Korkea verenpaine elintapasairaus? Joku päässyt eroon lääkkeistä?
Kymmenen vuotta meni ennen kuin lääkäri suostui kirjoittamaan verenpainelääkkeet. Tätä ennen tarkkaile paineita, liiku enemmän, laihduta, syö sitä ja tätä. On kuulemma vaan Länsimaalaisten elintasosairaus joka johtuu elintavoista. Onko joku onnistunut pääsemään eroon verenpainelääkkeistä elintapoja muuttamalla ja millä konstein?. Ei ole ylipainoa, normaali ruokavalio ja päivittäinen liikunta ollut aina intohimo. Silti paineet pysytteli 140/90 tietämillä. Itse väitän, että korkeat paineet on enemmän geeneistä kiinni kuin elintavoista.
Kommentit (55)
Ystäväni ja mieheni. Hoikistuivat ja alkoivat liikkumaan enemmän niin saivat jättää lääkkeet. Ja kumpikaan ei siis olleet mitään obeeseja. Myös alkoholinkulutustaan vähensivät. Eivät olleet juoppojakaan. Minulla paineet pysyvät matalina vaikka olen ylipainoinen en liiku hikiliikuntaa. Eli geenit määräävät, toistennpitää olla elintavoissaan tarkempia kuin toisten. Niin joo ja miehen 17 v pojalla on paineet nyt seurannassa.
Natrium-kalium-suhde
Suurin osa suomalaisista saa suolaa (natriumkloridia) huomattavasti yli suositusten. Naiset saavat keskimäärin 7 grammaa päivässä, kun tavoite on alle 5 grammaa. Natrium on välttämätön, mutta sen liiallinen saanti vetää nestettä verisuoniin ja nostaa painetta.
Vielä natriumin määrää tärkeämpää on natriumin ja kaliumin välinen suhde. Kalium on natriumin vastavaikuttaja, joka auttaa munuaisia erittämään natriumia ja rentouttaa verisuonten seinämiä. Jos ruokavalio on vähäsuolainen mutta myös vähäkaliuminen, verenpaine ei välttämättä laske. Kaliumia saa runsaasti kasviksista, marjoista, hedelmistä ja pavuista.
Piilosuola ja makutottumukset
Piilosuola muodostaa noin 80 % suomalaisten suolan saannista. Erityisesti leipä, juustot, leikkeleet ja valmisruoat ovat merkittäviä lähteitä. Vaikka potilas ei lisäisi suolaa ruokaansa kotona, "normaali ruokavalio", joka sisältää runsaasti leipää ja prosessoituja tuotteita, voi helposti ylittää 5 gramman rajan. Makuaisti tottuu vähäsuolaiseen ruokaan noin 23 viikossa, minkä jälkeen ruoka alkaa taas maistua hyvältä ilman suurta suolamäärää.
Oikeaoppinen kotimittausprosessi
Kotimittaus on luotettavin tapa selvittää todellinen verenpainetaso, kunhan se tehdään oikein. Yleisimmät virheet, kuten puhuminen mittauksen aikana, väärän kokoinen mansetti tai riittämätön lepo, voivat nostaa tulosta 1020 mmHg.
Mansetin koko: Liian pieni mansetti antaa liian korkean tuloksen. Olkavarren ympärys on mitattava, ja mansetin on oltava valmistajan ohjeiden mukainen.
Lepo: Ennen mittausta on istuttava täysin rauhassa 5 minuuttia mansetti paikalleen asetettuna.
Asento: Selkä tuettuna, jalat maassa (ei ristissä), käsivarsi tuettuna niin, että mansetti on sydämen tasolla.
Kaksoismittaus: Mittaus tehdään aamuin illoin, ja molemmilla kerroilla suoritetaan kaksi mittausta 12 minuutin välein. Keskiarvo lasketaan näistä.
Jos kotimittausten keskiarvo on toistuvasti yli 135/85 mmHg, verenpaine on kohonnut, vaikka potilas olisi kuinka terveellisesti elävä ja hoikka.
Lääkehoito: Milloin se on välttämätön ja voiko siitä päästä eroon?
Lääkehoidon aloittaminen on usein potilaalle henkisesti vaikeaa, sillä se koetaan merkkinä "sairastumisesta" tai elintapojen epäonnistumisesta. Lääkehoito on kuitenkin työkalu, jolla hallitaan biologista riskiä, jota elintavat eivät yksin riitä korjaamaan.
