Tunnetko ketään, jolta otettu lapsi huostaan ilman syytä?
Seuraan somessa erästä päihderiippuvaista vanhempaa, joka om sitä mieltä, että häneltä on lapset otettu aivan syyttä huostaan. Hän ei käsitä asiaa ja syyttelee kaikkia muita kuin itseään. Lapset on hänen mukaansa kaapattu lastensuojelun toimesta.
Tunnetko yhtään tapausta, joissa lapsi tai lapset olisi aivan ilman syytä otettu huostaan?
Kommentit (26)
En myöskään tunne ketään, jolta olisi huostaanotettu lapset. En ole edes kuullut huhuja tutun tutusta, jolta olisi huostaanotettu lapset Ja tosiaan kaksi lasta kaikkine luokka- ja harrastukavereineen, ystävillä ja sisaruksilla lapsia, työkavereita, joilla on lapsia jne.
Kaikkien näiden kontaktien kautta ajattelen, että riittävän hyvän vanhemmuuden kirjo on moninainen. Todella hyvälle vanhemmuudelle kriteerit ovat kovat ja varmasti me kaikki tunnemme huonoa omaatuntoa vanhemmuudestamme ajoittain. Muille riittää enemmän ymmärrystä, varsinkin hankalissa elämäntilanteissa.
Riittävän hyvää perusarkea pystyy silti pyörittämään, vaikka maailma tuntuu kaatuvan ympärillä, sen olen itsekin päässyt valitettavasti toteamaan. Saimme myös tukea, eikä kykyämme toimia vanhempina kyseenalaistettu missään vaiheessa.
Siksi minulle on kovin vaikea nähdä, että lapsia oikeasti huostaanotettaisiin ilman perusteita.
Kyllä laittomia huostaanottojakin tehdään, valitettavasti, vaikka sitä ei moni haluaisi uskoa. Siihen riittää, kun joutuu hakauksiin hankalan ja vallanhaluisen sossun kanssa vaikka huoltokiistan yhteydessä. Asioita vääristellään ja kirjoitetaan niin valtava pino paperia, että kukaan muu ei sitä jaksa lopulta käydä läpi, eli yksittäinen ilkiösossu voi saada halutessaan huostaanoton aikaan vaikka nuppineulan päästä tekemällä.
Sossut voivat käyttää käsittämättömän moraalittomia, laittomia temppuja ja onhan tästä uutisoitukin. Kaikilla heillä ei valitettavasti ole lapsen etu mielessä, vaan oma ego. Joissain selkeissä vakavavissa tapauksissa he puolestaan toimivat liian lepsusti. Se on osoitus siitä samasta rajojen puutteesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tunne. Lapsiahan ei oteta yhtäkkiä huostaan tuosta vaan, vaan perheellä on ennen sitä ollut todennäköisesti vuosia lastensuojelun asiakkuus ja he ovat saaneet monenlaista tukea esim. kotona käyvän perhetyöntekijän muodossa, ennen kuin sitten joudutaan toteamaan, että ei tule elämästä mitään. Poikkeuksena tietysti kiireelliset huostaanotot, jossa esim. poliisit menee johonkin sekaisia ihmisiä täynnä olevaan huumekämppään ja ottaa sieltä vauvan turvaan.
Huostaanottoja pitäisi tehdä enemmän ja nopeammin kuin nykyisillä resursseilla on mahdollista.
Kiireellisesti ei voi ottaa huostaan
Miksi alanuolia kun on tosiasia että ei ole kiireellistä huostaanottoa.
Olen työskennellyt sosiaalityöntekijänä viisi vuotta. Tänä aikana on tullut vastaan yksi perhe, josta lapset oli minun arvioni mukaan huostaanotettu ilman kunnon syytä. En ollut itse asemassa, jossa olisin voinut vaikuttaa asiaan. Nämä palautettiin aikanaan hallinto-oikeuden päätöksellä kotiin, mutta asiassa meni vuosia.
Kaksi perusteetonta tai huonosti perusteltua kiireellistä sijoitusta (lyhytaikainen huostaanotto) tiedän myös, näistä molemmista lapset palasivat kotiin. Sosiaalityöntekijät eivät ole erehtymättömiä ja lainsäädäntö on näissä asioissa erittäin tulkinnanvaraista, mikä johtaa joskus virheisiin.
Vähän kuin vakilassakin istuu vaan syyttömiä