Työkyvytön työhakija mitä tehdä
Osaako joku neuvoa miten toimia kun on työkyvytön, työkyvyttömyyseläkettä ei myönnetty. Pitäisi ilmoittautua työnhakijaksi mutta miten toimia työvoimaviranomaisten kanssa?
Kommentit (39)
Vierailija kirjoitti:
Miksi et saanut eläkettä? Itselle myönnettiin 25-vuotiaana kuntoutustuki.
Miten ihmeessä sait tuon? Omia diagnoosejani ovat autisminkirjon diagnoosi ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Kärsin lisäksi ahdistuksesta, paniikista, masennuksesta, traumoista, aistiyliherkkyyksistä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta, joista ei ole edes diagnooseja. Mitään eläkkeelleni pääsyn eteen ei tehty, eikä ole edes kerrottu, että mitä pitää tehdä, siis on vain sanottu, että en pääse eläkkeelle. Oireet ovat pahentuneet ja voin nykyään jo niin huonosti, että se pelottaa. En ole työkykyinen, enkä ole töitä hakenut kun työnhakuvelvollisuus on 0 työpaikkaa. Tiedän toki itsekin, että työttömänä työnhakijana oleminen ei ole oikea paikka itselleni, mutta kun muutakaan ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa toimia ohjeiden mukaan? Ilmoittaudut työttömäksi, tilanteesi käydään läpi ja haet työkykyäsi vastaavia työpaikkoja eli todennäköisesti työnhakuvelvollisus on nolla. Etuudenmaksajalle tehdään maksava lausunto, saat tukesi ja kaikki on ennallaan.
Työnhakuviranomainen ei suostu ns nollahakuvelvoitteeseen vaan pakkosiirsi asiani jonnekin kuntoutus puolelle, missä haluavat minun osallistuvan ties mihin päiväkerhoihin. En pysty osallistumaan sillä olen liian sairas. Ja mielummin hakisin ja tekisin oikeaa työtä.
-ap
Miten pystyt tekemään oikeaa työtä jos olet niin sairas?
Minä pääsin 30 vuotiaana työkyvyttömyyseläkkeelle masennuksen takia.
Vierailija kirjoitti:
Sain jo kuntoutustuen aiemmin mutta jatkoa ei ole myönnetty. Vakuutusyhtiö ei millään tapaa perustellut hylkäävää päätöstä, luultavasti juuri siksi kun mitään perusteita hylkäämiseen ei ollut
Miksi ei myönnetty? Taitaa olla rima korkea? Itse olen vasta menossa tutkimuksiin. Selvitetään työkykyä vaikka itse tiedän että mihin pystyn ja mihin en. Taitaa olla turha koko selvitys. Oliko fyysinen vamma?
Helpommalla pääset kun laitat saman hakemuksen muutamaan paikkaan. Hakumussanat, olen työkyvytön työnhakija ja haen teille töihin. Siinä se.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä on niin vaikeaa toimia ohjeiden mukaan? Ilmoittaudut työttömäksi, tilanteesi käydään läpi ja haet työkykyäsi vastaavia työpaikkoja eli todennäköisesti työnhakuvelvollisus on nolla. Etuudenmaksajalle tehdään maksava lausunto, saat tukesi ja kaikki on ennallaan.
Työnhakuviranomainen ei suostu ns nollahakuvelvoitteeseen vaan pakkosiirsi asiani jonnekin kuntoutus puolelle, missä haluavat minun osallistuvan ties mihin päiväkerhoihin. En pysty osallistumaan sillä olen liian sairas. Ja mielummin hakisin ja tekisin oikeaa työtä.
-ap
Miten pystyt tekemään oikeaa työtä jos olet niin sairas?
Tarkoitin, että mikäli pystyisin niin mielummin hakisin oikeita töitä. Ja yhtälailla se kerhotoiminta kuormittaa kuin oikea työ, mahdollisesti jopa enemmän kuin jokin itselleni parhaiten sopiva työ. Jos kykenisin kerhotoimintaan niin yhtä hyvin voisi sitten mennä töihin.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu työttömäksi. Työvoimaviranomainen todennäköisesti vapauttaa sut hakuvelvoitteesta tai ainakin alentaa sitä. Et todellakaan ole ainoa, joka on samassa tilanteessa, jos se yhtään lohduttaa. Tsemppiä!
Työhakuhenkilöni yrittää laittaa minua johonkin kuntouttavaan toimintaan, ei suostunut tuohon hakuvelvoitteesta vapauttamiseen, vaan pakottaa joko hakemaan 4 työpaikkaa tai osallistumaan johonkin kerhotoimintatyyppiseen toimintaan. En voi osallistua mihinkään kerho tai kurssitoimintaan koska olen niin sairas ettei pysty.... onkohan siis parempi vain sanoa hakevansa työpaikkoja.
-ap
Miten ihmeessä sait 20 minuutin kuluttua tämän aloituksen tekemisestä jo järjestettyä tapaamisen työvoimaviranomaisen kanssa ja kaikki asiat läpikäytyä?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei myönnetty? Taitaa olla rima korkea? Itse olen vasta menossa tutkimuksiin. Selvitetään työkykyä vaikka itse tiedän että mihin pystyn ja mihin en. Taitaa olla turha koko selvitys. Oliko fyysinen vamma?
