Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hohhoi... 16v haluaisi elää kuin aikuinen, mutta ilman velvollisuuksia...

Vierailija
06.02.2026 |

Tekisi mieli sanoa jo sille, että senkus muutat omaan kotiin ja mitä nopeammin sen parempi. Koulu tuntuu olevan vähän semmonen side hustle tai harrastus, jossa käydään jos ei ole kotain muuta tärkeämpää. Onneksi kuitenkin käy koulua, mutta välillä on "päänsärkyä" ja välillä ois muuta kivaa, josta sitten väännetään. Mikään kotityö ei suju oma-alotteisesti eikä ilman riitaa. Mikään velvollisuus ei hoidu, esim. lemmikin alustan siivoaminen, jota vastaan saisi netflixin joka kuukausi. Huoneen siivoamisesta olen lopettanut sanomisen jo ajat sitten. 

En kadu lastani, mutta myönnän että olen kateellinen niille, joilla on helpompia lapsia!! 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan normaalilta teiniltä. Mikä tässä nyt on sinulle niin vaikeaa?

Vaikka olis yleistä että teini jättää tekemättä asioita niin ei se silti mitään "normaalia" ja hyväksyttävää ole. Millainen tyyppi tosta teinistä kasvaa jos vaan todetaan että normaalia ja ei mietitä miten hänen asennettaan/ajatuksiaan ja käytöstään voisi ohjata terveempään suuntaan?

Olettaisin, että ihan normaali aikuinen kasvaa. Ei kannata vanhempien lähteä draamailemaan ja kehittämään uhkakuvia turhaan.

Normaali aikuinen jättää lemmikin tarpeet hoitamatta eikä hoida muitakaan kotiaskareita? Tuo kuulostaa mielenterveysongelmaiselta aikuiselta enemmäkin... 

Vierailija
22/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei se ole lapsen vika, jos sen kyvyttömät ja laiskat vanhemmat eivät ole sitä kasvattaneet.

yleensä yh:t ovat pahimpia. eivät kyenneet parisuhteeseen, eikä siitä lapsen kasvatuksestakaan tule mitään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pakottaa ei voi? Ennen vanhaan olisi tullut remmiä jos touhut olisivat olleet tuota tasoa.

Välillä tämä tekisi hyvää nykyäänkin. 

Kyllä ennenkin vanhemmat lopettivat fyysisen väkivallan käytön, kun lapsi kasvoi niin isoksi, että hänellä olisi ollut mahdollisuus antaa samalla mitalla takaisin.

Normaali lapsi hyväksyy sen että vanhemmat rankaisevat häntä vaikka rangaistus ei mukavalta tunnukaan. Samoin kuin miten kotitöiden tekeminen hyväksytään vaikka nekään eivät ole mukavia.

Vierailija
24/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei se ole lapsen vika, jos sen kyvyttömät ja laiskat vanhemmat eivät ole sitä kasvattaneet.

yleensä yh:t ovat pahimpia. eivät kyenneet parisuhteeseen, eikä siitä lapsen kasvatuksestakaan tule mitään.

Yleensä ne yh-äitien jättämät miehet on pahimpia oikeastaan.... Vaikea siinä on kyetä parisuhteeseen miehen kanssa joka haluaa että nainen tekee kaiken ja mies itse vain sluibailee.

Vierailija
25/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole helpompia lapsia, on vain osaamattomampia aikuisia.

Meillä poika 16v siivoaa huoneensa, petaa sänkynsä ja lenkittää koiraa. Välillä otetaan yhteen mutta sitten jutellaan rauhallisemmin ja homma jatkuu.

Lapsen kasvatus alkaa jo pienestä pitäen

Ihme aloituslause.

Eihän sairaudet ole kasvatuksesta kiinni.

