Hohhoi... 16v haluaisi elää kuin aikuinen, mutta ilman velvollisuuksia...
Tekisi mieli sanoa jo sille, että senkus muutat omaan kotiin ja mitä nopeammin sen parempi. Koulu tuntuu olevan vähän semmonen side hustle tai harrastus, jossa käydään jos ei ole kotain muuta tärkeämpää. Onneksi kuitenkin käy koulua, mutta välillä on "päänsärkyä" ja välillä ois muuta kivaa, josta sitten väännetään. Mikään kotityö ei suju oma-alotteisesti eikä ilman riitaa. Mikään velvollisuus ei hoidu, esim. lemmikin alustan siivoaminen, jota vastaan saisi netflixin joka kuukausi. Huoneen siivoamisesta olen lopettanut sanomisen jo ajat sitten.
En kadu lastani, mutta myönnän että olen kateellinen niille, joilla on helpompia lapsia!!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helpompia lapsia, on vain osaamattomampia aikuisia.
Meillä poika 16v siivoaa huoneensa, petaa sänkynsä ja lenkittää koiraa. Välillä otetaan yhteen mutta sitten jutellaan rauhallisemmin ja homma jatkuu.
Lapsen kasvatus alkaa jo pienestä pitäen
Miksi nelilapsisessa perheessä on täysin erillaisia lapsia ja nuoria? Toinen pääsee tuskin peruskoulusta ja toinen opiskelee yliopistossa? Ei valitettavasti ole kasvatuksesta kiinni, vaikka te helppojen lasten vanhemmat siitä itseänne onnittelette.
siinä on vaan bipo mammalla ollut eri vaihe menossa eri lasten kasvatuksessa.
Ja lasten isä ei ole tässäkään sinulle edes mahdollinen vastuunkantaja omien lastensa kasvatuksesta :D
ei se mies halunnut lapsia mt-vikaisen mamman kanssa, mutta mamma valehteli ehkäisypillereiden syönnistään ja teki reikiä kortsuun, jotta saisi elareita.
Ulkoruokintaan pariksi viikoksi niin alkaa kakarasi tajuamaan että elämässä ei mitään saa ilmaiseksi. Itse tein 13 vuotiaana töitä ekaksi kunnan puutarhalla koko kesän. 14 vuotiaana menin hampurilaisia myymään vuonna 1989 ja menin koulun jälkeen iltatöihin myymään hampurilaisia. Olin siellä 2 vuotta töissä ja tienasin joku 1200 markkaa kk. Se oli hyvä työ ja minulle jäi paljon rahaa säästöön. 17 vuotiaana minulla oli 20000 markkaa tilillä. Yläasteen jälkeen menin amikseen ja olin silloin myös iltatöissä kaupassa. Se oli kovaa työtä, en saanut vanhemmiltani koskaan viikkorahaa edes koska äitini oli juoppo.
Tsemppiä ap, lehmänhermoja tarvitaan ihan tavallisenkin teinin kanssa. Joku asia on aina paremmin ja joku huonommin, kenelläkään ei "täydellistä" teiniä.
Mun kahden lapsen kokemuksella koulu on joko niin tärkeää, että saa pelätä lapsen jaksamisen puolesta tai sitten aivan vasemmalla kädellä hoidettua. Joko teini huitelee omissa menoissa lukuisien kaverien kanssa tai sitten sulkeutuu kotiin ja kumpikin tilanne valvottaa vanhempaa öisin. Joko on ärhäkkä ja kaikesta nolosta/ärsyttävästä/ ei juuri hänen mukaan mietitystä hetkessä tulistuva tai sitten niin hiljainen ja passiivinen, että saa kiskoa sanoja esiin.
Siivoamisen ja kotitöiden suhteen ovat kyllä ihan samanlaisia, ne ei kiinnosta kumpaakaan. =D
Ja kaikki fiksu, ihana ja empaattinen mitä heissä on, ei ainakaan ole minun kasvatuksen ansiota. Onneksi kaikki ne hyvät puolet pikkuhiljaa vuosien myötä kuoriutuu taas enemmän esiin.
Kakaroilla on nykyään vain oikeuksia.
Olen opettanut lapsilleni työn merkityksen ja opiskelun myös. Esimerkiksi englannin kielen opiskelu kannattaa koska se antaa työmahdollisuuksia, mun 15 vuotias osaa jo englantia ja Ranskan kieli on 10 koulussa. Kaupasta saa yleensä kesätöitä niin tienaa rahaa, olen käskenyt että menee sinne kauppaan kysymään niin tyttäreni sai töitä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole helpompia lapsia, on vain osaamattomampia aikuisia.
Meillä poika 16v siivoaa huoneensa, petaa sänkynsä ja lenkittää koiraa. Välillä otetaan yhteen mutta sitten jutellaan rauhallisemmin ja homma jatkuu.
Lapsen kasvatus alkaa jo pienestä pitäen
Normaalijärkinen aikuinen ymmärtää myös, että -niinkuin kaikki aikuisetkaan, eivät myöskään kaikki teini-ikäiset- ole samanlaisia.
Peli on menetetty kun aloittaa "vapaan kasvatuksen" tiellä. Vapaa kasvatus tarkoittaa siis sitä ettei kasvata ollenkaan.
Jos lapsi on alusta asti kasvatettu siihen että vanhempien sana on laki ja hänen pitää tehdä omat työnsä (koulu, kotitöitä yms) niin sitten ne tulee tehtyä ja hän ei haaveilekaan perseilystä. Jokainen voi miettiä onko perseilevä nuori vai hyviin tapoihin opetettu nuori parempi juttu. Kumpi lähestymistapa palvelee nuorta itseään paremmin. Itse olen sitä mieltä että se kuri palvelee nuorta.
Eihän kukaan meistä tykkää välttämättä tehdä niitä asioita mitkä meitä palvelevat, kuten kuntoilu, terveellinen ruokailu, säännölliset nukkumisajat, töihin/kouluun meneminen. Ne tulevat vain vaatimusten kautta. Aikuinen osaa ehkä vaatia niitä itseltään. Nuori ei osaa, siksi vanhempien pitää vaatia niitä kunnes nuori aikuinen alkaa itse vaatimaan itseltään.
Laita se johonkin laitokseen.
T.Sonja
sinulla taas ei ole lasta eikä miestä. lyllerrät kehopositiivisena pitsalaatikoiden ja kissankakan keskellä ovelle hakemaan woltista tilaamaasi mässyä. 20 ylipainoista kissaasi odottavat, koska kuolet, jotta voivat syödä sinut.