VINTED ostaja haluaa palauttaa vaatteen joka ei ollutkaan sopiva
Minulla oli myynnissä merkkivaate, jonka myynti ilmoituksessa oli linkki valmistajan ilmoittamille tiedoille, joissa myös tarkemmat kokotiedot. Ostaja kysyi sopiino hänellenja kysyi mittoja, jotka mittasin parhaani mukaan ja kerroin ne ostajalle. Lisäsin vielä nuo valmistajan ilmoittamat mitat sekä löytämäni kokemukset siitä, että mitoitus on reilu. Ostaja osti tuotteen, jonka lähetin seuraavana päivänä, eikä kertaakaan sanonut että epäilee sopivuutta, halusi ostaa ilmeisesti kiireellä, koska tykkäyksiä oli tuotteessa paljon.
Nyt ostaja sai vaatteen ja haluaakin palauttaa sen, koska vaate on liian iso hänelle.
Kuka maksaa palautuksen? Palautus on minulle ok, jos palautuskulut eivät tule minulle maksettavaksi. En tiedä miten muuten olisin voinut myyjänä toimia, kun nyt kerroin useasti mitat. En tiedä ostajan kokoa tai käyttämiensä vaatteiden mittoja. Mnusta olisi ostajan tehtävä vaikka verrata omiin vaatteisiinsa tai jos yhtään epäilee sopivuutta, jättää ostamatta.
Kommentit (42)
Jos tuote oli ehjä ja kuvausken mukainen ei sulla ole mitään velvollisuutta hyväksyä palautusta,
tietysti voit sen tehdä jos haluat mutta tee nyt ainakin niin ettei siitä itselle koidu mitään kuluja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisten välisessä kirppiskaupassa ei ole palautusoikeutta. Myyköön itse eteenpäin jos ei ole sopiva.
Vinted voi pakottaa ja ottaa myynnin pois saldostasi jos joku hullu alkaa vaatia paluttamista.
Vinted itse sanoo, että vaatteen koko ei ole syy palauttaa, kunhan kokolapussa näkyvä koko on ilmoitettu oikein!
No se voi sanoa vaikka, että näytti kuvassa erilaiselta ja että myyjä huijasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala ollenkaan tollasiin palautuksiin. Ihmisten tulee tajuta ettei yksityisten välillä ole palautusoikeutta muutoin kun jos tuote ei ole se mikä myytiin ja täysi susi.
Älä viitsi levittää valheellisia uskomuksia, tietysti on palautusoikeus, jotkut kuvittelee ettei olisi. Kauppalaki on se, ei siis kuluttajansuoja.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1987/355#chp_1__crossHeading
Ja missä kohdassa kauppalakia mainitaan että se koskee yksityishenkilöiden välisiä kauppoja? Tässä tapauksessa tuotteessa ei ole edes ollut mitään vikaa, mikä voisi olla peruste rahojen palauttamiseen.
Ajattelitko siis vängätä tuosta yksityishenkilöiden välisestä??? Se on sanottu siinä heti alussa 'Tämä laki koskee irtaimen omaisuuden kauppaa.' Ja kuluttajakaupasta on sitten erikseen poikkeukset eri laissa.
AI-yhteenveto
Yksityishenkilöiden väliseen kauppaan (esim. Tori.fi, Facebook-kirpputorit) sovelletaan kauppalakia (355/1987).
Kuluttajansuojalakia ei sovelleta, kun molemmat osapuolet ovat yksityishenkilöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä ala ollenkaan tollasiin palautuksiin. Ihmisten tulee tajuta ettei yksityisten välillä ole palautusoikeutta muutoin kun jos tuote ei ole se mikä myytiin ja täysi susi.
Älä viitsi levittää valheellisia uskomuksia, tietysti on palautusoikeus, jotkut kuvittelee ettei olisi. Kauppalaki on se, ei siis kuluttajansuoja.
https://www.finlex.fi/fi/lainsaadanto/1987/355#chp_1__crossHeading
Ja missä kohdassa kauppalakia mainitaan että se koskee yksityishenkilöiden välisiä kauppoja? Tässä tapauksessa tuotteessa ei ole edes ollut mitään vikaa, mikä voisi olla peruste rahojen palauttamiseen.