Vierailija
26/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että tämä vetää koko elämän negatiiviseksi, kun kaikki asiat pitää riidellä. Ja joo, vaikka itse pysyn rauhallisena, järkähtämättömänä ja aikuismaisena, niin jatkuvan rageemisen ja valittamisen kuuntelu on todella raskasta. Ap

Kuulosta, että sinulla on kotona teini. Tuollaista se on. Jossain kohtaa arjen todellisuus iskee teinillekin. Itsellä esikoinen tuoreeltaan ymmärsi mitä omaan kotiin muuttaminen todellisuudessa tarkoittaisi. Että hänen pitää siivota, käydä kaupassa, laittaa ruokaa jne. arkista. Mikäli hän saa lukion jälkeen opiskelupaikan pk-seudulta, niin kiirettä omaan kotiin ei olekaan. Mikä on minusta ihan ok ja fiksua. Itse asuin aikoinaan opiskeluaikana kotona sen sijaan, että olisin lähtenyt kituuttamaan opiskelijabudjetilla pakolla omaan kotiin, mihin minulla ei oikeastaan olisi varaa.

Vierailija
27/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä poika 16v siivoaa huoneensa, petaa sänkynsä ja lenkittää koiraa. Välillä otetaan yhteen mutta sitten jutellaan rauhallisemmin ja homma jatkuu.

Miksi nelilapsisessa perheessä on täysin erillaisia lapsia ja nuoria? Toinen pääsee tuskin peruskoulusta ja toinen opiskelee yliopistossa? Ei valitettavasti ole kasvatuksesta kiinni, vaikka te helppojen lasten vanhemmat siitä itseänne onnittelette.

No mä itseasiassa olen just sitä mieltä, että helppo lapsi ei ole mun työn tulosta. Mun lapsi on aina ollut hyvä nukkumaan, aurinkoinen, sopeutuva, utelias ja innolla lähtee uuteen mukaan. Ja hirveän älykäs. Mä olen älykäs. Kyllä se välillä kiukuttelee ja huutaa ja sitten sovitaan ja jatketaan elämää.

En tiedä mistä tuo tulee ja miksi, mutta mä olin ihan erilainen ja varmaan ihan tosi raskas esimerkiksi teininä.

Vierailija
28/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä ne yh-äitien jättämät miehet on pahimpia oikeastaan.... Vaikea siinä on kyetä parisuhteeseen miehen kanssa joka haluaa että nainen tekee kaiken ja mies itse vain sluibailee.

ja silti mammat porsii niiden kanssa. mitä jännempi, sitä parempi.

Vierailija
29/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nelilapsisessa perheessä on täysin erillaisia lapsia ja nuoria? Toinen pääsee tuskin peruskoulusta ja toinen opiskelee yliopistossa? Ei valitettavasti ole kasvatuksesta kiinni, vaikka te helppojen lasten vanhemmat siitä itseänne onnittelette.

Ei suurperheessä lapset saa samaa kasvatusta ja lähtökohtia. Esikoinen on saanut vauvana ja taaperona täysin vanhempiensa huomion kun taas kuopus-vauvaan äiti ei jaksa enää yhtä paljon panostaa kun on siinä 3 isompaakin lasta hoidettavana. Ja keskimmäiset lapset stereotyyppisesti unohdetaan täysin ja on näissä stereotypioissa aina joku totuuden siemen taustalla vaikka ei tietenkään aina päde.

Vierailija
30/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että tämä vetää koko elämän negatiiviseksi, kun kaikki asiat pitää riidellä. Ja joo, vaikka itse pysyn rauhallisena, järkähtämättömänä ja aikuismaisena, niin jatkuvan rageemisen ja valittamisen kuuntelu on todella raskasta. Ap

Kuulosta, että sinulla on kotona teini. Tuollaista se on. Jossain kohtaa arjen todellisuus iskee teinillekin. Itsellä esikoinen tuoreeltaan ymmärsi mitä omaan kotiin muuttaminen todellisuudessa tarkoittaisi. Että hänen pitää siivota, käydä kaupassa, laittaa ruokaa jne. arkista. Mikäli hän saa lukion jälkeen opiskelupaikan pk-seudulta, niin kiirettä omaan kotiin ei olekaan. Mikä on minusta ihan ok ja fiksua. Itse asuin aikoinaan opiskeluaikana kotona sen sijaan, että olisin lähtenyt kituuttamaan

Osasta tulee omassa kodissa hikikomoreita. Ei siivota koskaan ja ruoka on pelkkiä eineksiä. Rahat tulevat Kelalta.

