En ymmärrä pörssisähkön hinnasta kitiseviä
Sähkölämmitteiseen taloon tilataan pörssisähkö. Sähkö on kallista muutaman viikon ajan keskitalvella, ja tulee se parin tonnin sähkölasku. Muina aikoina sähkö on lähes ilmaista.
Miksi ette säästä rahaa siihen isoon sähkölaskuun silloin, kun sähkö on halpaa?
Itse lämmitän taloni öljyllä ja puulla. Kun öljysäiliö täytetään, tulee 1500 euron lasku, joskus isompikin. Se maksetaan kerralla. Sitä varten säästetään rahat. Kun naapuri tuo polttopuut, tulee toinen 1500 euron lasku. Sitten on vuoden lämmityskulut maksettu, ja taas alkaa jäämään säästöön sen verran, että vuoden kuluttua on varaa maksaa seuraavan vuoden lämmityskulut.
Sähkölämmitteisessä talossa pörssisähkö toimii samaan tapaan, eli käytännössä lähes koko vuoden lämmityskulut maksetaan kerralla.
Nämä ovat valintoja, joiden kanssa pitää opetella elämään, tai tehdä toisenlaisia valintoja.
Kommentit (53)
Mikä ihmeen parin tonnin sähkölasku? Ton "huippukylmän" tammikuun sähkölasku oli mulla 400 ja rapiat, pörssisähkön veloitus 12 senttiä kilowattitunti. Eli varsinainen sähköenergia maksoi 234 euroa, loput oli kaiken maailman veroja ja siirtoja ja varautumismaksuja, eli siis yhteiskunnan lypsämiä maksuja.
Juu en minäkään kitise kun olen valinnut pörssisähkön taloani lämmittämään ja takassa nytkin tuli loimuaa, otan säästötililtä jos käyttötilillä tekee tiukkaa, aika yksinkertaista. Tammikuun sähkölasku oli alle 300 euroa ja siirto päälle 200 euroa jos tuohon ei osaa varautua niin kannattaa muuttaa kerrostaloon.
Pari Jaakkoa iltapäivälehdissä uhriutuu = kaikki pörssisähköläiset uhriutuu.
Ihmisen aivoista on poistettu kokonaan se mistä se lasku kostuu, kun pörssisähkön hintaa luetaan kuun jotain säätiedotusta. Siihen päälle tulee ne asiat johon, et voi vaikuttaa, perusmaksut, verot, siirrot, yms.
Vierailija kirjoitti:
Kiinteässä sopimuksessa sähkölaskut ovat sama joka kuukausi, eli kesällä maksat enemmän kuin pörssissä mutta talvella vähemmän.
Minusta on mukavampi maksaa tasaisesti joka kuukausi, eikä tarvitse pelätä mitää ikäviä yllätyksiä, eli kiinteä on myös halpa vakuutus siitä.
Tuo tapa on hyvä jos ei pysty laittamaan rahaa jemmaan.
Vierailija kirjoitti:
Juu en minäkään kitise kun olen valinnut pörssisähkön taloani lämmittämään ja takassa nytkin tuli loimuaa, otan säästötililtä jos käyttötilillä tekee tiukkaa, aika yksinkertaista. Tammikuun sähkölasku oli alle 300 euroa ja siirto päälle 200 euroa jos tuohon ei osaa varautua niin kannattaa muuttaa kerrostaloon.
Tympeetä kun perus arjenmeinoihin joutuu niitä säästöjä nykyään käyttämään.
Jotkut ei ymmärrä sitä että pörssisähkössä on riski että hetkellisesti pörssisähkön hinnat voi nousta pilviin. Kuitenkin pitkässä juoksussa sähkön hinta on halpaa. Ei kannata ottaa pörssisähköä jos hermot ei kestä hetkellistä kallista hintaa. Määräaikaisiakin saa alle 8 sentin Kwh.
Itse laitan tilipäivänä aina 950 huoltotilille, sieltä menee sähköt, vedet vakuutukset, autojen käyttämaksur jne. Koskaan ei tarvitse murehtia, mikä tässä on niin vaikeaa,okt huoltotili on erikseen, sieltä maksetaan vuotuiset rempat, ovien uusinnat jne, sama systeemi, koskaan ei ole rahat loppu tai tarvitse jännittää laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin mukavampihan ne olis dokata ja törsätä naisiin ja loput huvitella:)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
V I T U T T A, kun KAIKKI maksaa HELVETISTI. Sähkö on vain yksi osa tätä yleisvitusta. Kiva jos ap tykkää maksaa liikaa. Hän on hyvä ja jalo ihminen.