Ajattelitko siis vängätä tuosta yksityishenkilöiden välisestä??? Se on sanottu siinä heti alussa 'Tämä laki koskee irtaim
Näytä nyt vielä, mistä sinä tai tekoälykaverisi olette keksineet, että yksityishenkilön täytyy myyjän asemassa hyväksyä palautukset ihan mistä syystä tahansa?
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus. Palautat rahat ja ostaja lähettää sinulle ties minkä lumpun takaisin, tuskin ainakaan sitä myytyä vaatetta.
Ei ole vielä erikseen hyväksynyt tuotetta, eli saan rahat muutenkin vasta kahden päivän päästä. Uskon, että on vilpitön, ja tulee vaate takaisin sellaisena kuin sen lähetinkin, eli uutena josta laput vain leikattu pois. Olen kyllä tuotteen ja pakkaushetkenkin niin tarkkaan kuvannut, että vaikea palauttaa ainakaan muuta tuotetta kuin juuri tämä minun ja siinä kunnossa kuin sen lähetinkin.
Minulle ongelma ei sinänsä ole palautus, kunhan en itse niitä joudu maksamaan, mutta onko siis järkevämpää ihan Vintedin käytäntöjenkin puolesta, että ostaja hyväksyy tuotteen, myyjänä saan rahat, ostaja myy sen sitten itse? Mutta riitauttaa ei siis voi ainakaan myyjän palautuskustaksin? Minun pitää yrittää kertoa ostajalle myös siis, että mikä tapa on järkevin, kun hän ei ymmärrä ihan ilmeisesti uutena käyttäjänä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksityisten välisessä kirppiskaupassa ei ole palautusoikeutta. Myyköön itse eteenpäin jos ei ole sopiva.
Vinted voi pakottaa ja ottaa myynnin pois saldostasi jos joku hullu alkaa vaatia paluttamista.
Vinted itse sanoo, että vaatteen koko ei ole syy palauttaa, kunhan kokolapussa näkyvä koko on ilmoitettu oikein!
Tietysti jokainen ostaja voi olla huijari. Mutta siinä tapauksessa hänen olisi pitänyt väittää noin heti, kun pyysi saada palauttaa. Ostaja valitti vain koon olevan iso. Jos hän nyt muuttaa mielensä ja väittää pokkana, että tuote on lisäksi myös huonokuntoinen tms., niin Vintedin asiakaspalvelu näkee kyllä, ettei se ollut alkuperäinen valituksen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Villi veikkaus. Palautat rahat ja ostaja lähettää sinulle ties minkä lumpun takaisin, tuskin ainakaan sitä myytyä vaatetta.
Ei ole vielä erikseen hyväksynyt tuotetta, eli saan rahat muutenkin vasta kahden päivän päästä. Uskon, että on vilpitön, ja tulee vaate takaisin sellaisena kuin sen lähetinkin, eli uutena josta laput vain leikattu pois. Olen kyllä tuotteen ja pakkaushetkenkin niin tarkkaan kuvannut, että vaikea palauttaa ainakaan muuta tuotetta kuin juuri tämä minun ja siinä kunnossa kuin sen lähetinkin.
Minulle ongelma ei sinänsä ole palautus, kunhan en itse niitä joudu maksamaan, mutta onko siis järkevämpää ihan Vintedin käytäntöjenkin puolesta, että ostaja hyväksyy tuotteen, myyjänä saan rahat, ostaja myy sen sitten itse? Mutta riitauttaa ei siis voi ainakaan myyjän palautuskustaksin? Minun pitää yrittää kertoa ostajalle myös siis, että mikä tapa on j
Ehdottomasti järkevintä on, että ostaja hyväksyy tuotteen eikä mitään palautuksia tehdä. Siihen ei ole mitään perustetta. Ja muuten, jos systeemissä on mahdollista että sieltä voi poistaa itse lähettämiään viestejä, ota screenshotit ostajan lähettämistä viesteistä siltä varalta että hän alkaa myöhemmin väittää että vaatteessa oli vikaa.
Eikai valmistajan kokomitoitus ole sinun ongelmasi herranen aika. Jos ostaja ei vastaa valmistajan kokoa 38 , koska on turvoksissa, vääristynyt kehonkuva tai valmistajalla tavanomaista pienempi kokomitoitus, niin eihän se ole enää sinun murheesi, kun kaupat on tehty. Tuote on kuitenkin se mitä myytiin. Ostaja pienentyköön tai myyköön itse eteenpäin. Ei ole koskaan tullut mieleenkään palautella vääränkokoisia secondhand-ostoja. Postituskulut ja myyntivaiva nousee arvoon nähden suhteettomiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti jos on ilmoitettu mitat sekä itse mitattuna että valmistajan kokotaulukko + se, että valmistajan mukaan tuote on reilua kokoa, ei silti voi vedota tuohon, että näytti kuvassa erilaiselta.
En hyväksyisi palautusta, oma moka jos osti väärän kokoisen.
Ja aiheen vierestä: olin taannoin myyjänä nk."outlet"-kaupassa (ostareilla, tuotteilla ei palautusoikeutta, myytiin pop-up tyyppisesti vanhaa sesonkia, 2.laatua (joista merkintä jos oli tätä) hyvin edullisesti) ja eräs rouva ihastui miesten paitaan värissä X mutta oikeaa kokoa ei ollut. Koitin tarjota vastaavaa värissä Y, mutta oli ihastunut väriin X. No hän sitten osti sen, sanoi että jos se mahtuisi. Palasi muutaman tunnin kuluttua (satuin olemaan takatilassa, ovi auki) ja alkoi kollegalleni 'raivoamaan' että se tyttö joka täälä aiemmin oli, myi VÄÄRÄN KOON paidan...! Olin siis nimenomaan ehdottanut oikeaa kokoa eri värissä, mutta rva. ei sitä halunnut....
Mutta pointtna, että moni on valmis VALEHTELEMAAN TÖRKEÄSTI omaksi hyödykseen, ei kannata olla sinisilmäinen ja uskoa vaan pitää tiukka linja.
Haistan vedätyksen ja huijauksen jopa ruudun välityksellä. Tavara myyty, mitat annettu ennen ostopäätöstä ja tuote vapaasti googletettavissa sikäli kuin haluaa tarkempia speksejå. Vain tyhmä lähtee mykaan veivaamaan palautuksia jne. Laittakoot itse myyntiin jos ei kiinnosta. Tais olla heräteostos, ehkä tyypillinen sitten-kun-laihdun-ostos ja nyt kaduttaa. Eipä ole sun murheesi.
Vierailija kirjoitti:
Eikai valmistajan kokomitoitus ole sinun ongelmasi herranen aika. Jos ostaja ei vastaa valmistajan kokoa 38 , koska on turvoksissa, vääristynyt kehonkuva tai valmistajalla tavanomaista pienempi kokomitoitus, niin eihän se ole enää sinun murheesi, kun kaupat on tehty. Tuote on kuitenkin se mitä myytiin. Ostaja pienentyköön tai myyköön itse eteenpäin. Ei ole koskaan tullut mieleenkään palautella vääränkokoisia secondhand-ostoja. Postituskulut ja myyntivaiva nousee arvoon nähden suhteettomiksi.
Netistä lukemani kokemukset mitoituksesta oli, että mitoitus on reilu, mutta toin tämän kyllä ilmi ostajalle, että tällaista luin. Lisäksi mittasin niin hyvin kuin sain mitattua kaikki mitat mitä ostaja halusi. Kyseessä miesten vaate joka ei edes käyttöön koskaan päätynyt ja itse naisena en osaa arvioida miesten kokoja, joten siksi mittaisin niin hyvin kuin suinkin mahdollista ostajan vielä niin pyytäessä. ap
Vierailija kirjoitti:
Tämän ja 10 muutakin asiaa olisi nykyään hyvä kirjoittaa erikseen sinne myynti-ilmoitukseen, kun tuntuu siltä, että kukaa ei ymmärrä eikä tajua enää mitään, ellei sitä ole erikseen mainittu.
Toki tuolla torin puolella kukaan ei lue niitä ilmoituksia, eikä vissiin viesteistäkään kuin puolet kun osoitekin piti juuri laittaa kolmeen kertaa ja vaikka kirjoitin joka kerta, eli 3 kertaa kadun perään vielä Helsinki, niin nämä vieraskieliset ajoivat silti Vantaalle - Taivas varjele näitä tapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Pystyykö ostaja silti saamaan sekä tuotteen että rahat?
Voihan se olla että oli jopa oikea koko, kerran tarvittu johonkin tilaisuuteen jossa ollut päällä ja nyt haluaakin palauttaa.Kaikenlaisia veijareita on, en ottaisi palautusta vastaan.Laittakoon itse myyntiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävä ostaja. Mikään velvollisuus sinulla ei ole ottaa takaisin, mutta koska se ei haittaa sinua, niin mikäs siinä. Mutta ihan kaikki kulut palautuksesta on ostajan kontolla.
Ostajan kuuluisi siis mielestäni niellä "tappio" ja myydä vaate itse eteenpäin.
Miten palautus tehdään niin, että palautuskulut tulevat ostajalle? Käyttäjä on aika uusi eikä itsellä ole tullut vastaavaa vastaan aikaisemmin. Ostaja klikkaa, että on ongelma vai miten ? Ap
Minä en hyväksyisi palautusta, varsinkaan uudelta käyttäjätililtä. On ihan yleinen huijaus, että takaisin tulee esimerkiksi sama tuote rikkinäisenä, koska ostaja halusi ehjän tilalle.
Kertomasi perusteella tällaisesta ei välttämättä ole kyse, mutta ei ostajan tyhmyys silti ole sinun ongelmasi. Itsekin olen saanut vääränkokoi
Eikä ainakaan lähettää rahaa takaisin ennen kuin on varma siitä, että sai tuotteen ehjänä takaisin, jos siis ylipäätään suostuu palautukseen edes ostajan maksamana.
Hyvä ketju esimerkkinä siitä miten tekoäly hallusinoi ties mitä huuhaata vastauksiksi ja tekoälykiimaiset uskovat julkaisten tätä roskaa totuutena.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se olla että oli jopa oikea koko, kerran tarvittu johonkin tilaisuuteen jossa ollut päällä ja nyt haluaakin palauttaa.Kaikenlaisia veijareita on, en ottaisi palautusta vastaan.Laittakoon itse myyntiin.
Ostaja sai Vintedin seurantaviestien perusteella tuotteen aamulla ja meni vain tunti toimituksesta, kun jo ilmoitti että haluaisi palauttaa, eli uskon ettei kyse ole siitä.
Etsin ohjekeskuksesta vastausta ja siellä kirjoitettiin, että ostaja voi yrittää sovitella palautusta jos kyse on muusta kuin "oikeasta" ongelmasta, mutta ei ole velvollisuutta hyväksyä. Kerroin tämän nyt tälle ostajalle. Google kääntäjän kanssa hieman haastavaa, unohtui mainita että tyyppi on Virosta, mistä aikaisemmin on olleet kokemukset kyllä hyviä ja oikeasti uskon, että tämä on vilpitön, mutta ymmärtää vielä vähemmän palautussysteemistä kuin minä, heh. ap
Älä ota takaisin. Ei sinulla ole aihetta koska on voinut käyttää vaatetta ja nyt haluaa rahat takaisin.
Ei tarvitse ottaa vastaan mitään palautuksia. Rahat sulle tavara hälle.