Lääkityksen tavoitteet ja mekanismit
Verenpainelääkkeet vaikuttavat eri kohtiin verenpaineen säätelyjärjestelmässä:
ACE:n estäjät ja ATR-salpaajat: Estävät angiotensiini-hormonin vaikutusta, mikä laajentaa verisuonia ja vähentää natriumin kertymistä.
Kalsiumkanavan salpaajat: Rentouttavat verisuonten seinämän lihassoluja.
Diureetit: Auttavat munuaisia poistamaan ylimääräistä nestettä ja suolaa.
Beetasalpaajat: Hidastavat sykettä ja vähentävät sydämen työmääärää, mutta niitä käytetään nykyisin harvemmin ensisijaisena verenpainelääkkeenä ilman muita sydänsairauksia.
Lääkkeistä vieroittuminen
Onko mahdollista lopettaa lääkitys? Kyllä, joissakin tapauksissa. Jos verenpaine laskee lääkityksen aikana selvästi alle tavoitteiden (esim. < 110/70 mmHg) ja potilas tekee merkittäviä, pysyviä elintapamuutoksia, lääkäri voi kokeilla lääkityksen purkamista.
Onnistunut lääkkeiden lopettaminen vaatii yleensä:
Merkittävää painonpudotusta: Jos potilaalla oli ylipainoa, 510 % painonlasku voi riittää.
Suolan käytön radikaalia vähentämistä: Siirtyminen erittäin vähäsuolaiseen ruokavalioon.
Stressitekijöiden poistumista: Esimerkiksi työstressin helpottaminen tai uniapnean hoito.
Tarkkaa seurantaa: Lääkityksen lopettamisen jälkeen paineet voivat nousta takaisin viikkojen tai kuukausien kuluessa, joten seuranta on oltava jatkuvaa.
Kuitenkin, jos verenpaineen taustalla on vahva geneettinen komponentti tai vaihdevuosien aiheuttama pysyvä verisuonten jäykistyminen, lääkitys on usein välttämätön pitkäaikainen suoja, joka ehkäisee sydämen vajaatoimintaa, aivohalvauksia ja munuaisten vaurioitumista.
Verenpainetauti ei ole pelkkä "elintasosairaus", vaan se on monitekijäinen tila, jossa perimä ja biologia näyttelevät merkittävää roolia. Erityisesti hoikan ja liikkuvan naisen kohdalla 140/90 mmHg painetaso voi olla merkki siitä, että kehon omat säätelyjärjestelmät tarvitsevat tukea.
Toimintaohje keski-ikäiselle naiselle
Hyväksy biologia: Ymmärrä, että vaihdevuodet ja genetiikka voivat nostaa verenpainetta optimaalisista elintavoista huolimatta. Tämä ei ole oma syysi.
Varmista mittaustekniikka: Tee uusi 7 vuorokauden mittaussarja varmistaen oikean mansettikoon, 5 minuutin levon ja oikean asennon.
Tarkista "piilotekijät": Vältä lakritsia, tarkista leivän ja juuston suolapitoisuus ja varmista, että saat riittävästi kaliumia kasviksista.
Harkitse metabolista tukea: Jos paine on koholla, kokeile vähentää nopeita hiilihydraatteja, mikä voi parantaa insuliiniherkkyyttä ja laskea verenpainetta.
Luota lääketieteeseen: Jos paineet pysyvät koholla elintavoista huolimatta, lääkitys on ystävä, joka säästää sydäntäsi ja verisuoniasi turhalta rasitukselta. Se ei estä elämästä aktiivista elämää, vaan se turvaa sen jatkumisen pitkälle tulevaisuuteen.
Verenpaineen hoito on jatkuva prosessi, jossa tavoitteena on saavuttaa taso < 135/85 mmHg (kotona) tai jopa < 130/80 mmHg, mikäli potilaalla on muita riskitekijöitä, kuten diabetes tai suvussa esiintynyttä sydänsairautta. Elintavat ovat hoidon perusta, mutta lääketiede tarjoaa välttämättömän lisätuen silloin, kun biologia asettaa omat rajoitteensa.
Vierailija kirjoitti:
Vhh ruokavalio korjasi myös verenpaineen. Korkea verenpaine on yksi insuliiniresistenssin oireista.
Minulla paino oli noussut 100 kiloon ja verenpaine koholla. Aloin syömään terveellisemmin, vähensin suolan määrää ruoassa ja verenpaine alkoi laskemaan. Eli minulla toimi ihan elintapamuutos.