Montako hiton alotusta tästä samasta aiheesta pitää tänäänkin tehdä? Oikeilla foorumeilla tää lyötäis heti lukkoon ja linkki edelliseen ketjuun
Mulla pörssisähkö enkä myöskään ymmärrä järkytystä tai kitinää. Kokonaisuudessa uskon, että pörssisähkö on edullisempaa. Mutta kun välillä on ilmaista niin on ihan loogista, että tulee näitä hetkiä kuin nyt.
Jos ei pää kestä, saa ihan kohtuullisia kiinteähintaisia soppareita.
Vierailija kirjoitti:
Montako hiton alotusta tästä samasta aiheesta pitää tänäänkin tehdä? Oikeilla foorumeilla tää lyötäis heti lukkoon ja linkki edelliseen ketjuun
Nää on samaa luokkaa kuin eläkeleikkaus aloitukset, turhaa jankutusta.
Vierailija kirjoitti:
Valitsimme kumminkin 7cnt/kwh sähkösopparin, koska en jaksa sitä että puoliso(mies) stressaa että koska voi laittaa pesukoneen päälle ja voiko tänään käydä suihkussa. Jos on yhtään sellainen kaiken hallitsemiseen pyrkivä insinöörisielu, niin pörssisähkön kanssa saa kulutettua koko loppuelämänsä miettien onko tänään oikea päivä saunoa. Turhaa stressiä.
Aivan. Vaihtoehtoja ja valinnanvaraa on. Itselleni pörssisähkö sopii hyvin, kun aikaa on ja seurata vaikka 15 minuutin välein sähkön hintaa. (En toki niin tee). AsOy:ssa on kaukolämpö, jonka hintaan ei voi vaikuttaa muuten, kun yhtiökokouksessa ehdottamalla toisenlaiseen lämmitysjärjestelmään siirtymisestä. Pyykkiä voin pestä vaikka vain kerran kuukaudessa koneella. Vaatteita riittää ja nyrkkipyykillä vaatteen kerrallaan voi pestä, jos nopeammin tarvitsee. Samoin tiskit pesen kuppi kerrallaan heti käytön jälkeen, ellen raaski tiskikonetta käyttää. Harvoin, tosi harvoin sähkö on niin kallista, etteikö viikon sisällä, vrk:n aikana siihen riittävän edullista tuntia löytyisi. Sähkön kalleus kaikkineen ja myynti ulkomaille taas on toinen juttu..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tympeetä kun perus arjenmeinoihin joutuu niitä säästöjä nykyään käyttämään.Niin mukavampihan ne olis dokata ja törsätä naisiin ja loput huvitella:)
Eikö sinun elämässäsi ole muuta, kuin arkimenojen vaihtoehtoina tuollaiset huvitukset?
Aika ison kuorman käytät puita, jos 1500 e niistä maksat 🙄😁 Tuleeko kuorma-autolla ?
Pösät ovat naurettavia. Kesällä, vähäisen energiankulutuksen aikana, ollaan olevinaan niin viisaita. Sitten talvella, huudetaan valtiovaltaa ja muita kansalaisia pelastamaan pösät kalliilta sähköltä. Nyt pösät suut suppuun ja laskukoneet sauhuten laskemaan niitä keskihintojanne. Itsepä olette riskin ottaneet pösän kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla pörssisähkö enkä myöskään ymmärrä järkytystä tai kitinää. Kokonaisuudessa uskon, että pörssisähkö on edullisempaa. Mutta kun välillä on ilmaista niin on ihan loogista, että tulee näitä hetkiä kuin nyt.
USKOT olevan halvempaa? Mikset ole laskenut, onko se halvempaa?
Vierailija kirjoitti:
Aivan niin . Itsellä iso kulutus 2 lämmitettävää rakennusta ja pörssisähkö. Vuoden keskihintani oli 5,4 cent
Käsittämätön itku sähkön hinnasta, kun sopivia sopimuksia saa tehtyä netissä minuuteissa. Määräaikaisia on 3 kuukaudesta 3 vuoteen ja on toistaiseksi voimassa olevia sopimuksia ja pörssisähköä ja kulutusvaikutteisia ja aikamittaukseen perustuvia sopimuksia ja sellaisia missä voi lukita muutaman kuukauden kiinteähintaiseksi ja muu aika on pörssisähköä.
En ymmärrä rahalla takapuolen pyyhkimistä. Meillä on kolme kuukautta kiinteä ja 9 kuukautta pörssi.