Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Skitsofrenia kokemuksia? Tyttäreni sairastui

Vierailija
07.02.2026 |

Haluaisin kuulla kokemuksia skitosfreniasta. Tyttäreni on juuri saanut diagnoosin ja minun on hankala uskoa sitä todeksi. Millaiset lääkkeet, hoitopolku, tervehtyminen (jos mahdollista) pääseekö enää työelämään, taantuuko, ihan mitä vain kokemuksia haluaisin kuulla. Olen todella sekaisin nyt kaikesta. 

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psykiatrian valhe on jauhaa lääkkeistä/kemiallisesta lobotomiasta "ainoana apuna", vähän sama kuin fyysisiä lobotomioita mainostettiin aikanaan ja ihmisten elämiä tuhottiin sillä. Ihmisoikeuksia ei todella ole olemassa, ne ovat vaan puhetta ja niitä sovelletaan vain osaan ihmisistä eikä hulluiksi leimatut ole tuohon joukkoon koskaan kuuluneet. Aina se vastaus on väkivalta. Aivan absurdia oli joutua ensimmäistä kertaa osasatolle, olen paljon ihmisten kanssa ollut tekemisissä ja ihan järkevä ja pidetty ihminen ja minua oikeasti tuijotettiin kuin jotain HULLUA, ELÄINTÄ, TAI JOTAIN. Noiden kokemusteni takia. Keskitysleiri tai jokin tuli mieleen? 

Vierailija
62/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan edes käänteisesti ajateltuna pärjää, ettei harhaisena/syyntakeettomana tapa ketään, on jo hyvä. Ei tarvi kaikkien valmistua maisteriksi, riittää kun arki on jotenkin tasapainossa. Tärkein on lääkkeet sekä arki esim mielenterveysyhdistys tai muu päivätoiminta.

Siellä taas oikea "asiantuntija" pätemässä, veikkaanpa että et.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ap, kokemusta on. Mutta alkuun kysymys, että onko sairastumisen syy selvillä? Ennuste vaihtelee sen mukaan johtuuko puhkeaminen huumeista, stressistä, vai vain huonosta onnesta? 

Huumeiden laukaisema skitsofrenia on pahin tapaus. Tyttären on tärkeä olla rehellinen, sillä hoitopolkuun vaikuttaa taustasyyt. 

Vierailija
64/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osaston kautta vai avossa diagnoosi? Sillä on merkitystä koska osastolla jos saa on riski virheisiin. Mulla nimittäin oli skitsofrenia diagnoosi 6v+ joka myöhemmin korjattiin C-PTSD+ADHD. (oon siis nuori nainen..). Mullakin tosin diagnoosi korjattiin vasta kun oireet oli ollut poissa yli vuoden. 

Mitä hoitoon tulee, lääkkeitä. Mä en ikinä saanut mitään muuta. En terapiaa tai muuta kuntoutusta. En vaikka sairastin myös syömishäiriötä samaan aikaan. 

Miten ihmeessä sait diagnoosin korjattua?

Vierailija
65/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei ap, kokemusta on. Mutta alkuun kysymys, että onko sairastumisen syy selvillä? Ennuste vaihtelee sen mukaan johtuuko puhkeaminen huumeista, stressistä, vai vain huonosta onnesta? 

Huumeiden laukaisema skitsofrenia on pahin tapaus. Tyttären on tärkeä olla rehellinen, sillä hoitopolkuun vaikuttaa taustasyyt. 

Ei pitänyt millään tavalla minun kohdalla paikkaansa. Koko uskoni taisi olla osaston pakanoille yksi psykoosi.

kristitty

Vierailija
66/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi voi. Ikinä ei tule työkykyistä tervettä. Suunta alaspäin. Laitoshoitoa. Yhteiskunnan elätti. Paha olo itselläänkin. Miksi menit poikimaan kun tällaiset geenit perimässä ?

Vierailija
67/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunhan edes käänteisesti ajateltuna pärjää, ettei harhaisena/syyntakeettomana tapa ketään, on jo hyvä. Ei tarvi kaikkien valmistua maisteriksi, riittää kun arki on jotenkin tasapainossa. Tärkein on lääkkeet sekä arki esim mielenterveysyhdistys tai muu päivätoiminta.

Ei elämä ole mikään trilleri, missä murhaajat ovat kaikki hulluja.

Vierailija
68/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skitsofreniaa voi tarkastella monista eri näkökulmista. Pitkän kokemuksen myötä ajattelen kuitenkin vahvasti, että hoitotuloksia ei saada suhtautumalla siihen kroonisena aivosairautena, joka vaan aiheuttaa kummallisia oireita, jotka pitää sitten vahvalla lääkityksellä hillitä. Ne oireet ovat osa ihmistä, sen kokemuksia, pelkoja, haaveita. Loppujen lopuksi täysin inhimillinen tapa käsitellä asioita, joita ei muuten pysty käsittelemään. Niitä ymmärtämällä ongelmiin löytyy helpotusta. 

Vierailija
69/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raamatun aikaan puhuttiin riivaajista ja Jeesus ajoi ulos näitä ihmisistä. 

Vierailija
70/74 |
17.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä nopeammin diagnoosi tehty ja lääkitys aloitettu sen parempi ennuste. Sairaus  voi tosiaankin mennä remissioon ja tavallinen elämä on hyvin mahdollista. Säännölliset elämänravat avainasemassa lääkityksen lisäksi. Alkuun voi olla hankalaa löytää sopiva lääkitys, mutta kun se löytyy, niin voi elää ihan normaalia ja tasapainoista elämää.

Voiko diagnoosin tehdä nopeasti ? En usko. Pitää olla varma, pois ei saa pyyhittyä jos meni väärin.

Vierailija
71/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä nopeammin diagnoosi tehty ja lääkitys aloitettu sen parempi ennuste. Sairaus  voi tosiaankin mennä remissioon ja tavallinen elämä on hyvin mahdollista. Säännölliset elämänravat avainasemassa lääkityksen lisäksi. Alkuun voi olla hankalaa löytää sopiva lääkitys, mutta kun se löytyy, niin voi elää ihan normaalia ja tasapainoista elämää.

Voiko diagnoosin tehdä nopeasti ? En usko. Pitää olla varma, pois ei saa pyyhittyä jos meni väärin.

Ei tarvitse olla varma. Ei muitakaan diagnooseja pyyhitä pois jos sattui menemään väärin. Dg voi vaihtua vaikka jokaisella käynnillä joten siihen ei kannata ripustautua. 

Vierailija
72/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaston kautta vai avossa diagnoosi? Sillä on merkitystä koska osastolla jos saa on riski virheisiin. Mulla nimittäin oli skitsofrenia diagnoosi 6v+ joka myöhemmin korjattiin C-PTSD+ADHD. (oon siis nuori nainen..). Mullakin tosin diagnoosi korjattiin vasta kun oireet oli ollut poissa yli vuoden. 

Mitä hoitoon tulee, lääkkeitä. Mä en ikinä saanut mitään muuta. En terapiaa tai muuta kuntoutusta. En vaikka sairastin myös syömishäiriötä samaan aikaan. 

Miten ihmeessä sait diagnoosin korjattua?

Tämä kiinnostaisi minuakin. Miten Kelalta anotaan 112-koodin poistoa? 

Vierailija
73/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli työkaveri joka kertoi sairastumisestaan, mukava ihminen ja kävi siis töissä 

Vierailija
74/74 |
18.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan, että kun kaunis fiksu tyttäreni sairastui, masennuin ja tuntui, että elämä loppuu siihen. Mutta tyttö onkin lujempaa sorttia, kun kuvittelin. Hänellä oli korkeakouluopinnot kesken, mutta sai kuntoutustukea ja valmistui vuoden myöhässä. Sai hyvän työpaikan. On vieläkin kova stressaamaan, mutta tähän asti on pärjännyt ihan hyvin.