Vierailija
31/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei ole ollut helppoja lapsia, mutta kaikki ovat menestyneet hyvin ja esim opiskelevat yliopistossa.  Onneksi he eivät ole olleet yhtaikaa haastavia.  Haastavin aika on kullakin  ollut eri ikäisenä.  Yhdellä oli kova uhma leikki-ikäisenä, toisella teininä ja kolmas on kyseenalaistanut vanhempiensa ajatuksia melkein täysi-ikäisenä. Kotityöt on osattu esim. 5 v, 10 v ja 15 v ikäisenä, mutta ei ehkä 13 v ja 18 v iässä jaksanut kiinnostaa huoneen siivous, leipominen tai ruoanlaitto. Tärkeää kuitenkin, että osaavat huolehtia itsestään tarpeen tullen. Koulua on käyty sentään. Kaverit ja vapaa-aika ovat vieneet välillä liikaakin aikaa, mutta toisaalta sekin hyvä, kun ovat niin sosiaalisia.

Vierailija
32/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on lapsi, joka on fyysisesti ja psyykkisesti terve ja, jolla ei ole neuropoikkeavuuksia eikä persoonallisuushäiriötä.  Lapsi myös on ihan normaalisti irrottautumassa vanhemmistaan.

Psyykkisesti terve ihminen ei ikinä, ikinä, kohdista perseilyään lemmikkieläimeen. Surkea paskavätys ap:lla on, ja mutsikaan ei ole järin hehkeä.

Vierailija
33/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi takavarikoida lapsen puhelin? Ihan riittää, että liittymä katkaistaan. Jos siis omistajana on vanhempi.

Vierailija
34/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme aloituslause.

Eihän sairaudet ole kasvatuksesta kiinni.

aika harva lapsi on sairas.

adhdautistinepsynäpsyt ovat kasvatuskyvyttömien vanhempien itsekeksimiä muotidiagnooseja, joilla yritetään tehdä hyväksyttäväksi kasvattamattoman kakaran huono käytös.

Vierailija
35/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettele ymmärtämään teinejä. Ja murrosikää. Sulla on puutteita tiedossa aiheesta ehkä. On haitallista tuomita noin nuori.

Vierailija
36/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ja silti mammat porsii niiden kanssa. mitä jännempi, sitä parempi.

En tiiä uskonko tätä sun teoriaa... Sä vaikutat aika jännältä myrkylliseltä tyypiltä mut ei sun kaa kukaan silti oo lisääntynyt. 

Vierailija
37/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sinulla on lapsi, joka on fyysisesti ja psyykkisesti terve ja, jolla ei ole neuropoikkeavuuksia eikä persoonallisuushäiriötä.  Lapsi myös on ihan normaalisti irrottautumassa vanhemmistaan.

Miksi ei sitten ota vastuuta mistään!

Mun nuoreni ainakin teki "aikuisten" juttuja ja sitten lukion jälkeen muutti "omaan" kotiin. Ei ole juuri tarvinnut neuvoa asioissa, ihan ite otti selvää kaikenmaailman asioista.

Vierailija
38/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siinä on vaan bipo mammalla ollut eri vaihe menossa eri lasten kasvatuksessa.

Vierailija
39/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se yh:han on se, joka lastaan on yksin kasvattanut toisen vanhemman heitettyä hanskat tiskiin. Mahdolliset ongelmat ovat seurausta sen toisen vanhemman vapaamatkustamisesta.

Vierailija
40/49 |
06.02.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

siinä on vaan bipo mammalla ollut eri vaihe menossa eri lasten kasvatuksessa.

Ja lasten isä ei ole tässäkään sinulle edes mahdollinen vastuunkantaja omien lastensa kasvatuksesta :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme