
31/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verenpainetauti liittyy paitsi geeneihin, myös suoraan ihmisen lajihistoriaan. Siellä perusasetus on ollut nälkä, laihuus ja liian matala verenpaine. Nykyään on toisin eli verenpaine kohoaa. Hyvät elintavat auttavat, mutta perusongelma pysyy. Meillä kaikilla on sisäänrakennettu verenpainetauti.

Vierailija
32/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeiden vastustajilla.  Olipa verenpaine tai verenpainetauti kyllä ne lääkkeet kannattaaa syödä ja pyrkiä lähelle normaalia verenpainetta.

Lääkkeet eivät paranna mutta edesauttavat sydämen, munuaisten, aivojen, verenkierron toimivuutta.  

Vierailija
33/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitus ei ole syyllistää ketään ja mitään mutta miten näitä verenpaineita ja kakkosdiabetestä on nykyisin nuorilla?  Mikä on muuttunut?   Tyttärelläkin, 45,  vp-lääkitys.  

Montako levyä fazerin sinistä menee viikossa? Entäs wolttailu ja hesemäkkikebabit...

Vierailija
34/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tiennyt että pitkittyessään korkea verenpaine muuttuu verenpainetaudiksi (?)

Toiset isovanhemmat (86- ja 90-vuotiaaksi eläneet) eivät käyttäneet verenpaine (tai muitakaan säännöllisiä) lääkityksiä kuin joitakin viikkoja ennen poismenoa. 

Biologinen isäni pyrki noin 45-vuotiaana elämäntaparemonttiin. Työpaikan lääkäri teki yksinkertaisen kuntoiluohjelman ja joitain pieniä muutoksia ruokavalioon, annoskoot vähän pienemmäksi. Sai lääkitystä ja painoa reippaasti alas ja hyvät tulokset pysyivät muutaman vuoden, toisin sanoen niin kauan kun jaksoi ja viitsi itse tehdä jotain. 

Liian helposti nykyään saa lääkkeet ja potilas saa sen käsityksen että "paranee". Ja jos sivusta yrität vähänkään vihjata että näin ei ole niin vastaus on juuri se sinäkö tässä nyt lääkäri olet? Joten ei auta kuin toivoa että jokainen huomaa itse. 

Paistijauheliha ja kevytmaito korreloi aika hyvin perusterveen ihmisen kanss

Ajatteleeko ihmiset oikeasti, että sairaus on parantunut, kun oireet saadaan lääkkeillä pois?

Itse olen oppinut ajattelemaan, että terve ihminen terveessä yhteisössä ei lääkkeitä tarvitse.

Vierailija
35/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkuva wokeilu ja vainoharhat persuista aiheuttavat verenpaineen nousua.

Vierailija
36/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähissä on hoikat, liikkuvat ja terveellisesti syövät ihmiset, joilla on lääkitystä vaativan korkea verenpaine. Mahdollista, mutta harvinaista.

Täällä on yksi harvinaisuus. 

Täällä myös!

Vierailija
37/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Eipä taas saanut kirjoittaa ettei kukaan kuvittele lääkityksellä parantuvansa vaan pitävän oireen kurissa ja estävän pahempia lisäoireita.

Moderaatio ei yleensäkään salli vastailla näille "tietäjille"  jotka ovat viisaampia kun lääkärit.

Vierailija
38/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Montako levyä fazerin sinistä menee viikossa? Entäs wolttailu ja hesemäkkikebabit...

Vii sinnuu immeinen.  

Vierailija
39/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Genetiikan merkitys verenpaineen asetusarvona

Yksi yleisimmistä väärinkäsityksistä on oletus, että jokainen voi saavuttaa optimaalisen verenpaineen pelkillä elintavoilla. Tutkimusnäyttö kuitenkin osoittaa, että verenpaineen periytyvyys (heritabiliteetti) on noin 3070 %. Tämä tarkoittaa, että merkittävä osa yksilöiden välisistä eroista selittyy geneettisellä koodilla, joka ohjaa munuaisten natriumin käsittelyä, verisuonten joustavuutta ja autonomisen hermoston herkkyyttä

Vierailija
40/55 |
24.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonaalinen siirtymä: Vaihdevuodet ja naisen sydänterveys

Keski-ikäisen naisen kohdalla verenpaineen nousu on usein suoraa seurausta munasarjojen toiminnan hiipumisesta ja estrogeenitason laskusta. Estrogeeni ei ole ainoastaan lisääntymishormoni, vaan se on voimakas vasodilataattori, joka edistää verisuonten endoteelin typpioksidituotantoa ja siten suonten joustavuutta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi kaksi