Vakuutusyhtiö ei millään tapaa perustellut hylkäävä päätöstä. Fyysinen sairaus ja vamma, lisäksi myös mt-ongelmia löytyy
-ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu työttömäksi. Työvoimaviranomainen todennäköisesti vapauttaa sut hakuvelvoitteesta tai ainakin alentaa sitä. Et todellakaan ole ainoa, joka on samassa tilanteessa, jos se yhtään lohduttaa. Tsemppiä!
Työhakuhenkilöni yrittää laittaa minua johonkin kuntouttavaan toimintaan, ei suostunut tuohon hakuvelvoitteesta vapauttamiseen, vaan pakottaa joko hakemaan 4 työpaikkaa tai osallistumaan johonkin kerhotoimintatyyppiseen toimintaan. En voi osallistua mihinkään kerho tai kurssitoimintaan koska olen niin sairas ettei pysty.... onkohan siis parempi vain sanoa hakevansa työpaikkoja.
-ap
Miten ihmeessä sait 20 minuutin kuluttua tämän aloituksen tekemisestä jo järjestettyä tapaamisen työvoimaviranomaisen kanssa ja kaikki asiat läpikäytyä?
Olen ollut työkkärin listoilla jo pitkään ja he soittelee ja näistä asioista on puhuttu jo aiemmin, vaikka ikinä en ole vielä edes mitään työttömyyskorvausta ole nostanut penniäkään. Silti saan näitä uhkausviestejä yms kiristystä
-ap
Työttömyysetuuden saadakseen pitää olla valmis ottamaan vastaan kokoaikatyötä. Jos sanot, ettet pysty siihen, sinut laitetaan kuntouttavaan työtoimintaan.
Millä tavalla olet ollut työkkärin listoilla, jos et ole ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi?
Surkea kyhäelmä tää sun aloitus. 0/5
Ilmoittaudu työnhakijaksi. Voit hakeutua työttömien terveystarkastukseen tai käydä itsenäisesti lääkärillä ja pyytää b-lausunnon. Toimita paperit työvoimaviranomaiselle. Voit myös pyytää pääsyä työkykyarviointiin.
Kannattaa riittävän isoa perustuloa. Muilla voi olla myös sama.
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu työnhakijaksi. Voit hakeutua työttömien terveystarkastukseen tai käydä itsenäisesti lääkärillä ja pyytää b-lausunnon. Toimita paperit työvoimaviranomaiselle. Voit myös pyytää pääsyä työkykyarviointiin.
Se B-lausunto saattaa sitten maksaa. Keski-Suomessa sen hinta oli hiljattain 56 euroa ja risat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä sait tuon? Omia diagnoosejani ovat autisminkirjon diagnoosi ja eristäytyvän persoonallisuuden piirteet. Kärsin lisäksi ahdistuksesta, paniikista, masennuksesta, traumoista, aistiyliherkkyyksistä ja sosiaalisten tilanteiden pelosta, joista ei ole edes diagnooseja. Mitään eläkkeelleni pääsyn eteen ei tehty, eikä ole edes kerrottu, että mitä pitää tehdä, siis on vain sanottu, että en pääse eläkkeelle. Oireet ovat pahentuneet ja voin nykyään jo niin huonosti, että se pelottaa. En ole työkykyinen, enkä ole töitä hakenut kun työnhakuvelvollisuus on 0 työpaikkaa. Tiedän toki itsekin, että työttömänä työnhakijana oleminen ei ole oikea paikka itselleni, mutta kun muutakaan ei ole.
Psykoottinen masennus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sinulla työkykyä, kun eläkettä ei myönnetty.
Menet siis töihin ja maksat kulusi itse.
Hauska vitsi. Olen ollut koko elämäni töissä ennen sairastumista. Eläke on laittomasti hylätty ja siitä on valitus päällä ja vien tarvittaessa oikeuteen asti.
-Ap
Itse tiedät onko tilanteesi mikä, mutta jos ihan selkeä tapaus ja lainvastaisesti on toimittu niin vie se asia EU tuomioistuimen pöydälle, mepin pöydälle, ihan minne vain. Tarkoitus on saada nämä selkeät tapaukset näkyväksi.
Käytä kotivakuutuksen oikeusturvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On sinulla työkykyä, kun eläkettä ei myönnetty.
Menet siis töihin ja maksat kulusi itse.
Hauska vitsi. Olen ollut koko elämäni töissä ennen sairastumista. Eläke on laittomasti hylätty ja siitä on valitus päällä ja vien tarvittaessa oikeuteen asti.
-Ap
Itse tiedät onko tilanteesi mikä, mutta jos ihan selkeä tapaus ja lainvastaisesti on toimittu niin vie se asia EU tuomioistuimen pöydälle, mepin pöydälle, ihan minne vain. Tarkoitus on saada nämä selkeät tapaukset näkyväksi.
Käytä kotivakuutuksen oikeusturvaa.
Kiitos viestistä ja vinkistä kotivakuutukseen liittyen.
Olen aikeissa viedä EU tuomioistuimeen mikäli asia ei selviä muulla tavoin. Nyt tosiaan valitus päällä ja sen käsittelyn ajaksi ainakin työttömäksi joutuu.
-ap
Älä allekirjoita sopimusta, missä sitoudut kuntouttavaan työtoimintaan, vaan ilmoitat hakevasi työkyvyn mukaista pakkatyötä.