Itselläni oli ihan selkeästi kiinni elintavoista. Tupakkaa, jatkuvaa viinin lipittelyä, ei liikuntaa ja 110kg painoa -> paineet huiteli jossain 150/100 paikkeilla. Kolme vuotta myöhemmin ei tupakkaa, alkoa vain hyvin harvoin, säännöllisesti liikuntaa ja 70kg painoa -> paineet 100/70.
Tavallaan olen siis onnellisessa asemassa siinä mielessä että pystyn helposti verenpaineeseeni vaikuttamaan. AP ei taida olla yhtä onnekas. Omasta puolestani en kuitenkaan siis voi olla samaa mieltä tuosta väitteestä että "korkeat paineet on enemmän geeneistä kiinni kuin elintavoista. " vaan ehkäpä rajaisin tuon niin että toisilla on ja toisilla ei?
Mulla ollut 18-vuotiaasta. Parhaillaan oli verenpaine 240/130. Lääkäriin kun meni niin vastaus oli, ettet saa kelakorvattavuutta. Yksi ei edes suostunut mittaamaan kun piti luetella oireita ja sanoin päänsärky, mutta oli sitä mieltä että kyllä se migreeni on silti - on niin selkeä, ettei edes suostu mittaamaan, ku oon nuorena ja tyhmänä vain keksinyt että näin nuorena voisi olla korkea verenpaine.
Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: olen harrastanut vesipaastoilua ja paastojaksoilla joudun lopettamaan lääkkeet, koska verenpaine menee muuten niin alas. Mutta nousee se sitten kun paasto loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ollut 18-vuotiaasta. Parhaillaan oli verenpaine 240/130. Lääkäriin kun meni niin vastaus oli, ettet saa kelakorvattavuutta. Yksi ei edes suostunut mittaamaan kun piti luetella oireita ja sanoin päänsärky, mutta oli sitä mieltä että kyllä se migreeni on silti - on niin selkeä, ettei edes suostu mittaamaan, ku oon nuorena ja tyhmänä vain keksinyt että näin nuorena voisi olla korkea verenpaine.
Mutta vastauksena alkuperäiseen kysymykseen: olen harrastanut vesipaastoilua ja paastojaksoilla joudun lopettamaan lääkkeet, koska verenpaine menee muuten niin alas. Mutta nousee se sitten kun paasto loppuu.
Vesipaastossa näkyy mm. se miten suola vaikuttaa.
Tunkekaa se AI-paska perseeseenne.
Treatment of high blood pressure through the Transcendental Meditation technique is now included in U.S. National Guidelines from the American Heart Association and the American College of Cardiology.
Copilotin käännös: Korkean verenpaineen hoito Transsendenttisen Meditaation menetelmällä sisältyy nyt Yhdysvaltain kansallisiin hoitosuosituksiin, jotka ovat peräisin American Heart Associationilta ja American College of Cardiologylta.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni oli ihan selkeästi kiinni elintavoista. Tupakkaa, jatkuvaa viinin lipittelyä, ei liikuntaa ja 110kg painoa -> paineet huiteli jossain 150/100 paikkeilla.
Nuo riskitekijät huomioiden tuo on mielestäni matalanpuoleinen. Itselläni oli kerran ensiavussa niin kovat paineet että mittari meni tappiin ja täytyi vaihtaa järeämpään, vaikka en tupakoi, en käytä alkoholia, pyöräilen vuoden ympäri. Painoindeksi oli kylläkin n. 26 tuolloin. Hypertensiolle altistavan geenin olen mitä ilmeisimmin perinyt äidiltäni. Myös isällä oli vanhemmiten melko korkeat paineet.
Hormonihoidon rooli ja vaikutus
Vaihdevuosien hormonihoito voi auttaa hallitsemaan oireita, mutta sen vaikutus verenpaineeseen on yksilöllinen. Suun kautta otettavat estrogeenivalmisteet kulkevat maksan kautta, missä ne voivat lisätä angiotensiinigeenin tuotantoa, mikä puolestaan voi nostaa verenpainetta. Tämän vuoksi naisille, joilla on jo kohonnut verenpaine, suositellaan ensisijaisesti ihon kautta annosteltavaa estrogeenia (geelit, laastarit), joka on verenpaineen kannalta neutraalimpi tai jopa suotuisa.